model z nowej formy innej budowy, choć bardzo zbliżonej.
Przede wszystkim zwróćcie uwagę koledzy, że to nie aktualizacja modelu, tylko nowy typ, 90' platforma, gdzie stara forma to była 80'.
Większa długość umożliwia przewożenie kontenerów 45' (co jest niemożliwe na przegubowych 80') i dlatego też 90' zwykle mają dużo więcej gniazd na kontenery.
A może było też i tak, że PKP zakupiło w EKK dokumentację techniczną i na jej podstawie TATRA VAGONKA zbudowała wagony. Takie rozwiązanie z punktu widzenia przewoźnika/użytkownika byłoby całkiem logiczne - ujednolicony typ wagonów.
No to już lekkie Science-Fiction. TVP miała i ma swoje własne projekty wagonów (choć należy zwrócić uwagę, że są w kooperacji projektowej z FERRIERE CATTANEO w temacie przegubowych wagonów kieszeniowych i jednobryłowych platform 80', ale to były pionierskie konstrukcje, oferujące nowe możliwości) i ciężko sobie wyobrazić, że przygotowywaliby jigi do montażu wagonu w oparciu o obcy projekt gdy sami mieli niemal identyczny.
Szczególnie, że standaryzacja samej konstrukcji wagonu* nie ma dla klienta takiego znaczenia. Od tego mamy ustandaryzowane, układy biegowe, hamulcowe, sprzęgowe, że to co potrzeba faktycznie naprawić/wymienić jest identyczne, niezależnie czy wagon wyprodukowały zakłady w Popradzie, Ostrowie, Ostrowie, Aradzie. Co więcej ten sam projekt dla różnych zakładów produkcyjnych często jest "personalizowany" ze względu na dostęp do innych maszyn i technologii. (Chociażby cysterny Z23A ze Świdnicy vs oryginały z Aradu/Drobety).
*podejrzewam, że standaryzacja jest faktycznie pożądana np. w węglarkach, które doznają ciężkich uszkodzeń i wymagają dogłębnych napraw.