• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Oświetlenie wnętrza wagonów pasażerskich PKP

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.318 135 0
#1
Nie znalazłem takiego tematu, więc zakładam wątek (chyba że się mylę i taki wątek był - to można usunąć).
Nie wiem też czy to właściwy dział (jeśli nie - to można przenieść we właściwe miejsce).

Rozpoczynając przygodę z oświetleniem moich modeli wagonów pasażerskich PKP zacząłem się zastanawiać jak było rozwiązane fabryczne sterowanie oświetleniem w wagonach PKP. Oczywiście chodzi mi o to, gdzie były włączniki oświetlenia, jak było podzielone na obwody, etc.

I tak rozpoczynając od wagonów typu Bipa, Bohun, ryflak czy bonanza - tam światło było chyba włączane w całym wagonie/zespole na raz.

Dalej wagony przedziałowe: 1 klasy, 2 klasy, 1/2 klasy - ogólne włączanie - jak i gdzie? To że było sterowanie w każdym przedziale - to wiadomo: był przełącznik z pozycjami 0 (włączone małe żaróweczki), 1/2 (włączona 1 świetlówka), 1/1 (włączone 2 świetlówki).

Kuszetki i sypialne Gorlitz/Bautzen - a tu jak było?

Barowe z kilkoma przedziałami, restauracyjne - jakie obwody, jak włączane?

Bagażowe (D), z przedziałem bagażowym (BD), pocztowe (P) - ?

Zapraszam do dyskusji, dzielenia się wiedzą, informacjami, etc. :)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 19 9
#2
Dalej wagony przedziałowe: 1 klasy, 2 klasy, 1/2 klasy - ogólne włączanie - jak i gdzie? To że było sterowanie w każdym przedziale - to wiadomo: był przełącznik z pozycjami 0 (włączone małe żaróweczki), 1/2 (włączona 1 świetlówka), 1/1 (włączone 2 świetlówki).
Chodzi ci o to, gdzie była tablica rozdzielcza?
Ta była zwykle w przedsionku korytarza, na ścianie "współdzielonej" z WC.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.823 486 29
#3
Kuszetki i sypialne Gorlitz/Bautzen - a tu jak było?
Kuszetki i sypialne, to dwie zupełnie różne sprawy, choć włączanie oświetlenia było we wszystkich wagonach podobnie: w szafce rozdzielczej umieszczonej w przedsionku. Kuszetki były wyłącznie polskie (na PKP nie było importowanych z NRD kuszetek), sypialne starszego typu budowy polskiej powojennej (z rodziny wywodzącej się od 1A, w tym też typu 14A), a od II połowy lat 60. XX tylko zagraniczne, budowy NRD, Görlitz i Bautzen, a potem jeszcze Goša. Pomijam przedwojenne wagony niemieckie i inne rodzynki.

Dla celów modelarskich można przyjąć, że wagonach przedziałowych oddzielnie włącza się oświetlenie w przedsionkach i w korytarzu a oddzielnie w przedziałach, Przy czym w przedziałach może być pełne światło, albo nocne (bardzo słabe).
 

Podobne wątki