• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta modułowa RhB H0m

OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.656 81 4
#41
Czy ktoś praktykował z mieszankami, gładź gipsowa, cement, tudzież inne materiały budowlane, w zestawieniu z wodą, wikolem, a z tego wszystkiego masa "betonowa" na drewno i sklejkę?
Chodzi o zrobienie realnego żelbetowego wiadukt, a nie malowania farbą Fallera zwaną dla bajeru betonem.
Dodatkowo nakładana warstwa będzie musiała być nie za cienka i plastyczna, aby udało się odwzorować ślady po deskach szalunkowych.
Trochę mi szkoda czasu na wyważanie ew. otwartych drzwi, a dodatkowo eksperymenty trochę musiałyby potrwać, aby sprawdzić wytrzymałość na nieubłagalne procesy starzenia.
Zastanawiam się jeszcze nad wykorzystaniem gotowej szpachli do drewna w kolorze szarym, choć tu trzeba by dodać pyłu drzewnego, że uzyskać minimalną imitację ziarnistości.

Ważne.
Cała konstrukcja ze sklejki będzie zabezpieczona przynajmniej dwoma warstwami kaponu.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.274 104 84
#42
Nie tylko Faller robi "betonowe" farbki. Na przykład Revell ma taką:
Revell 36175 - Farba akrylowa Szary Kamienny - Aqua Stone Grey matt.
Wszystkie RAL 7023, 7040 będą pasować.

Jak cement to jakiś drobnoziarnisty. Modelarze rakietowi do robienia dysz używają zaprawy szybkowiążącej Ceresit CX-5. Łatwo 'przylega' do różnych materiałów (metal, plastik, papier).
 
Ostatnio edytowane:

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
203 10 2
#43
Jak pomalujesz sklejką caponem to zapomnij o dobrym przyleganiu czegokolwiek opartego na wodzie, cement, beton gips odpadnia przy najmniejszym puknieciu niestety, jak by to było surowe drewno to jeszcze by sie to trzymało np gips sztukatorski z wikolem, chyba że dasz pod spód jakies włókno i wyjdzie jakis kompozyt z tego ale to od razu bedzie wymagało warstwy 1-3 mm. Nie lepiej użyc farby np od Kotebiego imitujacą beton tania nie jest ale :)
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.656 81 4
#44
Jak pomalujesz sklejką caponem to zapomnij o dobrym przyleganiu czegokolwiek opartego na wodzie, cement, beton gips odpadnia przy najmniejszym puknieciu niestety, jak by to było surowe drewno to jeszcze by sie to trzymało np gips sztukatorski z wikolem, chyba że dasz pod spód jakies włókno i wyjdzie jakis kompozyt z tego ale to od razu bedzie wymagało warstwy 1-3 mm. Nie lepiej użyc farby np od Kotebiego imitujacą beton tania nie jest ale :)
Arku, ale chodzi o uzyskanie nie tylko koloru betonu, ale też tekstury betonu i śladów po deskach szalunkowych.
Jeśli po nasączeniu sklejki kaponem zmatowi się powierzchnię papierem to nie jest tak źle, przynajmniej przy stosowaniu "prawdziwego wikolu" bez rozcieńczania lub z małym dodatkiem wody.
Przypadkowo może trafiłem na możliwy do wykorzystania produkt.
Właśnie skończyłem zalewanie posadzki na ogrzewaniu podłogowym wylewką anhydrytową Knauf FE50, klei się do wszystkiego plastiku, drewna, stali, itd. i jak wyschnie jest trudno usuwalny.
Mam sobotę i niedzielę na eksperymenty zobaczymy co się uda wybrać, kolega daromaro sugeruje np. zaprawę szybkowiążącą Ceresit CX-5.
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
203 10 2
#45
Jak dasz farbe i po pewnym czasie przyłożysz deske to też ci sie faktura drewan odbije tylko zwróc uwagę że bedzie ona a gruba w stosunku do oryginału. cx-5 zapewne złapie bez problemu ale faktura bedzie dosc gruba. W każdym razie powodzenia.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#46
Jak pomalujesz sklejką caponem to zapomnij o dobrym przyleganiu czegokolwiek opartego na wodzie, cement, beton gips odpadnia przy najmniejszym puknieciu
Jak rozcieńczysz capon 1:1 acetonem(zapomnij o rozcieńczalniku nitro czy uniwersalnym)to wniknie on głęboko w sklejkę i jak tak zaimpregnowaną sklejkę "pomalujesz"wikolem to cement, gips i nawet beton nie odpadną nawet przy większych"puknięciach". Wiem co piszę bo na moich tak zaimpregnowanych modułach(najstarsze mają 10 lat) wszystko co nałożyłem bądź przykleiłem trzyma się bez problemów. Pewnie jak"nawalisz" caponu i zrobisz"lustro"jak na parkiecie to nic co oparte na wodzie nie będzie się tego trzymać.
 
OP
OP
Tomasz Sauer

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.656 81 4
#47
Jak rozcieńczysz capon 1:1 acetonem(zapomnij o rozcieńczalniku nitro czy uniwersalnym)to wniknie on głęboko w sklejkę i jak tak zaimpregnowaną sklejkę "pomalujesz"wikolem to cement, gips i nawet beton nie odpadną nawet przy większych"puknięciach". Wiem co piszę bo na moich tak zaimpregnowanych modułach(najstarsze mają 10 lat) wszystko co nałożyłem bądź przykleiłem trzyma się bez problemów. Pewnie jak"nawalisz" caponu i zrobisz"lustro"jak na parkiecie to nic co oparte na wodzie nie będzie się tego trzymać.
Dzięki za radę.
Współczesna sklejka jest chyba z gąbki, albo kapon dobrze chrzczony, bo po dwukrotnym malowaniu wnika w sklejkę i nie widać lustra.
 

Podobne wątki