• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ACME - modele wagonów platform serii Sggrss

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.986 130 1
#22
Acme zmodyfikowało formę. Zamontowane mamy wszystkie trzpienie mocujące, które są elementem ruchomym. Aby zamontować kontener, odchylamy te które są niepotrzebne, jak w prawdziwym wagonie.
W moim odczuciu, ACME nie zmodyfikowało formy, ale przygotowało zupełnie inny wariant platformy Sggrmms '90 (różnice to nie tylko montowane trzpienie do kontenerów ale zupełnie inny układ wsporników na samej platformie).
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.798 32 0
#24
W moim odczuciu, ACME nie zmodyfikowało formy, ale przygotowało zupełnie inny wariant platformy Sggrmms '90 (różnice to nie tylko montowane trzpienie do kontenerów ale zupełnie inny układ wsporników na samej platformie).
Jeśli jest inny układ wzmocnień w konstrukcji wagonu, to forma musiałaby być zmieniona. Chyba, że model ACME jest modelem z tworzywa gdzie istnieje możliwość zmiany elementów konstrukcji wagonu.
No...pytanie tylko czy to w końcu wariant polskiej platformy czy dalej podobnej, ale innej ?
Nie posiadam modelu tego producenta, ciężko jest więc wyrokować czy to polska konstrukcja czy tylko do niej podobna.

Dobrze byłoby wykonać zdjęcie modelu z góry (bez kontenerów) i porównać rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych wagonu z oryginałem. Postaram się zamieścić rysunek techniczny wagonu (rzut z góry) które były budowane w Ostrowie. Dzisiaj fotka z widocznym kołem hamulca postojowego - w modelu do wymiany ... ;)
 

Załączniki

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.986 130 1
#26
Jak już jesteśmy w temacie platform wyprodukowanych w Polsce.
ACME w maju br., wypuściło na rynek 6 platform typu Sgnss 60’ włoskiego przewoźnika Ferrovie Udine Cividale (I-FUC,) na których umieszczona jest informacja/logo ostrowieckiej wytwórni wagonów EKK.

ACME 40436, 40437, 45152, 45153

79125-0.jpg

acme-45153-set-3-carri-tipo-sgnss-fuc-con-bramme-epoca-vi-scala-h0.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.798 32 0
#28
... logo ostrowieckiej wytwórni wagonów EKK...
Arku - ostrowskiej, nie ostrowieckiej ... ;)

Miło, że powstał model z ostrowskim akcentem. Oprócz platform Sgnss, zbudowano też dla wspomnianego przewoźnika partię platform "przegubowych" :)

Ale wróćmy do modelu "przegubowca" w oznaczeniu PKP ...

... Ze względu na satynową powierzchnię papieru i odblask nie widać tego dokładnie, ale w prawym górnym rogu jest oznaczenie: "Design Tatra 2020".

ACME 90264 - PKP Cargo Sggmrss 90
Faktycznie, w przeciwieństwie do pierwszej zamówionej partii wagonów w zakładzie ostrowskim, ta druga partia zbudowanych/dostarczonych dla PKP wagonów została zrealizowana przez TATRA VAGONKA. Stąd różnice w stosunku do projektu ostrowskiego - byłyby zupełnie dopuszczalne. Jednak porównując rzut z góry obu wagonów (90") - ja wielkich różnic nie widzę (bo już ślepy jestem ... ;) ). Rozwiązania konstrukcyjne wagonów tego samego typu/przeznaczenia są dla różnych producentów bardzo zbliżone.

A może było też i tak, że PKP zakupiło w EKK dokumentację techniczną i na jej podstawie TATRA VAGONKA zbudowała wagony. Takie rozwiązanie z punktu widzenia przewoźnika/użytkownika byłoby całkiem logiczne - ujednolicony typ wagonów.

Na koniec rysunki wagonów 80" i 90" (do porównania z modelem) oraz prawidłowa naklejka UE ...
 

Załączniki

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.672 506 107
#30
Na kanale naszego kolegi @JRobert jest porównanie modeli z poprzednich edycji z najnowszą. Tych różnic jest trochę i raczej trzeba się skłonić, że ACME wykonało model z nowej formy innej budowy, choć bardzo zbliżonej.

Swoją droga ciekawa jest ta firma. Inni producenci wręcz krzyczą że wykonują model z nowej formy lub wariantu formy, a ACME nie po raz pierwszy już taką informację pomija. Przecież już tak było z naszymi wagonami standardu Z, które wydawali w formie przebudowanej (czyli z nowych form), a nawet się na ten temat nie zająknęli.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
638 1 0
#31
model z nowej formy innej budowy, choć bardzo zbliżonej.
Przede wszystkim zwróćcie uwagę koledzy, że to nie aktualizacja modelu, tylko nowy typ, 90' platforma, gdzie stara forma to była 80'.
Większa długość umożliwia przewożenie kontenerów 45' (co jest niemożliwe na przegubowych 80') i dlatego też 90' zwykle mają dużo więcej gniazd na kontenery.

A może było też i tak, że PKP zakupiło w EKK dokumentację techniczną i na jej podstawie TATRA VAGONKA zbudowała wagony. Takie rozwiązanie z punktu widzenia przewoźnika/użytkownika byłoby całkiem logiczne - ujednolicony typ wagonów.
No to już lekkie Science-Fiction. TVP miała i ma swoje własne projekty wagonów (choć należy zwrócić uwagę, że są w kooperacji projektowej z FERRIERE CATTANEO w temacie przegubowych wagonów kieszeniowych i jednobryłowych platform 80', ale to były pionierskie konstrukcje, oferujące nowe możliwości) i ciężko sobie wyobrazić, że przygotowywaliby jigi do montażu wagonu w oparciu o obcy projekt gdy sami mieli niemal identyczny.

Szczególnie, że standaryzacja samej konstrukcji wagonu* nie ma dla klienta takiego znaczenia. Od tego mamy ustandaryzowane, układy biegowe, hamulcowe, sprzęgowe, że to co potrzeba faktycznie naprawić/wymienić jest identyczne, niezależnie czy wagon wyprodukowały zakłady w Popradzie, Ostrowie, Ostrowie, Aradzie. Co więcej ten sam projekt dla różnych zakładów produkcyjnych często jest "personalizowany" ze względu na dostęp do innych maszyn i technologii. (Chociażby cysterny Z23A ze Świdnicy vs oryginały z Aradu/Drobety).


*podejrzewam, że standaryzacja jest faktycznie pożądana np. w węglarkach, które doznają ciężkich uszkodzeń i wymagają dogłębnych napraw.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.986 130 1
#32
Przede wszystkim zwróćcie uwagę koledzy, że to nie aktualizacja modelu, tylko nowy typ, 90' platforma, gdzie stara forma to była 80'.
Większa długość umożliwia przewożenie kontenerów 45' (co jest niemożliwe na przegubowych 80') i dlatego też 90' zwykle mają dużo więcej gniazd na kontenery.
To nie jest nowy typ, tylko drugi wariant platformy 90'.
Pierwszy wariant (starszy):
ACME-40391.jpg


Drugi wariat (nowy):
ACME-40490.jpg
 

Podobne wątki