• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Żeberko ochronne i wykolejnice

pukash

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Mam pytanko, dla was to pewnie banał ale mnie ono ostatnio bardzo nurtuje wiele szukałem na ten temat ale niewiele można o tym znaleźć. Co to jest żeberko ochronne, gdzie je stosować i do czego służy.

A i jeszcze jedno małe pytanko odnośnie wykolejnic gdzie się je stosuje (powinno) bo ja wiem tylko do czego służą (mniej więcej). Ogólnie powiedzcie mi wszystko co wiecie na temat żeberek i wykolejnic. Jak mnie coś nurtuje to zawsze pytam a taka wiedza przyda się na przyszłość do budowy makiet Będe bardzo wdzięczny, z góry dziękuję i pozdrawiam
pukash
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Żeberko ochronne to tor zakończony kozłem oporowym, a ochronne dlatego że ma chronić tory główne przed przypadkowym wtoczeniem sie wagonów z bocznicy. Spełnia to samo zadanie co wykolejnica - zabezpiecza szlak :D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Żeberko ochronne - tor zakończony kozłem oporowym służący do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy.
Wykolejnica - urządzenie w formia stalowej płozy nakładanej na tor w celu niedopuszczenia przedostania się taboru kolejowego na drogę przebiegu pociągowego.
(wg. WTB-E10)
Przykład:
Na poniższym rysunku stacji Sosna tor nr 7 jest żeberkiem ochronnym, zabezpieczającym przebiegi pociągowe wjazdowe z kierunku stacji Brzoza oraz wyjazdowe przebiegi pociągowe w kierunku stacji Brzoza przed ewentualnym stoczeniem się taboru kolejowego (wagonów luzem) odstawionych na tor nr 5.
Z prawej strony tor nr 5 jest wyposażony w wykolejnicę Wk11, której zadaniem jest wykoleić staczający się z toru nr 5 tabor w kierunku wskazanym strzałką na wykolejnicy.
Wykolejnica ta zabezpiecza przebiegi pociągowe odbywające się w i z kierunku stacji Jodła.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
368 1 0
#8
Pewnie ta wiedza gdzieś tam jest, rozrzucona po różnych tematach. A teraz i temat ma stosowny tytuł, i porcja wiedzy ładnie podana. Czyż nie lepiej gdy forum jako baza wiedzy wygląda właśnie tak? Zamiast bezsensownych wzajemnych połajanek...
Do pełni szczęścia brakuje tylko wyłączenia CapsLocka przez założyciela tematu.
Jak dobrze że są tu jeszcze tacy którym się chce, jak sir PP.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Meggido napisał(a):
Nie za bardzo rozumiem jak żeberko może zabezpieczać przebieg Z kierunku stacji Brzoza????
Wyobraź sobie np., że jest ustawiony przebieg wjazdowy ze stacji Brzoza do stacji Sosna na tor nr 3 i właśnie wjeżdża pociąg. Gdyby nie było żeberka ochronnego, wówczas odstawione luzem wagony na torze nr 5 staczając się w kierunku lewym z toru nr 5 wjechałyby na rozjazdy nr 3 i 1, wprost na wjeżdżający pociąg - i kolizja gotowa.
W czasie wjazdy pociągu ze stacji Brzoza do stacji Sosna na tor nr 3 zwrotnica rozjazdu nr 4 jest ustawiona z toru nr 5 w kierunku żeberka ochronnego (tor nr 7).
W ten sposób są zabezpieczone wszystkie przebiegi wjazdowe ze stacji Brzoza do stacji Sosna oraz wszystkie przebiegi wyjazdowe ze stacji Sosna w kierunku stacji Brzoza.
Trzeba dodać, że w sytuacji, gdyby nie było żeberka ochronnego (tor nr 7) to wówczas musiałaby być zabudowana wykolejnica w miejsce rozjazdu nr 4.
Pozdrawiam
 

Twardy

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
cyruss napisał(a):
Pewnie ta wiedza gdzieś tam jest
Tak jest - używając szarych komórek i wpisując te hasła w google
w ciągu 10 sekund znajdujemy link
http://www.transportszynowy.pl/slowniksrk.php
a w nim odpowiedzi na pytania zadane w tym temacie .
Hubert pisząc
hugwa napisał(a):
hugwa napisał(a):
Daję wędki, a nie ryby.
stara się tylko młodego i leniwego ( jak sądzę kolegę ) nieco wychować
i nauczyć korzystania z organu co się mózg zowie ;)
cyruss napisał(a):
temat ma stosowny tytuł, i porcja wiedzy ładnie podana.
Tak to prawda jedyna korzyść z tego pytania wynikająca .
Tylko dlatego że
cyruss napisał(a):
to faktycznie super pasjonat.

No ale młodzież w ten sposób rozleniwiamy .
 
OP
OP
P

pukash

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Mój błąd nie wiedziałem przepraszam :oops:

Do Twardego:

Wiesz szukałem dobrą godzinkę ale na tę stronkę nie wpadłem (pewno źle szukałem) z tego co przejżałem to tam są same suche pojęcia a mi chodziło tak jak to pokazał PP właśnie o rysuneczek i krótkie objaśnienie językiem potocznym a nie popularnonaukowym.

Aha i nie posiadam neostrady ba nawet z niej nie korzystam :grin: gdyż uważam podobnie jak ty że to zło w czystej postaci.
 

Twardy

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
pukash napisał(a):
Aha i nie posiadam neostrady ba nawet z niej nie korzystam :grin: gdyż uważam podobnie jak ty że to zło w czystej postaci.
to ciekawe , a ja tak uważam :???: kurcze no nie wiedziałem

pukash napisał(a):
z tego co przejżałem to tam są same suche pojęcia a mi chodziło tak jak to pokazał PP właśnie o rysuneczek i krótkie objaśnienie językiem potocznym a nie popularnonaukowym.
Paweł Piotr napisał(a):
Żeberko ochronne - tor zakończony kozłem oporowym służący do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy.
Wykolejnica - urządzenie w formia stalowej płozy nakładanej na tor w celu niedopuszczenia przedostania się taboru kolejowego na drogę przebiegu pociągowego.
http://www.transportszynowy.pl/slowniksrk.php napisał(a):
Żeberko ochronne – tor zakończony kozłem oporowym służący do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy.
Wykolejnica – urządzenie w formie stalowej płozy nakładanej na szynę w celu niedopuszczenia przedostania się taboru kolejowego na drogę przebiegu pociągu.
 
OP
OP
P

pukash

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Paweł Piotr napisał(a):
Meggido napisał(a):
Nie za bardzo rozumiem jak żeberko może zabezpieczać przebieg Z kierunku stacji Brzoza????
Wyobraź sobie np., że jest ustawiony przebieg wjazdowy ze stacji Brzoza do stacji Sosna na tor nr 3 i właśnie wjeżdża pociąg. Gdyby nie było żeberka ochronnego, wówczas odstawione luzem wagony na torze nr 5 staczając się w kierunku lewym z toru nr 5 wjechałyby na rozjazdy nr 3 i 1, wprost na wjeżdżający pociąg - i kolizja gotowa.
W czasie wjazdy pociągu ze stacji Brzoza do stacji Sosna na tor nr 3 zwrotnica rozjazdu nr 4 jest ustawiona z toru nr 5 w kierunku żeberka ochronnego (tor nr 7).
W ten sposób są zabezpieczone wszystkie przebiegi wjazdowe ze stacji Brzoza do stacji Sosna oraz wszystkie przebiegi wyjazdowe ze stacji Sosna w kierunku stacji Brzoza.
Trzeba dodać, że w sytuacji, gdyby nie było żeberka ochronnego (tor nr 7) to wówczas musiałaby być zabudowana wykolejnica w miejsce rozjazdu nr 4.
Pozdrawiam
A rysuneczek też jest na tej stronce taki jak podał PP ????????
Z resztą takiego opisiku jak powyżej to tam raczej nie doświadczysz. A o to mi przedewszystkim chodziło.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#20
Do kol. Twardy:
Jeśli się cytuje czyjąś wypowiedź i zestawia z innym cytatem, wskazując np. na jednakowe brzmienie cytowanych treści, to należy być uczciwy i cytować do końca:
"Żeberko ochronne - tor zakończony kozłem oporowym służący do zabezpieczenia drogi przebiegu dla pociągów od najechania z boku przez inne pociągi lub tabor kolejowy.
Wykolejnica - urządzenie w formia stalowej płozy nakładanej na tor w celu niedopuszczenia przedostania się taboru kolejowego na drogę przebiegu pociągowego.
(wg. WTB-E10)"

W swoim poście opisując czym jest wykolejnica i żeberko ochronne, wskazałem w nawiasie, skąd pochodzi to tłumaczenie - "(wg. WTB-E10)"
Strona "Transport szynowy" widać korzystała z tego samego źródła, więc treść jest taka sama - to chyba oczywiste... więc czemu miał służyć ten post z cytatami?
Pozdrawiam