• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pasażerskie typu Y w oliwkowym malowaniu

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.388 442 99
#1
TILLIG w lipcu 2017 roku wznawia wagon typu Y/B70 serii Bd z epoki IVc z przydziałem do stacji Bydgoszcz. Żadna to nowość, ale z uwagi na wznowienie postanowiłem o tym wspomnieć. Cenę tego "Produktu Kolejowo Podobnego" mogliby już spuścić i się nie wygłupiać, bo za 196 zł dziś możemy kupić prawdziwe modele PKP jak np. wagon typu 120A od PIKO...
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
672 20 0
#2
TILLIG w lipcu 2017 roku wznawia wagon typu Y/B70 serii Bd z epoki IVc z przydziałem do stacji Bydgoszcz. Żadna to nowość, ale z uwagi na wznowienie postanowiłem o tym wspomnieć. Cenę tego "Produktu Kolejowo Podobnego" mogliby już spuścić i się nie wygłupiać, bo za 196 zł dziś możemy kupić prawdziwe modele PKP jak np. wagon typu 120A od PIKO...
Czy ktoś z forumowiczów ma wiedze ile tych wagonów już wyszło oraz z jakimi numerami inwentarzowymi i stacjach macierzystymi? Byłbym wdzięczny bo nie mogę się doliczyć.

Dziękuje RMP
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.100 129 19
#3
Czy ktoś z forumowiczów ma wiedze ile tych wagonów już wyszło oraz z jakimi numerami inwentarzowymi i stacjach macierzystymi? Byłbym wdzięczny bo nie mogę się doliczyć.
Do tej pory ukazało się 12 modeli wagonów pasażerskich typu Y w malowaniu oliwkowym (nie licząc modeli skróconych) - 7 modeli wagonów budowy niemieckiej i 5 modeli wagonów budowy polskiej. Mowa o następujących modelach:

wagony_typu_y_tabela.jpeg


"Nowością" od TILLIG'a ma być wznowiony model wagonu z Bydgoszczy, prawdopodobnie z numerem 51 51 20-80 718-2. Mało prawdopodobne aby zmieniono numer inwentarzowy, aczkolwiek byłoby to miłym ukłonem ze strony producenta, zwłaszcza dla osób, które kompletują skład pociągu złożony z bydgoskich Y-ków. Szkoda tylko, że za coraz wyższą ceną nie idzie wyższa jakość, a właściwie lepsze wykonanie modelu, bo co do jakości wykonania chyba nie można mieć w tym wypadku żadnych zastrzeżeń.
 
OP
OP
garou

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.388 442 99
#4
"Nowością" od TILLIG'a ma być wznowiony model wagonu z Bydgoszczy, prawdopodobnie z numerem 51 51 20-80 718-2. Mało prawdopodobne aby zmieniono numer inwentarzowy, aczkolwiek byłoby to miłym ukłonem ze strony producenta, zwłaszcza dla osób, które kompletują skład pociągu złożony z bydgoskich Y-ków. Szkoda tylko, że za coraz wyższą ceną nie idzie wyższa jakość, a właściwie lepsze wykonanie modelu, bo co do jakości wykonania chyba nie można mieć w tym wypadku żadnych zastrzeżeń.
Ten wagon wart jest co najwyżej 130 zł, a wykonaniem pasuje do końcówki lat 80-tych XX w., a oni go sprzedają teraz za prawie 200zł. Forma z przed "nastu" lat z grubsza odpowiada wagonom z PKP - wady jej znane są z działu Opisy taboru i porównań na forum, to się nie będę powtarzał.

Dodam, bo o tym chyba nie było - znam z autopsji, że nawet im się nie chce wkleić uchwytów przy drzwiach - w Roco były i co ciekawe od TILLIG'a w skali TT też już są zamontowane z dostosowanym pudełkiem. W modelach w skali H0 kupujący musi sam się z tym męczyć, tym bardziej, że istnieje ryzyko upaprania klejem pudła w okolicy mikroskopijnych otworów przewidzianych dla tych uchwytów. Pudełko nie przewiduje miejsca na wklejone uchwyty i wkładając "model" z zamontowanymi uchwytami z powrotem do pudełka, mamy duże szanse na ich połamanie, bo są bardzo delikatne. Ja tak miałem. Potem - jak już się na to nadziałem - wydziergałem styropian w tych miejscach (jakby oni nie mogli). Teraz też nie wierze aby cokolwiek poprawili. Ja więcej tego szajsu nie kupię. Może Roco wyda kiedyś znowu ten model tyle, że z IV epoki? :)

Model TILLGI'a jest dla desperatów - tzn. jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. Miałem 3 sztuki i więcej nie chcę.

Ostatnie wypusty oznaczone jako Bautzen84 nawet nie miały zlikwidowanych wywietrzników znad korytarza - poszli po najmniejszej linii oporu. W wersji TT zlikwidowali. W ogóle w wersji TT ten akurat wypust TILLIG'a jest nieco lepszy niż w H0. Generalnie nie polecam (nie za te pieniądze) i jako zbieracz epoki IV liczę na Roco.
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#5
Mam pytanie odnośnie pojawiania się wagonów osobowych (Goerlitze i 111tki) w malowaniu oliwkowym, mianowicie do jakich lat takowe kursowały? I które z tych 2 typów do jakich lat pozostały w użyciu na PKP w malowaniu oliwkowym?
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#7
Bo chyba dopiero od 1992 roku zaczęto zmieniać malowanie. Ale sam jestem ciekaw do kiedy jeździły w miarę jednolite oliwkowe składy.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.110 18 0
#10
Bo chyba dopiero od 1992 roku zaczęto zmieniać malowanie. Ale sam jestem ciekaw do kiedy jeździły w miarę jednolite oliwkowe składy.
Znalazłem takiego posta w wątku o EU07:

Odkopałem parę starych zdjęć i dwa z EP09 wrzuciłem we właściwym wątku, ale zrobiłem wtedy też kilka EU07. Rok 1993 (2x) i 2003 przy przystanku W-wa Ochota.

Zobacz załącznik 303528 Zobacz załącznik 303529 Zobacz załącznik 303530
Nie widziałem zdjęć z kremówkami sprzed 1993, zatem na chwilę obecną przyjąłbym, że 1993 to rok, w którym rozpoczęły się przemalowanki, ALE
np. na tym filmie z 1992 jest Bonanza w kremie:


a na jakimś innym z 1992 widziałem w składzie wagon z kremowym pasem (ale oliwką poza), ale za cholerę nie widać, czy to polski wagon czy nie ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#11
Już w maju 1992 roku były wagony w tym malowaniu. Kilka pokazano na wystawie na Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu z okazji 150-lecia otwarcia linii Wrocław - Oława. Fakt, że nie były to Y, tylko jedne z pierwszych Z, ale Y też już wtedy się zdarzały. Nowe malowanie wprowadzano stopniowo, w ramach napraw wagonów, więc dość długo jeździły wagony w starym i nowym malowaniu. Jak znajdę jakieś inne zdjęcia, to tu wstawię.
http://forum.modelarstwo.info/threads/parę-moich-zdjęć.17764/page-2#post-319671
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#12
Chyba należy przyjąć 1992 r. i 1995r. za początek odpowiednio zielono-kremowego malowania i czerwono-kremowego. Natomiast z linków zawartych w tym temacie można się dowiedzieć, że nawet w 1996r. można było spotkać jednolite oliwkowe składy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#13
Chyba należy przyjąć 1992 r. i 1995r. za początek odpowiednio zielono-kremowego malowania i czerwono-kremowego
Nie wiem, skąd kolega EC45 wywnioskował, że kremowo-czerwone malowanie pojawiło się trzy lata później, niż kremowo-zielone. Już w 1992 roku nowe wagony typu Z były tak malowane, o czym wspomniałem wyżej. Ale, jak pokazał kolega techno, w Wolsztynie jeździł już wtedy przynajmniej jeden wagon 120A z kremowym dołem, a w maju 1993 ja widziałem tam jeden 120A (być może ten sam) i jeden "ryflak".

Wolsztyn V 1993 (2).jpg
Wolsztyn V 1993 (1).jpg


A w listopadzie 1993 roku w Katowicach sfotografowałem taki pociąg. Proszę zwrócić uwagę na pierwszy i trzeci wagon - są to przemalowane wagony typu Y, a nie nowe Z.

Katowice XI 1993.jpg
 
Reakcje
198 0 0
#14
W 1992 już można było spotkać czerwono-kremowe igreki. Choćby na stronie p. Miłosza Telesińskiego (sentymentalny.com) można znaleźć zdjęcie pociągu z wagonem 112A w takim malowaniu, które autor opatrzył datą 15.06.92.

Pamiętać należy, że wcześniej wagony 1. klasy (ciągle mowa o igrekach) malowano także w barwy oliwkowo-kremowe (z żółtym lub kremowym paskiem nad oknami). Ten schemat stosowany był jednak dosyć krótko. Malowanie to było widoczne już w 1990 roku, można było nawet spotkać całe składy w takich barwach zestawione z wagonów 111A, 112A i 113A: http://www.irths.com/fotos/foto_21509.php

Wspomnieć wypada także epizod malowania niezdeklasowanych wagonów 112A w barwy zielono-kremowe, ale to już czasy późniejsze. Był o tym nawet temat na forum.

Jeśli chodzi o „w miarę jednolite składy”: według obrazów z pamięci zapewne nieco podpartą zdjęciami z internetu nakreśliłbym taki obraz:
1992 – igreki oliwkowe w zdecydowanej przewadze, trochę oliwkowo-kremowych, widać pierwsze wagony w „kolorowym” malowaniu (także barowe 113A)
1993 – ciągle ogromna przewaga oliwkowych, spokojnie można spotkać jednolite składy oliwkowe, zaczynają być widoczne wagony kolorowe w większej ilości – pociągi wyższych kategorii składają się często z samych wagonów w nowym malowaniu (czego najlepszym przykładem jest zdjęcie w poście powyżej)
1994 – dominowały składy mieszane, ale jeszcze zdarzały się składy zestawione z samych oliwkowych wagonów – szczególnie w sennych węzłach
1995 – zaczyna się rysować wyraźna przewaga „kolorów” nad „oliwkami”
1996 – wagonów oliwkowych było już w ruchu niewiele
1997 – "oliwka" była rarytasem

Wygląda jednak, że kolorowe malowanie wprowadzane było już od 1991 roku:
http://www.irths.com/fotos/foto_21717.php

Wpis dotyczy tylko igreków i bonanz, bo wagony o wyższym standardzie jak również ryflaki i bipy to inny temat.
 

Podobne wątki