• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Montaż i wykończenie reflektorów firmy KLUBA

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#1
Czy ktoś z ekspertów forumowych mógłby podzielić się szczegółami, jak montować modelowe reflektory parowozów by Kluba? Interesuje mnie:
1. Czy wymiana fabrycznie montowanych lamp w modelach na "wiaderka" by Kluba to generalnie trudne przedsięwzięcie? Jak dokładnie wygląda mocowanie ich do ramy modelu parowozu?
2. Czy łatwo w środku "wiaderek" umieścić żarówkę i czerwoną diodę SMD? Czym je mocować wewnątrz?
3. Czy "wiaderka" trzeba samemu przewiercić, by wyprowadzić cienkie (emaliowane) przewody zasilające oświetlenie?
4. Czy w komplecie "wiaderek" są dostarczane też "szybki" oraz "ramki szybek"?
5. Czy wnętrze "wiaderek" trzeba samemu pomalować lub wypolerować, by dawało odblask?
6. Jeśli spali się dioda lub żarówka, czy łatwo je potem wymienić w tych "wiaderkach"?
 

Rotor72

Aktywny użytkownik
Reakcje
24 4 0
#2
1. Nie jest to trudne, ale mimo wszystko, aby to dobrze zrobić trzeba trochę wysiłku i cierpliwości. Mocowanie "do ramy" zależy od egzemplarza - jedne przyklejasz na C-A płaską powierzchnią podstawy (większość mocowanych do poziomych powierzchni), inne wpuszczasz specjalnymi wąsami w otworki (większość mocowanych do pionowych powierzchni) Obejrzyj zdjęcia asortymentu Kluby, a wszystko będzie jasne. Musisz wcześniej przygotować otwory na przewody. Inną sprawą pozostaje "dopasowanie" układu elektronicznego. Kluba ma specjalny układ do analogu. W DCC zależy to od loka i od tego jak chcesz, aby działało oświetlenie. Jest tu na forum dośc sporo informacji o tym.
2. Żarówka i dioda SMD od Kluby mieści się bez problemu. Ja ich nie mocuję - ustawiam na przewodach, które stabilizują ich pozycję. Kleje przewody C-A, jeśli padnie żarówka (najczęściej) wymieniam razem z przewodami, kosztem oczywiście jednoczesnej wymiany diody.
3. Wiaderka są nawiercone, ja delikatnie dodatkowo rozwiercam otwory, aby przewody przechodziły jeszcze luźniej, ułatwia mi to montaż.
4. W komplecie są szybki i ramki. Wklejasz szybkę w ramkę, uważaj większość C-A zamgli szybkę (zrób wcześniej próbę). Tak przygotowaną ramkę, dopiero przyklejaj do wiaderka. Najlepiej na klej łatwy do demontażu. Ja to robię na cienką warstwę wikolu. To odnośnie twojego pytania z pkt. 6.
5. Tak trzeba malować, elementy są toczone z mosiądzu.
6. Zależy jak zmontujesz reflektor, patrz pkt. 2. i 4.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#3
Dziękuję Panu serdecznie za wyczerpującą odpowiedź! Rozumiem, że układ elektroniczny do oświetlenia (diody i rezystory), o którym Pan pisze, działa tylko w analogu, a pod DCC trzeba przerobić zasilanie reflektorów.

Mam jeszcze pytanie: czy zamiast żarówek nie warto aby wstawić nieco większe diody SMD z soczewką dyspersyjną? Zdaje mi się, że ich żywotność będzie większa niż żarówek.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.853 116 22
#4
Zdania są co prawda podzielone co do tego, bo wszystko ma swoje wady i zalety, ale jednak świecąca się malutka żarówka wewnątrz reflektora wygląda zdecydowanie lepiej, niż dioda. Bardziej naturalnie.
Takie jest moje zdanie.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.117 50 6
#7
To mam jeszcze jedno pytanie. Jakie napięcie mają te żarówki ? Pytam bo zastanawiam się czy są to żarówki o napięciu rzędu 20V, czy 1,5 lub 3V łączone szeregowo z rezystorem? A jeżeli są takie takie to który wariant jest lepszy? Dodam,że chce nowe reflektory podpiąć po prostu do obecnie istniejącego źródła tj. gniazda żarówki oświetlającej wyprowadzone na zewnątrz światłowody. Mam zbyt mało doświadczenia by bawić się w bardziej skomplikowane obwody, zwłaszcza, że kilka deków juz puściłem z dymem. Mowa oczywiście o DCC. Dopytam, czy takie rozwiazanie jest wogóle akceptowalne? Nie mam pojęcia jakie napięcie fabryczne mają żarówki stosowane w lokach np.Fleishmanna?
 
Reakcje
45 1 5
#8
Odgrzeję kotleta - nie chcę spaprać tych które mam u siebie.

Przed malowaniem naturalnie podkład tak? Z aerografu czy z puszki (tamiya)? potem malowanie na czarno aerografem? Jak to robią fachowcy?
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#10
Ja maluje aerografem.
Ciśnie się robocze około 1.5 atm.
Ważne aby farba była rozrzedzona (konsystencja mleka - najlepiej łaciate 3.2% ;) ).
Dodatkowo maluje małą ilością farby. U siebie śrubkę ilość podawanej farbki wykręcam o 1-1.5 obrotu, śrubkę blokującą iglice tak samo.
Ale to musisz dobrać doświadczalnie.
I maluj w dobrym oświetleniu (najlepiej za dnia). Inaczej łatwo przesadzić (patrz mój wątek w TT).
Jako podkładu używam zwyklej farby akrylowej np valejo w zasadzie tylko po to by sprawdzić nierówności.

Pozdrawiam
Wojtek
P.S. Jestem tylko amatorem i cały czas się uczę więc może poczekaj na odpowiedź bardziej doświadczonych:)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 0
Tabor 0
Tabor 5
Tabor 3

Podobne wątki