• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

zestaw cyfrowy H0e

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#21
Skomplikowane to to wszystko;).
Dlaczego ma być przestarzały? To jest inny system sterowania.

Tak, jak wypiszesz/odmeldujesz jedną lokomotywę i przypiszesz drugą. Lub masz dwa Fredy, wtedy każda działa niezależnie.

Za pomocą centralki, np. MiniBox
Chyba trzeba by to na żywo obadać:) Zobaczyć jaki i z czym to się fizycznie je organoleptycznie;).

W wersji podstawowej MultiMaus nie odczyta adresu dekodera, MiniBox tak.
Z instrukcji tego manipulatora roco 10810 zrozumiałem, że się da wprowadzić nowe lokomotywy.

Zapraszam na PW. Choć ceny Freda i MiniBoxa są znane z działu "Giełda" kiedy mam w ofercie.

Dzięki Marqus za odpowiedź. Jak będę bliżej zakupu to możliwe, że będę kontaktował się na pw.
Jedno jest pewne. Na razie chyba wstrzymam się z zakupem tego zestawu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#23
Dyskusja rzeczywiście nieco odbiegła od głównego wątku, ale chyba jest warta zainteresowania zwłaszcza kolegów mniej doświadczonych w sterowaniu cyfrowym, w tym mnie. Dlatego też pozwolę sobie skomentować pytania kolegi Wojtka z Krakowa i odpowiedzi kolegi Marqusa, aby przekonać się, czy dobrze wszystko zrozumiałem. Będę wdzięczny za sprostowanie jeżeli gdzieś piszę bzdury ;).

system sterowania multimaus już jest przestarzały i wychodzi z obiegu
Dlaczego ma być przestarzały? To jest inny system sterowania.
Warto chyba dodać, że systemy są kompatybilne w tym sensie, że lokomotywa wyposażona w dekoder może być sterowana w jednym i drugim systemie. Moim osobistym zdaniem MM jest wygodniejszy w domowym użytku z powodów jak niżej. Zgadzam się z kolegą Marqusem, że w tym sensie MM nie jest przestarzały, pod tym kątem można go jednak porównać z Z21 czy z21, które faktycznie są nowsze (czy lepsze to już sprawa indywidualnej oceny).
Czy dobrze rozumiem, że fredem można sterować jedną lokomotywą w danym momencie, ale po zatrzymaniu jednego składu można uruchomić inny (oczywiście pierwszy sobie stoi)?
Tak, jak wypiszesz/odmeldujesz jedną lokomotywę i przypiszesz drugą. Lub masz dwa Fredy, wtedy każda działa niezależnie.
Jak rozumiem, koledze Wojtkowi chodzi o możłiwość sterowania kilku lokomotyw (nie jednocześnie) jednym fredem; druga część odpowiedzi raczej tu nie wchodzi w rachubę.
Dodatkowo jak wygląda proces programowania/wprowadzenia nowej lokomotywy "do" Freda?
Za pomocą centralki, np. MiniBox
Wydaje mi się (tu proszę o potwierdzenie lub sprostowanie), że wypisanie (odmeldowanie) lokomotywy z freda i wpisanie nowego jest pewnym procesem i trudno go przeprowadzać za każdym razem, gdy chce się zatrzymać jedną lokomotywę i uruchomić drugą. O ile dobrze rozumiem, we fredzie może być w danej chwili zarejestrowana tyko jedna lokomotywa i nie da się w prosty sposób przełączać freda z jednej lokomotywy na drugą jak w MM, gdzie robi się to w prosty sposób albo z biblioteki lokomotyw, albo wprowadzając inny adres.
Z tego co wyczytałem w multimausie, po postawieniu na tor serwisowy, urządzenie odnajduje dekoder lokomotywy, wprowadzam sobie jej nazwę, następuje przypisanie adresu a potem pod klawisze funkcyjne wprowadzam światła, dźwięki i inne duperele.
W wersji podstawowej MultiMaus nie odczyta adresu dekodera, MiniBox tak.
To prawda, że MM nie czyta adresów, ale na pytanie kolegi Wojtka należy odpowiedzieć twierdząco. MM może nie tyle "odnajduje" lokomotywę, ile przy wprowadzeniu jakiegokolwiek polecenia, przypisania adresu itp. po prostu wysyła ten sygnał do wszystkich lokomotyw stojących na torze, programując wszystkie dekodery tak samo. Z tego względu lepiej jest programowanie robić na osobnym torze (umownie nazwanym "torem serwisowym" lub "torem do programowania". Można oczywiście programować lokomotywy np. na makiecie, ale trzeba się upewnić, że nie ma na niej żadnej innej lokomotywy.
 
Z

Zv

Gość
#24
Czytam kolejny zrax 100 pytań o DCC i centralki. Osobiście przeszedlem chyb od poczatku wszystkie systemy i centralki dlatego jeśli ktoś z niwicjuszy bedzie chcial poznać różnice zalety i wady każdego z rozwiązań zapraszam na 601050030. Pisanie tego niesie za soba ograniczenia i niezrozumienia. Ja spokojnie moge to organoleptycznie wytłumaczyć by phone.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#25
Kolega Andrzej ujął moje myśli lepiej niż ja sam:)

Kolego Zvolack dzięki za nr telefonu i możliwość prywatnej rozmowy. Pewnie ośmielę się pozawracać głowę bo od jakiegoś czasu to DCC nie daje mi spokoju.
Jednak kwota do zapłaty za taki zestaw startowy nie jest mała i trzeba się mocno nad tym zastanowić co będzie lepsze.

Plus z tego, że wątek poruszany jest na forum jest taki, że inni zieloni w temacie będą mogli poczytać.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
447 8 0
#27
Andrzeju, wszystko jest tak jak napisałeś.
Miałbym tylko jedno małe "ale" ;)
A chodzi o to nieszczęsne interpretowanie "odnajduje"
Z tego co wyczytałem w multimausie, po postawieniu na tor serwisowy, urządzenie odnajduje dekoder lokomotywy,
MM może nie tyle "odnajduje" lokomotywę, ile przy wprowadzeniu jakiegokolwiek polecenia, przypisania adresu itp. po prostu wysyła ten sygnał do wszystkich lokomotyw stojących na torze
I właśnie z tego powodu
Pisanie tego niesie za soba ograniczenia i niezrozumienia.
Ale wiemy już o co chodzi. :)

jeśli ktoś z niwicjuszy bedzie chcial poznać różnice zalety i wady każdego z rozwiązań zapraszam
W ten weekend są warsztaty modelarskie w Poznaniu. Tam też można się dużo dowiedzieć.
A tak poza tym, to młodzi adepci modelarstwa i DCC mogą się popytać gdzie są jakieś kluby modelarskie. Bardziej doświadczeni koledzy na pewno pomogą.
 

Podobne wątki