• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony typu 111A z przedziałem do przewozu rowerów (ale nie 111Arow/168A)

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#1
W związku z tym, że kolega Kriz8 zaproponował wydzielenie dyskusji o wagonach 111A, które przeszły proces przystosowania do przewozu rowerów przenoszę dyskusję tutaj.
Pomysł zebrania informacji o tym powstał w związku z kolejnymi naprawami P5, które przechodzą obecnie niektóre z tych wagonów, a biorąc pod uwagę, że na naszych oczach powstaje jedna z liczniejszych serii jednolitego taboru po modernizacji w postaci wagonów 111A-20, można zauważyć, że część z tych wcześniejszych wagonów 111A przystosowanych do przewozu rowerów trafiła na dawców do modernizacji i co więcej zachowała swoje wcześniejsze numery.

Ale wracając do wagonów 111A, ich przystosowanie polegało na zastąpieniu ławek w jednym z przedziałów miejscem do przewozu rowerów. Ostatnio wagony te nosiły oznaczenie B9ouv i przynajmniej w grupie wagonów jednonapięciowych pozostały przy własnych numerach wagony:
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 020-9, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 022-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 023-3, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29- 78 030-8, który miał być dawcą dla 111A-20, ale został zdyskwalifikowany
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 031-4, który został dawcą dla 111A-20
- 111Au z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 032-4, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 034-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 035-7, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 036-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Au z 1984 roku, o numerze 50 51 29- 78 037-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 039-9, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 040-7, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 041-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 045-6, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 048-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 050-6, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 051-4, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 052-2, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 053-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 054-8, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 055-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 056-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 058-9, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 060-5, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 061-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 062-1, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 064-7, który został dawcą dla 111A-20

Widać, że seria tych wagonów była dość liczna, można przypuszczać, że numery wersji jednonapięciowej kończyły się na numerze 065, gdyż pierwszy "nierowerowy" 111A-20 ma numer 066. 27 z nich jest na liście powyżej, można się zatem spodziewać, że ich pierwsze P5 przypadły na lata w okolicach 1998-2002 roku.
Co więcej gdy powstawały w PKP Przewozach Regionalnych wagony SPOT 111Ainw, część z numerów 50 51 29-78 została wykorzystana przez te wagony. Były to numery 007-008, 010-016, 027-028, więc można się domyślać, że w tamtym czasie numery te były po prostu wolne.

Zachęcam zatem do uzupełnienia wiedzy w tym zakresie, przy okazji wrzucę cytaty już powstałe w poprzednim wątku.

Chciałbym wrócić do tematu wagonów rowerowych w dwóch tematach.

Pierwszym będzie ten nie do końca związany z nazwą wątku, ale powiązany tematycznie, gdyż chodzi mi o wagony "rowerowe" przerabiane ze 111A na wagony 9 przedziałowe i 1 przedział na rowery.
Analizując obecne modernizacje do wagonów 111A-20 kilka sztuk takich wagonów zostało ujawnionych, bo stały się dawcami dla nowych "bezprzedziałów". Wygląda na to, że byłą to jakaś bardziej zorganizowana akcja przebudowy, bo najwyższym numerem, który poszedł na dawcę był 111Ah z numerem 50 51 29-78 064-7 B9ouv, a w tej grupie są też reprezentowane wagony 111As i 111Ap.
Proponuję założyć nowy wątek, dotyczący "pseudorowerówek" (wg mojej własnej nomenklatury ;)). Lub poprosić "zespół" Forum o wydzielenie tej części wpisu. Nie ma co robić bałaganu w wątku dotyczącym wagonów pewnego typu (111Arow). Który to typ jest dziedzicznie i patologicznie obciążony bałaganem :).

Akcja jak najbardziej była zorganizowana. W formie "9Pp+1Pr" powstało 100 wagonów, bo takie były założenia. I na 97% (;)) mogę stwierdzić, że było to faktycznie 100 wagonów.
Ale z drugiej strony akcja nie była na tyle zorganizowana, żeby ta setka była spójna. Wizualnie i/lub techniczne. "Setka" ta po prostu stanowiła, w odpowiedniej proporcji, odzwierciedlenie stanu znacznej części parku wagonowego ówczesnych PR-ów, w zakresie mutacji typu 111A.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#2
Proponuję jednak zmienić w tytule wątku "(przed 111Arow)", na "nie", "anty", cokolwiek innego.
Bo wprowadza to w błąd. Zanim na tory wyjechał pierwszy, z będących sednem wątku wagonów "Brdu", to PR i IC posiadały już łącznie 40 sztuk wagonów "typu" 111Arow.
 
OP
OP
D

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#4
Zmianę nazwy wątku będzie musiał wykonać moderator, możliwość edycji nazwy już mi wygasła.
Co do istoty, to byłem przekonany, że te zmiany były w ramach P5, a Ty sugerujesz, że dużo później? Wprawdzie nie jest to jakaś istotna modyfikacja, ale myślałem, że to jednak stary pomysł.
Natomiast jeżeli były robione w czasie istnienia wagonów Intercity, to istniały już reż PR-owe 111Arow, a więc była to tania wersja modernizacji na większą skalę.
 
Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#6
numery wersji jednonapięciowej kończyły się na numerze 065
111Ag 50 51 29-78 065-4 PFW 004327/1984

ich pierwsze P5 przypadły na lata w okolicach 1998-2002 roku
Z gruntu najwcześniejsza NG 29.04.1997, najpóźniejsza 31.08.2001, przy czym dane z próbki tylko około 20 wagonów - ale z grubsza się pokrywa.

Akcja jak najbardziej była zorganizowana. W formie "9Pp+1Pr" powstało 100 wagonów, bo takie były założenia
Poprosimy o szczegóły!

Zanim na tory wyjechał pierwszy, z będących sednem wątku wagonów "Brdu", to PR i IC posiadały już łącznie 40 sztuk wagonów "typu" 111Arow
Eee 40 sztuk to rok 2006, skłaniałbym się do wniosku, że klepano je już wcześniej:
gdy powstawały w PKP Przewozach Regionalnych wagony SPOT 111Ainw, część z numerów 50 51 29-78 została wykorzystana przez te wagony. Były to numery 007-008, 010-016, 027-028, więc można się domyślać, że w tamtym czasie numery te były po prostu wolne
Niewiele mogę wnieść do tematu, może jedynie ciekawostki:
- najwyższy numer jednonapięciowy to jak na wstępie 50 51 29-78 065-4
- najwyższy znany mi numer wielonapięciowy to 51 51 29-70 060-2
To akurat nie przeczy, że łącznie było około 100 wagonów, bo ów 51 51 29-70 060-2 po P3 w 2012 roku stał się 50 51 29-78 060-5, takich redukcji do jednonapięciowego musiało być więcej. W ogóle ten 51 51 29-70 060-2 został urowerowiony 2007-10-05, numeracja wskazuje że jako jeden z ostatnich, stąd moja wątpliwość, że cała ta seria miałaby się zacząć dopiero po 40 111Arow - czyli w 2006.
- najwyższe spotkane numery wagonów po redukcji Vmax do 120 to 50 51 29-08 019-6 oraz 50 51 29-00 001-2 - ten zdaje się jedyny wielonapięciowy którego to spotkało.
- w przyszłym roku ma ukazać się model takiego wagonu: 111As (z przedziałem rowerowym, ogrzewanie konwekcyjne, dach ryflowany, okna 111A) (https://www.robo.eu.com/aktualnosci/tlk-mazury)
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#7
Proszę podać dokładnie, co zmienić, to to zrobię.
Coś, co będzie jednoznaczne. Przedmiotowe wagony dalej były wagonami typu 111A, fabrycznych typów (111Ag, 111Ah, 111Ap, 111As, 111Au, 111Ay). Niezmiennie wyposażone w 10 przedziałów, tyle że jeden ze skrajnych przedziałów został zamieniony na przedział do przewozu rowerów.
Dla ujednoznacznienia należałoby dodać, że nie dotyczy to wagonów "typu" 111Arow.
Propozycja tytułu: Wagony typu 111A z przedziałem do przewozu rowerów (ale nie 111Arow). Koledzy też się pewnie wypowiedzą.

Odnośnie poruszonych w wątku kwestii, mogę być dość lakoniczny w odpowiedziach, ale mam bardzo podobne zdanie do kolegi @OLF. Sprzed kilku lat, ale dalej aktualne. Sam lepiej bym tego nie ujął.
(...) równolegle działam, bo co się samemu przetrawi, to smakuje inaczej niż gotowiec.
Rozpatrywana setka wagonów, jest dość świeżym tematem, więc w zasobach internetu można znaleźć sporo materiałów/kwitów/poszlak/zdjęć. Jedna „baza” i jedna „galeria”, to już będzie dobry start.
W ciągu 2-3 godzin można dotrzeć do jakichś 60% przypadków, drugie tyle należy poświęcić na obróbkę materiału. I to już będzie punkt wyjścia, bo bardzo dużo się wyjaśni. Mechanizmy, dotyczące też ogółu ilostanu parku wagonów pasażerskich.

Co do istoty, to byłem przekonany, że te zmiany były w ramach P5, a Ty sugerujesz, że dużo później? Wprawdzie nie jest to jakaś istotna modyfikacja, ale myślałem, że to jednak stary pomysł.
Kiedyś już pisałem na forum:
Przedział rowerowy zabudowano w trakcie naprawy rewizyjnej jesienią 2006 roku w Opolu (prawdopodobnie w listopadzie). Nie ma to związku z samą naprawą główną (i jej datą).
Natomiast jeżeli były robione w czasie istnienia wagonów Intercity, to istniały już reż PR-owe 111Arow, a więc była to tania wersja modernizacji na większą skalę.
Tak, było to niskobudżetowe podejście do zapewnienia chociaż minimalnej możliwości przewozu rowerów w większej liczbie pociągów. Przynajmniej w zakresie dostępności miejsc, bo z wsiadaniem wcale lepiej nie było.

111Ag 50 51 29-78 065-4 PFW 004327/1984
Zapewne omyłka pisarska, bo to 111Ah.
Z gruntu najwcześniejsza NG 29.04.1997, najpóźniejsza 31.08.2001, przy czym dane z próbki tylko około 20 wagonów - ale z grubsza się pokrywa.
Z "gruntu" najwcześniejsza NG to luty 1995, najpóźniejsza ta sama. Próba - około 35 sztuk.
Poprosimy o szczegóły!
Jak wyżej, niżej, uprzednio, i w treści ;).
Eee 40 sztuk to rok 2006, skłaniałbym się do wniosku, że klepano je już wcześniej:
Pierwsze wyjechały w trasy we wrześniu 2006 roku, stąd stwierdzenie, że nie były "przed Arow'ami". Zresztą ówczesny miks numerów inwentarzowych z 111Ainw ze SPOT-u też o czymś świadczy. I to w dwóch grupach.
Niewiele mogę wnieść do tematu, może jedynie ciekawostki:
Jak najbardziej ciekawe. I zasadne, bo im więcej par oczu "patrzy", tym większa szansa, że nic nie ucieknie. A zawsze można się dowiedzieć czegoś ciekawego, bo zazwyczaj szuka się informacji według własnego klucza.
- najwyższy numer jednonapięciowy to jak na wstępie 50 51 29-78 065-4
To wtórny, najwyższy znany mi pierwotny to 50 51 29-78 044-9.
- najwyższy znany mi numer wielonapięciowy to 51 51 29-70 060-2
U mnie 29-70 066, pierwotny. Bo mam podejrzenia co do "wtórności" przy porządkach w parku IC.
To akurat nie przeczy, że łącznie było około 100 wagonów
Powinno być 100, bo takie były założenia spółki PKP Przewozy Regionalne.
bo ów 51 51 29-70 060-2 po P3 w 2012 roku stał się 50 51 29-78 060-5,
Ciekawe bardzo, szczególnie zamiana "060" na "060", chociaż nie przekładałbym analogii (przeniesienia numerów 1:1) na pozostałe redukcje. Zaskoczeniem też jest zmiana podczas P3. Spodziewałbym się takiego manewru podczas P4. Ale widziałem też przypadki zmiany numeru jakieś 3 miesiące po wyjściu z rewizji (nie dotyczyło to rowerówek).
takich redukcji do jednonapięciowego musiało być więcej
Pod 20 sztuk podchodzi.
W ogóle ten 51 51 29-70 060-2 został urowerowiony 2007-10-05, numeracja wskazuje że jako jeden z ostatnich
Ostatki były w styczniu 2008.
stąd moja wątpliwość, że cała ta seria miałaby się zacząć dopiero po 40 111Arow - czyli w 2006
Pomieszałeś pojęcia :). Arow'y siedzą w grupach 84-XX, "pseudorowerówki" w 29-XX. Które z założenia są od siebie niezależne.
- najwyższe spotkane numery wagonów po redukcji Vmax do 120 to 50 51 29-08 019-6
Znany mi, to numer wyższy: 29-08 020.
oraz 50 51 29-00 001-2 - ten zdaje się jedyny wielonapięciowy którego to spotkało.
Niedoszacowane ;), najwyższy 29-00 019.
w przyszłym roku ma ukazać się model takiego wagonu: 111As (z przedziałem rowerowym, ogrzewanie konwekcyjne, dach ryflowany, okna 111A) (https://www.robo.eu.com/aktualnosci/tlk-mazury)
Ze 3-4 kandydatów się znajdzie, ale brak historii przydziałów. Pomysł na model bardzo dobry.
 
OP
OP
D

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#8
Popieram propozycję tytułu z drobnym uzupełnieniem (ze względu na uczciwość wobec Newagu) : Wagony typu 111A z przedziałem do przewozu rowerów (ale nie 111Arow/168A).

Zakres lat zmian w wagonach faktycznie wskazuje na działania oszczędnościowe, mające przynieść szybki efekt. Niestety efektem ubocznym było przeniesienie tych wagonów do PKP Intercity. Ale może dzięki temu wagony te (przynajmniej część) będzie jeszcze kilkanaście lat na torach.
 
OP
OP
D

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#10
Ale wracając do wagonów 111A, ich przystosowanie polegało na zastąpieniu ławek w jednym z przedziałów miejscem do przewozu rowerów. Ostatnio wagony te nosiły oznaczenie B9ouv i przynajmniej w grupie wagonów jednonapięciowych pozostały przy własnych numerach wagony:
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 020-9, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 022-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 023-3, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29- 78 030-8, który miał być dawcą dla 111A-20, ale został zdyskwalifikowany
- 111Ah z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 031-4, który został dawcą dla 111A-20
- 111Au z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 032-4, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 034-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 035-7, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 036-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Au z 1984 roku, o numerze 50 51 29- 78 037-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1984 roku, o numerze 50 51 29-78 039-9, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 040-7, który został dawcą dla 111A-20
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 041-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 045-6, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 048-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 050-6, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 051-4, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1985 roku, o numerze 50 51 29-78 052-2, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 053-0, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 054-8, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 055-5, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 056-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 058-9, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 060-5, który jest kandydatem na dawcę dla 111AMM-20
- 111Ap z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 061-3, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 062-1, który został dawcą dla 111A-20
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 064-7, który został dawcą dla 111A-20
Kontynuując ten wątek okazuje się, że parę wagonów jednonapięciowych utraciła swoje numery przechodząc na 111A-20. Są też w tej grupie wagony przenumerowane, dobrze by było ustalić je numery sprzed przenumerowania.
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 017-0, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 076-1
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-78 047-2, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 137-1
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-78 049-8, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 110-8

- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-08 004-8, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 168-6
- 111As z 1983 roku, o numerze 50 51 29-08 005-5, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 163-7
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-08 007-1, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 152-0
- 111Ah z 1980 roku, o numerze 50 51 29-08 015-4, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 146-2
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 50 51 29-08 016-2, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 215-5
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 50 51 29-08 018-8, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 068-8
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-08 019-6, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 128-0

Wygląda, że wagonów wersji wielonapięciowych modernizuje się mniej:
- 111Ap z 1983 roku, o numerze 51 51 29-70 021-4, czeka na modernizację do 111AMM-20
- 111Ap z 1982 roku, o numerze 51 51 29-70 041-2, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 111-6
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 51 51 29-70 043-8, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 129-8
- 111Ah z 1982 roku, o numerze 51 51 29-70 046-6, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 132-2
- 111Ah z 1983 roku, o numerze 50 51 29-00 017-8, występuje obecnie jako 111A-20 o numerze 50 51 29-78 159-5

Ja wyczerpuje to, co znalazłem, czekam na ewentualne uzupełnienia ze strony kolegów. Może warto by było zgromadzić chociaż daty 1P5?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
#11
czekam na ewentualne uzupełnienia ze strony kolegów
Ja myślę, że trzeba poczekać aż A. Etmanowicz albo @kilanziom siądą do tematu i skończy się jak z wagonami rodziny 609A, 611A, 612A - 3 strony gdybań, a potem monografia w ŚK i pozamiatane :)
W ogóle to pół wątku to dyskusja nad sformułowaniem definicji tematu, a przecież 'koń, jaki jest, każdy widzi':
20171105 071 111Ah 50 51 29-08 015-4 B9ouv KATOWICE.JPG

111Ah 50 51 29-08 015-4 B9ouv
20160822 011 111Ah 51 51 29-70 044-6 B9ouv KRAKÓW.JPG

111Ah 51 51 29-70 044-6 B9ouv z odpowiedną zawartością. Niestety nie mam zdjęć wnętrza.

Niemniej są tematy, których artukuł nie ogarnie, jak na przykład odwzorowanie w modelu. Biorąc pod uwagę liczebność, w latach występowania można było je spotkać w wielu pociągach kategorii TLK. W sumie dziwne, że dopiero teraz Robo zapowiedział pierwszy model takiego wagonu. Pytanie, czy odwzoruje przedział dla rowerów? Czy to powstrzymało Piko przed edycją takiej wersji na bazie pudła ich 111Ap/111Ah? Możliwe jest przecież wykonanie 2 malowań i kilku wersji oznaczeń:
- iCCC (jak powyżej)
- wcześniejsze zielono-kremowe z cechami PKP IC
20120817 33 111Ah 50 51 29-78 022-5 B9ouv.JPG

- oryginalne z <trumienką> z serią Brdu
- przejściowe po zmianie reguł oznaczania, w potem rozdziale taboru OPM, jak taki wynalazek:
111Ah 51 51 29-70 033-9 Bro.JPG


czy tasiemiec pod trumienką:
111Ap 51 51 29-70 037-0 B9ouv.JPG
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#13
Ja tam uważam, że warto próbować coś zrobić samemu.
Zdecydowanie tak. Po "kulinarnemu", swoje lepiej smakuje. Ale skoro ...
Ja wyczerpuje to, co znalazłem (...)
... to nie wiem, czy przypadkiem "z tej mąki chleba nie będzie" ...?
Ale tak naprawdę wystarczą chęci i trochę czasu. Let's go.

Ja myślę, że trzeba poczekać aż A. Etmanowicz albo @kilanziom siądą do tematu
Pytanie czy w ogóle planują, na kiedy, i czy wytrzymamy tyle ;)? Źródła (cytryny) trzeba cisnąć, póki są. Jak pisałem wcześniej, produkt jest dość świeży. I przez to można wiele samemu "liznąć". To nie konserwy z wojskowego demobilu z lat 80-tych.
A jeżeli jeszcze się okaże, że kuchnia "włoska", to jednak znacznie odmienna jest od kuchni "czeskiej" ;)? Czy aby na pewno wszystko będzie zjadliwe czy strawne? Aby czkawką się nie odbije, jak to czasem się zdarza ;)?
i skończy się jak z wagonami rodziny 609A, 611A, 612A - 3 strony gdybań, a potem monografia w ŚK i pozamiatane :)
Czemu od razu gdybania? Tu raczej, na ten moment, widzę ludzi świadomych tematu. A monografia wcale nie musi wszystkiego wyjaśnić.
W ogóle to pół wątku to dyskusja nad sformułowaniem definicji tematu, a przecież 'koń, jaki jest, każdy widzi'
Owszem, koń jest jaki jest. Ale nienazwany. Bardziej jest z koniowatych. Tyle, że ta zebra ma jeden pasek mniej. I nie jest (nie była) zdefiniowana.
To po prostu wagony typu 111A z przedziałem rowerowym. A zastrzeżenia są po to, żeby zabłąkani bezprzedziałowcy nie mieszali w tym wątku. Skoro ma dotyczyć czegoś konkretnego. Teraz jest jednoznacznie na tyle, na ile było to możliwe. I ciężko to pomylić z innym "gatunkiem".

Może warto by było zgromadzić chociaż daty 1P5?
Daty 1P5 (wówczas NG, w pojedynczych przypadkach może i nawet NG2/2P5) nie mają tu nic do rzeczy. To nie był "program modernizacyjny", jak te bieżące, czy z ostatniego dziesięciolecia.
Po prostu z puli wagonów, które i tak trafiały na naprawy rewizyjne, 100 z nich zostało dostosowanych, poprzez "przebudowę" jednego z przedziałów. A do naprawy trafiały te, którym "wyszły rewizje". Spółka PKP Przewozy Regionalne takie ramy określiła w przetargu.

Kluczem prędzej będą stacje macierzyste wagonów (ówczesne). Bo jakiś plan przewozów/kursów tych wagonów był. Nie było zbytnio LOTTO, a plan zestawienia składów i uruchomienia pociągów w danych relacjach.
 
OP
OP
D

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#14
Zdecydowanie tak. Po "kulinarnemu", swoje lepiej smakuje. Ale skoro ...
... to nie wiem, czy przypadkiem "z tej mąki chleba nie będzie" ...?
Ale tak naprawdę wystarczą chęci i trochę czasu. Let's go.
Ja uważam że warto wkładać własny wysiłek, ale nie warto po raz pięćdziesiąty orać te same materiały, tylko po to, by dojść do tych samych wniosków, co inni, którzy trzymają wiedzę tylko dla siebie.
Ja swój stracony czas wykorzystałem tak, że nieraz w opublikowanym zestawieniu były jednak błędy, które dzięki mojej pracy można było poprawić dla dobra ogółu. Czasem jednak przychodzi refleksja czy warto było. O samolotach dowiesz się bez większego problemu zdecydowanie więcej, a wiedza o kolejach uchodzi za bardziej "tajemną" i pojawiają się zachęty - szukaj sobie sam. Dlatego hobbyści innych gałęzi transportu mają po kilka czasopism o dobrym nakładzie, a hobbyści kolejowi mają swoje "zeszyciki" u siebie w biurku. Niestety pewne trudności obiektywne trzeba zaakceptować.
Zazdroszczę Czechom, Węgrom, że mają strony gdzie dowiesz się wielu rzeczy o konkretnym wagonie, u nas tylko bazawagonow, która jeszcze się trzyma i nieliczne publikacje ŚK. Trzeba przyznać - stworzyliśmy potężne źródła wiedzy, ale to tylko o nas świadczy.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#15
Ja uważam że warto wkładać własny wysiłek, ale nie warto po raz pięćdziesiąty orać te same materiały, tylko po to, by dojść do tych samych wniosków, co inni, którzy trzymają wiedzę tylko dla siebie.
Pytanie pierwsze, czy na pewno mowa o tych samych ogólnie dostępnych materiałach? Pytanie drugie, czy "inni" zrobili już jakikolwiek użytek z posiadanych materiałów? Nawet tylko "do szuflady"? Ja nie wiem, nie mam pojęcia. A czekać nie muszę, skoro mogę sam coś porzeźbić.
Trzy: nie powiedziane jest, że wnioski będą te same. Duża część na pewno, bo fakty są faktami, więc wnioski będą jednolite. Ale przy okazji każdy może swoje dodatkowe wnioski wyciągnąć - każdy inne? Bo każdy kolejny zwróci uwagę, chociaż na jeden inny aspekt, na który ktoś inny nie spojrzy. Jestem zdania, że im więcej "par oczu" analizuje dany temat, tym większe szanse, że pewne niuanse nie zostaną pominięte. A może się okazać, że będziesz miał zdecydowanie trafniejsze wnioski, niż inni. Ae trzeba dać sobie na to szansę.
Ja swój stracony czas wykorzystałem tak, że nieraz w opublikowanym zestawieniu były jednak błędy, które dzięki mojej pracy można było poprawić dla dobra ogółu. Czasem jednak przychodzi refleksja czy warto było.
Ja jestem zdania, że warto. Jak pisał kolega @OLF, własne starania smakują lepiej niż gotowiec. Poza tym, przy brnięciu w dany temat, chociażby wycinkowy jak ten, można wyłapać pewne niuanse, zrozumieć pewne mechanizmy. I będzie to miało przełożenie na inne części tego ogromnego tortu (wagonowego).
O samolotach dowiesz się bez większego problemu zdecydowanie więcej, a wiedza o kolejach uchodzi za bardziej "tajemną" i pojawiają się zachęty - szukaj sobie sam.
Poza tym, co przepisałeś do wątku, jest w sieci dużo materiałów, które pozwalają zbudować całkiem solidną bazę. Wiem o czym piszę, bo aktualnie, w ramach wolnego czasu, sam nad tym siedzę. I wkrótce coś opublikuję tutaj, tyle ile na ten moment uda(ło) się poskładać.

I jeszcze uściślając, korygując i prostując samego siebie, dodam jak niżej:
najwyższe spotkane numery wagonów po redukcji Vmax do 120 to 50 51 29-08 019-6
Znany mi, to numer wyższy: 29-08 020.
29-08 020 to wtórny, najwyższy znany mi pierwotny to 29-08 013.
U mnie 29-70 066, pierwotny. Bo mam podejrzenia co do "wtórności" przy porządkach w parku IC.
Podejrzenia "wtórności", dotyczą jeszcze jednego wagonu, tj. 29-70 067.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#16
Poza tym, co przepisałeś do wątku, jest w sieci dużo materiałów, które pozwalają zbudować całkiem solidną bazę. Wiem o czym piszę, bo aktualnie, w ramach wolnego czasu, sam nad tym siedzę. I wkrótce coś opublikuję tutaj, tyle ile na ten moment uda(ło) się poskładać.
Słowo się rzekło, więc pozostając w klimatach kulinarnych, przedstawiam co udało mi się wysmażyć. Najlepsze "składniki" z głębi spiżarni ;). Bon apetit!

Tytułem wstępu, parę słów komentarza.
* Zestawienie z założenia miało być stanem "zero", więc z wielu wtórnych informacji jest ogołocone.
* Teoretycznie udało się zestawić 91 ze 100 pierwotnych wagonów. Potencjalnie wtórnych jest 27 sztuk. Możliwe, że kilka z nich, to jednak pierwotne "Brdu".
* Brakuje 9 sztuk, "wolnych" numerów jest więcej niż ta dziewiątka. Potencjalnie na etapie przebudowy w TS Opole, podczas klasyfikacji stanu wagonów, mogło dojść do zmian w przypisaniu do konkretnych grup.
* Niskie numery w 29-70 i 29-78 mogłby być obsadzone innym "typem" wagonów. Nie wiem czy IC (A), czegoś tam nie "zmodernizowało". Nie zdziwiłyby mnie również przymiarki do wsadzenia tam PR-owych Arow'ów, czy jakieś hipotetyczne trwale zdeklasowane 104A czy 112A. Lub coś totalnie historycznego w epoce IV.
* Dla uściślenia wrzucone są też informacyjnie 111Ainw (Bdhinu) ze SPOT-u, które pierwotnie siedziały w grupach 29-70 i 29-78, wymieszane akurat z tematycznymi wagonami. Odnośnie 29-78 009, to jest moja luźna hipoteza. Ewentualne rozwinięcie - nie teraz. I przede wszystkim, nie w tym wątku.
* Potencjalnie może być obarczone błędami. Błędami przepisywania źródeł, bądź samych źródeł. Szczególnie w zakresie własnych notatek.
* Pewne "pary", mogą się okazać tymi samymi wagonami. Ale nie wykluczone, że jednak dane są dobre. Wagony jednak "paczkami" były stacjonowane/przydzielane. W sumie to rzeczywistość może pokazać jeszcze inną, mocno odmienną, trzecią twarz.
* Numery "rdzennie pierwotne" i przed "urowerowieniem" są mi znane dla kilku wagonów, ale aby nie zaciemniać obrazu, nie podawałem ich.
* Dla kilkunastu przypadków można dość szybko przypasować numery "rdzenne". W grupach 29-70 i 29-78, dla części wagonów, z dużym prawdopodobieństwem można dopasować numery dawców.
* W próbę dopasowania przenumerowań z 29-70 do 29-78 oraz 29-00 do 29-08, nie bawiłem się. Brak danych, żeby jakieś sensowne prawdopodobieństwo temu nadać.
* Wśród wagonów przydzielonych "pierwotnie" do st. mac. Szczecin, możliwe są jeszcze spady z ZG i GW (poza tymi, które są wskazane).
* Do części źródeł nie udało się wrócić czy ich odnaleźć. Stąd pojedyncze dane mogą być "błędne".

Reszta istotnych kwestii na grafice znajdującej się w kolejnym wpisie.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#17
Dziękuję koledze @OLF za zwrócenie uwagi na niuanse (30 chochlików i 174A jednonapięciowe). Dodatkowo drobne "ukursywowienie" ;), tego co umknęło wcześniej. Niżej poprawione tabele do wczorajszego wpisu;

B-a 3.0_A.png

B-a 3.0_B.png

B-a 3.1_C.png

B-a 3.1_D.png

B-a 3.0_E.png
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
D

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#18
No, Panie, szacunek, poszedłeś na bogato. Doceniam trud, mnie nie starczyło czasu i energii.
Pytanie jest takie, czy np. rozważasz przekazanie takiego zestawienia do bazy wagonów kolejowych? Byłoby ładne uzupełnienie tego, co już tam jest, a kolejne rzeczy czekają na publikację (m.in. 141A)
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#19
Póki co, zestawienie nie jest kompletne. Więc nie nadaje się do oficjalnej publikacji, gdziekolwiek. Widoków na poważniejszą rozbudowę też nie ma, bo dostępne dane w zasadzie się skończyły. Może uda się jakieś pojedyncze kwestie odkopać i dopisać.
Ale niezależnie od tego, pojawiają się też wątpliwości. Jak na przykład obsadzenie dołu grupy 29-08 zdeklasowanymi ryflakami typu 43A/2 (za ŚK 9/2003). I ewentualny konflikt dotyczący 29-08 004 - pochodna 111A, czy pochodna 43A?
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#20
Mała aktualizacja zestawienia. Póki co w zakresie wagonów na "złoty dwadzieścia". Pogrzebałem w wyciągach z NVR i trochę danych udało się wyciągnąć i uzupełnić. Trochę białych plam udało się odkryć, w niepublikowanej części dot. wagonów na "złoty sześćdziesiąt" również (tamże i bez NVR drobne omyłki zostały poprawione). Białe plamy, to głównie wagony czekające na kasację, bądź wstawienie na modernizację (vide 78 065, świeżo na WGK).
Przy założeniu warunków "laboratoryjnych", tj. przenumerowania przez PKP IC wyłącznie w zakresie 00→08 oraz 70→78, dorzuciłem hipotetyczne (dość realne) przenumerowywane pary, przynajmniej do grupy 29-08. Dla grupy 29-78 udało się dość jednoznacznie połączyć dalszych 5 par. Dla pozostałych 15+ przypadków, udało się pogrupować przynamniej hipotetycznych dawców i biorców (paczki po maksymalnie 5 sztuk). Może pod koniec miesiąca uda się coś więcej wyrzeźbić w temacie, tak aby nadawało się do publikacji na forum.
Aktualnie "podejrzane" o bycie pierwotnymi są 102 wagony, co raczej skorygować można/należy na 96 sztuk. Podejrzewam, że z TS Opole mogła wyjechać jednak niepełna setka "Brdu".
Dodatkowo, po analizie wyciągów, mam drobne podejrzenia, że pierwsza szóstka wagonów obsadzonych w 29-00, miała pierwotnie przewidziane numery w zakresie 29-70. Stety albo niestety, analiza NVR rodzi kolejne abstrakcyjne hipotezy SCI-FI, o prawdopodobieństwie rzędu 1%. Podejrzenia mam również, co do incydentalnego przeznaczenia wagonu(-ów) na cele T-G, czy sprzedaż innym przewoźnikom/podmiotom.
Dlatego też, jeżeli któryś z Kolegów posiada zarchiwizowane wykazy wagonów przeznaczonych na sprzedaż (w tym na złom), szczególnie z 2013 r. (o ile był więcej niż jeden, na sprzedaż 28 sztuk), a przede wszystkim wyniki przetargów (głównie na sprzedaż wagonów), to będę wdzięczny za udostępnienie.

Wracając do meritum, jak niżej:

B-a 3.2_A.png
B-a 3.2_B.png
B-a 3.2_E.png
 

Podobne wątki