• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Analog na Cyferkę

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.275 88 0
Mam zapisane 4 przypadki, gdy komuś montowałem Lenz Standard w starym PIKO. Jeździł bez zmiany fabrycznych parametrów, poza:
  • CV2, które dostosowywałem jak zawsze, czyli od najniższych wartości.
  • prędkością max w CV5,
  • ew. średnią w CV6.
To bardzo dobry dekoder do takich silników.

Napisz, jak mu idzie z dwoma silnikami...


PS
Sorki nie zwróciłem uwagi, kto pyta :D
W takim razie tytułuję Koleżankę właściwie oraz wywalam z poprzedniego postu niepotrzebne wymądrzanie się n.t. zabezpieczeń w dekoderach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
niepotrzebne wymądrzanie się n.t. zabezpieczeń w dekoderach
Dlaczego niepotrzebne? Nawet, jeśli pytająca koleżanka to wiedziała, innym może się taka informacja przydać. Ja np. nie wiedziałem, że wszystkie dekodery mają zabezpieczenie przed chwilowym przepięciem, a Lais nie mają.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
Zabezpieczenia w dekach:
Lais ZERO, w dodatku tranzystory koncowe z niska wytrzymaloscia napieciowa. Na "starym Roco" z zasilaczem transformatorowym koledze padaly jak muchy. Po zalutowaniu w 6pin lepszych tranzystorow wytrzymuja normalnie te 18-19V w torach. 8 pinowe maja nietypowa dla mnie obudowe tranzystorow koncowych wiec tu poszedl zamiennik orginalu i tranzystor rzeczywiscie Udsmax 20V i moze byc dziwnie.
Dekodery markowe - te co widzialam wszystkie maja ograniczenie pradowe w obwodzie silnika i raczej solidniejsze tranzystory ale przypalic sie da. Wyjscia oswietleniowe bez ograniczenia pradowego i na mniejszym tranzystorze. I to chyba tyle.

A i dla majstrów mam pomysla - zestaw szeregowo polaczonych 12 rezystorow 2omy 2W pomiedzy wyjsciem centralki a torem/stanowiskiem testowym. Przy normalnej pracy bedzie tam te 2-4V spadku napiecia, przy zwarciu ograniczy prad ponizej 1A i tranzystory koncowe w deku nie powinny wystrzelic nawet przy zwarciu na silniku. I potrafi uratowac dupe jak sie cos zle wlutuje albo zostanie troche cyny nie tam gdzie trzeba przy naprawie deka.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.275 88 0
Ja np. nie wiedziałem, że wszystkie dekodery mają zabezpieczenie przed chwilowym przepięciem, a Lais nie mają
Masz rację. Zatem dokładniej. Słowo "przepięcie", którego użyłeś, oznacza wzrost napięcia powyżej wartości znamionowej. Przeważnie dotyczy sieci zasilającej. Tutaj chodziło mi o zabezpieczenie prądowe na wyjściu, tj. samozabezpieczenie dekodera przed zwarciem wyjścia lub podłączeniem odbiornika o zbyt dużym poborze mocy.

Instrukcja dekodera precyzuje, które wyjście ma takie zabezpieczenie. W praktyce, wszystkie znane mi dekodery poza LAIS mają zabezpieczenie przed zbyt dużym poborem prądu na wyjściu silnika.

Dekodery markowe - te co widzialam wszystkie maja ograniczenie pradowe w obwodzie silnika
Ciekawostka: dekodery M133 kolegi @martinezo miały zabezpieczenie w obwodzie silnika i często stosowałem je do starych modeli. Jednak wyjścia funkcyjne strzelały w nich bardzo latwo.

Nowsze dekodery renomowanych firm np. ESU mają zabezpieczenie na każdym wyjściu.


Ponadto, niektóre układy elektroniczne mają też zabezpieczenie przed przegrzaniem. Spotkałem się z taką sytuacją w ESU LokSound 5 micro. Potrafił zatrzymać lokomotywę (tj. zaprzestał zasilania podłączonego układu), do czasu schłodzenia.


zestaw szeregowo polaczonych 12 rezystorow 2omy 2W pomiedzy wyjsciem centralki a torem/stanowiskiem testowym. Przy normalnej pracy bedzie tam te 2-4V spadku napiecia, przy zwarciu ograniczy prad ponizej 1A i tranzystory koncowe w deku nie powinny wystrzelic nawet przy zwarciu na silniku.
Sprytne :) Z tym, że dekodery z zabezpieczeniem prądowym spokojnie wytrzymują do momentu, kiedy booster wykryje zwarcie i wyłączy zasilanie torów. Ale do stanowisk testowych - bardzo dobry pomysł :)


Odnośnie do ucyfrawiania starych modeli. Generalnie im starszy/prostszy/tańszy dekoder, tym mniej nadaje się do starych silników. Powodów, poza w/w zabezpieczeniami, jest więcej.

Akurat Lenz nadaje się do tego celu bardzo dobrze. Z tym, że w DCC silnik i tak będzie chodził głośniej, a komutator pożyje krócej. Taka natura PWM. Te silniki były zaprojektowane do analogu.
 
Ostatnio edytowane:

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
Podlaczylam 2 silniki rownolegle. Po chwili krecenia w powietrzu z jednego wirnika dym, sprawdzam opornosci pomiedzy dzialkami - nie zgadzaja sie - zwarcie miedzyzwojowe. Dobrze ze mialam kilka podwozi do tego loka wiec se przelozylam i powiedzmy ze dziala, ciekawe jak dlugo.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.723 65 3
Ja jeszcze nie montowalem dekoderów w starych dwusilnikowych modelach Piko. Ale już to robiłem w takim dwusilnikowym bydlaku z MTH w którym był zjebsuty fabryczny dekoder, który padł właśnie z powodu zbyt dużego prądu. Bylo to skutkiem zablokowania się przekładni jednego napędu spowodowanego pęknięciem koła zebatego na osi. Po usunięciu usterek mechanicznych wyprułem starą elektronikę i zamontowalem zwyczajną płytkę 8 pin. Oczywiście przed zamontowaniem dekodera zrobilem testy poboru prądu zwyczajnym multimetrem na zakresie pomiaru do 10A. Przy czym w analogu przy 16V i maksymalnym obciążeniu aż do poślizgu wartość prądu nie przekroczyła 0,7A.
20200109_190157(1).jpg
20200106_201917(1).jpg
20200106_201641(1).jpg

Więcej roboty było z oświetleniem bo dekoder fabryczny miał niestandardowe wyjścia z wspólnym minusem i napięciem na wyjściu dostosowanym do napięcia LEDów. Wymagało to zmiany polaryzacji wszystkich LEDów (przelutowanie na płytce w odwrotną stronę) i wlutowanie oporników. Dekoder jaki tam dałem to prawdopodobnie Lais albo Hattons tego już nie pamiętam.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 1 0
Cześć. Jestem elektroniczną "nogą", więc proszę o przystępne wytłumaczenie, dlaczego @Alana pisze o 12 rezystorach o wartości 2 Ohm? Czy może być 1 o wartości 24 Ohm? Jeżeli to nie to samo, to z jakiego względu, dlaczego tak?
Pozdrawiam. Szymon.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
Po pierwsze - bo takie mialam i robilam z "przydasi".
Po drugie - bo w ten spsob mam tez rezystor nastawny, bo moge sobie krokodylkami podlaczyc sie na mniejsza ilosc rezystorow jezeli zajdzie taka potrzeba.
Po trzecie - przy zwarciu wydzieli sie na tym rezystorze tak z 20W ciepla wiec albo kilka mniejszych rezystorow albo jeden ale odpowiednio duzy w sensie wymiarow i odpornosci na zagrzanie.
 
Reakcje
49 39 9
Witam. Zlecę montaż 1 dekodera 8 pin a drugiego do opisania. Chciałem zrobić sam według znanego wszystkim zdjęcia, ale odechciało mi się w to bawić denerwować lub zjarać dekoder :) Zwarcia nie było, to dobrze, ale nie zadziałało. Dekodery był zainstalowane i zaprogramowane w SM42 aby je szybko odpalić. Zlutowane wstępnie w E69 wysyłam i dodaję drugi dekoder do oznaczenia które kabelki do kół, które do silnika i do świateł (projekt z OBW-10) Dotyczy 2 dekoderów. Jak coś priv. Dzięki.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
42 3 0
Nie mam wielkiego doświadczenia, raptem ucyfrowiłem kilka lokomotyw i oświetliłem pod DCC kilkanaście wagonów, ale podam jeden patent. Zamiast jak widzę często używanego drutu DNE świetnie się sprawdzają kabelki wyciągnięte z kabla od starych myszek komputerowych, tych na kabel właśnie.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.275 88 0
Drut nawojowy to jeden z gorszych pomysłów. Właściwie nie widziałem konwertowanego parowozu, w którym taki drut nie powodowałby jakiegoś zwarcia.

Jeżeli macie np. przygasające światła, zacznijcie sprawdzanie od tego drutu.

W moich pracach stosuję jak najcieńsze przewody w igelicie, często od oryginalnych starych dekoderów.
 

Neonmat

Użytkownik
Reakcje
19 1 0
Chciałbym się podpiąć pod temat i jeśli to możliwe w tym miejscu zlecić ucyfrowienie lokomotywy E69. Jeśli ktoś może się zaoferować proszę o priv. Jeśli to źle miejsce na tego typu zapytania proszę skasować tego posta
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.679 31 1
Chciałbym się podpiąć pod temat i jeśli to możliwe w tym miejscu zlecić ucyfrowienie lokomotywy E69. Jeśli ktoś może się zaoferować proszę o priv. Jeśli to źle miejsce na tego typu zapytania proszę skasować tego posta
W dziale GIEŁDA przy wyborze prefixów ogłoszenia jest "zlecenie/praca". Tam takie rzeczy spotkają się z odpowiedzią.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.723 65 3
Ja jeszcze nie cyfrowałem żadnych starożytnych dwusilnikowców z Piko. Natomiast już przerabiałem inną lokomotywę dwusilnikową. Nie jest to co prawda analog na cyferkę tylko zjebsuta cyferka na cyferkę ale zasada jest taka sama. Trzeba zmierzyć w analogu maksymalny pobór prądu pod obciążeniem nawet do poślizgu włącznie przy maksymalnym napięciu. Wtedy będzie wiadomo jakie jest łączne zapotrzebowanie prądu przez obydwa silniki lokomotywy. Należy wyszukać dekoder który może pracować ciągle pod obciążeniem prądu o większej wartości niż została zmierzona. Obydwa silniki łączymy równolegle do wyjść dekodera.
20200106_201641(1).jpg
20200109_190157(1).jpg

W tej lokomotywie akurat zmierzyłem prąd maksymalny ok 0,7 A więc zastosowałem dekoder który może pracować pod ciągłym obciążeniem 1 A i chwilowym 2 A.
 

Bigi45

Użytkownik
Reakcje
90 2 0
@Jacek765 tak z czystej ciekawości. Czy w tej lokomotywie producent przewidział miejsce na dwa dekodery ? Jeśli tak, to jeden można by dać dekoder dźwiękowy a drugi dekoder jazdy. Dekodery miałyby bardziej optymalne warunki pracy a dekoder jazdy nie jest aż tak drogi.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 18
M
DCC 3
DCC 10
DCC 13
DCC 49

Podobne wątki