• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Galeria "Koleje wąskotorowe"

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#1
Po długim okresie stagnacji postanowiłem wznowić działanie moje galerii na Facebooku na funpage o nazwie "Koleje wąskotorowe". Ambitne plany zakładają regularne wrzucanie nowych zdjęć, może nawet codziennie (przez ostatnie kilka dni mi się to udawało ;). W związku z tym, że nie każdy ma konto na w/w portalu społecznościowym, a są tacy, którzy chcą je sobie obejrzeć, wymyśliłem, że równolegle z FB będę wrzucał zdjęcia tutaj, w tym wątku. Jeżeli ten pomysł Wam nie odpowiada, lub jest niezgodny z regulaminem forum, to napiszcie, wówczas zaprzestanę publikacji zdjęć na forum.

19970127FOT012!R.jpg

Niedawno miasto Sosnowiec oficjalnie wycofało się z planów zachowania i dalszego utrzymywania kolejki wąskotorowej likwidowanej Kopalni Węgla Kamiennego Kazimierz-Juliusz. Tym samym ta ciekawa przemysłowa wąskotorówka została praktycznie skazana na unicestwienie. Przypomnijmy więc czasy jej funkcjonowania. 27 styczeń 1997 roku, mroźne popołudnie. Lokomotywa nr 2 (Wls150-6847) wyjechała z Szybu Kazimierz i jedzie w kierunku Szybu Juliusz. Jest to pociąg, który każdego dnia, zgodnie z wewnętrznym rozkładem jazdy, przewoził górników KWK Kazimierz-Juliusz między szybami. Za lokomotywą odkupiony od PKP wagon brankard, który służył wówczas za wagon osobowy. Niestety, w tym roku prawdopodobnie nie były już eksploatowane wagony osobowe typu 3Aw, którymi kopalniane pociągi osobowe były obsługiwane wcześniej. Wówczas co najmniej jeden wagon typu 3Aw stał jeszcze odstawiony przy Szybie Juliusz. Można go było zobaczyć zza płotu kopalni. Za pociągiem jedzie lokomotywa nr 3 (Wls 150-7084), która poprowadzi ten ciekawy skład w drodze powrotnej. Kilka lat później trafi na Piotrkowską Kolej Dojazdową, gdzie po remoncie dostanie osobliwe, zabudowane w przedziałach silnikowych, światła takie jak w lokomotywach serii Lxd2 i zostanie pomalowana na kolor czerwony. Po likwidacji kolejki piotrkowskiej trafiła do Jędrzejowa, gdzie znajduje się do dziś.
27.01.1997, Foto: Michał Izydorczak



20040619KKJ126!R.jpg

Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu, o prześwicie toru 750mm, wywoziła także odpad kamienia z sortowni węgla na wysypisko, znajdujące się na hałdzie przy Szybie Kazimierz. Była to ostatnia wąskotorówka w Polsce, która wywoziła kamień z zakładu górniczego na hałdę. Wcześniej podobne rozwiązania można było spotkać w wielu kopalniach, np KWK Janina w Libiążu, KWK Wieczorek w Katowicach czy KWK Centrum w Bytomiu. Na zdjęciu Lokomotywa Nr 4 (Wls150-7219) „Ziuta” jedzie z wagonami załadowanymi kamieniem na wysypisko. W tle widoczne zabudowania szybu Kazimierz.
19.06.2004, Foto: Michał Izydorczak




20100913DSC047.JPG
Dalej wspominamy kolej wąskotorową Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu. Poza przewozami górników rozkładowymi pociągami pracowniczymi oraz wywozem kamienia na zwałowisko, kolej woziła także materiał wspomagający wydobycie węgla. Na przykład elementy obudów szybów. Były one przewożone między szybami należącymi do kopalni. Na zdjęciu lokomotywa Nr 5 Wls180-7220 „Laleczka” przy przejeździe kolejowym na ul. Wileńskiej z takim właśnie pociągiem. Na ostatnim wagonie widać załadowany wóz górniczy o węższym prześwicie toru (600mm), załadowany materiałem.
13.09.2010 FOTO: Michał Izydorczak




20100914DSC054.JPG

Na kolei K.W.K. Kazimierz Juliusz spotkać można było także pociągi robocze, do których używano specjalnego wagonu, w którym znajdowały się narzędzia. Skład taki można było zobaczyć w sytuacji, gdy na szlaku miało miejsce jakieś wykolejenie lub przeprowadzano bieżącą naprawdę toru. Na zdjęciu lokomotywa Nr 2 Wls150-6847 wraca do Szybu Kazimierz, między odgałęzieniem na wysypisko kamienia, a mostem na rzece Bobrek.
14.09.2010, Foto: Michał Izydorczak



20090922DSC112.JPG

Niedawno w sieci pokazały się aktualne zdjęcia z kolei w Cegielni Pudliszki, które wskazują iż obecnie kolejka jest nieczynna, a lokomotywa wygląda na zdewastowaną i rozkradzioną. Dziś prezentujemy więć zdjęcie z czasów, gdy kolej wąskotorowa w Pudliszkach jeszcze normalnie funkcjonowała. W kadrze widać załadunek wózków kolebowych gliną na wyrobisku. Gdy wagony zostaną załadowane, lokomotywa Wls50 – 1363/1962r pociągnie skład do zakładu, gdzie urobek zostanie z wózków wyładowany i wykorzystany w procesie produkcji cegieł.
22.09.2009 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#3
19910629JKD010.jpg

29 czerwca 1991 roku. Impreza z okazji pożegnania Jarocińskiej Kolei Dojazdowej przed jej likwidacją, zorganizowana przez Poznański Klub Modelarzy Kolejowych. Wagon motorowy MBxc1-41 z pociągiem specjalnym relacji Witaszyce - Zagorów na moście na rzece Prosna za stacją Robaków. Zdjęcie tym bardziej sentymentalne, gdyż była to moja pierwsza impreza kolejowa, w której uczestniczyłem, oraz zdjęcie z pierwszego mojego negatywu .
Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#4
19960825SKD004!R.jpg

Tym razem spotykamy się na stacji w Śmiglu, na Śmigielskiej Kolei Dojazdowej. Jest 25 sierpnia 1996 roku, kolejką zarządzają PKP. W peronie stoi wagon motorowy MBxd2-228, jeszcze w fabrycznym malowaniu. Za chwilę poprowadzi pociąg relacji Śmigiel - Śniaty, na linii do Wielichowa. Do samego Wielichowa pociągi osobowe już wówczas nie dojeżdżały.
Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#5
19930521ZKD030R.jpg

"Ta karczma Rzym się nazywa, Kładę areszt na waszeci". Nie ma ani karczmy, ani koloseum, ale Rzym jak najbardziej. Rzym koło Rogowa na Pałukach. Do lat 90-tych do tej miejscowości docierała kolej wąskotorowa ze Żnina. W ostatnich latach linia ta była używana do transportu buraków cukrowych z ładowni w Rzymie do żnińskiej cukrowni. 21 maja 1993 roku przybył ponadto pociąg specjalny z parowozem Px38-805, zorganizowany przez Poznański Klub Modelarzy Kolejowych. Tego dnia była znakomita okazja do przejechania się zlikwidowanymi już obecnie liniami Żnińskiej KD: Gąsawa - Szelejewo oraz Biskupin Odcinek - Rzym.
Na zdjęciu: Px38-805 przy ładowni w Rzymie. 21.05.1993. Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#6
20040403GKW012.jpg

Dziś zdjęcie z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W kadrze, wykonanym 3 kwietnia 2004 roku na odcinku Miasteczko Śląskie Zalew - Tarnowskie Góry Wąsk., widzimy pociąg specjalny zorganizowany dla miłośników kolei z lokomotywą Lxd2-359. Główną atrakcją przejazdu był piękny skład węglarek typu Ziehla, kiedyś typowy dla tej kolejki. Dziś na GKW chyba nie ma już możliwości na złożenie takiego pociągu?
3.04.2004 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#8
040829RKD026.jpg

Cześć lokomotyw Lxd2, które przeszły naprawę główną w latach 80-tych w rumuńskich zakładach Faur otrzymała wówczas, odmienne od powszechnie stosowanego na wąskotorówkach PKP, niebieskie malowanie. Po roku 2000 nie zachowała się żadna lokomotywa w takich barwach. Dlatego Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, opiekująca się Rogowską Koleją Dojazdową, postanowiła jedną ze swoich maszyn tak właśnie pomalować. Na zdjęciu Lxd2-309 na odcinku Boguszyce - Zawady z pociągiem specjalnym nr 1722 relacji Zamkowa Wola – Głuchów Skierniewicki uruchomionym z okazji Dni Rawy Mazowieckiej. Dodajmy, że w tamtym czasie także SKPL pomalował jedną ze swoich Lxd2 w takie historyczne niebieskie malowanie.
29.08.2004 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#9
20050704SE170!R.jpg

Teraz coś "z zagranicy". Bośnia i Hercegowina. Kopalnia Węgla Rudnik mrkog uglja "Banovići" w Banovići do dziś użytkuje kolej wąskotorową o prześwicie toru 760mm. Cały czas utrzymywane są też w sprawności technicznej parowozy, które używane są do manewrów na stacjach końcowych oraz do wynajmu do pociągów specjalnych dla miłośników kolei, którzy przybywają tu z całego świata. Na zdjęciu widzimy parowóz 25-33, wyprodukowany w czechosłowackich zakładach ČKD w 1949 roku, sfotografowany na odcinku Oskova - Banovići.
4.07.2005, Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#10
20050707SE547.jpg

Dzisiaj znów zdjęcie z Bałkanów. Pamiętacie film Emira Kusturicy "Życie jest cudem"? Akcja tego obrazu w dużej mierze dzieje się na kolei wąskotorowej, której budową kieruje inżynier Luka, główny bohater filmu. Jego marzeniem jest budowa turystycznej kolei do Serbii. Zdjęcia do filmu kręcono na "Šarganskiej osmicy" (Szarganska ósemka), prawdziwej kolei wąskotorowej, która znajduje się przy granicy Serbii oraz Bośni i Hercegowiny. Niegdyś przebiegała tędy wąskotorowa linia kolejowa Belgrad - Sarajewo, której ostatnie odcinki zlikwidowano na początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Mimo, że tory rozebrano, pozostały śmiało poprowadzone przez góry nasypy, tunele oraz mosty. Na tej bazie w latach 90-tych zarząd kolei serbskich zdecydował się odbudować najbardziej spektakularny i atrakcyjny widokowo odcinek z Mokrej Gory do Šarganu, tworząc tym samym niesamowity produkt turystyczny. Dziś linia ta jest w sezonie wakacyjnym dużą atrakcją dla odwiedzający region wczasowiczów. Na co dzień pociągi turystyczne są prowadzone przez lokomotywy spalinowe. Parowozy używane są tylko na specjalne okazje oraz do pociągów wynajętych na zamówienie. Na zdjęciu lokomotywa parowa 83-052 z pociągiem specjalnym relacji Šargan Vitasi - Mokra Gora
7.07.2005 Foto: Michał Izydorczak
 

Misiek

Znany użytkownik
#11
Bośnia nadal używa też normalnotorowe parowozy.

Zdjęcie z Szargańskiej Ósemki to tzw. Krst (Krzyż). Przy dobrym układzie przejazdów można tam trafić dwa składy, gdyż jest to w okolicy stacji mijankowej Jatape (Jatare).
Wycieczka tą kolejką jest bardzo sympatryczna, zwłaszcza jak się dopadnie miejsce "na pomoście".
"Żivot je cudo"
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#12
20040403GKW018.jpg

Poloneza czas zacząć. Lxd2 – 359 z pociągiem specjalnym relacji Miasteczko Śląskie Wąsk. – Bytom Wąsk. na przejeździe kolejowym przed stacją Tarnowskie Góry Wąsk.
3.04.2004 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#13
20040403GKW029.jpg

Na terenie Zabytkowej Kopalni Srebra Repty w Tarnowskich Górach znajduje się także Skansen Maszyn Parowych, a w nim kilka parowozów wąskotorowych. Na zdjęciu widzimy zachowaną lokomotywę Px5-1614, wyprodukowaną w Podolskiej Wytwórni Parowozów w 1930r. Parowóz służył w WMD Karczmiska. (3.04.2004, Foto: Michał Izydorczak). Parowozy tej serii stały się inspiracją dla modelarza budującego modele w skali H0e Mateusza Krzykowskiego. Na bazie zestawu do samodzielnego montażu, niemieckiej firmy Modellbau Veit, wykonał model parowozu Px5-1611 (17.05.2015, Foto: Mateusz Krzykowski).

54434541_307551616606217_888882566109593600_n.jpg
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MSMK
GGM
#14
Małe sprostowanie:

Na terenie Zabytkowej Kopalni Srebra Repty w Tarnowskich Górach znajduje się także Skansen Maszyn Parowych
Zabytkowa Kopalnia Srebra, taka jest nazwa, znajduje się w dzielnicy Boborowniki Śląskie. Tam właśnie jest Skansen Maszyn Parowych.
Natomiast w Reptach znajduje się Sztolnia Czarnego Pstrąga, która należy do kompleksu kopalni.

Dodatkowo:

9 lipa 2017 r. oczy całego świata zwróciły się ku Tarnowskim Górom. Podczas 41. Sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa, który obradował w Krakowie między 2 a 12 lipca, „Kopalnie ołowiu, srebra i cynku wraz z system gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach” zostały wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Oprócz Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga, w rodzinie najważniejszych zabytków świata znalazło się ponad 20 obiektów pogórniczych leżących głównie w Tarnowskich Górach oraz w części Bytomia i gminy Zbrosławice....
Informacja ze strony: https://kopalniasrebra.pl

@Mafia przepraszam za offtop.
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#15
040626OS069.jpg

Kolej wąskotorowa Třemešná ve Slezsku – Osoblaha w Czechach, tuż przy granicy z Polską. Jest to ostatnia wąskotorówka, którą zarządza narodowy kolejowy przewoźnik Republiki Czeskiej, czyli České drahy. Ostatnio pojawiła się informacja, że lokalny samorząd podpisał umowę z ČD na najbliższe lata na przewozy kolejowe na tej linii, dlatego w przyszłości jeszcze zobaczymy tam codzienne osobowe pociągi planowe. Niestety, w chwili obecnej jeździ tam kolejowa komunikacja zastępcza, gdyż jedyna sprawna lokomotywa została wysłana do remontu. Po jej powrocie na kolejkę znów ruszą rozkładowe pociągi. Na zdjęciu spalinowóz 705 917-3 z pociągiem specjalnym relacji Osoblaha - Třemešná ve Slezsku na odcinku Liptaň - Třemešná ve Slezsku. W tym miejscu znajduje się najostrzejszy łuk na sieci Českich drah.
26.06.2004 Foto: Michał Izydorczak
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#17
Po jaką cholerę ludzie poszerzyli tor na 1435mm.? Nie znajduję odpowiedzi. Gdzieś przeczytałem maksymę, że jeżeli Pan Bóg bawi się kolejką to jest to na pewno wąskotorówka.
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#18
Dziękuję Pawle za miłe słowa. Tym bardziej, że jesteś jedną z trzech osób, dzięki którym wszedłem w świat modeli H0e i zawsze cenię sobie Twoje zdanie.


Ponieważ przez weekend będę poza internetem, wrzucam kolejne zdjęcie już dziś:

0713_UA050505GA.jpg

Ukraina, kolej wąskotorowa Gajworon. W 2005 roku po ogromnej, kilkusetkilometrowej, sieci zostały tylko dwie linie: Gajworon - Rudnica i Gaworon Golowanewsk. Na zdjęciu TU2-179 z pociągiem osobowym nr 6292 relacji Gajworon – Golowanewsk na splocie torów 750/1524 mm za stacją Gajworon. Doszły mnie słuchy, że tą linią od niedawna pociągi wąskotorowe już nie jeżdżą, ale muszę to potwierdzić. Na pewno inaczej już wygląda lokomotywa TU2-179, która po jakieś tam modernizacji dostała nowe kwadratowe reflektory oraz niebieskie malowanie, tracąc pierwotny sowiecki sznyt. Z tyłu widoczny wagon pasażerski typu 3Aw, wyprodukowany we wrocławskim Pafawagu.
5.05.2005 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#19
20100914DSC098.JPG


Kolej Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu. Most na rzece Bobrek. Lokomotywa Nr 6 Wls180 "Ziuta" jedzie do Szybu Kazimierz z pociągiem osobowym dla pracowników kopalni. Na widocznym na zdjęciu moście, poza torowiskiem kolei wąskotorowej, znajdowała się także droga dla kopalnianych maszyn. Po jego drugiej stronie znajdowała się konstrukcja starego mostu, tylko dla kolei wąskotorowej.
14.09.2010 Foto: Michał Izydorczak
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
#20
19971109CK026.jpg

Jesień 1997 roku, kolej cukrowni Kruszwica. Ostatnia kampania buraczana, kiedy użytkowano linię do Zakrzewa. Na zdjęciu lokomotywa nr 11 (Wls150-7234) z pociągiem z burakami cukrowymi właśnie na tej trasie, na odcinku Przybysław I - Pieranie. 09.11.1997 Foto: Michał Izydorczak
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa Kolej wąskotorowa 48

Podobne wątki