• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wybór rozstawu na makiecie.

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#1
Dzień dobry,

Pomimo że jestem od dawna na forum, miałem wiele lat nieaktywności. Teraz powrócił do głowy pomysł aby popełnić makietę jednej stacji, bo na horyzoncie pojawiła się wizja realizacji finansowej tego projektu.

Tu się pojawia pytanie. Jest to stacja rzeczywista, na której spotykają się szlaki 1435 i 1000mm. Tylko czy jest możliwość połączenia się z kimkolwiek przynajmniej w Polsce z makietą H0m? Czy jednak jest to tak rzadko występujące, że musiałbym nagiąć rzeczywistość i stację wąskotorową zrobić w modelu jako linia 750mm? Wolałbym szczerze zadbać o realizm całego modelu, ale jeśli nie miałbym totalnie możliwości wpięcia tej stacji w jakikolwiek rzeczywisty układ, to wydaje mi się że lepiej byłoby "przekuć" tą stację na mniejszy rozstaw.

Pozdrawiam kolegów.
 
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#3
Polecam jednak rozważyć H0e. H0m to jest nisza w wąskotorowej niszy...
Dziękuję, właśnie tego się obawiałem. Przemyślę jeszcze temat, może poszukam czegoś podobnego, ale występującego w rzeczywistości jako styk 1435/750mm.
Z drugiej strony szkoda, że nawet tak niszowy temat jak tor wąski ma jeszcze swoją niszę jak rozstaw 1000mm.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.166 450 99
#4
Dziękuję, właśnie tego się obawiałem. Przemyślę jeszcze temat, może poszukam czegoś podobnego, ale występującego w rzeczywistości jako styk 1435/750mm.
Trudno nie będzie. Sporo stacji stycznych w Polsce były to stacje styczne 1435/750mm (np, Nałęczów).
Z drugiej strony szkoda, że nawet tak niszowy temat jak tor wąski ma jeszcze swoją niszę jak rozstaw 1000mm.
Nic dziwnego. Większość wąskich torów w Polsce to 750mm, chyba że mowa o kolejach leśnych (600mm), ale nie tylko (np. Bydgosko-Wyrzyska KD - też 600mm). A więc co do "nisz" na wąskim torze.... jest jeszcze 600mm, czyli H0f. Nigdy nie widziałem w modelu 1:87 czegoś z tak urokliwych i rozległych (ponad 250km) Bydgosko-Wyrzyskich kolei wąskotorowych. To może świadczyć że po prostu nie ma modeli na rozstaw H0f, które można by zastosować do takiej makiety... a i chętnych co by się podjęli takiego niewątpliwie - wyzwania.
Z 1000mm jest znacznie łatwiej z modelami i torami. A że chętnych nie ma....cóż. Za zachodnią granicą H0m jest bardziej popularne niż u nas.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.642 559 30
#5
Za zachodnią granicą H0m jest bardziej popularne niż u nas.
Czyżby? W Niemczech większość wąskotorówek to były i są linie 750 mm, również w modelach chyba bardziej popularna wielkość to H0e, a nie H0m. Również za naszą południową granicą (Czechy, Słowacja, Austria) są głównie koleje 760 mm, czyli w modelu też H0e. Natomiast we Francji, krajach Beneluksu, a zwłaszcza w Szwajcarii praktycznie niepodzielnie panuje tor 1000 mm - no ale to już nie jest tak zaraz "za zachodnią granicą" Polski.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.166 450 99
#6
Czyżby? W Niemczech większość wąskotorówek to były i są linie 750 mm, również w modelach chyba bardziej popularna wielkość to H0e, a nie H0m. Również za naszą południową granicą (Czechy, Słowacja, Austria) są głównie koleje 760 mm, czyli w modelu też H0e. Natomiast we Francji, krajach Beneluksu, a zwłaszcza w Szwajcarii praktycznie niepodzielnie panuje tor 1000 mm - no ale to już nie jest tak zaraz "za zachodnią granicą" Polski.
Być może błędnie swój wniosek oparłem po zapoznaniu się z kilkoma makietami H0m prezentowanymi na zachodnich wystawach przedstawiającymi koleje niemieckie i szwajcarskie. Makiet H0m w Polsce nie kojarzę.

Kilka przykładów:

KLIK

...oraz np. makieta Sebastiana Schmidt'a "Strassberg": Modellbahn H0m Strassberg von Sebastian Schmid On traXS 2023
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.166 450 99
#10
Jedyny splot 1000/1435 mm który mi przychodzi do głowy znajdował się w Gryficach (Nadmorska Kolej Waskotorowa).
Pytanie co autor miał na myśli pisząc o "spotkaniu szlaków 1435 i 1000mm". Może nie chodziło o tzw. splot torów jak np. w Pleszewie (tam jest splot 1435/750), ale po prostu albo tory blisko siebie, a być może rampę transporterową dla transporterów 1000mm, na które wtaczany jest tabor 1435mm.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#12
Pytanie co autor miał na myśli pisząc o "spotkaniu szlaków 1435 i 1000mm". Może nie chodziło o tzw. splot torów jak np. w Pleszewie (tam jest splot 1435/750), ale po prostu albo tory blisko siebie, a być może rampę transporterową dla transporterów 1000mm, na które wtaczany jest tabor 1435mm.
Dokładnie tak. Nie splot, a stacja z rampą po jednej stronie 1435, po drugiej 1000mm. Konkretnie Łoźnica, jest to dość przyjemna stacja jeśli chodzi o stronę normalnotorową, ale dla toru wąskiego nie jestem w stanie znaleźć żadnych planów jaki miała układ w czasach jej świetności (albo chociaż chwilę przed zamknięciem).

Najbardziej zgodnie ze sztuką powinienem zbudować tory H0m, ale istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że poza jednym Rumunem z jakimiś wagonami manewrującymi po stacji, nie będę w stanie podłączyć się do żadnego układu na imprezach w Polsce. Mógłbym spróbować to obejść budując sobie trochę szlaku H0m, tak aby zamknąć kółko dookoła stacji normalnotorowej, ale wydaje mi się to słabym rozwiązaniem, ponieważ nadal jest to jeżdżenie samemu w kółko, bez interakcji z innymi modelarzami.
Jedyne zbudowane stacje widzę tylko na tor 750mm (oczywiście bardziej powszechny do dzisiaj). Zbudowanie jej na rozstaw 750mm będzie to spora zmiana dla stacji, okaże się że powstaje stacja fikcyjna inspirowana Łoźnicą. Nie wiem też jak wyglądają różnice w geometrii linii 750 i 1000mm, czy będą musiały zajść duże zmiany w układzie stacji (i odejściu do wiaduktu nad linią normalnotorową).

Od kilku dni skupiam się na poszukiwaniu planów stacji Łoźnica Wąskotorowa i totalnie poległem. Na Semaforku są tylko plany dla starego i nowego układu stacji normalnotorowej. Muszę spróbować poszukać w jakichś źródłach analogowych, archiwum, cokolwiek. Może skansen w Gryficach coś ma. A Wy koledzy skąd bierzecie plany stacji, które fizycznie już od dawna nie istnieją? Wiem że pewnie niektórzy przywołują z własnej pamięci i wspólnymi siłami z innymi forumowiczami odtwarzacie układ, ale ja byłem dzieckiem kiedy totalnie zawieszono ruch na linii, a kiedy zacząłem się w ogóle interesować koleją, to już większość była zarośnięta. teraz już minęły lata, odkąd nie ma torów na linii do Stepnicy.

Edit:
Z 1000mm jest znacznie łatwiej z modelami i torami. A że chętnych nie ma....cóż. Za zachodnią granicą H0m jest bardziej popularne niż u nas.
Z tego co w międzyczasie sprawdziłem, to z dostępnością też nie byłbym taki hop... Oczywiście taboru jest sporo. Ale Szwajcarskiego. Żeby był chociaż Pruski dostępny, to jakoś można by stare wagony zaadaptować na wczesne PKP. Z lokomotyw widziałem tylko Lxd2 na 1000mm (ale chyba wyprzedany, albo na zamówienie) i chyba kolega Piotr66 robiąc Peixa też planuje dać możliwość 1000mm (po numerach inwentarzowych widziałem). Chociaż te dwie lokomotywy zapewniłby mi 100% taboru jaki byłby potrzebny dla tej stacji, tej linii.

Jednak dalej pozostaje kwestia: dalej byłbym z tym sam. Mógłbym brać pod uwagę tylko imprezy "normalnotorowców" i sobie kręcić kółka Rumunem dookoła stacji, albo prowadzić manewry tylko dla siebie, ewentualnie pod publikę. Z drugiej strony - przekucie na 750mm daje mi tą swobodę, że nie muszę dokładnie odtwarzać otoczenia. Robię fikcję inspirowaną i nie mam obowiązku odwzorowywać dokładnie budynków, tego charakterystycznego łuku i dużego dystansu pomiędzy torami szlaku normalnotorowego, na wjeździe od strony Świnoujścia.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.642 559 30
#13
Nie wiem też jak wyglądają różnice w geometrii linii 750 i 1000mm, czy będą musiały zajść duże zmiany w układzie stacji (i odejściu do wiaduktu nad linią normalnotorową).
Jeżeli są różnice, to w takim kierunku, że dla toru 750 mm łuki mogą mieć mniejsze promienie, podobnie rozjazdy mogą być ostrzejsze, o większym skosie i mniejszym promieniu toru odgałęziającego się. Tak że problemów nie powinno być, jeżeli łuki i rozjazdy będą łagodniejsze, niż minimum dla toru 750 mm, to tylko lepiej.
 
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#14
toru 750 mm łuki mogą mieć mniejsze promienie, podobnie rozjazdy mogą być ostrzejsze, o większym skosie i mniejszym promieniu toru odgałęziającego się.
Czy mamy opracowaną normę Fremo dla kolei 750mm? czy mamy jakąś własną Polską normę do tego? I jest tam podjazd - linia wąska przechodzi nad normalną - jaki jest wymagany minimalny kąt podjazdu dla rozstawów 750 i 1000mm w modelarstwie 1:87?
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.021 131 86
#15
W sprawie imprez i dostępności modułów H0m napisz do Pikart. Oni aktualnie robią coś z Fremo H0m.

Tu masz niemiecką wersje Fremo H0m (PDF). To jest chyba najbardziej aktualna wersja - ze strony Ludger Hanke (aktualizowanej Die Seite wurde zuletzt geändert: 21.03.25, 15:12:40).

Norma H0e (PDF). Odnosnie tej normy jest też wątek tu na forum - Norma H0e.

Szukać panie, zadawać pytania wujkowi Gugle a tu można dopytać szczegółów :)
 
Ostatnio edytowane:

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
343 38 1
#16
Nawet nie wiadomo w jakiej epoce i jakiej wielkość ma być makieta. Czasem niektóre wąskotorówki zmieniały rozstaw. Z drugiej strony mogą te makiety połączyć się torem w H0.
Czy w Polsce były stacje wąskotorowe PKP na których były różne szerokości torów wąskotorowych w epoce IV lub III?

Tu dwie ciekawe makiety jedna mała druga większa
Modellbahn H0m BR 99 Dampflok Sound
Szlak jednotorowy Kwidzyn – Mareza Makieta „Nad dachami Kwidzyna”
https://pmmh0.pl/szlak-jednotorowy-kwidzyn-mareza-makieta-nad-dachami-kwidzyna/
 
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#17
Nawet nie wiadomo w jakiej epoce i jakiej wielkość ma być makieta.
Masz na myśli układ imprezy? Czy planowaną stację? Bo jak to drugie, to chcę się skupić na stacji i jej charakterystycznej okolicy jaka w rzeczywistości była w Łoźnicy. Samą stację chcę zrobić najpóźniej na wczesne lata 90-te, kiedy jeszcze istniał ruch towarowy. Jednak nie mam totalnie skąd wziąć jej planów, nie wiem czy znajdę kogoś kto pamięta jej układ. Znalazłem zdjęcia, że była tam zapadnia transporterowa, zawsze to coś. Może uda mi się w najbliższym czasie kupić samochód i zrobić wywiad środowiskowy - chociaż widzę że już pięć lat temu jedyny ślad po stacji to pozostałość toru w drodze, która możliwe że też już została wyremontowana. Ale posterunek Łc chyba został zamknięty odkąd przeszli na semafory świetlne i odcięli tory dodatkowe.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.166 450 99
#18
Dokładnie tak. Nie splot, a stacja z rampą po jednej stronie 1435, po drugiej 1000mm. Konkretnie Łoźnica, jest to dość przyjemna stacja jeśli chodzi o stronę normalnotorową, ale dla toru wąskiego nie jestem w stanie znaleźć żadnych planów jaki miała układ w czasach jej świetności (albo chociaż chwilę przed zamknięciem).
Może się przyda:

1749710339197.png


Cytat z linku: Przed 1945 rokiem do wsi należały osady mieszkalne : Kleinbahnhof ( mały dworzec), Reichbahnhof ( duży dworzec) oraz Matthishof ( Sobieszewo). Obok wsi znajdowały się dwa dworce kolejowe. Pierwszy dworzec obsługiwał kolej szerokotorową Szczecin- Świnoujście i Kamień Pomorski. Jego otwarcie nastąpiło 15.07.1892 roku. Drugi znajdował się po przeciwnej stronie torów i obsługiwał kolej wąskotorową, którą uruchomiono w 1903 roku.

1749710461302.png


Link: http://historia-zachodniopomorskie.pl/?p=3015
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
343 38 1
#19
Rozumiem, że raczej brakuje dokładnych dokumentów jak ta stacja wyglądała. Epoka jaka będzie do IVc-Va. W takim razie rozważyłbym raczej zrobić 750 mm z powodu dostępności modeli. Chyba, że ktoś zna sposób jak wymieniać same tory pomiędzy rozstawami. Na początku geoportal.gov.pl i pomiar wielkości działek, przekrój terenu na których była stacja. Następny krok kupić archiwalne zdjęcia lotnicze ( na forum był poradnik) i je dopasować do geoportalu.
Jest film z przejazdu przez stację "Pomorskie KD Lipiec 1995 - Pociąg specjalny z Gryfic do Stepnicy" i zdjęcie "Stacja Łożnica wąskotorowa" z 1996 na Facebooku https://www.facebook.com/Niebieskakolej/photos/stacja-łożnica-wąskotorowa-załadunek-lub-rozładunek-wagonów-normalnotorowych-na-/926988796100473/
 
OP
OP
K

Kedar

Użytkownik
Reakcje
39 0 0
#20
Jest film z przejazdu przez stację "Pomorskie KD Lipiec 1995 - Pociąg specjalny z Gryfic do Stepnicy" i zdjęcie "Stacja Łożnica wąskotorowa" z 1996 na Facebooku https://www.facebook.com/Niebieskakolej/photos/stacja-łożnica-wąskotorowa-załadunek-lub-rozładunek-wagonów-normalnotorowych-na-/926988796100473
Udało mi się podczas ostatniej nocki w pracy znaleźć właśnie te zdjęcia (w ogóle sobie przypomniałem że obserwuję ten profil) i filmy z przejazdu w 1995 roku, ale jeszcze ich nie obejrzałem w całości. Skontaktowałem się również z właścicielem profilu Niebieska Kolej, może ma jakieś nie publikowane zdjęcia.

Dziękuję za odesłanie do geoportalu (zapomniałem o nim) i naprowadzenie że można kupić zdjęcia lotnicze, wyszukam na forum i skorzystam.

Kwestia rozstawu też się rozwiązała, jestem pewien na 750mm głównie ze względu na dostępność taboru oraz możliwość połączenia z innymi makietami. Więc jak już zacznę planować, to będzie to inspirowane Łoźnicą, nie będzie wiernego modelu otoczenia, ale zachowam układy torowe żeby można było prowadzić zgodny z R1 ruch na stacji normalnotorowej.