Posiedziałem trochę nad zawartością
wgk.cal.pl , usystematyzowałem obserwacje i uaktualniłem moje notatki o rodzinie
111A i
112A.
Szczególnie w przypadku wagonów 1 klasy sytuacja wydaje się klarowna:
- wagony typów starszych niż 112Ag są już raczej niespotykane, więc problemu nie ma
- wagony nowsze niż 112Ag mają ogrzewanie nawiewne (chyba że ktoś ma pecha/szczęście spotkania 112Ak), więc rzut oka na podwozie (kanał powietrza) lub dach (niewiele wywietrzników) albo przy odrobinie szczęścia widok kratki praktycznie gwarantuje 112Am/112Ar (112Ap wydają się nieliczne), zaś te można rozróżnić po kształcie uchwytów promowych.
- reszta to 112Ag
Ze względu na ich liczebność nawet ślepy strzał mógłby przynieść taką odpowiedź
Nawet zmiany wprowadzane w trakcie napraw głównych w pierwszej dekadzie XXI wieku nie wydają się zbyt drastyczne i nie zaciemniają ogólnego schematu: generalnie wprowadziły różne wariacje zaokrąglonych okien i manewry z wywietrznikami przedziału elektrycznego.
Dla rodziny 111A sprawa wydaje się trudniejsza, bo typów było więcej, nawet starsze (jak 111Ab) były do niedawna w użyciu, i wygląda że HCP w niektórych przypadkach 'pożyczał' pudła albo nawet całe wagony jednego typu i oznaczał innym, coby się liczby zgadzały. Do tego zmiany większe lub mniejsze i w niektórych przypadkach (np 111Aw kontra 111Ax kontra 111Ay) bez odczytania tabliczki firmowej pozostaje jedynie przybliżony traf. A już po poważniejszych modernizacjach typ jako taki w ogóle jest bez znaczenia, bo np 111A-2 (ex 111Aw) i 111Aw przerabiane później i trzymające to oznaczenie to w rzeczy samej ten sam standard - i wagon użytkowo bardzo różny od oryginalnego.
Niemniej patrząc na kształ pudła (podwinięte/naspawane), schody (2/3), dach (gładki/ryfle, ilość wywietrzników), obecność ogrzewania nawiewnego, a w końcu ilość, rodzaj i położenie haków promowych da się określić datę produkcji z dokładnością do około 3 lat, czyli max 2-3 typów.
Temat jest coraz bardziej akademicki, bo wygląda że wiele wagonów wyrabia kilometry do rewizji i idzie w krzaki, naprawy główne są zaś tak zaawansowane, że skutkują powstawaniem nowych typów. W tej sytuacji dobrze się skupić kto i co wypuszcza, bo bałagan z oznaczeniami jest okropny. Strona
bautzen.cal.pl jest na chwilę obecną najlepszym źródłem informacji.
Wszelkie uwagi mile widziane!
Ciągle wyczekuję na możliwość weryfikacji ze Światem Kolei, ale równolegle działam, bo co się samemu przetrawi, to smakuje inaczej niż gotowiec.