• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Z mojego archiwum

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#41
Od czasu ukazania się artykułów o "Piłsudczyku", "Śmiałym" w Militariach i Faktach oraz trzech części pociągów pancernych w Militariach XX Wieku minęło już trochę czasu, spodziewam się więc, że można jedno czy drugie zdjęcie także i tu pokazać.

Wagon kąpielowy składu gospodarczego jednego z austriackich pociągów pancernych. Widoczna instalacja prysznicowa.

Źródło: archiwum własne.
 

Załączniki

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#42
Pociąg pancerny Nr 10 "Pionier".
Źródło: archiwum własne.

W wydaniu papierowym ukazał się zamieszczony poniżej opis fotografii. W identyfikacji wagonów pomagał Drakula, więc błędów nie powinno być, ale jak znam życie, pewnie się przytrafią.
Jestem pewien, że gdzie jak gdzie, ale na tym forum wszelkie błędy zostaną skrzętnie wychwycone i skrupulatnie wykrzyczane :D . Mówiąc serio - liczę na to.

PP Nr 10 „Pionier”. Skład zbudowany i zestawiony w styczniu 1919 roku we Lwowie. Lokomotywa, to najpewniej austriacki „tendrzak”, ale niewykluczone, że jest to niemiecka BR89. Dwa wagony artyleryjskie, prowadzący i zamykający skład, zostały zbudowane na podstawie niemieckich węglarek typu Schwerin lub Nuernberg/Essen. Trzy wagony z ckm (szturmowe), to niemieckie wagony kryte typu Kassel/Muenchen/Karlsruhe. Wyróżnia je brak ukośnych zastrzałów oraz płaskie dachy budek hamulcowych w dwóch z nich. Doskonale widoczne otwory służące do prowadzenia ognia karabinowego.
 

Załączniki

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#43
"Gromobój" - poniżej cytat z papierowego wydania sprzed kilku lat.
Źródło: archiwum własne.

PP Nr 6 „Gromobój” z Krakowa, sfotografowany prawdopodobnie gdzieś na szlaku Ustrzyki Dolne – Chyrów – Zagórz. Skład tworzyły opancerzony austriacki parowóz „tendrzak”, później Okm, dwa wagony artyleryjskie, czyli dwie ex-austriackie węglarki wzmocnione stalową nadbudową, wyposażone w obrotową wieżę. Jeden z wagonów artyleryjskich uzbrojony był prawdopodobnie w haubicę 100 mm, drugi zaś w armatę górską 80 mm. W składzie pociągu znajdowały się także dwa uzbrojone w ckm wagony szturmowe, prawdopodobnie pruskie typu IIb1 oraz lora pełniąca funkcję platformy kontrolnej i składu materiałów niezbędnych do naprawiania uszkodzonego szlaku. Widoczne gałęzie nie są raczej elementem kamuflażu. Pociąg jest „umajony” z okazji jakiejś ważnej uroczystości. Proszę zwrócić uwagę na widniejący na wieży wagonu artyleryjskiego na pierwszym planie portret - jak się domyślamy - niesłychanie ważnej osobistości.
 

Załączniki

BYDŁO

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#44
Przed 1945 rokiem nie było w Warszawie dworca o nazwie "Śródmieście". Prawdopodobnie w tym przypadku faktycznie, chodzi o tablicę z napisem "WYJŚCIE".
 
OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#45
Wagon artyleryjski PP Nr 6 „Gromobój”. Wyraźnie widoczna stalowa nadbudowa wagonu odkrytego oraz wieża z działem. Na pierwszym planie kilku członków załogi pociągu z… dziewczynami.
Źródło: archiwum własne
 

Załączniki

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#46
Parowóz podczas napełniania zbiorników tylnich lamp.
Ale jaki to parowóz? Mam nieśmiałe podejrzenie, że jakiś "rosjanin".
Pomocy!
Źródło: archiwum własne
 

Załączniki

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#47
I znów wagony kąpielowe, tym razem widoki od zewnątrz.

W składzie gospodarczym pociągu pancernego znajdował się także wagon kąpielowy. W tym przypadku jest to przeróbka z wagonu osobowego pierwszej, drugiej i trzeciej klasy. Nie mamy pewności, ale wszystko wskazuje na to, ze jest to niemiecki wagon z Bawarii lub Wirtembergii. A może jednak "austriak"? Wasze opinie?
 

Załączniki

OP
OP
Baciar

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#48
Rok 1942. Zaplecze frontu wschodniego.

Zdjęcie pierwsze - drezyna karosowana nadwoziem Buicka (chyba), lub jego sowieckiego klonu, GAZa.

Zdjęcie drugie - strażnica kolejowa w budowie. Jako żywo, przypominająca brytyjskie blokhauzy z czasów wojny burskiej.

Źródło: Signal
 

Załączniki

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.413 2 0
#49
Witam!

W czasie okresie 1918-1920 oprócz zbudowania szeregu polskich pociagów pancernych ( ponad 90 jednostek) zbudowano także szereg pociagów szpitalnych, dezynfekcyjnych oraz kąpielowych.
Na Pańskich zdjęciach, niezwykle interesujacych jest pociąg kapielowy( jeden z wielu) o nazwie "Pełtew" ( Pełtew - rzeka w rejonie Lwowa). Został zbudowany w połowie lutego 1919 roku- KBPP Lwów.
Do polskich pciągów pancernych tego okresu dołączano TYLKO WAGONY SANITARNE ( 1 wagon sanitarny do składu).
Co do P.P.10 "Pionier" identyfikacja parowozu jest fatalna ( albo -albo?). Na zdjeciu wyraznie widać, że jest to austro-wegierski , serii 178, numer niestety nieczytelny.
Co do parowozu - sprawdzę i podam. Prawdopodobnie niemiecki serii G.
Z poważaniem.
 

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.413 2 0
#51
Witam!
A teraz przejdę do następnego polskiego pociągu pancernego- P.P.6 "Gromobój".
Austro-węgierski parowóz serii 229 numer 29.
Opis jest -cytuję: jeden wagon artyleryjski uzbrojony w haubicę 100 mm,drugi w armatę górską 80 mm.
Niestety nie jest to prawda, bo oba wagony zostały uzbrojone w austro-węgierskie armaty forteczne 8 cm, zdjęte z fortów krakowskich. Bo tych armat było stosunkowo dużo, a innych armat do montażu w krakowsko -nowosądeckich pociągach pancernych nie było!
Pociąg "umajony" zapewne z okazji imienin ( 19 marca) Komendanta, Józefa Piłsudskiego.
Potrzebne jest zbliżenie tego fragmentu zdjęcia, do potwierdzenia tego faktu.
Pozdrawiam.
 

Załączniki

D

Dariusz

Gość
#52
Re: Turbinowa T 18 wjeżdża sobie na stację, 1929

M.Smoczkiewicz napisał(a):
A w temacie - załączyłem zdjęcie z tej galeii - Turbinowa T 18 1001 w całej krasie!!
Ponizej rzut boczny i przekroje. Wymiary w calach bo to z encyklopedii lokomotyw wydawnictwa Simmons-Boardmann.
 

Załączniki

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.413 2 0
#54
Zagadka bardzo prosta - Krakowska Baterya Kolejowa L.3."Gromobój". Zdjęcie to zostało wykonane w połowie listopada 1918 roku w rejonie Nowego Sącza. Pociąg pancerny podczas testów. Istnieje sekwencja zdjęć z tych testów. Z poważaniem. :)
 
OP
OP
Baciar
Reakcje
1 1 0
#57
malizna napisał(a):
Ale mi sądeczyzne wyrównali :LOL: , a temacik przedni. W książce Kolej Transwersalna jest wzmianka o pancernych budowanych w dawnym ZNTK Nowy Sącz.
Ano wyrównali :)

Zerknij sobie do Malmassariego, Magnuskiego i Jońcy - pisali wszyscy Panowie o doniosłej pancercugowej roli Sącza.
W Nowym Roku życzę takiego wypłaszczenia. Nawet przez Ptaszkową ;-)

T.
 

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.413 2 0
#58
Znam ten teren, bo bywam w Nowym Sączu u rodziny.
Pierwszy improwizowany pociąg pancerny dla armii c-k został zbudowany w Warsztatach Kolejowych w Nowym Sączu w 1914 roku. Po jego utracie zbudowano tutaj w 1915 roku następny pociąg pancerny dla c-k.
Po odzyskaniu Niepodległości w 1918 roku Warsztaty Kolejowe w Nowym Sączu budowały oraz remontowały polskie pociągi pancerne. Przykładowo powstały tutaj takie jednostki jak:
"Gromobój", "Rozwadowczyk", "Huragan", "Stefan Czarniecki".
"Dorobek" Warsztatów Kolejowych obrazuje tabela na stronie 103 >Dziennik pociągu pancernego"Hallerczyk".
 

Załączniki

Podobne wątki