• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wybór rozstawu na makiecie.

OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
40 0 0
#22
Zgodzę się z tym. Jednak cóż mam zrobić aby mieć jakąkolwiek możliwość połączenia tego w przyszłości z innymi modułami? Nikt nie robi H0m u nas. A zabieranie się samemu za większą część Pomorskich to niestety raczej nie na mój budżet. Zresztą ktoś musiałby po tym jeździć i obsługiwać.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.059 131 86
#23
Jak każdy będzie podchodził tak jak Ty teraz to faktycznie nigdy nie powstanie makieta H0m. Ja tylko nadmienię, że większość mojego "parku maszynowego" to modele H0m. Ale każdy ma wolną wolę (podobno nie do końca...)
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
343 38 1
#27
To zaproponuje takie modele
- L45H Bemo plus zestaw na 1000 mm https://forum.modelarstwo.info/threads/l45h-bemo-informacja-z-amc-wrocław.16958/page-44#post-1173179
- Tillig 15973 w H0m

Na początku zanim zdobędzie się materiał tej stacji wąskotorowej zaproponuję prostą makietę z wiaduktem z linii Worowo – Płoty – Wysoka Kamieńska https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=653&okno=galeria&&od=8&do=37&photoid=112327 Oczywiście w H0e ze względu na dołączenie się do innych, ale z możliwością, że kiedyś wymieni się tor 1000 mm.
Pytanie czy jeszcze gdzieś zachowała się oryginalna ładowania z mijanką na tej wąskotorówce? Taka podobna do tej https://forum.modelarstwo.info/threads/plany-małej-dioramki-h0e.47085/post-853867 czy tej w Nowej Wsi blisko Śmigla https://maps.app.goo.gl/2wXMGGc17N3G3eJ99
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.059 131 86
#29
Pozycje książkowe jakie mogę polecić (związane z kolejami na tor 1000 mm):

Kolej na pomorzu zachodnim 1945 - 1999, Jerzy M. Kosacki, rok wydania 1999;
Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim, Ryszard Burzykowski, rok wydania 2019;
Wąskotorowe wagony spalinowe w Polsce, Bogdan Pokropiński, rok wydania 2020;
Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej, Bogdan Pokropiński, rok wydania 2020;
Kolej grójecka, Bogdan Pokropiński, rok wydania 2021;
Koleje cukrownicze na Pomorzu Zachodnim, Ryszard Burzykowski, rok wydania 2024:



Artykuły Michała Zajferta na temat spalinowych wagonów wąskotorowych w Świecie Kolei.
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.059 131 86
#31
Może i jest dostępny ale szkopuł w tym, że tam są 4 osie a w naszych transporterach było ich 6. Do dostępnych (eBay) od ręki można zaliczyć też kit wagonu Pafawag 3Aw firmy RT Models, który umożliwia zbudowanie takiego wagonu. Kit naprawdę jest dobrze zrobiony. Tylko, że te akurat na 1000 mm nie jeździły.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
40 0 0
#32
To zaproponuje takie modele
- L45H Bemo plus zestaw na 1000 mm https://forum.modelarstwo.info/threads/l45h-bemo-informacja-z-amc-wrocław.16958/page-44#post-1173179
- Tillig 15973 w H0m

Na początku zanim zdobędzie się materiał tej stacji wąskotorowej zaproponuję prostą makietę z wiaduktem z linii Worowo – Płoty – Wysoka Kamieńska https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=653&okno=galeria&&od=8&do=37&photoid=112327 Oczywiście w H0e ze względu na dołączenie się do innych, ale z możliwością, że kiedyś wymieni się tor 1000 mm.
Pytanie czy jeszcze gdzieś zachowała się oryginalna ładowania z mijanką na tej wąskotorówce? Taka podobna do tej https://forum.modelarstwo.info/threads/plany-małej-dioramki-h0e.47085/post-853867 czy tej w Nowej Wsi blisko Śmigla https://maps.app.goo.gl/2wXMGGc17N3G3eJ99
Dziękuję za propozycję.
Ten wiadukt widziałem już w skali 1:45 z modelami kartonowymi Px48 i jakiegoś normalnego czajnika. (a może to było1:25 i na górze była Ol49?)

Przejrzałem wszystkie tematy na forum dotyczące taboru 1000mm. Przeszukałem też nasze sklepy i jeden niemiecki. Niestety wyboru za dużego nie ma (no chyba że chciałbym zrobić koleje szwajcarskie, to do wyboru, do koloru). Ale jak kolega @daromaro zaznaczył wyżej robienie Pomorskiej Kolei Dojazdowej na 750mm to profanacja, więc chyba jednak zdecyduję się na gromadzenie materiału torowego we właściwym rozstawie. Najwyżej będę miał większy problem z taborem, ale przecież nikt nie robi makiety w miesiąc.
Może ktoś kiedyś też coś na ten rozstaw zbuduje. Chociaż w starych wątkach na forum było wspominane o makiecie całej obecnej linii Trzęsacz - Pogorzelica, koś się zarzekał że też zrobi jakiś odcinek spod Stargardu.

Ale mam dobre wieści, dzięki totalnemu przypadkowi, a konkretnie zajawce jakiegoś kolegi Jarka, co skanuje różne rzeczy i pochwalił się fragmentem skanu właśnie Łoźnicy na grupie na fejsbuku. Skomentowałem mu to zdjęcie, ale stwierdził że nie opłaca mu się sprzedawać pojedynczych skanów. Za to na moje szczęście inny kolega miłośnik wąskotorówek z Niemiec wysłał mi odręczny schemat jak wyglądał układ torowy w Łoźnicy wraz z kilkoma swoimi zdjęciami ze stacji z 1993 roku. Mam już z czym zaczynać projektowanie, Potrzebuję 9 rozjazdów wąskich i 9 normalnych, więc na same rozjazdy muszę przygotować prawie trzy tysiące. Ale to powoli si skompletuje.

Teraz wydaje mi się że wątek niestety na jakiś czas będzie totalnie cichy. Jednak dziękuję kolegom za odzew i pomoc co jeszcze powinienem zrobić aby dobrze ogarnąć planowanie.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.059 131 86
#34
@piotr66 robi Lyd2 (na ten moment H0e) ale one też były na 1000mm. Na przykład teraz pracuje jedna (CEM-05) na Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej (wcześniej pracowała w Cementowni Odra)
CEM-04 jest (była) na Piaseczyńsko- Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. No i oczywiście Lxd2 z "przestawką" wózków na H0m. Tak więc lokomotywy są. A wagon weglarka to zawsze się znajdzie podobny. Działaj w H0m na 12 mm.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.710 563 30
#36
Na tym planie są dwa różne organizmy - jeden 1435 mm a drugi 1000 mm. W żaden sposób się nie łączą. Aż dziwne, że nie było splatania torów - co jak widać na rysunku aż się prosiło.
Czy gdzieś ten plan jest dostępny w całości? A co do stwierdzenia, że "aż się prosiło" o splot torów, to pytanie: a niby dlaczego "się prosiło"? Splot to zło konieczne, stosuje się tam, gdzie nie da się inaczej. Najwyraźniej w Łoźnicy takiej konieczności nie było.
 
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
40 0 0
#38
Tak, dokładnie o ten skan mi chodziło. Trochę się wdałem z w/w Jarkiem w dyskusję, bo to co robi nie ma sensu według mnie, ale ok. Z jednej strony liczy się to że mu się chce, ale że nie chce tego udostępniać (nawet odpłatnie) to już kicha.

Teraz dopiero (wcześniej wyświetlałem go tylko na telefonie) dojrzałem na tym skanie intrygujące słowo "obrotnica" przy jednym z wąskich rozjazdów. Na szkicu od kolegi z Niemiec nie ma żadnej obrotnicy, jest tylko zapadnia transporterowa, ale to trochę poza tym co widzimy na skanie.

W sumie to cieszę się, że nie ma tam splotu, w sumie to po co on komu? Zapadnia transporterowa żeby zawieźć wagony normalnotorowe bez przeładunku do Stepnicy wystarczyła. A miejsca na oba szlaki było więcej niż potrzeba, to też nie było konieczności robienia splotu, tylko by wpływał na przepustowość i dozwolone prędkości na linii 401.

Muszę podpatrzeć jak wyglądały załadunki (z tego co pamiętam to koledzy na 750mm już zrobili to w modelu) wagonów normalnotorowych na transportery. Niestety wygląda na to, że to właśnie transportery będą najtrudniejsze do zdobycia i chyba trzeba będzie nauczyć się projektowania i samemu zrobić projekt pod wydruk.

Jeśli chodzi o tabor, to wiem zarówno o Lxd2 od Bemo (no prawie, jednak nawet wersje na 1000mm różnią się od tego co mamy w Polsce), jak i o tym że kolega Piotr buduje Peixa i chyba będzie też wersja na 1000mm (sugerują to zaproponowane przez niego numery inwentarzowe). Lyd2 nie zamierzam nabywać, bo taka po prostu nie jeździła na Pomorskich Kolejach Dojazdowych. Najbardziej mnie dziwi, że żaden producent, ani manufaktura nie zrobiły jeszcze MBxd2 i Bxhpi. Przecież u schyłku wszystkich kolei dojazdowych, to właśnie one były taborem szkieletowym w ruchu pasażerskim na sporej ilości wąskotorówek, zarówno 1000 jaki 750mm.