• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gdańskie Koleje Dojazdowe - wydzielone z "wąskotorowe klimaty"

OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.271 103 84
#21
No to jak jestesmy przy GKD to zapodam taki material. Sa to zdjecia z albumu znalezionego w Muzemu Kolejnictwa w Gdansku na Dyrekcyjnej. Bylo kiedys tam kilka pomieszczen zawierajacych troche starych kwitow. Pilnowal tego starszy mily czlowiek - nazwiska nie pamietam niestety. Udostepnil mi ten album i zrobilem skany.

Album byt napisany na maszynie - z wklejonymi zdjeciami:
Oto tresc:
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X

Strona tytułowa

Północna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych
Zarząd Kolei Dojazdowych

'Jantar Express' RETRO
Stegna Gdańska dnia _ _(05/06) 1979?
(data prawie niewidoczna)

Strona druga

MIGAWKI
Z PRZYGOTOWAŃ DO UROCZYSTOŚCI
OTWARCIA RUCHU TURYSTYCZNEGO W STYLU RETRO
NA LINII PR. BRZEG WISŁY - SZTUTOWO

Zdjęcia i komentaż (pisowania oryginalna)
Antoni Ulatowski

Opisy Zdjec
CZYN SPOŁECZNY
Opisy zdjeć
'01_Junoszyno.jpg': Budowa peronu na przystanku Junoszyno przez załogę Parowozowni Nowy Dwór Gdański
02_Jantar_Port.jpg: Budowa peronu na przystanku Jantar Port przez załogę Odcinka Drogowego i Zabezpieczenia stacji Nowy Dwór Gdański
03_Jantar_Mlyn.jpg: Budowa peronu na przystanku Jantar Młyn przez załogę Odcinka Drogowego Malbork Kałdowo
04_Jantar.jpg: Budowa peronu na przystanku Jantar przez załogę służby ruchu stacji Nowy Dwór Gdański
05_Mikoszewo.jpg: Budowa peronu na przystanku Mikoszewo przez administrację Zarządu Kolei Dojazdowych Północnej DOKP.
06_Mikoszewo2.jpg: Budowa peronu na przystanku Mikoszewo przez administrację Zarządu Kolei Dojazdowych Północnej DOKP.
07_Prawy_Brzeg_Wisly.jpg Budowa peronu na przystanku Pr. Brzeg Wisły przez administrację Zarządu Kolei Dojazdowych Północnej DOKP.
08_Mikoszewo3.jpg: Wjazd pierwszego pociągu na stacji Mikoszewo
09_Wagony.jpg: Wystawa taboru Gdańskich Kolei Dojazdowych

X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X

Niestety z niewiadomego mi powodu skany o wiekszej rozdzielczosci nie chcialy sie zaladowac - tak, ze te sa zmniejszone wzgledem oryginalnych
 

Załączniki

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.492 19 0
#22
Ciekawe. Na zdjęciu 05_mikoszewo.jpg widać w składzie czteroosiowego "Ziehla". Nie myślałem, że te wagony były także na Gdańskiej KD.
 

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
87 4 0
#23
Koleżeństwo pozwala. ;)
Chyba znów wiem. ;)
Okolice Elbląga.

Jeżeli czegoś nie poplątałem to jest to most na dawnej linii wąskotorowej z Malborka do Jasnej, zwanej też Świetlikami.
Trafił Pan w sedno tarczy. Autorem fotografii wykonanej w 1994 roku jest mój Znajomy. Most był przerzucony przez Tynę Górną, między Rozgartem a Stalewem.

Relacja Autora: "Pracowałem wówczas w Sekcji Elbląg. O tym mostku (kratownica z jazdą dołem), oraz drugim (belkowym z jazdą górą), a leżącym między Fiszewem a Rozgartem słyszałem wiele od naszych pracowników, którzy znali moje zainteresowania. Przez moje lenistwo długo zwlekałem z realizacją sporządzenia dokumentacji fotograficznej. Impulsem było spotkanie w Warszawie podczas giełdy modelarskiej (były drzewiej takowe), z Panem Tomaszem Wachem, z którym rozmawiałem m.in. o linii do Jasnej. Powiedział do mnie: nie zwlekaj, idź, bo na przykład jutro dowiesz się, że tego już nie ma. Po dwóch tygodniach, w sobotni poranek, siedziałem w autobusie PKS relacji Elbląg-Jasna. Z Jasnej ruszyłem pieszo do Fiszewa. Efektem było kilkadziesiąt zdjęć, bardzo ciekawe notatki z rozmów z m.in. mieszkańcami Rozgartu oraz niezapomniane wrażenia z przejścia po konstrukcji mostu. Mam lęk wysokości, więc było to dla mnie nie lada wyzwanie.
Prawdopodobnie wczesnym latem 1995 roku, most kratowy padł łupem złodziei na rosnącej fali tzw. "złomiarstwa". A co do drugiego mostu, to osobna historia. Niezwykle ciekawa."

Zgoda na publikację fotografii oraz wspomnień jest.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#24
Witam

Jeżeli tym znajomym jest (a z całą pewnością chyba tak) Kolega Dariusz to proszę Go pozdrowić. Most jest faktycznie ale nad Tiną ( tak, tak - jak Tina Turner) Tylko ta data - 1995 r. mi nie pasuje ... dlaczego? A z prostej przyczyny gdy w kwietniu 1997 r byłem tam most miał się całkiem dobrze. Dwie mapki, na których widać miejsce, w którym był ten most:

Tina.jpg



I druga mapka ... opis niepotrzebny - wystarczy tylko zerknąć:

Jasna.jpg


Pozdrawiam i oczywiście pozdrowienia dla Darka.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.492 19 0
#25
W obu przypadkach źródło, to Delcampe, a autor? Być może, jak wyżej - Pan Jean-Louis Rochaix.
Nawet na pewno Jean-Louis Rochaix. Były wydane w formie pocztówek, a część, wraz z dotąd niepublikowanymi, w książce "Dzieje kolei w Polsce" przy tekstach Jurka Pawłowskiego.
 

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
87 4 0
#26
Tylko ta data - 1995 r. mi nie pasuje ... dlaczego? A z prostej przyczyny gdy w kwietniu 1997 r byłem tam most miał się całkiem dobrze
Mówią, że ludzka pamięć jest zawodna. To prawda.
Po skonsultowaniu tematu z Autorem fotografii, przejrzeniu przez Niego notatek i arcy ciekawej rozmowie, muszę serdeczne przeprosić za wprowadzenie w błąd. Fotografia mostu kratownicowego przedstawiona na poprzedniej stronie, została wykonana 12 września 1992 roku. Podczas ponownego obchodu linii 3 kwietnia 1999 roku, most w dalszym ciągu spinał oba brzegi.
Zaś data: "wczesne lato 1995 r." dotyczy mostu blachownicowego między Fiszewem a Rozgartem.

Może oddam głos Autorowi:
"Rzeka Tyna (wiem, że powielam błąd, ale ta *Tina* jakoś mi nigdy nie "leżała"), była bardzo popularna wśród wędkarzy. Zjeżdżało się tutaj towarzystwo z Malborka, Tczewa, Elbląga i innych okolic. Więc siłą rzeczy na brzegach Dolnej jak i Górnej Tyny siedziało każdego dnia sporo moczykijów. Od strony Fiszewa w kierunku Rozgartu prowadzi gruntowa, ale dość dobrze utrzymana droga. I tą właśnie drogą, w pewien czerwcowy słoneczny dzień roku 1995, nadjechał samochód ciężarowy "STAR". Tuż za mostkiem drogowym samochód zatrzymał się, a czterech dziarskich panów wyciągnęło specjalistyczny sprzęt spawalniczy i z dużym samozaparciem raźno wzięli się za cięcie mostu wąskotorówki. Most się w końcu poddał, części z hukiem wpadły do wody. Teraz proszę sobie wyobrazić wędkarzy, którym ryby w tym momencie zostały przepłoszone na odległość chyba ok. kilometra w każdą stronę. Panowie złomiarze nie przejmując się absolutnie przyglądającym się im wędkarzom, z pełnym poświęceniem kontynuowali swój zbożny cel, gdyż aby pociąć most na mniejsze kawałki zostali zmuszeni do wejścia do wody. Koleżka który robił za kierowcę tego teamu, wraz z jednym z towarzyszy, rozpoczęli wyciąganie za pomocą samochodu co pomniejszych kawałków. Uporali się z pracą w ok. 3 godziny - łącznie z załadunkiem.
Powyższa relacja została mi przekazana przez naocznego świadka, Pana E. G. ze Starego Pola we wrześniu 1995 roku. Na moje pytanie: Było was tam kilku, zareagował ktoś? Było nie było, kradli państwowe, padła odpowiedź: A ty co Darek, z choinki się urwałeś? A były to czasy, gdy nie było telefonów komórkowych."

Pozdrawiam i oczywiście pozdrowienia dla Darka
A kogo mam zaanonsować?

Załączam wyrazy i ścielę się do stóp.
Jan Ragulić Gdynia
 
A

AJ

Gość
#28
A tutaj wszystkie były czynne i każda odjechała planowo w swoim kierunku ;)

Clipboard01.jpg


Nowy Dwór Gdański, 12.10.1991. "13" pojechała do Sztutowa, "12" do Lisewa a "20" do Kałdowa. To wszystko działo się bodaj w ciągu pięciu minut.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.417 7 0
#29
Bardzo piękne zdjęcie z kolorami jesieni. Można zaobserwować pewną oryginalną żuławską odmienność w sprzęgu orczykowym. Hak zamontowany jest po prawej stronie. Tabor kolejki witaszyckiej również charakteryzował się tą cechą.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
#30
Nowy Dwór Gdański, 12.10.1991. "13" pojechała do ...
- taka to była sobie wówczas codzienna scenka na stacji Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy.... :rolleyes: !

A o jedną "pełnoletność" wcześniej, wyglądało to tak :

p151 c.jpg

Nowy Dwór Gdański Wąsk. 09.08.1973, fot.T.Suchorolski

Co my widzim, prosze wycieczki ... ano 3 x pociąg, a dokładniej 3 X MBd1 i 3 x 3 Aw, cosik tych trójek dużo ...
to może dokładniej, od lewej: MBd1-133, MBd1-132 i MBd1-130,
te dwie pierwsze odwróciły się do nas "dupkami", bo jadą w kierunku przeciwnym, niż my stoim,
Proszę się nie tłoczyć ...

Tak, tak, tak to było ...

A jakby tak nazad o jeszcze jedną 18-tkę ...
To byśmy pewnikiem zobaczyli w tym miejscu 3 x Ty1 z dwuosiowymi wagonami ...
Ale wtedy miałem dwa latka i obawiam się że by mi aparat z ręki wypadł ... ;)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
#34
130 bez pomarańczowego pasa i sierżanta. ... Zrobię sobie takie malowanie na swoim Mbd1
No tak, ale kiedyś to te wagony miały malowanie kremowo-niebieskie i to było to w odniesieniu do wagonów motorowych ... :rolleyes:

A może nieco ułatwię widok tej 130-tki ?
to takie zdjęcie poniżej, przepraszam, że mało dokładne i dodatkowo z tym 3Aw, ale nie mam slajdu oddzielnie,
oj tam, oj tam - lepszy rydz ...
p150 b.jpg

Skład z MBd1-130, Nowy dwór Gdański Wask. 09.08.1973, fot.T.Suchorolski
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
#38
Doczepne 3Aw też były malowane na kremowo-niebiesko.
Oczywiście, że tak - ja ustosunkowałem się tylko do obiektu zainteresowania Kolegi Zvolack.
Dla jeszcze większego uściślenia dodam, że nie tylko 3Aw miały malowanie kremowo-niebieskie.
Inne osobowe spełniające rolę doczep do wagonów motorowych, też takie malowanie posiadały.
A co by nie być gołosłownym, i aby słuszne stwierdzenie Kolegi Jarząbka nikt nie próbował kwestionować, to tak naprędce :

MBd1-133, Sztutowo-.jpg
MBd1-133 z pociągiem na trasie Sztutowo-Stegny 14.08.1968 fot.Lars Olaf Karlsson

No wiem ..., że kolory trzeba się domyślić ...
[DOUBLEPOST=1478107623][/DOUBLEPOST]
Wagon 3Aw sprawia wrażenie bardzo starannie utrzymanego.
Nie tylko wagon ... zawsze młodszym Kolegom zwracam uwagę: spójrzcie na otoczenie ! - na torach nie ma trawy, place są wyżwirowane i zagrabione, krawężniki peronów pomalowane, kwietniki obsadzone, kwiatki podlane - a dzisiaj ???
- nie będę wymieniał ...
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.492 19 0
#39
To ja do tematu spotkań na stacji Nowy Dwór Gd. Wąsk. dorzucam swoją fotkę z 1992 roku, opublikowaną na dawno już nie aktualizowanej stronie internetowej:
Miałem wtedy 11 lat :).


Wrzesień 1992 roku na stacji Nowy Dwór Gdański Wąsk. Od lewej: MBxd2-213 z pociągiem do Sztutowa,MBxd2-212 z pociągiem do Malborka Kałdowo Wąsk., MBd1-133 z pociągiem do Lisewa Wąsk. Foto: Michał Izydorczak.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#40
Kilka fotek ode mnie znalezionych przypadkiem w sieci
Fotki pochodzą z tego wątku http://www.wykop.pl/tag/index/pkp/archiwum/2015-12/ ale jak potem doczytałem pierwotnie zaczepione na fejsbuku.
https://www.facebook.com/Z-krawędzi-peronu-1493212577620847/?fref=photo

Nie mam fejsa a baner z logowaniem przesłania mi 1/3 ekranu więc ciężko mi się szuka info gdzie mogły być zrobione te zdjęcia. Ale myślę że koledzy bardziej w temacie zgadną od razu.

wąsk.jpg


wąsk1.jpg


wąsk2.jpg


Jeśli się już gdzieś pojawiły to przepraszam za powtórkę.
 

Podobne wątki