• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Budowa pięknego Pm36-1

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.237 145 86
Czarny kolor wnęki byłby 'praktyczny' i w jakiś nienaturalny sposób nie zaburzył by malatury. Co do pomostów. Być może na Targi były pomalowane w tym samym kolorze co reszta (niebieski) a w 'życiu' codziennym raczej coś praktycznego [czarny, srebrny (nierdzewka)]. Za nierdzewką może przemawiać innowacyjność tego materiału w tym okresie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.191 599 30

Robert

Znany użytkownik
Reakcje
483 1 0
Dobre pytanie ,koła raczej ciemno-czerwone ,napisy na otulinie raczej białe ,pasek wokół kół coś na modłe srebrzanki. Rama raczej powinna być w kolorze kół ,takie były zasady malowania parowozów. Dlaczego uważam to za słuszne ,bo lokomatywa dostała grand prix za deesain i eleegancję projektu, a nie za parametry.
Nie, takie nie były zasady. Chyba. że to udowodnisz ;)
Ja od lat twierdzę, że rama była czarna.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 453 99
A są zdjęcia z okresu eksploatacji?
Kiedyś szukałem, nic nie znalazłem /poza tą w składzie pociągu po przejęciu przez Niemców - na końcu tego wpisu/. W Polsce prawdopodobnie ona w ogóle nie była w eksploatacji i skończyła tylko jako pokazówka na wystawie....

Znalazłem tylko przedwojenne fotki na /chyba/ torach zakładu produkcyjnego: https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/fablok/image004.jpg
https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/fablok/image003.jpg
https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/fablok/31c_large.jpg
https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/fablok/image001.jpg
...i taka:
https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/fablok/50.jpg
...zaś w linku, z którego pochodzą te zdjęcia wyczytać można:

"Ekspozycja naszego Ministerstwa Komunikacji spełniła zakładaną funkcję reprezentacyjna i propagandową. Po powrocie do Polski przez kilka miesięcy słychać było echa paryskiego sukcesu, szczególnie medalu dla Pm36-1, a potem w mediach zapadła cisza. Cezurą w losach parowozu, podobnie jak i wielu innych, stała się II wojna światowa. Dziś pozostała nam jedynie legenda i świadectwo obecności w polskim społeczeństwie lat 30. „pociągu do nowoczesności”."

Potem wybuchła wojna.... i:

"Z powodu wybuchu wojny konstrukcja nie trafiła do seryjnej produkcji. Pierwsza (Pm36-1) pod oznaczeniem BR 186, 18 601 stacjonowała w Bw Berlin-Grunewald. Druga (Pm36-2) została przejęta przez Sowietów, jednak po rozpoczęciu kampanii rosyjskiej i ta została przejęta przez Niemców, oznaczona jako 18 602. 18 601 dotrwała do końca wojny w Berlinie."

https://as.rumia.edu.pl/tt/plany/pm36/Pm36-1_1940.jpg

Pomijając niefachowość narratora wkleję też o tej lokomotywie materiał video z kanału YT /migawki video z wystawy/. Wspomina w tym materiale, że chwilę jeździła (Pm36-1) z lekkimi pociągami pospiesznymi pod nadzorem Ministerstwa Komunikacji.

(1613) POWSTAŁ 100 LAT TEMU I BYŁ LEPSZY OD PENDOLINO? - YouTube
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.191 599 30
A są zdjęcia z okresu eksploatacji?
Kiedyś szukałem, nic nie znalazłem /poza tą w składzie pociągu po przejęciu przez Niemców - na końcu tego wpisu/. W Polsce prawdopodobnie ona w ogóle nie była w eksploatacji i skończyła tylko jako pokazówka na wystawie....
Chyba jednak jeździła. Z tego, co gdzieś czytałem, Pm36-1 była w tzw. eksploatacji doświadczalnej, to znaczy jeździła zarówno ze składami doświadczalnymi, jak i z rozkładowymi. Ale zdjęć faktycznie za wiele chyba nie ma. Czy przeglądał kolega @garou ten wątek? Na stronie 3 jest kiepskie zdjęcie pociągu doświadczalnego z Pm36-1 zrobione we Wrześni w 1939 roku.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.772 112 11
Moim zdaniem pasy były białe. Gdyby były srebrne, to nawet na zdjęciach czarno białych zmieniały by się szarością z powodu światła padającego na otulinę z różnych kątów. Nie wiem nawet dla czego rozpętana była dyskusja o kolorach pasów. Srebrny, w jakiej kolwiek postaci posiada drobny "mak", który inaczej odbija światło w wielu pozycjach. Poza tym super robota, moim zdaniem najpiękniejszej kształtowo otuliny na parowozie. Czekam na dalszą relację i zdjęcia.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.869 179 15
Tą fotę znalazłem na francuskich stronach "kolejkowych", niby jest zrobiona jak w tamtym okresie jako koloryzowana pocztówka.


Zrzut ekranu-123b.jpg


Zrzut ekranu-123a.jpg
Zrzut ekranu-123.jpg



znaczki Poczty Polskiej obrazują koła i ramę w czarnym kolorze


Art_Deco_Trains_Poland_Mallard.jpg





Ekspozycja Ministerstwa Komunikacji w polskim pawilonie na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939r. Dział turystyki. Fragment stoiska PKP. Widoczne modele parowozów - z lewej Pm36 z otuliną aerodynamiczną, z prawej Pt31.

Model_parowozu_z_otuliną_aerodynamiczną_serii_Pm36.jpg
 
Ostatnio edytowane:

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.089 1 0
Nie wiem nawet dla czego rozpętana była dyskusja o kolorach pasów.
Z prostego powodu. Sam autor zestawu powołał się na kolor srebrny we wspomnieniach Zembrzuskiego, a także są źródła pisane z epoki, które też mówią o kolorze srebrnym.
Na razie więc kolor biały jest kolorem przyjętym "tradycyjnie", a kolor srebrny jest poświadczony w kilku źródłach pisanych (polskich i niemieckich).
Takie są fakty, ale oczywiście szukamy dalej.
 
OP
OP
Arturp

Arturp

Znany użytkownik
Reakcje
1.407 2 5
Szukałem w Internecie różnych fraz zdjęć Pm36, natknąłem się na to wysokiej jakości zdjęcie z wystawy w Paryżu, którego nigdy wcześniej nie widziałem. jestem pewien, że musi być ich więcej.
 

Podobne wątki