Do utworzenia tego wątku skłonił mnie zakup moich pierwszych modeli taboru kolei chińskich. Być może na razie bardzo skromna kolekcja będzie początkiem czegoś większego. Wątek ten traktuję jako otwarty i zapraszam zainteresowanych do udziału w dyskusji i do prezentacji także swoich modeli jeśli ktoś takowe posiada, a wiem że w Polsce są posiadacze modeli chińskiego taboru.
Pierwszy raz zetknąłem się z takimi modelami jakieś kilkanaście lat temu przy okazji naprawy dla kolegi powypadkowego parowozu serii QJ oraz wielokrotnie widywałem modele lokomotyw spalinowych także na giełdach. Temat był dla mnie ciekawy ale przy braku dostępnych na rynku modeli wagonów kupowanie nawet pięknej lokomotywy nie było sensowne jeśli ma jeździć samotnie.
Temat powrócił gdy przy okazji robienia zakupów na znanym chińskim portalu handlowym natknąłem się na całkiem ładne modele wagonów towarowych. Ceny ich bywały bardzo różne i nie zawsze atrakcyjne. Ostatecznie przy okazji jakiejś akcji promocyjnej na początku kwietnia kupiłem na próbę trzy wagony, które dotarły do mnie bardzo szybko. A oto one.
Pierwszy model to węglarka ogólnego użytku typu C64K chyba najbardziej liczny typ wagonu na kolejach chińskich powszechnie stosowana do przewozu węgla, kruszyw, drewna i wielu innych ładunków nawet kontenerów. Z tego co udało mi się wyszukać w internecie to litera K za liczbą oznacza że wagon jest wyposażony w "szybkie" wózki pozwalające na jazdę z prędkością do 120 km/h. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden i jest dostępny z kilkoma numerami inwentarzowymi i w kilku wersjach kolorystycznych. Ja wybrałem wersję brązową z niezbyt ładną imitacją ładunku kruszywa w kolorze żółtym nr kat; PF 0114.
Model ma całkiem dobre właściwości jezdne i ładnie wykonane wyposażenie podwozia. Niestety dość grube ściany. Podobno jest to nieco zmodyfikowany model starszego projektu Bachmanna.
Kolejny model to platforma typu NX70 obecnie produkowany typ wagonu najczęściej stosowany do przewozu kontenerów o maksymalnej ładowności 70t. Model jest sprzedawany pod marką Orangutan Model i jest pakowany w bardzo ładne twarde pudełko kartonowe. Model podobno pochodzi z projektu firmy N27. To wykonanie posiada bardzo ładne wyposażenie podwozia i ładne stopnie oraz detale na czołownicach. Słabą stroną były niezbyt dokładnie wykonane zestawy kołowe, które trzeba było poprawiać (przesuwanie kół na osi i obcinanie wystających tulei izolacyjnych od strony czopa) ale nie było to trudne.
Ostatni wagon towarowy jaki na razie kupiłem to także platforma typu NX17K trochę starszego typu o ładowności ok 60t powszechnie używana do przewozu kontenerów i innych ładunków. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden a jest to projekt firmy CMR Line. Zdecydowanie najlepiej wykonany model z obecnie prezentowanych, posiada wiele szczegółów i detali do samodzielnego montażu, jak stopnie boczne, haki do mocowania ładunku, sprzęgi pneumatyczne i dwa komplety ścian czołowych do zamontowania w pozycji pionowej i poziomej oraz jeszcze trzpienie do mocowania kontenerów (tego na modelu nie zamontowałem). Detale i otwory montażowe są dość dobrze dopasowane dzięki temu nie trzeba nic kleić (z wyjątkiem bocznych stopni) co najwyżej lekko obrobić kołki ścian czołowych i nieznacznie powiększyć dziurki na węże hamulcowe. Model jest zapakowany w estetyczne pudełko z okienkiem (podobnie jak węglarka) z plastikową wkladką podobnie jak dla modeli Liliputa. Mój model ma numer katalogowy PF0205 i producent ma także w ofercie modele z innymi numerami inwentarzowymi dostępnymi pod innymi numerami katalogowymi.
Jedyną słabą stroną we wszystkich tych trzech modelach były zbyt twarde sprężyny zamontowane w sprzęgach, które nie pozwalały na swobodne sprzęganie taboru. Całe jednak szczęście siedzę już długo w modelach amerykańskich i mam akurat spory zapas sprężynek firmy Kadee dzięki którym usprawniłem sprzęgi.
Przy okazji wiele na temat modeli kolei chińskich można się dowiedzieć z tej strony http://www.chinesemodeltrains.com/ którą bardzo polecam.
Pierwszy raz zetknąłem się z takimi modelami jakieś kilkanaście lat temu przy okazji naprawy dla kolegi powypadkowego parowozu serii QJ oraz wielokrotnie widywałem modele lokomotyw spalinowych także na giełdach. Temat był dla mnie ciekawy ale przy braku dostępnych na rynku modeli wagonów kupowanie nawet pięknej lokomotywy nie było sensowne jeśli ma jeździć samotnie.
Temat powrócił gdy przy okazji robienia zakupów na znanym chińskim portalu handlowym natknąłem się na całkiem ładne modele wagonów towarowych. Ceny ich bywały bardzo różne i nie zawsze atrakcyjne. Ostatecznie przy okazji jakiejś akcji promocyjnej na początku kwietnia kupiłem na próbę trzy wagony, które dotarły do mnie bardzo szybko. A oto one.
Pierwszy model to węglarka ogólnego użytku typu C64K chyba najbardziej liczny typ wagonu na kolejach chińskich powszechnie stosowana do przewozu węgla, kruszyw, drewna i wielu innych ładunków nawet kontenerów. Z tego co udało mi się wyszukać w internecie to litera K za liczbą oznacza że wagon jest wyposażony w "szybkie" wózki pozwalające na jazdę z prędkością do 120 km/h. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden i jest dostępny z kilkoma numerami inwentarzowymi i w kilku wersjach kolorystycznych. Ja wybrałem wersję brązową z niezbyt ładną imitacją ładunku kruszywa w kolorze żółtym nr kat; PF 0114.
Model ma całkiem dobre właściwości jezdne i ładnie wykonane wyposażenie podwozia. Niestety dość grube ściany. Podobno jest to nieco zmodyfikowany model starszego projektu Bachmanna.
Kolejny model to platforma typu NX70 obecnie produkowany typ wagonu najczęściej stosowany do przewozu kontenerów o maksymalnej ładowności 70t. Model jest sprzedawany pod marką Orangutan Model i jest pakowany w bardzo ładne twarde pudełko kartonowe. Model podobno pochodzi z projektu firmy N27. To wykonanie posiada bardzo ładne wyposażenie podwozia i ładne stopnie oraz detale na czołownicach. Słabą stroną były niezbyt dokładnie wykonane zestawy kołowe, które trzeba było poprawiać (przesuwanie kół na osi i obcinanie wystających tulei izolacyjnych od strony czopa) ale nie było to trudne.
Ostatni wagon towarowy jaki na razie kupiłem to także platforma typu NX17K trochę starszego typu o ładowności ok 60t powszechnie używana do przewozu kontenerów i innych ładunków. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden a jest to projekt firmy CMR Line. Zdecydowanie najlepiej wykonany model z obecnie prezentowanych, posiada wiele szczegółów i detali do samodzielnego montażu, jak stopnie boczne, haki do mocowania ładunku, sprzęgi pneumatyczne i dwa komplety ścian czołowych do zamontowania w pozycji pionowej i poziomej oraz jeszcze trzpienie do mocowania kontenerów (tego na modelu nie zamontowałem). Detale i otwory montażowe są dość dobrze dopasowane dzięki temu nie trzeba nic kleić (z wyjątkiem bocznych stopni) co najwyżej lekko obrobić kołki ścian czołowych i nieznacznie powiększyć dziurki na węże hamulcowe. Model jest zapakowany w estetyczne pudełko z okienkiem (podobnie jak węglarka) z plastikową wkladką podobnie jak dla modeli Liliputa. Mój model ma numer katalogowy PF0205 i producent ma także w ofercie modele z innymi numerami inwentarzowymi dostępnymi pod innymi numerami katalogowymi.
Jedyną słabą stroną we wszystkich tych trzech modelach były zbyt twarde sprężyny zamontowane w sprzęgach, które nie pozwalały na swobodne sprzęganie taboru. Całe jednak szczęście siedzę już długo w modelach amerykańskich i mam akurat spory zapas sprężynek firmy Kadee dzięki którym usprawniłem sprzęgi.
Przy okazji wiele na temat modeli kolei chińskich można się dowiedzieć z tej strony http://www.chinesemodeltrains.com/ którą bardzo polecam.
- 9
- 1
- Pokaż wszystkie