Pytasz o zagadnienia ogólno-modelarskie, więc proponuję nie ograniczać się do poradników dotyczących tylko modelarstwa kolejowego. Generalnie jest sporo sposobów na poradzenie sobie ze szparami i jeszcze więcej na patynowanie, postarzanie, efekty zużycia, wpływu warunków atmosferycznych, itp, itd. Polecam poszukać na youtube na pewno coś znajdziesz.
Nie jestem specjalistą od budynków kolejowych, ale likwidację problemu szpar proponuję rozpocząć od identyfikacji przyczyny ich powstania. Nie zaczynaj od spachlowania od zewnątrz, bo patrząc na fakturę budynku możesz sobie sprawić trochę kłopotu. A propos przyczyny powstania szpary - budynek został źle sklejony czy model jest źle spasowany? może łatwiej to będzie rozłożyć, oczyścić, spasować na sucho i złożyć jeszcze raz? Jak szpary są za duże (bo model jest źle zaprojektowany czy spasowany) to można coś dokleić od środka, zaszpachlować od środka albo zamaskować od środka. W ostateczności tak jak już kolega pwel napisał lepiej jest szpachlować od środka (Czego używasz do szpachlowania?).
Trudno jest poradzić coś konkretnego jak nie ma się dobrych zdjęć problemu
Z doświadczenia z modelarstwem mogę powiedzieć, że większość takich problemów wynika z pośpiechu modelarza i braku dokładnego sprawdzenia wszystkiego na sucho (5 raz sprawdź, raz klej - banalne, ale prawdziwe
).
P.S. a propos 'patynowania' - zobacz kilka sposobów na tzw. weathering modeli na youtube (czołgi, samoloty, itd.) a później sam szukaj swoich ścieżek (broń boże nie traktuj poradników jako kompletnej listy czynności).
Pozdrawiam,
Jarek