Popełniłem kiedyś taką instrukcję. Może się komuś przyda
Instrukcja montowania dekoderów DCC w modelu lokomotywy DR BR 106 256-1 PIKO/Gützold 120 2117 / 25102 przeznaczonym do systemów analogowych
Model analogowy przeznaczony do przeróbki.
Rozbieramy lokomotywę…
Dławiki przy silniku oraz diody do oświetlenia w formie płytek selenowych trzeba będzie wymontować.
Kondensator przy silniku zostanie zastąpiony układem kondensator + opornik.
Punkt lutowania na blaszce stykowej odbierającej prąd z kół – trzeba będzie ostrożnie odlutować, nie niszcząc przy tym plastikowej obudowy i wiązarów (również plastikowych).
Wyjęta ramka z elementami elektronicznymi – tak będzie łatwiej, a ewentualne szkody mniejsze ;-)
Teraz będzie łatwiej dostać się do punktów lutowania na blaszkach…
Wyjmujemy żarówki i diody (płytki selenowe). Obecność żarówek w czasie lutowania nie jest wskazana, ponieważ powodują zwiększenie naprężenia blaszek sprężynujących, a te z kolei wywierają nacisk na plastik modelu. Podgrzana blaszka błyskawicznie i nieodwracalnie deformuje plastik.
Wyjmujemy te blaszki stykowe, które da się wyjąć. Podczas lutowania będą one rozgrzane, a więc mogłyby uszkodzić plastikowe części.
Punkty lutownicze na blaszkach dotykających plastiku należy podgrzewać jak najkrócej. Gorące powietrze znad grota lutownicy idzie w górę (zgodnie z prawami fizyki), zatem należy tak trzymać lutowany element, aby nad grotem nie znajdowało się nic, co można przegrzać.
Odlutowujemy dławiki i kondensator. Widoczne styki silnika i punkty lutowania kondensatora.
Na tej blaszce wkrótce przylutujemy kabel, a więc należy ją oczyścić…
… i pokryć cyną, aby później można było łatwo i szybko przylutować kabel bez konieczności długiego podgrzewania lutownicą. Cały czas pamiętamy, że długie podgrzewanie blaszek uszkodzi plastik, którego blaszki dotykają.
Widoczne styki silnika oraz blaszki, do których był przylutowany kondensator. Za chwilę przylutujemy w jego miejsce układ kondensator + opornik, który przedłuży żywotność silnika. Widać też przygotowany punkt lutowniczy do kabla na bocznej blaszcze stykowej.
Oto i one – kondensator i opornik, które za chwilę będą przylutowane równolegle do zacisków silnika.
Należy je odpowiednio przygotować, obcinając i doginając końcówki.
Ciąg dalszy w kolejnym poście...
Instrukcja montowania dekoderów DCC w modelu lokomotywy DR BR 106 256-1 PIKO/Gützold 120 2117 / 25102 przeznaczonym do systemów analogowych
Model analogowy przeznaczony do przeróbki.
Rozbieramy lokomotywę…
Dławiki przy silniku oraz diody do oświetlenia w formie płytek selenowych trzeba będzie wymontować.
Kondensator przy silniku zostanie zastąpiony układem kondensator + opornik.
Punkt lutowania na blaszce stykowej odbierającej prąd z kół – trzeba będzie ostrożnie odlutować, nie niszcząc przy tym plastikowej obudowy i wiązarów (również plastikowych).
Wyjęta ramka z elementami elektronicznymi – tak będzie łatwiej, a ewentualne szkody mniejsze ;-)
Teraz będzie łatwiej dostać się do punktów lutowania na blaszkach…
Wyjmujemy żarówki i diody (płytki selenowe). Obecność żarówek w czasie lutowania nie jest wskazana, ponieważ powodują zwiększenie naprężenia blaszek sprężynujących, a te z kolei wywierają nacisk na plastik modelu. Podgrzana blaszka błyskawicznie i nieodwracalnie deformuje plastik.
Wyjmujemy te blaszki stykowe, które da się wyjąć. Podczas lutowania będą one rozgrzane, a więc mogłyby uszkodzić plastikowe części.
Punkty lutownicze na blaszkach dotykających plastiku należy podgrzewać jak najkrócej. Gorące powietrze znad grota lutownicy idzie w górę (zgodnie z prawami fizyki), zatem należy tak trzymać lutowany element, aby nad grotem nie znajdowało się nic, co można przegrzać.
Odlutowujemy dławiki i kondensator. Widoczne styki silnika i punkty lutowania kondensatora.
Na tej blaszce wkrótce przylutujemy kabel, a więc należy ją oczyścić…
… i pokryć cyną, aby później można było łatwo i szybko przylutować kabel bez konieczności długiego podgrzewania lutownicą. Cały czas pamiętamy, że długie podgrzewanie blaszek uszkodzi plastik, którego blaszki dotykają.
Widoczne styki silnika oraz blaszki, do których był przylutowany kondensator. Za chwilę przylutujemy w jego miejsce układ kondensator + opornik, który przedłuży żywotność silnika. Widać też przygotowany punkt lutowniczy do kabla na bocznej blaszcze stykowej.
Oto i one – kondensator i opornik, które za chwilę będą przylutowane równolegle do zacisków silnika.
Należy je odpowiednio przygotować, obcinając i doginając końcówki.
Ciąg dalszy w kolejnym poście...