• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z Trójmiasta

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.734 37 4
A cech na koziołku kolega nie poszukał? Choć to pewnie współczesne szyny zdjęte w trakcie modernizacji.
No i fajna nazwa przystanku. Stara Piła :) Na zdrowie :LOL:
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.689 0 0
Cześć. W ostatni dzień pobytu w Łapinie w drodze powrotnej do Gdyni zahaczyłem o wieś kaszubską Niestępowo. Znajduje się tam ponad 100-letni kolejowy most nad rzeką Radunia. Most jest po remoncie i znajduję się na szlaku linii kolejowej 234 bajpasu kartuskiego z Trójmiasta do Kartuz . Drugi Most w Rutkach, może na wiosnę się wybiorę sfotografować. Kilka zdjęć kratownicowego mostu kolejowego.
M1.jpg
M2.jpg
M3.jpg
M4.jpg
M5.jpg
M6.jpg
M7.jpg
M8.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.590 120 86
Ciekawe jak odnowili ten most w Niestępowie? Widać, że nity ma. Bo np. wiadukt we Wrzeszczu/Zaspa (na Lewoniewskich) po remoncie ma zrobioną nową płytę samonośną a reszta konstrukcji nitowanej to 'atrapa'. Znaczy oryginał, który ma 'ładnie wyglądać' i robić za ponad stulatka :). W końcu został zbudowany w 1914 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.342 504 30
Mylicie pojęcie "przystanek PKM", czyli po prostu punkt handlowy PKM z pojęciem "stacja" w fachowej nomenklaturze kolejowej, oznaczającym konkretny rodzaj posterunku ruchu. "Przystanek PKM" może być na szlaku (wtedy z punktu widzenia technicznego jest to przystanek osobowy), albo na stacji - z punktu widzenia obsługi pasażerów PKP zawsze będzie to "przystanek". A to, co piszą dziennikarze, to jeszcze inna sprawa...
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.689 0 0
Mylicie pojęcie "przystanek PKM", czyli po prostu punkt handlowy PKM z pojęciem "stacja" w fachowej nomenklaturze kolejowej, oznaczającym konkretny rodzaj posterunku ruchu. "Przystanek PKM" może być na szlaku (wtedy z punktu widzenia technicznego jest to przystanek osobowy), albo na stacji - z punktu widzenia obsługi pasażerów PKP zawsze będzie to "przystanek". A to, co piszą dziennikarze, to jeszcze inna sprawa...
Może już zostawmy ten temat. Poproszę moderatora @Andrzej Harassek o zmianę w poście #902 opisu błędnego "przystanek osobowy na stacje " a resztę wykasować. Pozdrawiam Darek.
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.689 0 0
10-02-2024 Gdynia Grabówek. Dziś zaprezentuje trochę ciekawostek z mojego podwórka, że tak się określę.:) Dla niektórych Kolegów nie będzie to nic nowego, ale są i nowi użytkownicy forum i nie tylko także luz -wszyscy mogą zobaczyć. :) Ferie już się kończą -pogoda deszczowa w Gdyni, ale to nic pakuje plecak i w drogę z dzieciakami. Kierunek wyprawy to tereny lokomotywowni Gdynia Grabówek. Cel główny to dotrzeć do wieży obrządzania parowozów :). Na początku w okolicy lokomotywowni trafiamy wagon drewniany gospodarczo-techniczny przedsiębiorstwa PPM-T z Gdańska, tego samego co sfotografowana drezyna Kolzam w Łapinie na terenie Starej Papierni w temacie o " Zapomnianych stacjach"
Następnie na terenie lokomotywowni ukazuję się nam pomnik Parowozu OKI27-27 , który zagwizdał o godzinie 12:00 Przy pomniku znajduję się figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej - więcej tutaj . Następnie ukazuję się nam wieża ciśnień i następnie już obiekt docelowy " Techniczna nowinka z Ameryki" budowla do obrządzania parowozów - więcej tutaj . Pod samą wieżą mają postój składy Pendolino. Zanim dojdziemy do wieży widzimy tor zakończony kozłem oporowym - to dla łowców CECH -może ktoś z Kolegów to rozszyfrowuje?:) . Na koniec zaprezentuje w kolejności fotografie. Pozdrawiam Darek
P2.jpg
R1.jpg
R2.jpg
W1.jpg
W2.jpg
Q1.jpg
Q2.jpg
Q3.jpg
Q4.jpg
Q5.jpg
G1.jpg
G2.jpg
G3.jpg
G4.jpg
 
Reakcje
3.619 30 0
[...] zahaczyłem o wieś kaszubską Niestępowo. Znajduje się tam ponad 100-letni kolejowy most nad rzeką Radunia. Most jest po remoncie i znajduję się na szlaku linii kolejowej 234 bajpasu kartuskiego z Trójmiasta do Kartuz [...]
Widać również cechę hutniczą na szynach ułożonych na moście i okolicach: [K] = 21 49E1
Szyna Huty Katowice z Dąbrowy Górniczej (należącej do światowego potentata branży stalowej, koncernu ArcelorMittal), wyprodukowana w roku 2021, typu 49E1 (dawniej znanego jako S49).

Niestępowo. Most nad rzeką Radunia. Fot. Drozdzik. Analiza szyn leżących na moście i okol...jpg


10-02-2024 Gdynia Grabówek. Dziś zaprezentuje trochę ciekawostek z mojego podwórka [...]
Cechowanie szyny wykorzystanej do budowy kozła to OSNABRÜCK 1889 6B (X). "B" w indeksie górnym.

Gdynia Grabówek. Kozioł oporowy. Fot. Drozdzik. Analiza szyn kozła oporowego (1).png


Gdynia Grabówek. Kozioł oporowy. Fot. Drozdzik. Analiza szyn kozła oporowego (2).png


Szyna zakładów Georgsmarienhütte wybudowanych pod koniec lat 50-tych XIX w. w powiecie Osnabrück w Dolnej Saksonii, na północy Niemiec (co interesujące z dala od Zagłębia Ruhry i Saary, gdzie koncentrował się przemysł hutniczy ówczesnego Cesarstwa Niemieckiego). Hutę wybudowała utworzona w 1857 r. spółka Georgs-Marien-Bergwerks- und Hüttenverein ein Eisenhüttenwerk. Nazwę nadano na cześć ostatniego władcy Królestwa Hanoweru, Jerzego V (Georg V) i jego żony Marii. W trakcie budowy powstała osada robotnicza również nazwana Georgsmarienhütte, dopiero w latach późniejszych włączona do miejscowości Osnabrück. Jak widać po dalszych informacjach zawartych w cesze, szyna została wyprodukowana w październiku 1889 r. Jej typ, to standardowy wówczas na Pruskich Kolejach Państwowych typ 6 (form 6), a dokładniej jego odmiana znana jako typ 6b (form 6b). Można dodać, że pruski typ 8 zaczęto produkować od 1890 r.

Huta w Osnabrück w 1923 r. zstała przejęta przez koncern Klöckner-Werke AG. braci Petera i Floriana Klöcknerów. W czasach III Rzeszy Niemieckiej, od 1937/38, zmieniono sposób cechowania szyn z G.M.W. OSNABRUECK (znanego od 1929) na KLöCKNER. Co do historii nazwy na szynach, zmiana cechowania z OSNABRÜCK (z "Ü") (czyli takiego jak na szynie kozła z Grabówka) na OSNABRUECK (z "UE"), nastąpiła po wybuchu I w. św. (cecha znana jest z lat 1915 - 1923). Po przejęciu huty przez Klöcknerów, zaczęto cechować nazwę G-OSNABRUECK, znaną z lat 1923 - 1929].
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki