W pierwszej chwili, na samym początku tej dyskusji, przyznałem rację Panu Tomaszowi Czapikowi, który kwestię "rodziny typów" wagonów potraktował tak, jak przywykło się to rozumieć w sensie eksploatacyjnym, tzn. w zależności od rodzaju, czyli przeznaczenia danego wagonu.
Taki podział wagonów wynika (wynikał) z praktyki eksploatacyjnej na większości zarządów kolejowych i jest (był) w zwiażku z tym powielany w literaturze fachowej.
Czy jednak tak być musi ? Moim zdaniem nie.
Patrząc na wagony z innej strony (np. pod katem na ich konstrukcji) możliwe jest przecież stworzenie "rodziny" wagonów ponad podziałami na ich rodzaje i przeznaczenie eksploatacyjne, a więc dokładnie tak, jak widzi to Kolega Kilanziom i osobiście uważam, że jest to podejście bardzo ciekawe.
Wystarczy podać inne przykłady podobnej klasyfikacji wagonów osobowych, jak np. "rodzina" polskich wagonów typu 1A-108A, do której niejako "atomatycznie" zaliczamy pokrewne konstrukcyjnie (a więc także i wizualnie) nie tylko wagony pasażerskie, ale także i wagony bagażowe (1F-3F, 201C), pocztowe (1G, 3G), sypialne (10A, 11A, 12A, 13A) itd.
Podobne przykłady "konstrukcyjnych rodzin" wagonów możnabyłoby mnożyć, więc przyjęcie takiego akurat kryterium w przypadku wagonów niemieckich "Bauart 35-37" uważam jak najbardziej za zasadne, z takim tylko zastrzeżeniem, że należy do nich zaliczyć także wagony analogicznej konstrukcji, budowane w latach 1942-44 (m. in. wspomniane wyżej wagony ogrzewcze.
Co wiecej, przyjęcie tego rodzaju kryteriów podziału wagonów nie koliduje przecież z dokonaniem ich podziału na rodzaje i wynikające z niego przeznaczenie wagonów.
Warto też chyba zaznaczyć, że stosowany na kolejach niemieckich podział na "D-Zugwagen" (Schnellzugwagen) i "Eilzugwagen" nie był na PKP nigdy stosowany i w związku z tym, trudno jest nawet trafnie i jednoznacznie przetłumaczyć niemieckie określenie "Eilzugwagen", ponieważ na PKP takie pojęcie nie było nigdy stosowane.
Już wiele lat temu zwróciłem uwagę na wizualne podobieństwo niemieckich wagonów osobowych, które wymienia Kolega Kilanziom i postanowiłem kiedyś stworzyć "listę" typów wszystkich wagonów spełniających te same kryteria konstrukcyjne (znajdujące naturalnie odzwierciedlenie w ich wyglądzie zewnętrznym).
Oczywiście robiłem to pod kątem analizy, które z tych typów wagonów znalazły się na PKP po roku 1945.
Poniżej podaję więc zestawienie typów wagonów należących (konstrukcyjnie) do niemieckiej rodziny "Bauart 35-37".
Typy wagonów, które z całą pewnością znalazły się na PKP podałem czcionką pogrubioną. Typy wagonów, których występowania na PKP nie udało się do dziś stwierdzić z całą pewnością - zaznaczyłem czcionką normalną. Natomiast typy wagonów, które z całą pewnością nie znalazły się w posiadaniu PKP - zaznaczyłem kursywą.
Kolejność typów w poniżym zestawieniu odpowiada "hierarchii" rodzajów i klas wagonów, która znajdowała swoje odzwierciedlenie w ich numeracji (zasady były pod tym względem niemal identyczne zarówno na kolejach DRB, jak na i PKP - no może za wyjątkiem tego "nieszczęsnego" podziału na "D-Zugwagen'y i "Eilyugwagen'y):
Wagony salonowe:
Salon 4ü-35
Salon 4ü-35a
Salon 4ü-35b
Salon 4ü-36
Wagony więźniarki:
Z4-36
(Z4-42)
Wagony restauracyjne:
WR4ü (-35)
Wagony sypialne:
WL4ü (-37)
Wagony pasażerskie (D-Zugwagen):
AB4ü-35
AB4ü-42
ABC4ü-35
ABC4ü-36
BC4ü-35
BC4ü-36
C4ü-35
C4ü-36
Wagony pasażerskie ("Eilzugwagen"):
BC4i-35
BC4i-37
BC4üp-42
C4i-36
C4üp-42
C4i-43a
Wagony bagażowe:
Pw4ü-35
Pw4ü-36
Pw4ü-36a
Pw4ü-37 (dwie odmiany)
Masch. Pw4ü-35/37
Wagony pocztowe:
Post4ü-a/21,6 (-36)
Post4ü-b II/21,6 (-36)
Post4ü-b II/21,6 (-37)
Wagony ogrzewcze:
(Heizwagen-41)
Heizwagen-42
(Heizwagen-44)
Wagony służbowe do wewn. użytku kolei:
(Dienst4ü-36)