• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony towarowe firmy Lima oraz Pola Maxi - modernizacje.

OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.691 14 6
#23
Dalszy etap prac, usunięcie żaluzji, wstawienie okien, ponieważ wagon będzie z okresu 1953 roku, czyli w szarym malowaniu, to mam pytanie, czy dach powinien być pomalowany tak jak pudło wagonu czy też mieć inny kolor?
20250727_172704.jpg
20250731_182918.jpg
20250801_114448.jpg
20250801_114529.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.063 67 3
#24
W monografii poświęconej TKt48 na stronie 82 jest zdjęcie autorstwa mojego dziadka takiego właśnie brankardu przebudowanego z wagonu krytego G10 z budką.
20250802_140840.jpg

Tutaj oczywiście bez budki ale hamulec ręczny jest obsługiwany od wewnątrz przez oryginalne skrócone wrzeciono. Proponuję wzorować się na tym wagonie. Chyba będzie konieczne przedłużenie ostoi wagonu. Podejrzewam że te przebudowy dokonywano wyłącznie na bazie wagonów z hamulcem ręcznym. Mniej przeróbek do wykonania a każdy brankard musiał mieć hamulec ręczny.
Zdjęcie kiepskiej jakości bo na chwilę obecną nie mam dostępu do skanów negatywu, więc zrobiłem zdjęcie z książki.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.691 14 6
#25
Kolego Jacku, mój model wagonu odwzorowałem z tego filmu
występują w tym filmie 2 różne wagony brankardy, ten filmik obejrzałem dokładnie kilkanaście razy, żaden z tych wagonów przerobionych na brankarda nie posiada pomostu do obsługi hamulca ręcznego, film jest dobry, tylko na żadnym ujęciu nie widać tego wagonu z boku w całej okazałości. Na jednym ujęciu z kadru jest pokazany zestaw kołowy z kół szprychowych bez klocków hamulca [ tylko nie wiem czy to zdjęcie przedstawia wagon brankard ] Tak więc nic nie będę przerabiał, być może hamulec ręczny jest uruchamiany z wnętrza wagonu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.063 67 3
#28
Kolego Janku przejrzałem film i rzeczywiście na początku brankard nie jest widoczny w całości. Natomiast przeklatkuj sobie ujęcia z wjazdu pociągu na stację pośrednią minuty 11,16 do 11,30. Zobaczysz że ten wagon ma hamulec ręczny obsługiwany od wewnątrz i ma tą charakterystyczną obudowę korbyna ścianie czołowej od strony tendra. Jak jeszcze dokładniej się przyjrzysz to zauważysz że ostoja wagonu z tej strony wystaje dalej niż ściana czołowa na jakieś 30 cm. To jest ewidentna pozostałość po wagonie z budką umieszczoną wysoko. Tak samo jest wykonany wagon z mojego zdjęcia. Tam nie ma żadnego pomostu, jest tylko pozostałość w postaci wydłużonej ostoi. Na ujęciach z filmu hamulec ręczny jest od strony lokomotywy więc po prawej stronie widoku z boku. Na moim zdjęciu jest od lewej strony więc masz potencjalnie widok z dwóch boków i dość dobry widok na rozmieszczenie okien.
Co do hamulca ręcznego w brankardzie to uważam że powinien być obowiązkowo. Owszem hamulec zespolony powinien wystarczyć, ale biorąc pod uwagę lata 50-te i 60-te to jeszcze była sporadycznie stosowana jazda pociągów na obsługiwanych hamulcach ręcznych i w takim przypadku brankard pełnił rolę wagonu hamulcowego.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.691 14 6
#29
Kolego Jacku, obejrzałem jeszcze raz ten film, masz rację, ten element korby jest dobrze widoczny, widać również dobrze że wagon ten posiada koła szprychowe. czy Ty mógłbyś odczytać napis na drzwiach tego wagonu w 11min 25 sek., czy masz taką możliwość. Przeglądając ten film jeszcze raz w dniu dzisiejszym to zauważyłem że został on nakręcony w różnych odstępach czasowych i użyto 3 lub też 4 wagonów brankardów. W 2min 27 sek mamy wagon o num. 800 038, w 16 min 50 sek. mamy wagon z numerem 801 056 są to wagony z kołami pełnymi, mamy też wagon z 11min.25 sek który to obraz pokazuje wagon z kołami szprychowymi oraz w 18 min. 11 sek. jest pokazany wagon który posiada jeżeli ja dobrze to odczytałem w swoim numerze cyfrę 2. Mam też takie pytanie, czy hamulec postojowy mógł być założony tylko na 1 oś?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.063 67 3
#30
Kolego Janku w kwestii dokładnego przejrzenia klatek filmu to proszę o trochę cierpliwości bo muszę to obejrzeć na komputerze w wolnej chwili co postaram się zrobić w ciągu najbliższych kilku dni.
Co do pytania o hamulec postojowy to nie spotkałem wagonu który by miał hamowaną jedną tylko oś z wyjątkiem jakichś konstrukcji specjalnych. Natomiast wagony brankardy mają hamulec ręczny który jest też używany jako hamulec postojowy. To rozróżnienie jest uzasadnione tym że typowy hamulec postojowy jest uruchamiany tylko podczas postoju pojazdu najczęściej z poziomu gruntu. Nie ma natomiast możliwości jego użycia podczas jazdy. Natomiast hamulec ręczny umieszczony na pomoście lub w budce wagonu towarowego albo wewnątrz wagonu brankardu pozwala na jego użycie podczas jazdy. Do tego jest też potrzebna jego w miarę duża skuteczność dlatego w tych wagonach są hamowane wszystkie osie.
 

Podobne wątki