• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

Gerson

Znany użytkownik
#1
Z tego miejsca chciałbym wszystkich zaprosić zarówno do lektury powyższego wątku, jak i do prezentacji zdjęć przedstawiających: dworce, przystanki oraz pozostałą infrastrukturę kolejową - kolei bliskich mojemu sercu czyli zachodniopomorskich i to zarówno współczesnych jak i z minionych lat.

Zastanawiałem się co "wrzucić" na pierwszy ogień: Szczecin Główny, Dąbie, Gumieńce, Gocław Towarowy?
Wybór padł na jeden z najstarszych zachowanych obiektów, który powstał długo przed wybuchem I wojny światowej (no cóż, taka jest historia tych ziem). Chodzi mi o Bhf. Pommerensdorf (Szczecin Pomorzany).

Pierwszy raz pojawił się na planach Szczecina w 1878 roku i był jedynym dworcem pasażerskim dla całej dzielnicy Pomorzany. Dla potrzeb pasażerów powstały bocznice, dwa zadaszone perony pasażerskie (zachowały się do dzisiaj!!) oraz perony dla wyładunku pociągów towarowych. Do naszych czasów dotrwała duża część jego infrastruktury, która niestety nie pełni już swoich pierwotnych funkcji związanych z koleją (hurtownie, magazyny, skup złomu).

P1010688 m.jpg P1010690 m.jpg P1010691 m.jpg P1010693 m.jpg P1010694 m.jpg P1010700 m.jpg P1010744 m.jpg P1010745 m.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#4
A czy zachowały się jakieś budynki po linii Casekow-Penkun-Pommerensdorf?
Z tego co wiem, to nie zachowało się wiele. Linia została zamknięta po zakończeniu II wojny światowej, z powodu przecięcia jej granicą państwową z Niemcami. Większa jej część została rozebrana i zabrana przez Rosjan w ramach reparacji wojennych.

Trochę zdjęć i informacji na temat tej linii można znaleźć na poniższej stronie:
http://www.stillgelegt.de/cpo02/cpo02-1.htm

Pomimo, że często przejeżdżam w pobliżu pozostałości tej linii (w części szczecińskiej), to jakoś nie miałem czasu, aby dokładnie ją sobie sprawdzić. Spróbuję tam dotrzeć w najbliższym czasie i sfotografować to co z niej pozostało.[DOUBLEPOST=1387703907,1387703535][/DOUBLEPOST]
Gerson cieszę się że, założyłeś ten temat bo w samym Szczecinie nie brakuje ciekawostek a co dopiero w całym regionie.
Nie chciałem zbytnio zawężać tematu (do np. szczecińskich dworców), żeby się nie okazało, że za miesiąc lub dwa temat "umrze" śmiercią naturalną z braku kolejnych obiektów do przedstawienia.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#5
Szczecin Niebuszewo

Stacja znajduje się na linii 406 (Szczecin Główny - Trzebież Szczeciński). Początki linii datowane są na 15 marca 1898 roku, a obecny budynek dworca został zbudowany w 1927 roku.
Do 1998 roku była to stacja początkowa dla wielu pociągów osobowych i pospiesznych. Gwałtowny spadek liczby pasażerów w latach 90-tych spowodował zamknięcie linii dla ruchu pasażerskiego (nastąpiło to 30 września 2002 roku). Od tego momentu nastąpiła znaczna dewastacja infrastruktury kolejowej na tej linii. Oczywiście odbiło się to także na samej stacji i o ile sam budynek dworca prezentuje się nadal okazale (siedziby i biura różnych firm), o tyle z resztą nie jest już tak dobrze. Od kilku lat dyskutuje się o utworzeniu kolei miejskiej (coś na wzór SKM), gdzie stacja znów byłaby znów wykorzystywana dla ruchu pasażerskiego, jednak na dzień dzisiejszy nie widać praktycznie żadnych działań w tym kierunku.


P1010372 m.jpg P1010375 m.jpg
Budynek dworca Niebuszewo.

P1010374 m.jpg P1010373 m.jpg
Budynki sąsiadujące bezpośrednio z dworcem.

P1010380 m.jpg P1010381 m.jpg
Stacja posiada tylko jeden peron, który co ciekawe nie jest połączony z budynkiem dworca.
Dostać się do niego można było przejściem podziemnym (obecnie jest ono zamurowane).

P1010383 m.jpg P1010384 m.jpg
Na peronie znajdują się resztki windy towarowej (szyb jest zasypany).

P1010387 m.jpg
Schody donikąd. Zamurowane przejście podziemne.

P1010377 m.jpg
Lewy tor - kierunek Police. Prawy - Szczecin Grabowo (bocznica Stoczni Szczecińskiej).
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#6
Ruch pociągów prowadzą dwie nastawnie: "SN" i "SN1"

P1010226 m.jpg P1010237 m.jpg
Nastawnia "SN1".

P1010397 m.jpg
Nastawnia "SN".

P1010185 m.jpg P1010193 m.jpg
Budynek magazynowy. Co ciekawe tor przy magazynie został zelektryfikowany.
Niestety jest on częściowo rozebrany.

P1010191 m.jpg P1010202 m.jpg
Plac ładunkowy.

P1010200 m.jpg
Widok na peron od strony placu ładunkowego.

P1010408 m.jpg
Tory postojowe. Kiedyś odstawiano tu składy dalekobieżne, teraz...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#9
Police

Stacja Police jest jedną z trzech stacji znajdujących się w Policach (Police Chemia, Police Zakład). Obecnie jest na niej obsługiwany wyłącznie ruch towarowy. Budynek dworca nie pełni już żadnych funkcji związanych z obsługą ruchu kolejowego. Znajdują się w nim mieszkania oraz "Centrum Ogrodniczo - Wędkarskie", które na swoje potrzeby adaptowało hol dworca. Stacja posiada 2 perony oraz przejście podziemne, niestety obecnie nieczynne (zamurowano wejście do budynku). Ruch na stacji jest prowadzony przez nastawnię "Po".

P9140436 m.jpg
Budynek dworca.

P9140454 m.jpg
Budynek dworca wraz z rampą kolejową.

P9140477 m.jpg
Budynek dworca. Widok na peron 1.

P9140457 m.jpg P9140458 m.jpg P9140462 m.jpg
Peron 2.

P9140435 m.jpg
Plac ładunkowy.

P9140471 m.jpg P9140479 m.jpg
Przejście podziemne.

P9140483m.jpg
Żeberko ochronne bocznicy PEC Police.

P9140433 m.jpg
Nastawnia "Po".
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#11
Kilka historycznych zdjęć dworca w Policach.

Dworzec Police (Bhf. Politz). Stary budynek dworca 1905r.
politz-banhof1905a.jpg
Źródło: strona "Mścięcino i Police - Messenthin Politz"


archiwalne_dworzec_police.jpg
Źródło: strona stowarzyszenia "Czas Przestrzeń Tożsamość".

Współczesny dworzec - jeszcze obsługujący ruch pasażerski.
2003-0281_eg_police_en57.jpg
Zdjęcie ze strony:
http://www.bahn-in-pommern.de/strecken/nebnh10_b2.htm
Polecam, kilka fajnych zdjęć z linii 406 i nie tylko.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#12
Fabryka benzyny syntetycznej Police (Hydrierwerke Politz).

Był to duży zakład produkujący paliwo płynne z węgla na potrzeby wojska niemieckiego podczas II Wojny Światowej.
Naloty alianckie na początku 1945 roku doprowadziły do wstrzymania produkcji. Po wojnie powstała tzw. enklawa policka, którą zarządzali Rosjanie (czyt. zdemontowali wszystko co się nadawało jeszcze do użytku). Do dnia dzisiejszego zachowało się wiele ruin, w tym kilka związanych z transportem kolejowym.

lotnicze_fabryka_police.jpg
Źródło: http://www.sztolnie.fora.pl/eksplor...yka-benzyny-syntetycznej-w-policach,1850.html


P1010444m.jpg P1010428m.jpg P1010429m.jpg P1010431m.jpg
Bocznica nr 818 - prowadziła kiedyś ze stacji Police do fabryki. Obecnie jest to "ślepy" tor - częściowo rozkradziony.

p1000457k.jpg
Źródło: http://forum.police.info.pl/viewtopic.php?t=9059

P9140560m.jpg
Przyczółki mostu kolejowego. Most został zlikwidowany w 2008r. W tle most kolejowy linii Police - Police Zakład

P9140540m.jpg
Ruiny nastawni.

P9140551m.jpg
Ruiny bramy kolejowej.

P9140579m.jpg
Dworzec kolejowy.
 

Brodagaz

Znany użytkownik
#15
Fabryka benzyny syntetycznej w Policach to jeden z największych takich obiektów jest tam mnóstwo ciekawych rzeczy do oglądania i tylko szkoda że włodarze nie robią nic by zrobić z tego wielką atrakcję turystyczną, a przy okazji ciekawą lekcję historii, bo w fabryce pracowali i ginęli przymusowi pracownicy z całej okupowanej Europy.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#16
Police Zakład

Stacja powstała na początku lat 70-tych. Miała skomunikować Zakłady Chemiczne Police (lepszy dojazd pracowników). Posiadała budynek dworcowy z poczekalnią i kasą (obecnie ruina), który znajdował się na jedynym - 2 krawędziowym peronie. Tory znajdujące się przy peronie służyły do obsługi zarówno ruchu pasażerskiego jak i towarowego linii 406 (Szczecin Gł. - Police - Jasienica - Trzebież Szczeciński), trzeci tor wykorzystywany był i jest wyłącznie dla ruchu towarowego. W 2000 roku rozebrano jeden z 2-ch torów biegnących do Jasienicy, a na drugim prowadzony jest głównie ruch części pociągów towarowych potrzeby ZCH Police. Zakończenie obsługi ruchu pasażerskiego nastąpiło 30 września 2002 roku.

A tak wygląda to obecnie:
2013-09-07m5.jpg

2013-09-07 17.45.23m.jpg
Wejście na peron

2013-09-07m7.jpg 2013-09-07m1.jpg
Budynek stacji

2013-09-07m2.jpg
Istniejący tor do Trzebieży Szczecińskiej - przez Jasienicę (po lewej stronie tablicy biegł drugi tor do Jasienicy)

2013-09-07m4.jpg 2013-09-07m6.jpg 2013-09-07m8.jpg
Peron

2013-09-07m9.jpg
Pozostałości rozebranego toru Jasienicy.

2013-09-07m3.jpg
Po tym jeżdżą pociągi towarowe...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#17
Na linii pomiędzy Policami, a Policami Zakładem znajduje się wiadukt kolejowy (ul. Kamienna). Posiada on trzy przęsła: na jednym znajdują się pozostałości rozebranego toru do Jasienicy, na drugim biegnie linia 406 do Trzebieży Szczecińskiej, trzeci to linia 431 (Police - Police Chemia). Oprócz nich znajdują sią gotowe podpory dla czwartej kratownicy.

I tu mam pytanie, czy jest to przygotowanie do planowanej rozbudowy zakładów chemicznych (m.in. budowa po zachodniej stronie stacji Police Chemia II), czy też są to pozostałości po linii kolejowej do Hydrierwerke Politz (podobne podpory zostały przy tej samej ulicy po wiadukcie prowadzącym do tego nieistniejącego już zakładu)?

P9140560m.jpg P9140511mm.jpg
Na pierwszym planie podpory wiaduktu na linii Police - Hydrierwerke Politz.
Na drugim podpory, o które się pytam oraz wiadukt linii Police - Police Chemia.

P9140510mm.jpg

P9140516mm.jpg
Podpory

P9140517mm.jpg
Linia 431 (Police - Police Chemia). Złomiarze już się dopadli...

P9140521mm.jpg
Linia 406 (Szczecin Gł. - Police - Jasienica - Trzebież Szczeciński).

P9140520mm.jpg
Linia 406. Rozebrany tor do Jasienicy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#19
Próbując rozwiązać zagadkę wiaduktu przy ul. Kamiennej przeglądałem stare zdjęcia lotnicze oraz mapę Google i znalazłem kolejną ciekawostkę.

mapa2.jpg


Zdjęcia 1-3 jest fragmentem zdjęcia lotniczego wykonanego podczas bombardowań fabryki. (Źródło http://forum.police.info.pl)
Zdjęcie 2 przedstawia przebieg ówczesnych linii kolejowych. Na czerwono zaznaczyłem linię do Hydrierwerke Politz, na niebiesko do Trzebieży, na żółto tory prowadzące również do Hydrierwerke Politz, ale biegnące pod wiaduktem linii do Trzebieży.
Zdjęcia 4-6 fragmenty mapy Google (trochę nieaktualne, brak wielkiego nielegalnego wysypiska śmieci) przedstawiającą czasy obecne.
Zdjęcie 5 przedstawia fragmenty linii o których pisałem wcześniej. Na czerwono dawna linia do Hydrierwerke Politz (obecnie brak wiaduktu kolejowego), na niebiesko linie 431 i 406 (do Polic Chemii i do Trzebieży).

Interesujące są zdjęcia 3 i 6. Na zdjęciu 3 widać budynek (A) oraz coś okrągłego (B). Z tego co pamiętam i co potwierdza zdjęcie 6 budynek jeszcze istnieje (niestety nie posiadam jego zdjęć). Jest to na 100% szopa (zaznaczyłem ją na poniższym planie fabryki). Czy obiekt (B) to obrotnica? Jeżeli tak, to jeżeli szopa była prostokątna, po co by wybudowano obrotnicę?

000tv2.jpg

Plan z 1944r. Źródło: http://forum.police.info.pl/viewtopic.php?t=9388[DOUBLEPOST=1388316966][/DOUBLEPOST]I jeszcze małe sprostowanie wczoraj pisząc o wiaduktach na ul. Kamiennej napisałem, że planowano wybudować nową stację dla zakładów (po ich zachodniej stronie) Police Chemia II. Powinno być Police Zakład II.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 82
Prawdziwa kolej 6

Podobne wątki