• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Bocznica Solali - Żywieckie Zakłady Papiernicze

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#1
Witam, wszystkich forumowiczów. Chciałbym w tym temacie odtworzyć poprzez zdjęcia rysunki, zlikwidowaną obecnie bocznicę kolejową w Żywcu do zakładów papierniczych.Jest to jedna z najciekawszych bocznic jakie ostatnio penetrowałem (właściwie jej szczątki ;-)). Zapraszam wszystkich do podzielenia się informacjami, zdjęciami.
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#4
Schemat stacji Żywiec oraz bocznicy do browaru dostępne są w iternecie( https://www.google.pl/webhp?sourcei...ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=schemat+stacji+Żywiec)
Można się również posiłkować google map:
https://www.google.pl/maps/place/Żywiec/@49.6788085,19.1879059,17z/data=!4m2!3m1!1s0x47142623c76da4bb:0x85a9dc5388d3f017
Niestety nie zobaczymy interesującej mnie bocznicy.
Poniższe zdjęcie zrobione 2.11.14 przedstawia nieczynny przejazd kolejowy. Tu widać jeszcze szyny.
Korzystając z google map zaznaczyłem fragment, który przedstawia zdjęcie (jakość jest niestety kiepska).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#7
Widzę, że koledzy za szybcy są dla mnie. ;-)

Dalej jest już znacznie gorzej, bo szyny są już zlikwidowane, a ślady zatarte.
Tor przecinał ulicę Browarną i szedł tuż za murem kościoła Św.Floriana, a z drugiej strony prywatnych domów.
Poniżej zdjęcie za kościołem, widać również fragment miniaturowego mostu kolejowego, kładki, gdyż tor przecina rzeczkę (strumyk). Na drugim zdjęciu jak wyżej google map.
Dodałem jeszcze zdjęcie od strony ulicy Browarnej na mur Kościoła.
[DOUBLEPOST=1415400433,1415399447][/DOUBLEPOST]Za mostkiem, niestety zaczyna się największa niewiadoma. Nie potrafię bowiem ze zdjęć odtworzyć przebiegu torów.
Gdyż na pewno było ich potem więcej.
Poniżej na zdjęciach mostek.
 

Załączniki

Reakcje
51 0 1
#10
Witam!
Postaram się co nie co rozwinąć ten temat. Nie mam wprawdzie żadnych zdjęć i rysunków, ale jako mały dziecko które interesuje się koleją, zwracałem uwagę na wszystkie kolejowe rzeczy. Pochodzę z okolic Żywaca i często tam z rodzicami bywałem. Oto co zapamiętałem.
Zdjęcia pochodzą ze strony Geoportal, a kolorem żółtym zaznaczyłem przypuszczalny przebieg torów.
Wjazd na bocznice był od strony południowej od Zwardonia. Tory szły obok starej nieczynnej rampy załadowczej.

Następnie przez ul. Browarną, pomiędzy kościołem Św. Floriana a prywatnymi domami do przepustu o którym mówił Alex.

Za przepustem znajdowała się brama zakładów Solali. Tyle pamiętam na teren zakładu nigdy nie wchodziłem i dalszy przebieg torów oparłem o zdjęcia. Na czerwono zaznaczyłem miejsca gzie widać jeszcze podkłady i szyny.


Na powyższy zdjęciu widać drugą bramę zakładów papierniczych, dalej tory biegły poza zakładem. Będąc z rodzicami u znajomych w tamtych okolicach obszedłem je parę razy dookoła. Tam pierwszy raz przełożyłem prawdziwą zwrotnicę, a nie taką z kolejki. Miałem wtedy chyba 9 lub 10 lat.
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#11
W swoich zbiorach znalazłem jeszcze zdjęcia z maja 2013r. Widać również nieczynny przejazd kolejowy dojazdu do posesji, tuż przed mostkiem (zdjęcie robione za rogiem muru kościelnego).
W tym okresie mała rzeczka potrafi podnieść się wysoko.
 

Załączniki

OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#15
Z podobnym schematem spotkałem się na stronie miasta Żywiec. Jest to trochę uproszczona wersja.
Na podstawie analizy schematu mam teraz trochę pytań szczegółowych ;-)
[DOUBLEPOST=1415462421,1415462002][/DOUBLEPOST]To jest zdjęcie z "mostka kolejowego". Wg schematu kolegi Rosynant tu powinien być rozjazd, którego odnoga prowadzi do pierwszej bramy.
Pytanie brzmi co było za bramą?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#17
... a co to są te punkty w kółeczkach?
[DOUBLEPOST=1415464783,1415464361][/DOUBLEPOST]Na moich zdjęciach widać 4 bramy - czyli cztery tory na terenie za mostem. Na mapie są 3. Jak było naprawdę nie wiem.
Dwie obok siebie, potem kolejna, a w poście wyżej czwarta.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Reakcje
51 0 1
#18
Na czerwono zaznaczyłem miejsca gdzie na zdjęciach widać pozostałości torów, a na niebiesko zwrotnicę której nie ma na mapach, a którą pamiętam z dzieciństwa, być może była to ta wcześniejsza.
A o jakich bramach piszesz, mógłbyś je zaznaczyć?
 
Reakcje
51 0 1
#20
Bramy od tej strony zakładu były trzy, ale na teren zakładu prowadziły cztery tory.
Idąc po kolei od dołu:
Duża brama nawet jeżeli fizycznie były tam dwie każda na jeden tor, to na pewno w nomenklaturze zakładowej miała jedną nazwę lub numer
Brama powyżej istniała na pewno, na zdjęciach widać jeszcze ślady po podkładach, ale na mapie wstawionej przez Miśka jej nie ma
I brama na samej górze
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki