• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Blog Rogera Farnwortha

OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Tramwaje w Prowansji/Lazurowym Wybrzeżu. ...

Zbadałem historię Tramwajów Metrowych w Nicei, czytając francuskojęzyczną książkę o ich historii. Aby to zrobić, musiałem użyć oprogramowania do tłumaczenia, ponieważ mój francuski nie poprawił się ponad standard O-level!

To kolejny post z tej serii: .....

http://rogerfarnworth.com/2020/08/12/the-tnl-tram-network-chemins-de-fer-de-provence-87

Ten post jest kontynuacją serii refleksji na temat sieci tramwajowej w Nicei i okolicach, które są głównie tłumaczone z francuskojęzycznej książki Jose Banaudo "Nice au fil due Tramwaj Volume 1: l'Histoire".
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Co. Donegal Railways. ....

Ten następny posterunek uzupełnia długość kolei Strabane i Letterkenny.

http://rogerfarnworth.com/2020/10/2...e-to-letterkenny-part-c-convoy-to-letterkenny

A Journey Along the Line - Strabane to Letterkenny - Part C - Convoy to Letterkenny

Wracamy na Dworzec Konwójkowy, który znajduje się na wschód od Wioski. Podczas gdy my czekamy na nasz pociąg, na stacji zatrzymuje się wagon z Letterkenny.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Clergy and Railways. ... An article from the UK!

Poproszono mnie o wygłoszenie w 2020 roku przemówienia dla grupy dyskusyjnej ds. duchownych na temat "Duchowni i Pociągów". Grupa ta zdecydowała, że będzie miała swój coroczny wypad na East Lancs Railway, a ja miałam być po kolacji "rozrywką"! Z oczywistych powodów nie udało się tego zrobić w 2020 roku, ponieważ pandemia Covid-19 zmieniła plany wszystkich!

Jednak w wyniku tej prośby zacząłem badać to, co było dostępne w Internecie i prasie na ten temat i miejsce, jakie zajmuje w szerokim zakresie zainteresowań dostępnych dla duchownych. ... Czy moje badania liczą się jako oryginalne badania, bardzo wątpię. Jednakże, może się okazać, co wynika z zainteresowania!

http://rogerfarnworth.com/2020/11/14/clergy-and-railways

"Powszechnie wiadomo, że duchowni kochają pociągi." Tak rozpoczął się artykuł Eda Beavana w Church Times 15 czerwca 2011, zatytułowany "All Steamed Up About Trains". W setną rocznicę urodzin księdza W. V. Awdry'ego, twórcy Thomas the Tank Engine, Ed Beavan zapytał w swoim artykule w "Church Times", dlaczego tak wielu duchownych jest miłośnikami kolei.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Kolei w Iranie

Anglo-Perski Koncern Naftowy, który stał się Anglo-Irańską Spółką Naftową, a następnie BP utrzymywał szereg linii wąskotorowych. Słup ten obejmuje linię o szerokości 2 stóp i szerokości 6 stóp (The Dar-I-Khazineh Fields Railway), która zapewnia dostęp do pierwszego pola naftowego na Bliskim Wschodzie oraz linię o szerokości 3 stóp, która służyła jego rafinerii w Abadanie.

http://rogerfarnworth.com/2020/11/19/railways-in-iran-part-11-anglo-persian-oil-company-ltd

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Micklehurst Loop

W ostatnich dwóch tygodniach stycznia 2021 roku moja żona i ja przeszliśmy długość Micklehurst Loop od Stalybridge do Diggle. Szukaliśmy nowych lokalnych spacerów, które moglibyśmy podjąć w duchu lockdown. Trasa okazała się być klejnotem. Każdego dnia wędrowaliśmy wzdłuż części linii Pętli, a następnie przechodziliśmy na sąsiedni Wąski Kanał Huddersfield w drodze powrotnej. Wszystkiemu sprzyjała obecność kilku kawiarni oferujących napoje na wynos, ciasta i nieco bardziej treściwe jedzenie. Każdego dnia przemierzaliśmy około 5 mil, tam i z powrotem.

Jest to pierwszy z kilku postów opisujących linię Loop. ................

http://rogerfarnworth.com/2021/01/31/the-micklehurst-loop-part-1
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Manx Electric Railway

I have been reading a lot of older magazines recently and thought that those interested in this thread might find links to articles about the Isle of Man interesting.

The first of these comes from the late 1950s when the Manx Electric Railway was nationalized. .... It was 1957 when the Manx Electric Railway was nationalized by the Manx Government. The Modern Tramway Journal reported on this in the late 1950s.

http://rogerfarnworth.com/2023/06/19/the-modern-tramway-part-7-the-manx-electric-railway/

The Modern Tramway Journal returned to look at the Manx Electric Railway in 1962, five years after nationalization, to assess progress. ...

The report was divided between the June and July 1962 editions of the journal. ...

http://rogerfarnworth.com/2023/08/0...-1962-a-review-5-years-after-nationalisation/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Manx Electric Railway again. ....

This is a third article about railways in the Isle of Man. Each is a retrospective, looking back at events in the history of the railways.

Modern Tramway Journal included a short article in October 1963 about developments in 1899 on the Isle of Man, and particularly about the use of 'Bonner Wagons' by the Isle of Man Tramways and Electric Power Company Limited which became the Manx Electric Railway.

http://rogerfarnworth.com/2023/08/24/going-piggy-back-in-1899/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The Forest of Dean again. ...

The Purton Viaduct and the Purton Steam Carriage Road. ....

On the road between Purton and Etloe on the Northwest side of the Severn Estuary there is a railway viaduct. Seemingly it sits remotely from any former railway. Although you might just be forgiven for thinking that it is a remnant of the Forest of Dean Central Railway which ran through Blakeney, or even associated with the Severn & Wye Railway which ran close to, but to the South of, the hamlet of Purton.

http://rogerfarnworth.com/2023/09/10/the-purton-viaduct-and-the-purton-steam-carriage-road/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
The First Railways: Atlas of Early Railways - Derek Hayes: The Times, HarperCollins, 2017

I picked up a copy of this book in September 2023. It is large format Hardback book of 272 pages. The listed price is £30.00 but my copy cost me just over £10 plus position and it is in an excellent pre-owned condition. I had anticipated a well-illustrated book which would be a relatively easy read. I was pleasantly surprised to find that while it was an excellent read, it was also a well-researched, scholarly work with: all maps and illustrations properly catalogued and sources noted; a significant bibliography of scholarly works; and a comprehensive index.

http://rogerfarnworth.com/2023/09/14/the-first-railways-atlas-of-early-railways/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Tramways in and around Nice, again. ....

A return to Nice is in the offing and I have turned back to books by Jose Banaudo.

Jose Banaudo published a two volume set of books about the historic trams of Nice, “Nice au fil du Tram.”

This is the first of a series of articles based on the second volume. (Jose Banaudo; Nice au fil du Tram, Volume No. 2: Les Hommes, Les Techniques; Les Editions de Cabri, Breil-sur-Roya, France, 2005). The books were published as French language texts, quotations directly from the books have been translated with the assistance of 'Google Lens' and 'Google Translate'.

http://rogerfarnworth.com/2023/08/2...ins-de-fer-de-provence-alpes-maritimes-no-88/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Greater Manchester - 'Modern Tramway' 1983

A Rail Strategy for Greater Manchester (1983). …

Reading the ‘Modern Tramway’ Journal of May 1983 in Autumn 2023, took me back to the time when I was working for Greater Manchester Council. The County Engineer was A.E. Naylor. I was working in the Engineer’s office in County Hall.

The ‘Modern Tramway’ carried an article by W.J. Wyse about the then recently released rail strategy for the conurbation.

http://rogerfarnworth.com/2023/10/10/a-rail-strategy-for-greater-manchester-1983/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Tramways in and around Nice, France. ....

Jose Banaudo writes, "As an extension of the Cannes Tramway route which linked Mandelieu, Cannes and Antibes, the TNL coastal line extended from Cap-d’Antibes to the Menton district of Garavan via Cagnes, Nice, Villefranche, Beaulieu , Monaco, Cap-Martin and Menton. These juxtaposed sections formed a continuous axis of 76 km of interurban tramway which served almost the entire coastline of the Alpes-Maritimes, from the Emite of the Var department to the Italian border.”

The linked article is the first looking at this coastal (littoral) route and looks at the length between Nice and Cap d'Antibes.

http://rogerfarnworth.com/2023/10/1...ins-de-fer-de-provence-alpes-maritimes-no-90/
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
La Ligne du Littoral et ses Antennes, First Generation Electric Tramways – Nice-Monte Carlo (Chemins de Fer de Provence/Alpes-Maritimes No. 91) …

The line between Nice and Monte Carlo opened in a series of stages. First from Monaco to Place d’Armes in Monte Carlo on 14th May 1898; then from Place Massena in Nice to Villefranche, on 1st February 1900; Villefranche to Beaulieu on 3rd November 1900; TNL trams were permitted to run on Monaco’s tramways from 28th May 1903; and the remaining length, Beaulieu to Monaco Place d’Armes opened on 7th November 1903. Over the next few years some single track lengths were doubled.

http://rogerfarnworth.com/2023/10/28/nice-monte-carlo

Future articles will focus on two branch-lines which left the Nice to Monte Carlo line and on the extension beyond Monte Carlo to Menton.
 
OP
OP
R

rogerfarnworth

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
Monte Carlo to Menton

Our visit to Nice in November 2023 provided the impetus for looking at the Tramways de Nice et du Littoral (TNL) network of metre-gauge tramways.

This next article is about the most easterly part of the network, the line between Monte Carlo and Menton. ...

http://rogerfarnworth.com/2023/11/2...ins-de-fer-de-provence-alpes-maritimes-no-93/

As trams travelled along this route they passed two significant local railways/tramways. ...

1. The rack railway from Monte Carlo to La Turbie on the Grande Corniche which throughout its existence was a significant tourist line. ...

http://rogerfarnworth.com/2017/11/23/monaco-to-la-turbie-rack-railway-chemins-de-fer-de-provence-15/

2. The Menton to Sospel branch tramway which was very different in character to the rest of the TNL network. Given that much of the line was on its own formation, it was more akin to a mountain railway than the remainder of the network. It was similar in many ways to the Tramways des Alpes Maritimes (TAM) lines which served the hinterland behind the Cote d'Azur. ...

http://rogerfarnworth.com/2018/06/0...evisited-again-chemins-de-fer-de-provence-61/

This line will feature in a future article which looks at two of the TNL lines in the hills behind the Mediterranean coast. ...