• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Dolnośląskie klimaty

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.944 627 30
To co na tabliczce jest to Grünberg in Schlesien czyli Zielona Góra.
Zgadza się, ale to nie jest odpowiedź na pytanie
A gdzie to jest, zgadnijcie.
a informuje tylko, gdzie to zostało wykonane, a konkretnie gdzie zostały wyprodukowane elementy konstrukcji tej wiaty. Ale skoro @Kpt. Nemo ma nadzieję, że nie zostanie to zniszczone przy rewitalizacji linii, to może chodzi o linię Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra? Ale nie wiem, gdzie tam jest taka wiata.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.844 112 11
Znalazłem na konstrukcji wiaty peronowej na jednej ze stacyjek nieczynnej, taką tabliczkę, nie udało się jej "zabezpieczyć" z powodu braku specjalistycznych narzędzi, mam nadzieję iż ostanie się ona znaczy ta wiata po rewitalizacji nieczynnej linii, a na niej ta tabliczka, szkoda byłoby gdyby skończyła w hucie. Zobacz załącznik 1154670

A gdzie to jest, zgadnijcie.
Jeśli Jechałeś ze Lwówka i przez Pielgrzymkę, to jak bym jechał autobusem wiele razy za młodu, w stronę autostrady, i na Wrocław, a po drodze jest Złotoryja. Zgadłem?
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.844 112 11
Rumunów już malutko, ale sam wachlarz jest unikalny, zbudowany z cegły i kamienia. Jest jeszcze kilka podobnych budynków kolejowych na Dolnym Śląsku; stara prostokątna lokomotywownia w Lubaniu oraz dawna elektrowozownia w Jeleniej Górze. Ten wachlarz w Wałbrzychu powinien być zapisany jako zabytek i fajnie by było właśnie tam mieć muzeum kolei na Dolnym Śląsku. Jest o wiele więcej miejsca niż w Jaworzynie i wejdą tam takie parowozy jak Pt47 ze swoim normalnych tendrem
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
321 8 1
W Dzierżoniowie dzieje się dobrze.
Muzeum Techniki (Jaworzyna Śląska) ruszyło z remontami zabytkowych wagonów i lokomotywy, które znajdują się na tyłach dzierżoniowskiej lokomotywowni.
Pierwsze zadanie to porządne odmalowanie 3 wagonów towarowych, cysterna i dwie wapniarki. Wagony solidnie wypiaskowano, zagruntowano i odmalowano, naprawiono nawet poszycia blach które przerdzewiały na wylot. Cieszą oczy.

DSC03352m.jpg
DSC03349m.jpg
DSC03351m.jpg


Jeszcze bardziej cieszy że ruszyło drugie zadanie - remont ocalałego ryflaka (dwa z trzech podpalano tak że do remontu się raczej nie nadają) oraz Ty2-64 przed laty przyprowadzonego tu z Torunia.

DSC03356m.jpg
DSC03361m.jpg


I jeszcze z kronikarskiego obowiązku: stacja Dzierżoniów Śląski odzyskała niedawno - po remoncie toru wyciągowego- funkcję załadunkową (konkretnie zboża) i miło patrzeć gdy kolejne składy są podstawiane i ładowane właśnie tu.
DSC03362m.jpg
 
Ostatnio edytowane:

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
Do poprzedniego wpisu dodałem jedno zdjęcie (ostatnie), bo w tym wpisie wychodziło mi 17, a nie chcę tego dzielić. Tak więc pociąg, którym przyjechałem do Karpacza odjechał z powrotem do Jeleniej Góry (ostatnia fotka poprzedniego wpisu), a ja mam godzinę na obejrzenie odremontowanej stacji. W Karpaczu byłem ostatni raz w lutym 1992 roku, ale przyjechałem tam samochodem - byliśmy z rodziną na zimowych wakacjach w Karpaczu Górnym i któregoś dnia wybrałem się na stację, żeby sobie ją obejrzeć i zrobić parę zdjęć. Jednak nigdy dotąd nie jechałem pociągiem na odcinku Mysłakowice - Karpacz. Porównanie tego, co pamiętałem sprzed prawie 34 lat i co uwieczniłem wtedy na zdjęciach z obecnym stanem stacji okazało się bardzo ciekawe. Tak wygląda budynek stacyjny teraz:

Zobacz załącznik 1149103
Zobacz załącznik 1149104

A tak wyglądał budynek dworca w 1992 roku:

Zobacz załącznik 1149125

I od drugiego końca - dziś:

Zobacz załącznik 1149126

I 34 lata temu:

Zobacz załącznik 1149127

Od strony podjazdu zmiany są jeszcze bardziej widoczne - tak to wygląda teraz:

Zobacz załącznik 1149128

A tak było dawniej:

Zobacz załącznik 1149129

Widać, że budynek został bardzo mocno rozbudowany i powiększony. Trzeba przyznać, że zrobiono to z zachowaniem z grubsza oryginalnego stylu obiektu, ale z historycznym wyglądem dworca ma to już nie za wiele wspólnego. Od szczytu nowej części budynku widnieje taki napis:

Zobacz załącznik 1149130

Wnętrze budynku zajmuje obecnie Miejska Biblioteka Publiczna oraz Muzeum Zabawek.

Zobacz załącznik 1149131

Miałem chwilę czasu, więc szybko zwiedziłem Muzeum Zabawek. Muszę przyznać, że zgromadzono tam imponującą kolekcję zabawek z różnych czasów, także trochę kolejek i modeli kolejowym. Obok pomieszczeń Muzeum znajduje się też mała Izba Tradycji Kolejnictwa. Nie robiłem w środku żadnych zdjęć, ale zachęcam do odwiedzenia zarówno Muzeum, jak i Izby Tradycji. Obecnie budynek nie pełni już żadnych funkcji kolejowych, bilety na pociąg można kupić tylko w automacie biletowym na peronie.

Zmianom uległ również układ torowy stacji. Nie ma już słynnego rozjazdu podwójnego, na którym główny kierunek jazdy był w lewo, a tory prosto i w prawo prowadziły na plac ładunkowy.

Zobacz załącznik 1149141

I dawniej:

Zobacz załącznik 1149142

Na samej stacji pozostał tylko jeden tor mijankowy, zniknął tor przy rampie magazynu, sam magazyn, niestety, też nie został zachowany. Co ciekawe, uchował się wagon techniczno-gospodarczy, pozostawiony na krótkim odcinku toru, z którego jednak nie da się już wyjechać. Ale nie wiem, czy jest to jeden z dwóch wagonów, jakie stały tam w 1992 roku. ;) Zachowano również dwa przedwojenne słupy wsporcze sieci trakcyjnej - na pamiątkę, czy jako zapowiedź ponownej elektryfikacji? ;)

Zobacz załącznik 1149136
Zobacz załącznik 1149138

A tak to wyglądało 34 lata temu:

Zobacz załącznik 1149139
Zobacz załącznik 1149140

Co ciekawe, na stacji nie ma żadnych sygnalizatorów. Najwyraźniej ruch na odcinku Mysłakowice - Karpacz (a może na całej trasie z Jeleniej Góry do Karpacza) odbywa się na zasadzie "jeden pociąg na linii" i po wyjeździe jednego składu z następny może wyruszyć do Karpacza dopiero po powrocie tego pierwszego. Przypuszczam, że po wyremontowaniu linii z Mysłakowic przez Kowary do Kamiennej Góry to się zmieni, ale nie mam wiedzy na ten temat. Ciekawe, czy ktoś z kolegów z tamtych stron mógłby podać więcej informacji, może na przykład kolega @Rysiek mógłby coś dodać?

Godzina szybko minęła, do Karpacza wjeżdża następny pociąg z Jeleniej Góry.

Zobacz załącznik 1149143

Tym pociągiem wracam do Jeleniej Góry, a o tym, co tam widziałem, w następnym, już ostatnim odcinku mojej relacji.

Cdn.
Niestety nie umiem powiedzieć niczego odnośnie trasy do Kamiennej Góry.

Natomiast sam zastanawiam się z jakich powodów w niektórych miejscach na Dolnym Śląsku stosuje się inną czcionkę i kolory niż jest to ogólnie przyjęte.

Wrocław Leśnica, Ścinawa, teraz linia do Karpacza.
Również linia do Trzebnicy miała, a może nadal ma tablice w kolorze pomarańczowym.

Czy ktoś wie coś więcej?
 

Załączniki

Podobne wątki