• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta modułowa

donbal

Użytkownik
Reakcje
38 0 0
#1
Witam mam na imię Arek i czytam od dłuższego czasu forum.Wiem ze to bardzo ambitny plan.Makieta będzie składała się z 7 modułów po około 90cm zakończonych profilem przejściowym PMM ,mam pytanie odnośnie torów jakiś czas temu zakupiłem flexy Tillig standard kilkanaście sztuk i kilka zwrotnic czy iść dalej w to czy w Tillig elite (mam pomysł jak to w przyszłości wykorzystać). Jak to widzicie czy taki układ może być ?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#2
A co to ma być? Bo po za układem torów nic tam nie ma?! Musisz zacząć od określenia w jakim okresie czasowym (epoka) makieta ma być umiejscowiona, jaki zarząd kolejowy. Dalej jaki ruch ma być prowadzony, czy to ma być linia główna czy lokalna, rodzaj urządzeń srk i sygnalizacji. Bez tych informacji dyskusja o układzie torów i rozjazdów jest bezcelowa. Nie wiem gdzie mieszkasz, ale jako członek FREMO proponowałbym raczej profile FREMO a nie PMM;), my jesteśmy mniej "ortodoksyjni", ale oczywiście jest to Twoja suwerenna decyzja i na opinie na temat samej makiety wpływu nie będzie miała.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.571 50 5
#3
Oprócz tego, co napisał Tomek, wypadałoby wiedzieć, czy to ma być stacja osobowa, towarowa, czy mieszana.
Ja raczej tą grupę bocznic, która jest po lewej zrównałbym z tymi torami stacyjnymi.
To tak na początek :)
 
OP
OP
D

donbal

Użytkownik
Reakcje
38 0 0
#4
Dzięki za odpowiedzi.Jest to stacja mieszana, epoka III IV PKP, sygnalizacja świetlna.Jestem z opolskiego,co do FREMO czy PMM to i tak ostatnie 50 cm moduły będą przejściowe,decyzja do rozważenia.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#6
1. Nie ma w nomenklaturze kolejowej pojęcia „stacja mieszana”. W zależności od rodzaju przewozów rozróżnia się stacje osobowe, towarowe i osobowo-towarowe; w zależności od pracy techniczno-ruchowej rozróżnia się stacje rozrządowe, ładunkowe, postojowe, przeładunkowe; ze względu na usytuowanie stacji na linii rozróżnia się stacje krańcowe, węzłowe, pośrednie, ze względu na zakres czynności rozróżnia się stacje małe, średnie i duże, ze względu na rodzaj i układ torowy rozróżnia się stacje o układzie poprzecznym, podłużnym i mieszanym.
2. Zaproponowany przez Ciebie układ torowy jest nie do przyjęcia z punktu widzenia zasad projektowania stacji:
a) ze szlaku dwutorowego 1 można wjechać do stacji tylko na tory 5 (9), 6 i 7. Wjazd na tor 4 (8) przez przejście zwrotnicowe 1 uniemożliwia dalszą jazdę pociągu w kierunku dwutorowego szlaku 2 na tor prawy (właściwy);
b) ze szlaku dwutorowego 2 można wjechać do stacji tylko na tory 8 (4), 9 i 3 (rozumiem, że tory 2 i 1 są torami bocznymi), natomiast wjazd na tory 9 (5), 6 i 7 przez przejście zwrotnicowe 2 uniemożliwia dalszą jazdę pociągu w kierunku dwutorowego szlaku 1 na tor prawy (właściwy);
c) w kontekście wyżej wspomnianych sytuacji nie bez znaczenia wydaje się pytanie, czemu mają służyć zaznaczone na niebiesko przejścia zwrotnicowe 1 i 2.
Przed przystąpieniem do projektowania układu torowego stacji w pierwszej kolejności należałoby zapoznać się (choćby pobieżnie) z zasadami w tym zakresie funkcjonującymi oraz podpatrzenie, jak w rzeczywistości wyglądają układy torowe różnych stacji w Polsce (i nie tylko).
Jeśli chodzi o literaturę, polecam książkę Wydawnictwa Komunikacji i Łączności „Stacje kolejowe” Stanisława J. Cieślakowskiego, o wujku Google nie wspominając…
PS. Numeracja torów na rysunku jest wyłącznie poglądowa i nie ma nic wspólnego z zasadami rzeczywistej numeracji torów na stacjach.

 

Załączniki

OP
OP
D

donbal

Użytkownik
Reakcje
38 0 0
#7
To jest realna stacja,fakt brakuje z lewej strony jednego przejścia zwrotnicowego i to co jest powinno być wcześniej natomiast prawa strona wygląda tak jak w realu.
12.jpg
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
To jest realna stacja,fakt brakuje z lewej strony jednego przejścia zwrotnicowego
Nie tylko, że brakuje jednego przejścia zwrotnicowego, ale i to które jest u Ciebie (zaznaczone na niebiesko przejście zwrotnicowe 1) jest umieszczone w nieodpowiednim miejscu. Nie wiem, jak wygląda prawa strona w realu - pokaż tą realną stację również z prawą głowicą rozjazdową.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#10
Jak sam powinieneś dostrzec - stacja ta na szlaku dwutorowym posiada dwa pełne przejścia trapezowe po obydwu stronach (na obydwu głowicach rozjazdowych), co umożliwia wjazdy na wszystkie tory stacyjne z dwóch stron z równoczesną możliwością wyjazdów ze wszystkich torów stacyjnych na tor prawy (właściwy) szlaków z prawej i lewej strony.Ponadto na stacji tej jest tor, służący do manewrów ze składami towarowymi, bez konieczności wyjazdów w kierunku torów szlakowych - czego na Twoim projekcie brakuje (tor zaznaczony na czerwono).
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#13
Masz linię dwutorową - chcesz na niej zbudować stację. Najpierw trzeba przyjąć pewne założenia: co chcesz, aby na tej stacji się działo? Czy ma to być tylko stacja pośrednia do przepuszczania pociągów, czy ma prowadzić jakieś prace ładunkowe i w jakim dużym zakresie, czy ma prowadzić obsługę ruchu pasażerskiego i w jak dużym zakresie (ruch dalekobieżny, ruch lokalny). Z tych założeń powinna się wyłonić potrzeba zabudowy określonej infrastruktury: perony, punkty ładunkowe (magazyn, rampa boczna, czołowa, plac ładunkowy, bocznica stacyjna itp.) Te założenia powinny także pokazać, ile i jakich torów stacyjnych trzeba będzie ułożyć, by założenia te mogły być spełnione. W zależności od posiadanej do dyspozycji przestrzeni możesz szukać optymalnego układu torowego stacji. Należy także pamiętać o tym, by układ torowy, który pozwoli na spełnienie przyjętych założeń techniczno-ruchowych, był zbudowany na jak najmniejszej liczbie rozjazdów a tory stacyjne posiadały optymalne do swych zadań długości. Po tak przygotowanym układzie torowym należy dokonać wyboru rodzaju modelowanych urządzeń srk, bo to zdeterminuje rodzaj i sposób osygnalizowania stacji i ilość nastawni.
Rysowanie układu torowego stacji bez określenia jej zadań techniczno-ruchowych jest błędem projektowym i należy tego się wystrzegać.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#15
W sposób zasadniczy zmieniłeś układ torowy stacji.

Odpowiedz na następujące pytania:

1. Napisz charakterystykę torów oznaczonych czerwonym pytajnikiem (do czego mają służyć i co na tych torach ma się odbywać).

2. Założyłeś sobie punkty ładunkowe na stacji. Trzeba przyjąć pociąg towarowy, który prowadzi wagony do Twojej stacji. Opisz, gdzie przyjmiesz taki pociąg towarowy (jadący z lewej lub prawej strony planu) i w jaki sposób wagony z pociągu zostaną przemanewrowane na punkty ładunkowe.

3. Opisz, w jaki sposób wagony po zakończeniu prac ładunkowych zostaną zabrane z punktów ładunkowych i włączone do pociągu towarowego.

 

Załączniki

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.827 108 12
#17
Mala sugestia dla kolegi. Moze warto sie zastanowic nad czyms mniej skomplikowanym na poczatek? Latwiej bedzie ogarnac temat i powoli wszystkiego sie nauczysz. A i pieniedzy nie wyrzucic w bloto bo zakup torow na taki projekt, to juz spory wydatek. A tu zielen, srk, budynki, szuter, trawa, elektrosadzarka, piasek, farby, pigmenty, spray'e, narzedzia, sterowanie.

powodzenia!
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
581 116 2
#18
Wróciłbym do początku, bez zbędnej kombinacji. Poszedł na stację i wypytał.
Jak jesteś zdecydowany budować stan obecny, to wystarczy pomniejszyć 1:1 na 1/87.
Zostaną do przedyskutowania kompromisy np. długość realna, a długość budowana( 7-8 skrzynek).
Temat ciekawy. Nie tani. Rozłożony w czasie, jak najbardziej możliwy do realizacji.
 

Podobne wątki