• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Chińszczyzna na wynos. Czyli koleje chińskie i ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#1
Do utworzenia tego wątku skłonił mnie zakup moich pierwszych modeli taboru kolei chińskich. Być może na razie bardzo skromna kolekcja będzie początkiem czegoś większego. Wątek ten traktuję jako otwarty i zapraszam zainteresowanych do udziału w dyskusji i do prezentacji także swoich modeli jeśli ktoś takowe posiada, a wiem że w Polsce są posiadacze modeli chińskiego taboru.
Pierwszy raz zetknąłem się z takimi modelami jakieś kilkanaście lat temu przy okazji naprawy dla kolegi powypadkowego parowozu serii QJ oraz wielokrotnie widywałem modele lokomotyw spalinowych także na giełdach. Temat był dla mnie ciekawy ale przy braku dostępnych na rynku modeli wagonów kupowanie nawet pięknej lokomotywy nie było sensowne jeśli ma jeździć samotnie.
Temat powrócił gdy przy okazji robienia zakupów na znanym chińskim portalu handlowym natknąłem się na całkiem ładne modele wagonów towarowych. Ceny ich bywały bardzo różne i nie zawsze atrakcyjne. Ostatecznie przy okazji jakiejś akcji promocyjnej na początku kwietnia kupiłem na próbę trzy wagony, które dotarły do mnie bardzo szybko. A oto one.
Pierwszy model to węglarka ogólnego użytku typu C64K chyba najbardziej liczny typ wagonu na kolejach chińskich powszechnie stosowana do przewozu węgla, kruszyw, drewna i wielu innych ładunków nawet kontenerów. Z tego co udało mi się wyszukać w internecie to litera K za liczbą oznacza że wagon jest wyposażony w "szybkie" wózki pozwalające na jazdę z prędkością do 120 km/h. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden i jest dostępny z kilkoma numerami inwentarzowymi i w kilku wersjach kolorystycznych. Ja wybrałem wersję brązową z niezbyt ładną imitacją ładunku kruszywa w kolorze żółtym nr kat; PF 0114.
20200508_160717(1).jpg
20200508_160527(1).jpg
20200508_160545_Burst01(1).jpg
20200508_160607(1).jpg

Model ma całkiem dobre właściwości jezdne i ładnie wykonane wyposażenie podwozia. Niestety dość grube ściany. Podobno jest to nieco zmodyfikowany model starszego projektu Bachmanna.

Kolejny model to platforma typu NX70 obecnie produkowany typ wagonu najczęściej stosowany do przewozu kontenerów o maksymalnej ładowności 70t. Model jest sprzedawany pod marką Orangutan Model i jest pakowany w bardzo ładne twarde pudełko kartonowe. Model podobno pochodzi z projektu firmy N27. To wykonanie posiada bardzo ładne wyposażenie podwozia i ładne stopnie oraz detale na czołownicach. Słabą stroną były niezbyt dokładnie wykonane zestawy kołowe, które trzeba było poprawiać (przesuwanie kół na osi i obcinanie wystających tulei izolacyjnych od strony czopa) ale nie było to trudne.
20200508_160840(1).jpg
20200508_160856(1).jpg
20200508_160937(1).jpg
20200508_161010(1).jpg


Ostatni wagon towarowy jaki na razie kupiłem to także platforma typu NX17K trochę starszego typu o ładowności ok 60t powszechnie używana do przewozu kontenerów i innych ładunków. Model jest sprzedawany pod marką Train Garden a jest to projekt firmy CMR Line. Zdecydowanie najlepiej wykonany model z obecnie prezentowanych, posiada wiele szczegółów i detali do samodzielnego montażu, jak stopnie boczne, haki do mocowania ładunku, sprzęgi pneumatyczne i dwa komplety ścian czołowych do zamontowania w pozycji pionowej i poziomej oraz jeszcze trzpienie do mocowania kontenerów (tego na modelu nie zamontowałem). Detale i otwory montażowe są dość dobrze dopasowane dzięki temu nie trzeba nic kleić (z wyjątkiem bocznych stopni) co najwyżej lekko obrobić kołki ścian czołowych i nieznacznie powiększyć dziurki na węże hamulcowe. Model jest zapakowany w estetyczne pudełko z okienkiem (podobnie jak węglarka) z plastikową wkladką podobnie jak dla modeli Liliputa. Mój model ma numer katalogowy PF0205 i producent ma także w ofercie modele z innymi numerami inwentarzowymi dostępnymi pod innymi numerami katalogowymi.
20200508_161235(1).jpg
20200508_161318(1).jpg
20200508_161308(1).jpg
20200508_161447(1).jpg


Jedyną słabą stroną we wszystkich tych trzech modelach były zbyt twarde sprężyny zamontowane w sprzęgach, które nie pozwalały na swobodne sprzęganie taboru. Całe jednak szczęście siedzę już długo w modelach amerykańskich i mam akurat spory zapas sprężynek firmy Kadee dzięki którym usprawniłem sprzęgi.

Przy okazji wiele na temat modeli kolei chińskich można się dowiedzieć z tej strony http://www.chinesemodeltrains.com/ którą bardzo polecam.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#2
Kupując wagony chińskie oczywiście miałem w planach zakup także chińskiej lokomotywy. Najbardziej by mi odpowiadała jako najbardziej charakterystyczna konstrukcja to DF4B jednak ich dostępność nie jest duża a ceny niestety niezjadliwe, które w ciągu kilkunastu ostatnich lat wzrosły i to bardzo znacząco.
Zdecydowałem się więc na zakup od kolegi z klubu modelu lokomotywy ND2 firmy Bachmann. Skusiła mnie dobra cena i też bardzo dobra opinia na temat jakości wykonania tego modelu. Lokomotywy tej serii produkowano dla kolei chińskich w Rumunii i jest to nic innego jak eksportowa wersja lokomotywy serii 060DA znanej także na PKP pod oznaczeniem ST43 czyli "Rumun". Pierwsze próbne egzemplarze dostarczone do Chin miały taki sam wygląd jak lokomotywy na rynki europejskie z wyjątkiem przekonstruowanych czołownic dostosowanych do zamontowania sprzęgów Janneya na wysokości stosowanej na tamtych kolejach. Na wniosek zamawiającego w lokomotywach produkowanych seryjnie powiększono kabiny do których wejście jest możliwe z dwóch stron. Zdjęcia oryginałów pożyczone z internetu.
ND2TEST.jpg
1200px-China_ND2.jpg


Wracając do modelu to mój model to Bachmann China nr kat CD00905 z numerem inwentarzowym 0275 przydzielonym do Biura (Dyrekcji?) w Shanghaiu. Model ten jest wyjątkowo dobrze wykonany z bardzo dużą liczbą drobnych detali wykonanych z metalu, jak uchwyty, stopnie ucha do podnoszenia segmentów dachu, dodatkowe rury na jednej bocznej krawędzi dachu, trąbki a nawet sprężyny we wózkach. A metalowe wycieraczki to prawdziwe mistrzostwo. Do tego siatka nad wentylatorem (nieruchomym). Ten model to na prawdę bardzo wysoki poziom wykonania spotykany u najlepszych producentów modeli wielkoseryjnych a sam model pochodzi z roku 2008 go. Wydano ten model w 10 wersjach numerowych z uwzględnieniem specyficznych detali dla danego egzemplarza jak trąbki, przednie stopnie, rodzaj i kolor zgarniacza. Jedyny drobny błąd się wkradł projektantowi to strzałka wskaźnika paliwa skierowana w dół co by oznaczało konieczność pobrania paliwa przed wyjazdem w trasę ;).
20200508_162109(1).jpg
20200508_162201(1).jpg
20200508_162147(1).jpg
20200508_162126(1).jpg
20200508_162235(1).jpg
20200502_231202(1).jpg

Kolor nadwozia to ciekawy temat bo jest trochę trudny do określenia i wygląda całkiem inaczej w różnych warunkach oświetlenia. Według mnie jest to kolor niebieski morski. Chociaż na stronie do której podałem adres w pierwszym wpisie jest określony jako ciemno zielony.
Jeśli chodzi o modele Rumuna to ze wszystkich wykonań model Bachmanna jest chyba najlepiej zrobiony.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#3
Modele rzeczywiście wyglądają bardzo interesująco. W ogóle koleje chińskie, a już tym bardziej ich modele, to temat u nas mało znany i niezbyt popularny. A przecież to olbrzymia sieć, rozwijająca się w imponującym tempie, zwłaszcza w zakresie linii dużych prędkości. Przejrzałem podlinkowaną przez Jacka stronę, można tam zobaczyć dużo ciekawych i często zaskakujących rzeczy. Z naszego punktu widzenia to mieszanina kolejowych stylów europejskich, amerykańskich i radzieckich, ale biorąc pod uwagę historię rozwoju tego kraju i ich kolei, nie ma w tym niczego dziwnego. Czekam z zainteresowaniem na dalsze prezentacje modeli chińskiego taboru.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
#4
Bardzo interesujący wątek i podobnie jak Kolega Andrzej, z zaciekawieniem przyglądam się chińskim kolejom i ich modelom.
Jeśli jest to możliwe, to fajnie byłoby zamieścić linki do prezentowanych modeli, bo przyznam, że wyszukiwanie czegokolwiek jest dosyć karkołomne! ;)
Co do jakości modeli i poziomu ich wykonania, to najlepiej zerknąć na filmik:
https://www.bilibili.com/video/BV1Dt411g7xo?from=search&seid=11776710724644384375
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#7
Forum chinarail też już odwiedziłem w swoich poszukiwaniach informacji i ma ciekawe zasoby jednak chyba ostatnio administracja chyba śpi bo gdy chciałem się zarejestrować nie otrzymałem żadnego linku do aktywacji konta ani też odpowiedzi na maila w tej sprawie.
Chinese Model Trains jak na razie jest moim zdaniem najlepszym i niezależnym źródłem informacji o modelach. Strona założona przez miłośnika kolei chińskich z Australii. Co prawda odnoszę wrażenie że od ok 2 lat nie pojawiły się aktualizacje. Jednak ilość informacji jest imponująca.
Ciekawą stronę znalazłem gdy wpisalem adres podany na opakowaniu wagonu firmy Orangutan Model lyxxmx.com
Pojawia się strona Luoyang Gorolla Train Model Co. Oczywiście po kliknięciu tłumaczenia.
http://lyxxhcmx.qftouch.com/
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#8
Dzięki za zainteresowanie tematem i pozytywny odzew.
Na chwilę obecną został mi tylko jeden model do zaprezentowania. Tym razem jesy to wagon pasażerski który kupiłem razem z lokomotywą. Nie miałem w planie kupowania taboru pasażerskiego ale dobra cena mnie skusiła i mam nadzieję sukcesywnie kolekcję uzupełniać.
Wagon jaki kupiłem to wagon sypialny "miękki" o wysokim komforcie RW22. Model to Bachmann China nr kat CP01311.
20200508_162552(1).jpg
20200508_162614(1).jpg
20200508_162631(1).jpg
20200508_162647(1).jpg
20200508_162715(1).jpg
20200502_232116(1).jpg
20200501_182959(1).jpg

Model jest bardzo ładnie wykonany z dużą dbałością o szczegóły co dobrze widać na zdjęciach. Trochę niedosytu można mieć w kwestii wnętrza o jednolitej kolorystyce. Sam wagon to starsza konstrukcja chińskich wagonów o architekturze do złudzenia przypominającej tabor radziecki i to raczej starszej budowy. Jednak nie są to na żywca skopiowane konstrukcje SŻD i w pewnych aspektach można się dopatrzeć rozwiązań amerykańskich jak choćby sposób otwierania okien z dołu do góry. Także sam wagon jest trochę niższy od wagonów SŻD i ma niższe okna co można zobaczyć na ostatnim zdjęciu gdzie dla porównania zestawiłem ten model z modelem wagonu Ammendorf firmy Eurotrain. Więcej o tych modelach można znaleźć tutaj; http://www.chinesemodeltrains.com/encyclopedia_rw22.html
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#9
Od kilku dni stałem się posiadaczem modelu lokomotywy spalinowej DF4B na którym mi najbardziej zależało gdy wchodziłem w temat modeli chińskich. Zanim jednak przedstawię moj model to napiszę kilka słów o lokomotywach tej serii w skali 1:1.
Historia lokomotyw DF4 zaczyna się w roku 1969 tym kiedy w Chinach postanowiono zbudować pierwszą lokomotywę spalinową własnej konstrukcji do pracy liniowej. Dotychczas produkowane lokomotywy spalinowe serii DF i DF3 były niczym innym jak kopią radzieckiej lokomotywy TE3. Prototyp powstał w zakładach w Dalian gdzie także skonstruowano silnik spalinowy 16 cylindrowy o mocy 3550KM typu 16V240ZJ. Do roku 1976 go zbudowano zaledwie 108 lokomotyw które trapiły ciągłe awarie.
DF40001_locomotives.jpg

Prototyp DF4 0001 w muzeum w Pekinie.
Wnioski wyciągnięte z eksploatacji pierwszych lokomotyw doprowadziły do uruchomienia produkcji ulepszonej wersji silnika spalinowego typu 16V240ZJA i do roku 1986 go zbudowano łącznie 843 lokomotywy. Lokomotywy z nowszym silnikiem nadal nosiły oznaczenie DF4 chociaż nieoficjalnie nazywano je DF4A. W roku 1984 tym opracowano jeszcze bardziej ulepszoną jednostkę napędową 16V240ZJB i zaczęto ją montować w nowych lokomotywach produkowanych seryjnie od roku 1987 go ,które od tej pory już oficjalnie otrzymały oznaczenie DF4B. Produkcję tych lokomotyw uruchomiono jeszcze w zakładach w Sifang, Datong i Ziyang. Do roku 2007 go zbudowano dla kolei chińskich 4591 lokomotyw serii DF4B. Produkcję nadal kontynuowano w małej ilości dla kolei przemysłowych. Dalsze prace nad rozwojem konstrukcji silnika zaowocowały także powstaniem kolejnych odmian lokomotyw DF4C i DF4D które także otrzymały zmienione stylistycznie nadwozie głównie w obszarze kabin o bardziej kanciatym kształcie. I także większą mocą silnika w lokomotywach DF4D. Jednak seria DF4B nadal jest najliczniejszą odmianą lokomotyw DF4. Lokomotywy budowano dostosowane do prędkości 100 km/h do ruchu towarowego DF4 812 szt i DF4B 4006 szt oraz 120 km/h dla ruchu pasażerskiego DF4 31 szt i DF4B 585 szt. Lokomotywy towarowe zwykle malowano na kolor ciemno zielony z jasno turkusowymi lub żółtymi pasami a pasażerskie na kolor pomarańczowy z żółtymi pasami. Pomarańcze, Arbuzy i Żandarmeria Wojskowa to potoczne nazwy tych lokomotyw w zależności od malowania. Poza typowymi malowaniami też w różnych latach niektóre lokomotywy otrzymywały różne inne nietypowe malowania a także okolicznościowe emblematy i ozdoby.
DF4B-H.jpg

DF4B 6001 Arbuz.

China_Railways_DF4B_1787_20140914_02.jpg

DF4B 1787 Żandarmeria Wojskowa.

unnamed (4).jpg

DF4B 2226 Pomarańcza

Więcej na temat lokomotyw z rodziny DF4 mozna znaleźć tutaj
https://en.m.wikipedia.org/wiki/China_Railway_DF4
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#10
Modele lokomotyw serii DF4B znalazły się w produkcji kilku firm w skali H0. Chyba najdłużej są produkowane przez firmę Bachmann która na przestrzeni kilkunastu lat wydała już 25 wersji. Firma ta w odróżnieniu od obecnie najbardziej popularnej w naszym kraju firmy Piko często wprowadza zmiany i poprawki w istniejących projektach dzięki czemu nowsze modele są coraz lepiej dopracowane. Na temat modeli DF4B firmy Bachmann i ich kolejnych modyfikacji można wiele się dowiedzieć z tej strony
http://www.chinesemodeltrains.com/encyclopedia_df4b.html
Ja akurat trafiłem na model z już lepszej edycji chociaż nie pozbawionym niedoskonałości. Model to Bachmann China nr kat. CD00210 i przedstawia model lokomotywy DF4B 2110 z Biura (Dyrekcji) w Shanghaiu. Malowanie jest według typowego schematu jednak kolory są nieco nietypowe bo odcień zieleni nadwozia jest trochę jaśniejszy a dach i podwozie zamiast standardowego szarego koloru jest jasno seledynowe jak też i pasy na pudle. Trochę to wygląda jak niedojrzały arbuz :).
20200521_154448(1).jpg
20200521_154512(1).jpg
20200521_155910(1).jpg
20200523_131152(1).jpg
20200523_135625_Burst01(1).jpg
20200523_131333(1).jpg
20200523_135034(1).jpg
20200523_135229(1).jpg


Model ma bardzo ładne szczegóły i czysto nadrukowane czytelne napisy. Kultura pracy jest bardzo przyzwoita a oświetlenie jest już na diodach LED chociaż jeszcze o barwie żółtej.
Co do samej lokomotywy to zastanawiający jest fakt że ta lokomotywa ma numer 2110 czyli z zakresu lokomotyw pasażerskich jednak jej prędkość oznaczona na pudle jest 100km/h. Co może sugerować że jest to lokomotywa w której być może zmieniono przełożenie przekładni. Ale do tych informacji nie mam dostępu.
I zdjęcie oryginału.
s-l400 (1).jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#12
Trudno powiedzieć ale raczej nie spotkałem żadnych modeli chinskiego taboru w tej skali. Natomiast niewiele ale powoli tam powstaje rynek w skali N czyli 1:160.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#16
Z trakcji parowej będzie jak będę miał model parowozu chińskiego. W najbliższym czasie to na pewno nie nastąpi :( bo po pierwsze producenci taboru polskiego nie rozpieszczają naszych portfeli. A po drugie modele chińskich parowozów są wyjątkowo drogie. Niestety wyroby firmy Bachmann przez ostatnie kilkanaście lat bardzo znacznie podrożały, dużo więcej niż innych firm.
Owszem mam także w planie zakup parowozu serii QJ i to w pierwszej kolejności. Niestety obecne ceny rzędu zł 1800+ skutecznie zniechęcają do zakupu. Także trzeba uważać na modele z drugiej ręki by nie trafić na pierwsze edycje które miały odlane ostoje ze stopu o złym składzie, które na skutek korozji wewnętrznej ulegały deformacji i stawały się bardzo kruche. Kiedyś miałem taki model na warsztacie powypadkowy od kolegi z pękniętą ostoją. Massssakra metal się kruszył od samego patrzenia. Producent bardzo szybko zareagował i od 2 albo 3 ciej edycji już odlewy były z dobrego stopu. Coś więcej na temat tych modeli można znaleźć tutaj http://www.chinesemodeltrains.com/encyclopedia_qj.html
 

BarTK

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
314 0 0
#17
W swojej kolekcji posiadam także trochę Chińskich modeli których sukcesywnie przybywa. Będąc w Chinach i fotografując podczas pracy w Sandaoling parowozy JS pomyślałem że fajnie było by mieć taki skład w miniaturze. Z pomocą przyszedł kolega modelarz poznany w Chinach który po dziś dzień kupuje dla mnie interesujące mnie modele i wysyła do Polski, z ich dostępnością nie ma najmniejszego problemu.
W kolekcji posiadam obecnie:
- węglarki C64K, Train Garden,
- dumpcary KF60, CMR Line,
- lokomotywa parowa JS, Bachmann,
- elektrowóz 8G, N27,
- elektrowóz SS1, CMR Line.
Modele wykonane są na wysokim poziomie, posiadają załączone dodatkowe elementy. Bardzo dobrze wykonany jest model elektrowozu 8G, detal jest bardzo ładny, w szczególności odwzorowanie wózków. Obecnie oczekuję na model parowozu QJ, jak już będę miał go u siebie przedstawię zdjęcia.
 

Załączniki

OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#18
Super(y). Cieszę się że Kolega BarTK się ujawnił ze swoimi modelami, bo już zaczynałem się obawiać że ten wątek trzeba by przenieść do działu Kolekcje ;).
Piekne modele. 8G jest wyjątkowo pięknie wykonana aż chcialo by się więcej zdjęć. Na czymś bardzo podobnym zdarza mi się pracować ;).
Parowóz JS też bardzo mi się podoba i też rozważam zakup takiego modelu w dalszej perspektywie.
Czy Dumpcary KF60 mają ruchome pudła. Widzę też tylko małe napisy. Czy to oznacza że reszta napisów jest na kalkomanii?
Liczę ze Kolega jeszcze tutaj coś zaprezentuje z większą liczbą zdjęć dla każdego modelu i wykonanych w miarę możliwości w lepszych warunkach. Mile widziane zdjęcia jako pełny obraz. Łatwiej się je ogląda ze smartfonów.
 

BarTK

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
314 0 0
#19
Postaram się przy okazji zrobić więcej zdjęć, niestety dłużej zajmą poszukiwania konkretnych modeli w szafie jak robienie zdjęć :)
Coś podobnego do 8G, pewnie chodzi o serię ET42? :) 8G ma niemal identyczne wózki jak nasze ET42.
Parowozy JS zrobiły na mnie ogromne wrażenie podczas normalnej pracy, pewnie skuszę się na jeszcze jeden model takiego parowozu z innym numerem. Do dopełnienia całości będzie brakował jeszcze tylko model równie popularnego parowozu SY.
Dumpcary KF60 mają nieruchome pudła, do wagonu dołączony jest całkiem spory zestaw kalkomanii w postaci liter Chińskich i znaków, można w ten sposób odwzorować dowolny wagon.
W ostatnim czasie firma N27 wydała bardzo ładne modele lokomotywy DF1 (prototyp DF3), oraz DF3 z różnymi numerami, oraz w różnych malowaniach. Planuję w przyszłości zakup modeli lokomotyw tego typu, same modele są bardzo dobrze odwzorowane.
Poniżej przedstawiam modele DF1 i DF3, oraz wykonane przeze mnie zdjęcia z parowozami JS i wagonami KF60, jak i również składy przemysłowe z kopalni w Fushun.
W razie chęci zakupu modeli z Chin można się ze mną skontaktować a chętnie pomogę, często zakup w Chinach wychodzi taniej jak np. na Ebay.
O1CN01ybnZPL1dE1ERCFXxF_!!27103703.png
O1CN018D8whq1dE1EO0Xyu9_!!27103703.png
O1CN01T7Y0v11dE1ESsfSUN_!!27103703.png
O1CN01G3G3Dn1dE1EOah3mj_!!27103703.png
BJS8225sndlo.jpg
BJS8197chsnd.jpg
BJS8197snc.jpg
BJS8195snc.jpg
B37E1-1549fsh.jpg
B37E1-1525fsh.jpg
B37E1-1518fsh.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#20
Tak 8G jest bardzo podobna z konstrukcji i sylwetki do ET42 chociaż jest sporo różnic a najważniejsza z nich to system zasilania. ET42 są na prąd stały a 8G na prąd przemienny i tym samym mają inną instalację i podzespoły. Technicznie są chyba zbliżone do WL80 SŻD chociaż wymiary zewnętrzne są inne. Nie dziwi mnie podobieństwo wózków do ET42 nawet podejrzewam że w 8G wykorzystano już istniejący projekt wózka na tor normalny który dla ET42 był zaprojektowany na nowo razem z silnikami trakcyjnymi.
A na ET42 często jeżdżę.
Dumpcary KF60 wyglądają pięknie a na zdjęciach z parowozem super. Ciekawi mnie co to za kruszywo wożą nimi. Ja podobne sklady 12 dumpcarow 418V wywożę SM42 na zwałowisko kamienia.
Ciekawe są te modele DF1 i DF3 firmy N27. I to dwie wersje kabiny. Jeśli dobrze zrozumiałem szukając informacji to obydwie serie różnią się przełożeniem przekładni osiowych i prędkością maksymalną 100 km/h DF1 i 120 km/h DF3. Kształt kabiny chyba nie odgrywał tutaj roli ale mogę się mylić. A sama konstrukcja to kopia sowieckiej TE3.