Skoro w tym wątku pokazujemy ciekawe budynki dworcowe to i ja coś dorzucę. Budynek nie jest ceglany, więc nie pasuje do
tego wątku, nie jest też ani najmniejszy, ani najstarszy na sieci PKP, nie wiem też, czy można go uznać za najpiękniejszy, więc nie będę go pokazywał w
tym wątku. Mimo wszystko jednak sądzę, że jest warty prezentacji na forum. Ponieważ znajduje się blisko Warszawy, a w tym wątku jest już trochę stacji z okolic stolicy, uznałem, że najbardziej będzie pasował właśnie tu. Mowa o budynku dworcowym w Piasecznie.
Budynek, jak i cała stacja oraz linia kolejowa z Warszawy do Radomia, został oddany do użytku w listopadzie 1934 roku. Była to jedna z ważniejszych inwestycji kolejowych w dwudziestoleciu międzywojennym, skracająca połączenie stolicy z Krakowem i południem kraju. Architektura obiektów kolejowych na całej linii została zaprojektowana w stylu modernistyczno-funkcjonalnym, a dworzec w Piasecznie jest chyba jednym z ciekawszych tego przykładów. Autor projektu najwyraźniej był zainspirowany budownictwem okrętowym, stąd w budynku znalazły się takie akcenty, jak okrągłe okna na wzór okrętowych bulajów, czy wzorowana na mostku kapitańskim wystająca w stronę torów część budynku, w której niegdyś znajdowała się nastawnia.
Nie udało mi się znaleźć przedwojennych zdjęć stacji w Piasecznie, są natomiast zdjęcia, wykonane przed remontem, przeprowadzonym przez miasto Piaseczno w 2015 roku. W kolejnych latach PLK przeprowadziły modernizację linii kolejowej, w ramach której wyspowy peron została zastąpiony dwoma peronami zewnętrznymi, wyremontowano też kładkę dla pieszych, zapewniającą dojście do peronów, wraz z dobudowaniem wind. Dziś dworzec prezentuje się bardzo dobrze, a ja miałem okazję go odwiedzić dwa tygodnie temu w godzinach wieczornych - niżej parę moich zdjęć.
Na ścianie umieszczono taką tablicę informacyjną:
Tak wygląda budynek od strony torów. Po prawej stronie dawna nastawnia.
Perony i kładka nad torami:
Budynek od strony podjazdu. W ścianie frontowej oraz w bocznych drzwiach (od strony wejścia na kładkę) widoczne okrągłe, okrętowe bulaje.
Odnowione wnętrze poczekalni. Znajdujące się tam sklepy były już zamknięte, dlatego te niezbyt efektowne żaluzje. Przed jedną z nich zachowane, oryginalne barierki, porządkujące kolejkę do kasy biletowej, która dawniej tam się mieściła.
A takim autobusem tam dojechałem.
PS. W tym wątku znalazło się sporo zdjęć wież ciśnień. Ponieważ na forum jest już
specjalny wątek temu poświęcony, proponuje przeniesienie tam wpisów dotyczących wież, a koleżanki i kolegów, zamierzających takie zdjęcia wstawiać, proszę o pokazywanie ich we właściwym temacie.