Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Podstawowe dane są, brakuje tylko zestawienia skrajni dla taboru, tuneli, mostów itp. Wysokości peronów i ramp i można się brać do roboty
Aha, i nie zapomnijmy o skrajniach dla 0e z uwzględnieniem transporterów ,
Zestaw wymiarów jest w Normie 0 niemieckiej. Z reguły te dane podaje się w postaci takiego rysunku.
Proponuję dane te przyjąć jako nam obowiązujące, ewentualnie co niektóre pozycje dostosować do naszych wymagań. Tylko że do tego potrzebni są taborowcy, którzy mogą dokładnie określić ile wagony wychylają się od osi toru na łukach. Identyczna sprawa ma się z peronami - aby między wagonem a peronem nie było kilometra pustej przestrzeni, ale też aby schodki wagonów nie "ryły" po peronach.
Narysowałem także FremO2A jako wersja asymetryczna 2-torowa, do której także za pomocą niebieskich otworów w razie "konieczności" można dokręcić moduł 1-torowy :
(przesunięcie torowiska w stosunku do modułu symetrycznego o 90 mm)
Ooo, beda urzadzenia do trzesien ziemi i do produkcji lawy? No wyyypas. Juz chce to zobaczyc. I te katastrofy kolejowe wywolane ruchami modulowych plyt tektonicznych. Wypadaloby nie uzywac slow, ktorych znaczenia sie nie rozumie albo ich znaczenie poznac przed ich uzyciem.
Kolega Daniel miał na myśl ukształtowanie lub rzeżbę terenu,może trochę pagórków,delikatnych zboczy,coś co by przyciągało wzrok, a oglądając jego prace to naprawdę moje oczy się cieszą. Wtedy odpoczywam odrywając się od szarości i trudów dnia codziennego. Mam nadzieję że kolega Daniel się nie obrazi że odpowiedziałem za niego.
Ale co ma profil łączeniowy do rzeźby terenu ? Przecież moduł może być dowolnie długi, aby był wpisany tylko w znormalizowaną siatkę wielokrotności minimalnej długości. Jak dobrze pamiętam zapisy, była mowa o wielokrotności 30 cm. Więc moduł może być od 30 cm ( czy w skali 0 ma sens taki mały ? ) do wielokrotności 30 cm - nawet 12 metrów (podzielone na segmenty np 1m, 1,5 lub inne) gdzie każdy segment może mieć inne ukształtowanie terenu, a jedynie profil końcowy całego modułu będzie zakończony profilem Fremo 0.
"Płaskość" jest jedynie na krańcach modułów, co jest dalej to masz wolną rękę - Trzymając się stwierdzenia, że moduł składa się z segmentów. I tu na przykład gdy mamy moduł z 4 segmentów po 1 m to mamy tylko dwa profile z płaskim ukształtowaniem terenu oddalone od siebie o 4m .
Daniel, jak wspomnieli wyżej koledzy - profile FremO są płaskie i pozostaną płaskie, a zakańczają one zawsze moduł. To co pomiędzy włożysz (tzw. profile segmentowe) zależy od Ciebie samego. Stąd też narysowałem kilka przykładowych profili segmentów (zobacz)z ukształtowaniem terenu : zbocza, przyczółki, wąwóz… Nic nie stoi na przeszkodzie zaprojektować sobie np 2, 3 czy nawet 5 m szlaku zarówno prostego jak i łukowego (zobacz przykłady zastosowań) w dowolnym ukształtowaniu, byle był on zakończony płaskimi modułami FremO do połączenia normowego i kolorystycznego z innymi modułami.
Te narysowane przykładowe profile segmentów są na bazie otworów i szerokości profili FremO tylko dlatego, aby ułatwić pracę projektową kolegom, ale mogą być zupełnie dowolne.
Drugą sprawą jest siatka 30 cm, wydaje mi się zbędna, gdyż i tak połączenie modułów w zamknięty okrąg przy użyciu łuków o różnej geometrii np. 22,5° i 30°/60°będzie wymagać modułów specjalnych a nawet czasami tymczasowych. Więc moduły mogą być dowolnej długości.
Założeniem RINGU jest, poza jazdą wokół na 2-torowym szlaku pierwszorzędnym, podłączenie 3-ch niezależnych szlaków drugo- i trzeciorzędnych 1-torowych ze stacjami końcowymi + 1 szlak wąskotorowy. Oczywiście szlaki 1-torowe będą dalej się rozwidlać na następne.
Tylko Szwajcarzy w Europie mają standard oparty na siatce trójkątnej/sześciokątnej 30°/60° dający się zawsze zamknąć w koło. Do tego mają zawsze tej samej długości moduły. Ale nam nie o to chyba chodzi (?)
Pytanie moje dotyczyło właśnie modułów wewnętrznych rzecz jasna, a nie krańcowych i chodziło mi nie o profile czołowe tylko boczki modułów... stąd było moje pytanie o łagodną tektonikę terenu, czyli Kolego Meggido, niewielkie uskoki, wzniesienia, osuwiska, ale też wyniesienia, obniżenia i fałdowania większych obszarów jak np. w Polsce strefa T-T itp, itd........ Znam semantykę określenia , którego użyłem..
Dzięki Koledzy za wyjaśnienie
Kolega Daniel miał na myśl ukształtowanie lub rzeżbę terenu,może trochę pagórków,delikatnych zboczy,coś co by przyciągało wzrok, a oglądając jego prace to naprawdę moje oczy się cieszą. Wtedy odpoczywam odrywając się od szarości i trudów dnia codziennego. Mam nadzieję że kolega Daniel się nie obrazi że odpowiedziałem za niego.
Po przyjrzeniu się pierwszym modułom FremO o szerokości 600 mm wykonanym przez kpt.Nemo i po przemyśleniach doszliśmy z Tomkiem Stanglem do wniosku, że powinniśmy wprowadzić jeszcze jeden dodatkowy standard : FremO-40 PL, czyli profil o szerokości 400 mm, aby można było ustawić takie segmenty w pokoju pod ścianą i nie zabierałyby tak dużo miejsca.
Poza tym projekt profilu FremO-40 pasuje zarówno do profilu FremO symatrycznego jak i do FremOA (asymetrycznego). Z asymetrycznym tworzy jedną wspólną krawędź boczną, co w przypadku szlaku o szerokości 400 mm idealnie wchodzi na stację o szerokości 600 mm z profilem asymetrycznym.
W Buseck 2014 przedstawione było bardzo ciekawe rozwiązanie dla osób pragnących mieć wąską makietę modułową i to na wskroś uniwersalną. Makieta składa się z dwóch modułów (te akurat miały długość 140 cm i 100 cm), a szerokość profilu wynosiła 30 cm. Do skrzynki są dokręcane kątowniki w kształcie litery "L" o wymiarach 5 x 5 cm poszerzające profil do 40 cm. Można dokręcić i kątowniki o większych wymiarach np 10 cm czy nawet 15 cm.
Trzon stanowi profil o szerokości 30 cm na który są ułożone 3 tory : główny, mijankowy i bocznicowy. Do tego torowiska zaprojektowane są dokręcane (wymienne) profile "L". Dzięki takiemu projektowi można wymieniać scenerię wymieniając profile "L". W tym projekcie budynek stacji Weingarten (Tomka Stangla) wykonany został jako relief (1/2 budynku) jest trwale zamocowany do tego właśnie profilu "L". Odkręcając te profil wraz z przyklejonym do niego budynkiem dworca, możemy zmieniać scenerię.
Pomysł godny uznania, tym bardziej że dający możliwości zmiany scenerii ze stacji np na przystanek czy na magazyny na bocznicy.
Jakoś ten plus do mnie nie przemawia.
Dlatego Jeszcze raz zaproponuję profil o szerokości 40cm asymetryczny w stosunku 10/30. Wtedy łącząc go z profilem 60cm jedna ściana będzie równa.