Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Koledzy, poszukuję informacji na temat peronów o konstrukcji ziemnej, w szczególności w kontekście niemieckiej sztuki budowlanej na obszarze dolnego śląska.
Zależy mi na ustaleniu konstrukcyjnych parametrów takich peronów, może jakieś rysunki, wskazanie materiałów z jakiego powstawały krawędzie peronowe i sama nawierzchnia peronu itp. informacje. Za pomoc z góry dziękuję
Zgłębiałem w jakimś stopniu temat na potrzeby budowy swojej stacji z Wysokiej. Nie znalazłem planów. Należy przyjąć, że interesuje nas to co przetrwało do czasów powojennych i znalazło się na terytorium dzisiejszej Polski. Najczęściej będą to perony z betonową krawędzią ułożoną z prefabrykatów. Jako wypełnienie stosowano żwir. Żwir opadał krzywizną w stronę podsypki sąsiedniego toru. Jeżeli był to tor bocznicowy, to często żwir zakrywał szynę toru bocznicowego do wysokości jej główki. W moim rejonie zamieszkania (zachodnia Polska) po obserwacji archiwalnych zdjęć doszedłem do wniosku, że krawędź peronu budowana z wbitych w ziemię szyn i opartych o nie staroużytecznych podkładów kolejowych w latach 70-tych ubiegłego wieku występowała już bardzo rzadko.
Widać sporą różnicę pomiędzy tłuczniem pomiędzy podkładami, a tym co jest na peronie.
A co do krawędzi peronowych mogło się też robić je z granitu lub czegoś podobnego ?
No właśnie przeglądając zdjęcia wydaje się, że jest to jakiś bardzo drobny materiał. [...]
A co do krawędzi peronowych mogło się też robić je z granitu lub czegoś podobnego ?
Krawędzie peronowe bywały także granitowe. Na poniższym zdjęciu ze Świdnicy Przedmieście widać jeszcze taką krawędź: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1410&okno=galeria&photoid=2950
Na bardziej reprezentacyjnych stacjach było też tak, że w sąsiedztwie budynku stacji i pod wiatą peron był wykładany drobna kostką (granitową lub bazaltową), a dalej był już tylko czymś wysypany. Generalnie był to coś, co nie zamieniało się w błoto od deszczu/śniegu. Pewnie w zależności od rejonu były to jakieś lokalne materiały - gruby piasek, żwir, grys, żużel lub ich mieszanka. Perony na międzytorzu były zwykle już w całości wysypane czymś sypkim. Na załączonym przez ciebie zdjęciu widać, że drugi perom jest wysypany czymś drobnym, ale na tyle nieutwardzonym, że odcisnęły się w nim ślady kół wózków, którymi podwożono pocztę lub bagaże do wagonów.
Pozwolę sobie uzupełnić mój wcześniejszy wpis o krawędziach peronowych.
Na poniższym zdjęciu widać szczegóły budowy krawędzi drugiego peronu z czasów, gdy Świdnica Przedmieście była jeszcze czynną stacją: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1410&okno=galeria&&photoid=159820
Granitowe bloki, stanowiąca krawędź tego peronu (ziemnego), były podparte na jakby fundamentach, które (o ile dobrze pamiętam) też były wyciosane z granitu. Podobna, choć nieco różniąca się szczegółami konstrukcja była w Polanicy Zdroju: https://polska-org.pl/foto/3932/Stacja_kolejowa_Polanica_Zdroj_Polanica_Zdroj_3932734.jpg
Krawędź drugiego peronu (też ewidentnie ziemnego) była również ułożona z granitowych bloków, ale bloki te były podparte na nieco delikatniejszych fundamentach, wyglądających trochę jak stare szyny...
Tego typu granitowe krawędzie peronowe pamiętam na większości poniemieckich stacyjek z rejonu Przedgórza Sudeckiego. Popularność granitu wynikała zapewne z bliskości strzelińskiego kamieniołomu. Krawędzi drewnianych nie pamiętam. Wg mnie był to relikt XIXw. i już nawet sami Niemcy zastępowali je na Dolnym Śląsku trwalszymi rozwiązaniami jeszcze przed wojną. Na Pomorzu lub Mazurach mogły zachować się dłużej.
Jakby więc ktoś chciał odwzorować taki peron drewniany, to wrzucam zdjęcia z książki Guntera Fromma "Modelbahn-Bauten" z wymiarami takich peronów stosowanych przez Niemców:
Dla rozwiązań typu "Naturstein- oder Betonkanten" wspomniana książka podaje tą samą wysokość h=380mm ponad główkę szyny. Jako szerokość kamiennego/betonowego bloku podaje b=300mm, a jego długość l=1200/1400mm. Wysokość bloku ułożonego na np. ceglanej podmurówce (jak np. w Karpaczu) wynosi c=220mm. Ale takie "wiszące" krawędzie jak w Świdnicy lub Polanicy widać, że były wyższe. Przyjąłbym 300-360mm.
Wymiary są przecież podane w poprzednim wpisie kolegi @t_domagalski, a wysokość 38 cm nad poziomem główki szyny była standardowa dla peronów niskich również w Polsce (później zmniejszono ją do 30 cm).
Koledzy, odświeżając temat, czy ktoś produkuje takie granitowe/kamienne krawędzie peronowe lub coś podobnego ale najdjącego się ? Obojętnie czy polski, czy zagraniczny producent.
Koledzy, odświeżając temat, czy ktoś produkuje takie granitowe/kamienne krawędzie peronowe lub coś podobnego ale najdjącego się ? Obojętnie czy polski, czy zagraniczny producent.
Czy możecie zapodać jakieś zdjęcia z peronem z podkładów /najlepiej wąskotorówki/.
Jeśli tak to poproszę.
w necie znalazłem: takie i takie i takie ... ale pewnie macie coś ciekawego
Wprawdzie nie wąskotorówka i nie z podkładów, ale podobny (z desek): prowizoryczny peron na czasowym przystanku Gołubie Kaszubskie Letnisko w 1991 roku. Przepraszam za tak wycięte zdjęcie, ale kiedyś zamieściłem je na forum w pełnej wersji i potem dziwnym trafem znalazło się na FB (wprawdzie opisane z wymienieniem mojego nazwiska jako autora, ale jednak bez mojej zgody).