• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Patynowanie Waloryzacja budynków .... i lekka kosmetyka (?)

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.051 24 8
#1
Skleiłem właśnie fajny wiatrak Vollmera i mam w związku z tym pytanie, bo w dwóch miejscach powstały mikro szpary, które są widoczne przy oświetleniu budynku od środka. Czy ktos z was mógłby mi poradzić czym i jak mozna to zaszpachlować od zewnątrz i jak się do tego zabrać?

Zastanawiam się tez nad lekkim spatynowaniem tego budynku i byłby to mój debiut, ale bezskutecznie przeszukuje forum i you tube i nic nie mogę namierzyć? Czy ktos moze podesłać jakiegoś linka z cyklu "zrób to sam"?
 

pwel

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
3 0 0
#3
Może pokaż zdjęcie tego wiatraka. takie małe szpary można spróbować wypełnić szpachlówką humbrola, a następnie je zamalować. A co do waloryzacji to spróbuj z washami AK-Interactive http://www.modelmania.com.pl/index.php?cPath=2_272_2279&manuf_id=64 przy odrobinie wprawy można uzyskać ciekawy efekt. Niezłe są też farby TAMIYA nakładane półsuchym pędzlem. Spróbuj też z pigmentami (np. Vallejo). Dają one fajny efekt nalotu, jednak jeśli będzie się często dotykać budynku cały efekt zniknie. W internecie nie spotkałem się z tutorialami nt. patynowania budynków. Najlepiej popróbuj na jakimś budynku, którego Ci nie szkoda. Sam tak robiłem. Uwierz mi, spieprzysz parę budynków, ale po pewnym czasie zacznie Ci to wychodzić. Powodzenia i mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.051 24 8
#4
Dziekuje, poniżej zdjęcie :

IMG_0908.JPG


Szpary pojawiły się przy łączeniu wąskich (52477) i szerokich (52446) elementów ścian wiatraka

IMG_1710.JPG
 

pwel

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
3 0 0
#5
Może spróbuj zaszpachlować te łączenia od wewnątrz, tak, aby szczelina została całkowicie wypełniona a następnie pomaluj to łączenie od zewnątrz. Tak wg. mnie będzie lepiej, ponieważ nie uwalisz tego deskowania, tylko wewnętrzną stronę ścian, a szpachlę po prostu wciśniesz w tą szczelinę. Potem tylko wygładzisz od zewnątrz to miejsce, zamalujesz i gotowe.
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.051 24 8
#6
Tak chciałem zrobić, ale wkleiłem elementy do środka, które nie dają mi teraz możliwości dostania się od wewnątrz . Klej trzyma dość mocno i teraz obawiam się, ze muszę rozłożyć cały budynek.
 

jarek1983

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Pytasz o zagadnienia ogólno-modelarskie, więc proponuję nie ograniczać się do poradników dotyczących tylko modelarstwa kolejowego. Generalnie jest sporo sposobów na poradzenie sobie ze szparami i jeszcze więcej na patynowanie, postarzanie, efekty zużycia, wpływu warunków atmosferycznych, itp, itd. Polecam poszukać na youtube na pewno coś znajdziesz.

Nie jestem specjalistą od budynków kolejowych, ale likwidację problemu szpar proponuję rozpocząć od identyfikacji przyczyny ich powstania. Nie zaczynaj od spachlowania od zewnątrz, bo patrząc na fakturę budynku możesz sobie sprawić trochę kłopotu. A propos przyczyny powstania szpary - budynek został źle sklejony czy model jest źle spasowany? może łatwiej to będzie rozłożyć, oczyścić, spasować na sucho i złożyć jeszcze raz? Jak szpary są za duże (bo model jest źle zaprojektowany czy spasowany) to można coś dokleić od środka, zaszpachlować od środka albo zamaskować od środka. W ostateczności tak jak już kolega pwel napisał lepiej jest szpachlować od środka (Czego używasz do szpachlowania?).

Trudno jest poradzić coś konkretnego jak nie ma się dobrych zdjęć problemu :) Z doświadczenia z modelarstwem mogę powiedzieć, że większość takich problemów wynika z pośpiechu modelarza i braku dokładnego sprawdzenia wszystkiego na sucho (5 raz sprawdź, raz klej - banalne, ale prawdziwe :)).

P.S. a propos 'patynowania' - zobacz kilka sposobów na tzw. weathering modeli na youtube (czołgi, samoloty, itd.) a później sam szukaj swoich ścieżek (broń boże nie traktuj poradników jako kompletnej listy czynności).

Pozdrawiam,
Jarek
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.051 24 8
#8
Tak zrobie, bo chyba jedynym rozwiązaniem jest dostać się do środka i czymś podkleiłć? Patrząc z zewnątrz tych szpar prawie nie widać, ale to "prawie" robi dużą różnicę po podświetleniu od wewnątrz. Wydaje mi się, że te ścianki są tak spasowane, ale ja tez mogłem popełnić błąd mimo, ze starałem się to robić dokładnie.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.367 30 1
#9
Jeżeli mógłbym coś doradzić to proponuję zrezygnować ze szpachlowania od wewnątrz. Bo jak to potem dobrze wyczyścić ?
Po drugie jaką mamy pewność ,że za czas jakiś ta spoina nie pęknie ?
Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest wklejenie od środka paska polistyrenowej płytki (gr. 0,5 mm) o długości jak ściany wiatraka i o szerokości takiej aby
dobrze mogła się przykleić do ścian wiatraka (to trzeba sobie zmierzyć;))
Tak przygotowany pasek zaginamy przez środek i kleimy od wewnątrz. Linia zagięcia jest w miejscu gdzie występują szpary (czyli na łączeniu ścian ).
Po wyschnięciu wklejonego paska proponuję pomalować go wewnątrz jak pisali koledzy wcześniej na ciemny kolor i na pewno światło od wewnątrz nie będzie przebijać.
Niżej rysunek co miałem na myśli.
Bez tytułu.jpg

Pozdrawiam
Zbigniew
 

Podobne wątki