• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Przeróbka BR 52 2222 Liliput 5203 na DCC

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#1
Kiedyś dostałem taki model do ucyfrowienia. Właściciel zamierzał kontynuować konwersję na Ty2, stąd widoczna zmiana położenia tylnych lamp, do dokończenia przez konwertera.

Założeniem było, że dekoder ma być 8-pin i lampy pozostają włączane jak w oryginale, czyli prawy i lewy reflektor razem.


Instrukcja montowania dekodera DCC w modelu lokomotywy BR 52 2222 Liliput 5203, przeznaczonym do systemów analogowych.



Zaczynamy od rozebrania lokomotywy. Zgodnie z fabryczną instrukcją obsługi, odkręcamy śrubki pod spodem i odłączamy kocioł od podwozia. Wyjmujemy drobne elementy.

Widok będzie mniej więcej taki:
1630334775828.jpg


Widać szyny przewodzące prąd:
1630334808333.jpg


Wyjmujemy je:
1630334825940.jpg

1630334854096.jpg



W lewej szynie przecinamy małym pilniczkiem powierzchnię przewodzącą tak, by odciąć zasilanie przedniej żarówki i żarówki w palenisku. Ważne jest jednak, aby cała szyna pozostała w jednym kawałku:
1630334871253.jpg


Teraz lutujemy kable do miejsc, gdzie będziemy zasilali każdą z w/w żarówek. Tutaj posłużyłem się kablem 2-żyłowym, aby łatwiej było go przeprowadzić do tendra:
1630334891985.jpg


Drugi podobny 2-żyłowy kabel lutujemy do blaszek odbierających prąd z szyn:
1630334906252.jpg


Miejsce pod lewą szynę wyklejamy taśmą izolacyjną:
1630334938812.jpg


Wkładamy szyny przewodzące z powrotem na miejsce:
1630334966140.jpg

1630335450301.jpg


Wciskamy drobne elementy z powrotem na miejsce:
1630335479831.jpg


Lokomotywę składamy zgodnie z instrukcją obsługi, przykręcając śrubki pod spodem. Wystające nowe kable przeprowadzamy w taki sposób, żeby mogły być dalej podłączone do tendra.
1630335499069.jpg



Teraz zabieramy się za tender. Odkręcamy 2 śrubki pod spodem i zdejmujemy metalową obudowę. Tak wygląda wnętrze.
1630335531404.jpg

1630335547086.jpg



Z płytki na dole odlutowujemy 2 dławiki i kondensator:
1630335567415.jpg


Tylną żarówkę wyjmujemy (planujemy wstawić diody LED). Zostaje coś takiego:
1630335631995.jpg



ciąg dalszy poniżej...
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#2
Odkręcamy od spodu ten wózek tendra, który jest bliżej lokomotywy. Próbujemy go wyjąć, ale przeszkadza kabel, który trzeba odlutować:
1630336572802.jpg



Po wyjęciu wózka, w otworze podłogi tendra robimy pilnikiem wycięcie, zaznaczone na zdjęciu poniżej. Przeprowadzimy tamtędy nowe kable łączące tender z lokomotywą.
1630336608378.jpg



Przez 2 otwory (istniejący i nowy) przeprowadzamy kable z lokomotywy:
1630336631901.jpg



Wkładamy z powrotem wózek wraz z fabrycznym kablem:
1630336651860.jpg

1630336680168.jpg


1630336731920.jpg



Kabel fabryczny przylutowujemy z powrotem tam, gdzie był:
1630336748069.jpg



W zdjętej obudowie tendra montujemy diody LED i przeprowadzamy kable do środka.
1630336770704.jpg



Pomiędzy diodami lutujemy opornik 10 kΩ.
1630336787865.jpg



Dolutowujemy kable do zasilania LED i zaklejamy miejsce lutowania, aby nie powstało zwarcie elektryczne.
1630336807949.jpg



Teraz wyklejamy metalową obudowę silnika taśmą izolacyjną i przylutowujemy gniazdo dekodera zgodnie ze standardem NEM 652. Funkcja F1 będzie sterowała oświetleniem paleniska.
1630336850774.jpg



Montujemy z powrotem obudowę tendra, ostrożnie prowadząc kable tak, aby nie dotykały żadnych części ruchomych. Wkładamy dekoder w gniazdo:
1630336864720.jpg




I oto gotowy model CYFROWY!
1630336934576.jpg



Teraz czas na jazdę próbną, zmierzenie prędkość i odpowiednie zaprogramowanie dekodera.


Niestety w tym egzemplarzu silnik po kilku metrach zatrzymał się… najwyraźniej wymagał sprawdzenia i ew. naprawy. Po rozebraniu okazało się, że konieczne jest oczyszczenie komutatora. Tak wyglądał przed czyszczeniem:
1630336951957.jpg


A tak po:
1630336964080.jpg


Szczotki silnika na szczęście były w dobrym stanie. Wystarczyło usunąć kawałki brudu:
1630337079219.jpg



Po tych zabiegach lokomotywa jeździ.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 9
DCC 13
DCC 9

Podobne wątki