• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Architektura kolejowa. Dworce i inne budynki oraz budowle kolejowe i ich detale

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#41
PLK realizuje z żelazną konsekwencją program rewitalizacyjny przystanków kolejowych w Polsce - w wyniku wszystkie przystanki stają się niemal identyczne. Dobrze to, cz też nie, to już kwestia gustu i poglądów. Jednak w niektórych miejscach udało się przemycić, co nieco z dawnego architektonicznego porządku - jak te ławki w "Barcelonie"

barczaca_6_.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#42
Wczoraj, 15 września, oddane zostały do użytku trzy stacje warszawskiego metra na linii M2. Na zdjęciu jedno z wejść do stacji Trocka. Stacje są bardzo podobne do siebie. Nie wiem, co autor miał na myśli wprowadzając szary, jako dominujący kolor nowych stacji metra na Targówku?

trocka_2.jpg
trocka.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#44
Remont kolejowego mostu Gdańskiego (1)
Niejako przy okazji remontu tego mostu wychodzi po raz kolejny sprawa jego nazwy. Z oficjalnych dokumentów PLK wynika, że to kolejowy most Gdański. Jednak powszechnie wiadomo, że most nosi nazwę most przy Cytadeli (kolejowy z 1908 roku). Nazwa most Gdański jest dużo późniejsza i związana z mostem, drogowym, który został wzniesiony na filarach II mostu (kolejowo-drogowy z 1875 roku). Oficjalnie nazwa most Gdański została po raz pierwszy użyta 21 lipca 1959 roku.

Dlaczego PLK używa dla swojego mostu nazwę most Gdański? Tego, jak dotąd nie udało mi się ustalić.

most_cyt_12.jpg

most_cyt_16.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#47
Przebudowa Średnicy planowana jest od lat. Jednak zamiast zatwierdzonych projektów prezentowane są kolejne pomysły i koncepcje.
Symbolem linii średnicowej jest most kolejowy nad Wisłą. W wyniku przebudowy Średnicy most utraci swój obecny wygląd. Kratownicowa konstrukcja mostu - wybudowana po wojnie - zostanie zastąpiona przęsłami z łukami. Czy nowy most będzie przypominał stary przedwojenny most? Jedno jest niemal pewne. Po wybudowaniu - nowy most średnicowy zasłoni most Świętokrzyski.

więcej na blogu: Warszawska Średnica przed wielką przebudową

EN57-1653_2.JPG
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#49
Jakiś czas temu pomysł ewentualnej przebudowy mostu ogłoszono podczas jednej z konferencji prasowych PLK, albo i ministerstwa. Sprawa na szczęście nie jest jeszcze przesądzona. Pomysł zbudowania czegoś wzorowanego na niezbyt udanej konstrukcji przedwojennej będącej zresztą kopią mostu z Dyneburga ma swoich przeciwników, możliwe więc, że nie zostanie zrealizowany.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#50
No to szkoda, że kolega Torowy używa takiego autorytatywnego tonu w swoim wpisie, a także na swoim blogu, nie podając jednocześnie źródła dość kontrowersyjnej informacji:
W wyniku przebudowy Średnicy most utraci swój obecny wygląd. Kratownicowa konstrukcja mostu - wybudowana po wojnie - zostanie zastąpiona przęsłami z łukami. Czy nowy most będzie przypominał stary przedwojenny most? Jedno jest niemal pewne. Po wybudowaniu - nowy most średnicowy zasłoni most Świętokrzyski.
I cytat z blogu:
W wyniku przebudowy Średnicy most utraci swój obecny wygląd. Kratownicowa konstrukcja mostu - wybudowana po wojnie - zostanie zastąpiona przęsłami z łukami.
Jak pisze się w tak pewnym tonie, to wypadałoby podać wiarygodne źródło takich informacji. Ja osobiście uważam, że taka zmiana konstrukcji mostu średnicowego to idiotyczny pomysł, kompletnie popsuje panoramę miasta. To, że tak ten most wyglądał przed wojną, dla mnie nie jest żadnym argumentem, Warszawa się zmieniła i obecnie cała okolica wygląda trochę inaczej, oczywiście przede wszystkim przez nowy most Świętokrzyski, ale także i nowy Stadion Narodowy i inne obiekty w okolicy. Projektanci nowego mostu, o ile rzeczywiście musi mieć on inną konstrukcję, muszą to uwzględnić, a postawienie tam wysokiej kratownicy łukowej z jazdą dołem wydaje mi się całkowicie błędną koncepcją.
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#51
Ten pomysł budowy mostu z jazdą dołem, który miałby niby nawiązywać do konstrukcji przedwojennej, jak na razie nie spotkał się raczej z dużym uznaniem. Jednym z większych jego krytyków jest m. in. prof Zbigniew Tucholski, który czyni starania, aby most w przypadku wymiany konstrukcji zachował kształt jaki uzyskał w 1949 roku. Mówił o tym między innymi podczas wykładu na temat historii WWK w sierpniu.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#56
Historia i opis wieży ciśnień ze stacji Nasielsk
Wieża ciśnień w Nasielsku stanowi oryginalne dzieło architektoniczne i inżynierskie i chociażby z tego powodu warto ją zachować dla przyszłych pokoleń.
Wieże wodne praktycznie nie mają oczywistego - alternatywnego zastosowania. Przede wszystkim przeszkadza zbiornik żelbetowy na wodę, który jest praktycznie nieusuwalny. Ze swojej strony chciałbym zgłosić jeden pomysł. Może przerobić wieżę wodną w ściankę wspinaczkową. Godzina jazdy pociągiem z Warszawy ... może pomysł by chwycił?

Pytania:
1. Czy wieża ciśnień jest własnością gminy Nasielsk czy PKP?
2. Czy były czynione starania aby wpisać wieżę do rejestru zabytków?

wieza_5.jpg
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#58
Pamietam takie neony w latach 80 XX wieku. praktycznie wszystkie dworce mialy takie 'napisy'. W Gdansku teraz tez mozna sobie zamowic dowolny Neon. A trzeba przyznac, ze to chyba juz powoli zanikajaca tworczosc.
 

Podobne wątki