• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wieliczka Rynek - 2 tor

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Posiada ktoś jakieś informacje, które faktycznie mogły by potwierdzić fakt istnienia kiedyś na rynku drugiego toru (towarowego)?

Jakieś stare zdjęcia, plany?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
394 5 1
#2
W Wieliczce Rynku był drugi tor, ale nie był to tor towarowy tylko tor do oblotu lokomotywy. Istniał jeszcze po elektryfikacji kiedy pociagi prowadziły elektrowozy i były to EU04, później kiedy przyszły najpierw EN56 a potem EN57 tor jako niepotrzeby zlikwidowano.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#3
Potwierdzam że tor był, bo mieszkałem w domu, którego narożnik stoi na peronie :)
Tor w latach 70tych był już mocno zarośnięty, ale długo jeszcze istniał i sieć trakcji elektrycznej nad mim też.
 

mczerwinski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Witam

Posiada ktoś jakieś informacje, które faktycznie mogły by potwierdzić fakt istnienia kiedyś na rynku drugiego toru (towarowego)?

Jakieś stare zdjęcia, plany?
Jak niżej. Informacja w Wikipedii o towarowym przeznaczeniu toru była błędna (mojego autorstwa) i jest poprawiona. Informacja podana w tej dyskusji o "oblotowym" charakterze drugiego toru zgadza się z relacją dwóch kolejarzy, z którymi rozmawiałem i którzy pracowali w tym systemie :) Ja pamiętam moment, jak drugi tor był likwidowany; w ostatnich latach istnienia nie łączył się już z pierwszym, ostatni rozjazd był już zlikwidowany, więc można było na niego wjechać, ale nie "oblecieć" skład (no chyba że mam kompletne zwyrodnienie pamięci). Kiedy była likwidacja? Urodziłem się w 1975, podczas likwidacji potrafiłem już mówić :) Więc chyba przełom lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych.

 
P

Paweł Piotr

Gość
#5
Powyższe zdjęcie z lewej strony przedstawia stację Wieliczka, peron wyspowy pomiędzy dwom torami do krzyżowania pociągów pasażerskich, widoczny tor odstawczy dla jednostek, dopiero dalej był przystanek Wieliczka Rynek (koniec linii), dawniej z torem do oblotu lokomotywy.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
394 5 1
#6
To zdjęcie wykonano w miejscu w którym dziś jest koniec linii i przystanek, stacja Wieliczka była i jest faktycznie w lewo ale dość daleko, semafor wjazdowy stał na wysokości widocznego w tle klasztoru, a ten drugi tor to jest koniec toru oblotowego. Nigdy nie słyszałem o torze odstawczym dla jednostek w Wieliczce - na moja wiedzę nigdy go nie było.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Zwracam honor :rolleyes:. Zdjęcie rzeczywiście przedstawia przystanek Wieliczka Rynek z widocznym z prawej strony torem do oblotu lokomotywy. Dla porównania zdjęcie z roku 2011, zrobione mniej więcej z tego samego miejsca, co archiwalne czarno-białe.
To zdjęcie archiwalne pokazuje początek peronu (lewy łuk), który następnie przechodził w łuk prawy i kończył się kozłem oporowym niemal w środku miasta. Na zdjęciu archiwalnym oraz tym z 2011 roku zaznaczyłem widoczny semafor wjazdowy do stacji Wieliczka (dobrze widoczny po powiększeniu zdjęcia). I kolejne zdjęcie z 2011 roku: początek i koniec peronu przystanku Wieliczka Rynek.
 

Załączniki

mczerwinski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Zwracam honor :rolleyes:. Zdjęcie rzeczywiście przedstawia przystanek Wieliczka Rynek z widocznym z prawej strony torem do oblotu lokomotywy. Dla porównania zdjęcie z roku 2011, zrobione mniej więcej z tego samego miejsca, co archiwalne czarno-białe.
To zdjęcie archiwalne pokazuje początek peronu (lewy łuk), który następnie przechodził w łuk prawy i kończył się kozłem oporowym niemal w środku miasta. Na zdjęciu archiwalnym oraz tym z 2011 roku zaznaczyłem widoczny semafor wjazdowy do stacji Wieliczka (dobrze widoczny po powiększeniu zdjęcia). I kolejne zdjęcie z 2011 roku: początek i koniec peronu przystanku Wieliczka Rynek.
Na drugiej stacji (Wieliczka) ten tor z prawej strony (który jest właściwie do dziś) był wyłącznie towarowy i niezelektryfikowany. Na filmie
w 55 sekundzie go widać, jest obok placu, na którym są hałdy węgla, poza tym od tego toru odchodził na północny zachód jeszcze jeden tor pod cegielnię, pod samą drogę. Wagony spod cegielni musiały cofnąć się w kierunku klasztoru i dopiero po wjeździe na omawiany tor można było z cegłami w świat, tak sobie to tłumaczę. W przyszłym tygodniu wybieram się do czytelni na zamek w Wieliczce, jest tam pokaźne opracowanie dotyczące wielickiej kolei. Wydaje mi się, że była tam informacja o drugim torze będącym własnością Kopalni Soli, może kiedyś istotnie obie stacje były połączone dwoma torami.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 9 0
#10
Układ torowy stacji Wieliczka skrajny tor po prawej stronie (zaznaczony linią przerywaną) to tor "kopalniany. Ciekawe że to oryginalny plan a kładka nad torami narysowana dokładnie po przeciwnej stronie stacji niż była :) Ciekawe czy miłośnicy wiedzą ze tak gdzie kiedyś była rampa na której wyładowywano węgiel kiedyś byłą ...mała, jednostanowiskowa parowozownia z obrotnicą. Cały ten zespół zlikwidowano zaraz po drugiej wojnie światowej.

2550px-Wieliczka.png
 

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
#11
A czy ta parowozownia była na skrajnym torze od strony cegielni, czy od strony parku? Ciekawi mnie także czy kiedyś odchodził tor łukiem w stronę młyna i psiej górki? Ukształtowanie terenu pomiędzy stacją benzynową a dawną cegielnią tak jakby przypominało nasyp(n).
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 9 0
#12
A czy ta parowozownia była na skrajnym torze od strony cegielni, czy od strony parku? Ciekawi mnie także czy kiedyś odchodził tor łukiem w stronę młyna i psiej górki? Ukształtowanie terenu pomiędzy stacją benzynową a dawną cegielnią tak jakby przypominało nasyp(n).
Od strony parku, pamiętajmy, że przez kilkadziesiąt lat pociągi osobowe dojeżdżały do obecnego dworca Wieliczka Park. Linia do "miasta" służyła tylko kopalni, obecnemu szybowi Regis. Pociągi osobowe zabierały podróżnych z peronu bezpośrednio przy budynku dworca i tamże ludzi wysadzały po czym parowóz jechał na obrotnicę i robił oblot składu w kierunku Krakowa :) Obecny peron to bajka z innej epoki, bodajże po pierwszej wojnie światowej. Natomiast co do Twojego przypuszczenia co do torów miedzy stacją, a "Psią górką" muszę cię zmartwić, tam był tylko tor odstawczy dla cegielni i placu na którym stał mały magazyn zboża. I ten tor do dzisiaj jest zachowany wzdłuż skarpy na której stoi Point market. Sama cegielnia miała swoją kolejkę transportową napędzana siłą ...mięśni pracowników ew. koni lub traktora, oprócz tego używała też kolejkę napowietrzną z jedną powieszaną i obotową kolebą , której rampa wychodziła prawie do toru kolejowego. :)
Wieliczka8.jpg

Na tym zdjęciu poniżej moja skromna nieopierzona osoba pod koniec lat 60-tych na peronie stacji Wieliczka i za mną właśnie rzeczony magazyn zaś przed nim tor który służył zarówno do załadunku zboża jak i cegieł cegielni. Tam gdzie stoi Ził jest obecnie stacja benzynowa. :)




PICT0267.JPG
 

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
#16
Wspanałe fotki!(y) Ruch towarowy tętnił życiem w Wieliczce. Ciężko mi wyobrazić sobie gdzie tam pomieściła się obrotnica wraz z parowozownią:). Podobnie pod szybem Regis. Tam przecież jest tak ciasno, że tory (niewiem ile ich było pod samym szybem) miały chyba zaledwie po kilkanaście metrów(n).
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.441 9 0
#17
Wspanałe fotki!(y) Ruch towarowy tętnił życiem w Wieliczce. Ciężko mi wyobrazić sobie gdzie tam pomieściła się obrotnica wraz z parowozownią:). Podobnie pod szybem Regis. Tam przecież jest tak ciasno, że tory (niewiem ile ich było pod samym szybem) miały chyba zaledwie po kilkanaście metrów(n).
Tu masz Sebastian ładne zdjęcie, wagony pod Regisem ,początek XX wieku :)

Wieliczka.-Drugi-od-lewej-szyb-Regis-kościół-św.-KlemensaZamekŻupnyfot.-Władysław-Gargul.jpg
 

mczerwinski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
A czy ta parowozownia była na skrajnym torze od strony cegielni, czy od strony parku? Ciekawi mnie także czy kiedyś odchodził tor łukiem w stronę młyna i psiej górki? Ukształtowanie terenu pomiędzy stacją benzynową a dawną cegielnią tak jakby przypominało nasyp(n).
Tak, na pewno był. Wjazd na ten tor był możliwy tylko od strony stacji Wieliczka Rynek, ten tor odchodził prawdopodobnie od innego toru, na miejscu którego jest dzisiaj niezelektryfikowana bocznica i na który wjazd był możliwy tylko od strony Krakowa.
[DOUBLEPOST=1465682504,1465682170][/DOUBLEPOST]
Od strony parku, pamiętajmy, że przez kilkadziesiąt lat pociągi osobowe dojeżdżały do obecnego dworca Wieliczka Park. Linia do "miasta" służyła tylko kopalni, obecnemu szybowi Regis. Pociągi osobowe zabierały podróżnych z peronu bezpośrednio przy budynku dworca i tamże ludzi wysadzały po czym parowóz jechał na obrotnicę i robił oblot składu w kierunku Krakowa :) Obecny peron to bajka z innej epoki, bodajże po pierwszej wojnie światowej. Natomiast co do Twojego przypuszczenia co do torów miedzy stacją, a "Psią górką" muszę cię zmartwić, tam był tylko tor odstawczy dla cegielni i placu na którym stał mały magazyn zboża. I ten tor do dzisiaj jest zachowany wzdłuż skarpy na której stoi Point market. Sama cegielnia miała swoją kolejkę transportową napędzana siłą ...mięśni pracowników ew. koni lub traktora, oprócz tego używała też kolejkę napowietrzną z jedną powieszaną i obotową kolebą , której rampa wychodziła prawie do toru kolejowego. :) Zobacz załącznik 388049
Na tym zdjęciu poniżej moja skromna nieopierzona osoba pod koniec lat 60-tych na peronie stacji Wieliczka i za mną właśnie rzeczony magazyn zaś przed nim tor który służył zarówno do załadunku zboża jak i cegieł cegielni. Tam gdzie stoi Ził jest obecnie stacja benzynowa. :)




Zobacz załącznik 388099
Właśnie sądziłem, że ten tor, na którym stoją wagony sięgał do stacji Wieliczka Rynek. Sprawdzałem u źródeł i coś na rzeczy było - były plany poprowadzenia do Wieliczki drugiego toru, tylko towarowego. Skończyło się tylko na planach.
 

salio

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 1 0
#19
przeszedłem się dzisiaj śladami łącznicy kolejowej między linią 109 do Wieliczki a linią 91 w kierunku Bochni. owa linia odchodziła w tym miejscu co ścieżka na której stoi pies widok od strony przejazdu na ul. Bieżanowskiej
DSC_0258.JPG

[DOUBLEPOST=1465740650][/DOUBLEPOST]wzdłuż nasypu ścieżka
DSC_0257.JPG

[DOUBLEPOST=1465740724][/DOUBLEPOST]widok z ul Stacyjnej
DSC_0254.JPG

[DOUBLEPOST=1465740823][/DOUBLEPOST]i w drugą stronę Stacyjnej w kier. Bochni
DSC_0256.JPG

[DOUBLEPOST=1465740904,1465740577][/DOUBLEPOST]widać wyraźnie w którym miejscu dobudowano mur oporowy po zlikwidowanym nasypie
[DOUBLEPOST=1465741000][/DOUBLEPOST]w miejscu dawnego nasypu teraz ogrodzenie i całkiem spore drzewa
DSC_0255.JPG

[DOUBLEPOST=1465741076][/DOUBLEPOST]idąc dalej w miejscu nasypu są obecnie garaże
DSC_0260.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki