• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja domowa makieta modułowa.

Reakcje
151 0 0
#1
Dzień dobry,
na forum jestem od niedawna, choć z modelarstwem mam już trochę wspólnego. Od jakiegoś czasu "odkopałem" zamiłowanie do kolei i do modelarstwa i realizować swoje hobby własnie w tym kierunku. H0, PKP epoka III b i c. Postanowiłem się też ujawnić .. i dlatego teraz własnie to piszę.

A więc do rzeczy.. jakiś czas temu postanowiłem zbudować własną makietę domową. Nie chciałem, żeby to był tort, od razu skłoniłem się w kierunku modułów. Na początku planowałem budowę zgodnie z normą PMM, ale postanowiłem nieco poluzować wymagania.. bo i mój warsztat nie ten, a i budżet też nie ten, a i miejsce też dopiero wygospodarowuję stopniowo. Moduły dlatego, że każdy następny chcę i planuję budować z większą wiedzą i umiejętnościami, rozmachem, odwzorowaniem i realnością. Na początek do budowy pierwszego modułu założeniem głównym stało się torowisko A-gleiss, dobra zabawa, eksperymentowanie i przede wszystkim szlifowanie umiejętności, które no nie oszukujmy się, nie są z górnej półki (choć coś tam doświadczenia mam z innych skal, militarki etc). Budżet jak najniższy, sporo uproszczeń i wiele kompromisów, z których kiedyś będę, mam nadzieję w stanie zrezygnować.
Wybór / pomysł padł na małą (fikcyjną) stację końcową w klimacie górskim, coś jak Zakopane, a w zasadzie bardziej Krynica, bo to zdecydowanie mniejsza stacja, wszystko umiejscowione w latach 60-tych PRL. Stację podzieliłem na dwa segmenty tworzące moduł stacyjny, łączna długość 240 cm (tak, to pierwszy kompromis), a zamysłem było, by móc przyjąć skład z 5 wagonów osobowych plus parowóz i móc wykonywać manewry. Do tego planuję jeszcze wjazd na stację o długości 50-70 cm, wówczas całość będzie miała ok 300 cm. Pierwszy segment powstawał.. i w zasadzie powstał. Drugi jest na etapie montażu torowiska (ten z prawej już jest, ten z lewej w budowie).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kuszym
Reakcje
151 0 0
#2
Stacja nazywa się jakże oryginalnie "Zamkowa Góra" (w moim założeniu wstępnym nawet mi to się spodobało). Segment ma wymiar 40 x 117 cm. Peron główny zadaszony oraz magazyn (bagażowy) znajduje się przy torze wjazdowym nr 1. Tory nr 2 i 3 są przy peronie niezadaszonym, tor nr 4, to tor przy drugim magazynie (towarowym), tory 5 i 6, to tory do obsługi lokomotyw (stacja piaskowania, bunkier węglowy, kran 2, kanały oczystkowe).

Zdjęcia.. to zdjęcia z pierwszego segmentu.. celowo zrobione jako takie trochę niewyraźne, stare fotografie ;) Pierwszego jaki w ogóle wykonałem w życiu. Wagony stoją przy torze 1, Ok1 przy torze nr 2.
DSCF6384.JPG DSCF6387.JPG Stacja plan.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kuszym
Reakcje
151 0 0
#3
Powstaje segment nr 2 do mojej stacji końcowej.
Tory są wstępnie zamontowane, malują się boki skrzynki i jej krawędzie.
W segmencie pierwszym zastosowałem sklejkę 10 mm i obfite połączenia wkrętami, tu natomiast sklejkę 10 mm na boki, a na wierzch sklejkę 6 mm. Wzmocnienia drewniane, poszerzenie równi stacyjnej pod tor z magazynem z płyty meblowej - bo akurat taką miałem dostępną za "dziękuję". Całość klejona i połączona wkrętami, jednak wkrętów mniej niż w przypadku pierwszym. Wymiar skrzynki 40 x 123 cm, poszerzenie na magazyn cięte z ukosa daje dodatkowe 11 cm. Cały czas walczę z ilością dostępnego miejsca w pomieszczeniu, stąd takie kompromisowe rozwiązania.


IMG_20210919_115222835_HDR.jpg IMG_20210919_114712492_HDR.jpg
 
OP
OP
Kuszym
Reakcje
151 0 0
#6
zapowiada się nieźle, szkoda, ciekaw jestem postępu prac.
Nie mam niestety na chwilę obecną takiego strychu jak kolegi, stąd wersja budowy.. do rozbudowy, czyli moduły.

Wygląda to wszystko naprawdę porządnie! Fajnie byłoby zobaczyć gotowy moduł w całej okazałości :)
Postaram się wrzucić więcej zdjęć z tego co istnieje.. i oczywiście z budowy drugiej części. To co istnieje.. to od samego początku miał być taki trochę poligon doświadczalny - celem podszkolenia warsztatu, sprawdzeniu rozwiązań itp.

Tu kilka zdjęć w różnych kierunkach z istniejącego segmentu: TKt3 na obrządzaniu, TKt1 na manewrach. Na innym ujęciu Tr6.
1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.811 301 15
#7
Szczerze mówiąc z moją makietą jestem w dalekim polu przez to, że ze stacjonarnej przerabiam na modułową. Raz dlatego, że z powodu niskiego strychu łatwiej ogarnąć, a dwa, że nigdy nie wiadomo jak długo będę mógł na ten strych się wdrapywać. Dlatego Twoje założenie, że makieta będzie modułowa, to słuszna decyzja.
Klimat na zdjęciach bardzo fajny.
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Użytkownik
Reakcje
151 0 0
#9
Dzień dobry..
Piszę po pewnej przerwie i choć przy samej makiecie niewiele się działo, to spędziłem czas na przygotowaniu pomieszczenia, gdzie makieta będzie stała - czyli malowanie, meble, pierwsze przyklejenie tła.
W pomieszczeniu nad makietą i tłem powiesiłem gabloty do prezentacji. Całość, tzn. pomieszczenie modelarni nabiera kształtu, a ja już niebawem biorę się za prace przy segmencie.

1.jpg 4.jpg 2.jpg 3.jpg
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Użytkownik
Reakcje
151 0 0
#10
Mimo niezbyt częstego pisania na forum, moje prace na segmencie cały czas trwają. Oczywiście popełniłem błąd w doborze gradacji tłucznia, ale udało mi się to trochę przymaskować drobniejszym. Malowanie następuje etapami, sporo czasu zajęło mi wykonanie rampy. Pobawiłem się też washami i pudrami przy waloryzacji budynku (tani, gotowy dworzec Piko).

1.JPG 2.JPG 2b.JPG 3.JPG 4.JPG 5.jpeg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#12
Ogólnie fajnie i podoba mi się pomysł ze stacją końcową.

Jedno ale......ten magazyn......No nie pasuje on w tym miejscu, w którym jest obecnie.....

Podróżni będą plątać się pod nogami magazynierów lub odwrotnie?

Nawet jeśli "teraz" ten magazyn nie będzie działał, to "wcześniej" tak było....

Ja bym go dał na końcu drugiego peronu, gdzie jest rampa - tam miałby większy sens i można tam odstawić wagon pod magazyn, bo jest miejsce, i wagon nie stałby na szlaku....

Przemyśl to, może jeszcze da się zmienić tą koncepcję....

Szkoda spaprać taki fajny projekt tego typu błędem logistycznym.... :)

Tak - wiem, że były stacje, gdzie magazyn był/jest przy tym samym torze, co dworzec, a nawet jest przyklejony do dworca.
Ale nigdy to nie było przy torze głównym zasadniczym.....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#13
ten magazyn......No nie pasuje on w tym miejscu, w którym jest obecnie.....
Zdecydowanie źle to wygląda. Długa na prawie cały peron wiata z dziurą na magazyn to raczej bez sensu. Pomijając wszystko inne, to na takiej małej stacyjce na końcu bocznej, jednotorowej linii taka długa wiata peronowa wygląda bardzo nierealistycznie. W takim miejscu, przy torze głównym zasadniczym, mógłby stać jedynie magazyn poczty do za- i rozładunku przesyłek z wagonów pocztowych w pociągach osobowych. Ale w żadnym wypadku nie może tam być magazynu innych przesyłek, pod który podstawiane miałyby być wagony towarowe. Taki magazyn może stać wyłącznie przy torze bocznym, na i z którego nie odbywają się jazdy pociągowe (wjazdy i wyjazdy na szlak).
były stacje, gdzie magazyn był/jest przy tym samym torze, co dworzec, a nawet jest przyklejony do dworca.
Ale nigdy to nie było przy torze głównym zasadniczym.....
Ani przy torze głównym dodatkowym. Zawsze pod takim magazynem był tor boczny, odgałęziający się od toru głównego, bo tylko na takim torze można zostawić wagon do za- lub rozładunku.

I jeszcze jedno: jeżeli ten drugi peron rzeczywiście jest peronem, a nie rampą, to zwracam uwagę, że może on obsługiwać wyłącznie tor od strony budynku stacyjnego. Tor po drugiej stronie tego peronu jest torem bocznym i nie można na niego ani przyjąć pociągu ze szlaku, ani wyprawić pociągu na szlak - chyba, że postawimy tam też semafor wyjazdowy. Pytanie, czy na takiej małej stacyjce w ogóle potrzebne są dwa perony?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#14
Widzę sens drugiego peronu....wiele jest takich stacyjek, nie tylko w Polsce....I nie tylko końcowych.
Zależy od rangi linii, która do niego prowadzi. Lub też zależy od ilości przyjmowanych pociągów.
Stworzenie rozkładu jazdy nie jest rzeczą prostą, więc raczej jest to normalne, że nawet na takiej małej stacyjce zdarzy się, że przyjadą dwa pociągi po sobie. Np jeden (lok z wagonami), lok zrobi oblot składu i przyjedzie drugi pod drugi peron, np szynobus lub wagon motorowy....lub kibelek :)

Przykład: Krynica Zdrój, Wisła Głębce, Kudowa Zdrój......
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Użytkownik
Reakcje
151 0 0
#15
Szkoda spaprać taki fajny projekt tego typu błędem logistycznym...
Hmm.. niestety musi już tak zostać.

Projektując (choć to chyba za mocne słowo) moją stację trochę się wzorowałem schematem stacji Zakopane (tam jest magazyn i dworzec przy tym samym torze i peronie oraz zadaszenie po stronie dworca). Na drugim peronie są tylko takie "przystanki autobusowe". "
U mnie magazyn przy peronie głównym miał pełnić rolę magazynu bagażowego i pocztowego.

Drugi magazyn, strice towarowy miał być na rampie, ale trochę za mało miejsca tam mam, choć może jeszcze coś pomyślę w tym kierunku.
Stacja, ze względu na obostrzenia miejsca została okrojona do trzech torów plus tor boczny dla rampy, użyłem też gotowych elementów (taniość, nauka..).

mapa Zakopane by Semaforek.

Zakopane — kopia.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#16
Projektując (choć to chyba za mocne słowo) moją stację trochę się wzorowałem schematem stacji Zakopane (tam jest magazyn i dworzec przy tym samym torze i peronie
No nie, przynajmniej na powyższym rysunku. Tor 5, przy którym jest magazyn, jest torem bocznym, zabezpieczonym wykolejnicą, a nie głównym, więc jest to zupełnie inna sytuacja, niż na makiecie. Tak, jak w Zakopanem, jest na wielu stacjach i o tym pisaliśmy obaj, kolega @Kris i ja. Ale jeżeli już ten magazyn na makiecie ma zostać, to proponuję zlikwidować ten odcinek wiaty od strony wjazdu na stację do magazynu, a zostawić co najwyżej wiatę między magazynem, a dworcem, bo generalnie tej wiaty jest tam za dużo. No i pamiętać, że pod tym magazynem nie można zostawiać wagonów.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#17
Ten magazyn można od biedy "przerobić" na magazyn pocztowy. Miałoby to większy sens...
A wiatę bym wywalił zupełnie...(mogę odkupić).
A "miasto" może być daleko od stacji, jak w przypadku Nałęczowa, czy Ustronia Morskiego np.

Na pewno da się to jakoś uratować....

Poza tym, w Zakopanem tor przy magazynie ma "objazd" i można (było) tam odstawić wagon.
 

Podobne wątki