• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon typu 94A

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.798 65 3
#21
Mam pytanie do Kolegi, dotyczące innego wagonu 2 osiowego. Skoro Kolega w latach 80-tych kręcił się w okolicach Rozwadowa to czy może Kolega pamięta wagon osobowy z odkrytymi pomostami dawnego typu Ci24 stojący na stacji w Rozwadowie jeśli doborze pamiętam na końcu peronów. Ja ten wagon widziałem w roku 87mym ale niestety nie zrobiłem zdjęcia bo gonilem Pt47 138 a potem już nie było czasu żeby tam wrócić. Wagon był w bardzo dobrym stanie jakby był jeszcze w eksploatacji ale służył wtedy już jakimś służbom drogowym za szatnie lub coś podobnego. Wagon ten miał normalne oznaczenie handlowe wagonu osobowego. Szczególnie poszukuję danych odnośnie jego numeru inwentarzowego i jakichkolwiek zdjęć a nawet samych ustnych wspomnień.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
131 3 0
#23
Od kiedy wagony z rodziny Bi/Ci dostały po 1985 roku oznaczenie 'Bh'? Przecież było ono typowe dla wagonów 120A oraz wszelkich ryflaków.
 

surmi_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Swego czasu grzebiąc w starej chałupie na działce znalazłem z ojcem fragment starej gazety, a w nim fabryczne foto (załącznik) wagonu typu 94A budowy ZNTK Opole. Zastanawia mnie malowanie egzemplarza przedstawionego na zdjęciu, bo na pewno nie jest to oliwkowe.

Sporo czasu minęło od Twojego posta ale....wagon, który pamiętam z dzieciństwa (jeździłem nim) był napewno w jasnym kolorze, ni to beż ni błęktitny - napewno jasna barwa, pamiętam bo szczepiony z oliwokowym ryflakiem wyglądał jak z innej planety
[DOUBLEPOST=1447882502][/DOUBLEPOST]
Mam pytanie do Kolegi, dotyczące innego wagonu 2 osiowego. Skoro Kolega w latach 80-tych kręcił się w okolicach Rozwadowa to czy może Kolega pamięta wagon osobowy z odkrytymi pomostami dawnego typu Ci24 stojący na stacji w Rozwadowie jeśli doborze pamiętam na końcu peronów. Ja ten wagon widziałem w roku 87mym ale niestety nie zrobiłem zdjęcia bo gonilem Pt47 138 a potem już nie było czasu żeby tam wrócić. Wagon był w bardzo dobrym stanie jakby był jeszcze w eksploatacji ale służył wtedy już jakimś służbom drogowym za szatnie lub coś podobnego. Wagon ten miał normalne oznaczenie handlowe wagonu osobowego. Szczególnie poszukuję danych odnośnie jego numeru inwentarzowego i jakichkolwiek zdjęć a nawet samych ustnych wspomnień.
Jacek - nie pamiętam niestety pomościaka a teraz w Rozwadowie nie ma dosłownie nic...ani śladu historii, regularnie jezdze tam rowerem, wsadzam nos w każdy kąt ale nic nie zostało z taboru chyba, że coś w wagonowni - poszukam jeszcze, popytam kolejarzy
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.798 65 3
#25
Wielkie dzięki Koledzy. Jeśli ten wagon znajdujący się w Skierniewicach to jest ten wagon , który stał w Rozwadowie (niestety nie znam jego historii) to najprawdopodobniej ja go nieco inaczej zapamiętałem. Przepraszam że posłuże sie przykładami modelarskimi ale szczególnie we wcześniejszym okresie mojego życia często porównywałem spotykany przeze mnie tabor do znanych mi modeli. I tak wagon z Rozwadowa zapamiętałem jako bardzo podobny do wagonu Ci 24 z firmy Liliput obecnie ten model produkuje Roco najczęściej do zestawów startowych i w zestawach do samodzielnego montażu. Być może jest to wynik ulotności ludzkiej pamięci natomiast wagon ze Skierniewic typu Di 24 swoimi szczegółami budowy najbardziej przypomina ten najstarszy i najprymitywniejszy model firmy Piko znanego z zestawów startowych z lat 60-tych do 80-tych a w wersji bez napisów z zestawów Junior. Jeszcze nie zgłebiłem wiedzy na temat wagonów z rodziny 24 ale do kompletu jeszcze należy Bi 24 charakteryzujący się najmniejszą liczba okien. Modele tego wagonu produkowało kiedyś Piko w skalach N i H0 z tym że w H0 przez jakiegoś podwykonawcę, później przejętego przez Sachsenmodelle. Ale wracając do skali 1:1 taki własnie wagon kiedyś widziałem w latach 70-tych najprawdopodobniej w czasie jazdy pociągiem z Gliwic do Rybnika. Niestety miałem wtedy kilka lat i nie pamiętam lokalizacji natomiast wrył mi się w pamięć charakterystyczny układ okien 2+WC+2. Później w latach 80-tych ( a od lat 90-tych zawodowo) bardzo często tamtedy jeździłem ale już nigdzie tego wagonu już nie spotkałem. Nadal byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś kto w latach 80-tych kręcąc się w okolicach Rozwadowa sfotografował opisywany przeze mnie wcześniej wagon i zechciał swoje zdjęcie pokazać. Jeszcze wracając do wagonu Di 24 ze Skierniewic i jego oznaczenia to rzeczywiście oznaczenie Bh jest błędne bo według obowiązującego od roku 1985-go systemu oznaczeń wagony o mniejszej liczbie osi niż 4 miały w oznaczeniu litery a lub aa (nie pamiętam które odnosza się do 2 aktóre do 3 osi). Nie wykluczam też możliwości że ktoś ten wagon po zmianie systemu oznaczeń oznaczył błędnie. Na pewno jednak wcześniej nosił oznaczenie Bi.
[DOUBLEPOST=1447932160,1447931328][/DOUBLEPOST]Ostatnio znalazłem w swoich zbiorach zdjęcie wagonu 94Aa nr 50 51 24 15 300-6 Bwi. Niestety niewiele mogę na jego temat powiedzieć. Najprawdopodobniej jest to zdjęcie zrobione w ZNTK Opole i być może jest ono jakimś "fabrycznym" zdjęciem.
94A.jpg
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
521 5 3
#27
Od kiedy wagony z rodziny Bi/Ci dostały po 1985 roku oznaczenie 'Bh'? Przecież było ono typowe dla wagonów 120A oraz wszelkich ryflaków.
Wagon drugiej klasy? Drugiej (B). Bezprzedziałowy z przejściem środkowym? Tak (h). Oznaczenie te jak widać typowe dla różnych typów wagonów o określonych parametrach.

Jeszcze wracając do wagonu Di 24 ze Skierniewic i jego oznaczenia to rzeczywiście oznaczenie Bh jest błędne bo według obowiązującego od roku 1985-go systemu oznaczeń wagony o mniejszej liczbie osi niż 4 miały w oznaczeniu litery a lub aa (nie pamiętam które odnosza się do 2 aktóre do 3 osi). Nie wykluczam też możliwości że ktoś ten wagon po zmianie systemu oznaczeń oznaczył błędnie. Na pewno jednak wcześniej nosił oznaczenie Bi.
Czy oznaczenia literowe a i aa dla wagonów pasażerskich o ilczbie osi mniejszej niż 4 były rzeczywiście wprowadzone na PKP? Jak dotąd nigdy się z tym nie spotkałem.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.895 37 1
#28
W 1985 roku weszły zmiany do przepisów znakowania wagonów pasażerskich PKP. Wtedy też oznaczenie w serii - literka " i " znacząca, że w wagon jest bezprzedziałowy (nie ma zamykanych przedziałów) została zmieniona na literkę " h ". Dotyczyło to wszystkich wagonów bezprzedziałowych nie zależnie od ilości osi, więc wagon serii Bi zmienił się w wagon serii Bh, podobnie jak wagon serii Bhixt (np. 102A) zmienił się też w Bh.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
131 3 0
#29
Ostatnio znalazłem w swoich zbiorach zdjęcie wagonu 94Aa nr 50 51 24 15 300-6 Bwi. Niestety niewiele mogę na jego temat powiedzieć. Najprawdopodobniej jest to zdjęcie zrobione w ZNTK Opole i być może jest ono jakimś "fabrycznym" zdjęciem.
Jest to bardzo możliwe, iż to ten sam wagon, co w pierwszym poście. Szkoda tylko że czarno-białe, ale zawsze z innej perspektywy. W dodatku prezentuje ono wagon prototypowy.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
#30
Wagon drugiej klasy? Drugiej (B). Bezprzedziałowy z przejściem środkowym? Tak (h). Oznaczenie te jak widać typowe dla różnych typów wagonów o określonych parametrach.


Czy oznaczenia literowe a i aa dla wagonów pasażerskich o ilczbie osi mniejszej niż 4 były rzeczywiście wprowadzone na PKP? Jak dotąd nigdy się z tym nie spotkałem.
Oczywiście, że oznaczenia "a" i "aa" dla 2- i 3-osiowych wagonów pasażerskich nie były nigdy wprowadzone na PKP.
Co więcej, nie spotkałem się nigdy i nigdzie nawet z zamiarem wprowadzenia takich oznaczeń wagonów osobowych PKP!
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
62 0 0
#31
Kupiliśmy do Węgorzewa dwie sztuki A i B,pierwszą wypasioną (kibel,prądnica)z kopalni piasku,a drugiego golasa( nawet półek nie było z pomnika u producenta z Opola.
Scan0001.jpg

A tak wyglądał,,golas" oddany po przeglądzie w Opolu. Siedzenia były tak brudne,że cała ekipa jechała na stojąco.
Przejazd Węg.2007.jpg.jpg

Wagon A po zakupie przetoczono do pewnej firmy w Gliwicach,specjalizującej się w naprawach wag.tow. Tam poddano go pseudo-piaskowaniu.
Idioci /bo nie można tego nazwac inaczej/ od piaskarki, pozatykali okna--kartonami!!! I oto co z tego wynikło
Wagon po malowaniu minią.jpg

Już wiedziałem że czeka nas zakup kompletu szyb. Ale najciekawsze było potem. Wagonik po dwudniowym postoju w T.Górach został OGOŁOCONY ze wszystkich części metalowych.
Do Węgorzewa dojechał wagon-widmo. Zero siedzeń,półek na bagaże,osłon kaloryferów. Przez pół roku wagon był odbudowywany ze zdobycznych i nowych elementów. Ale to temat na inną opowieść. Najważniejsze ,że po zamontowaniu nowych zb.powietrza pojazd został dopuszczony do ruchu przez komisarza PKP. A klasa 1 to poroniony pomysł Prezesa SHK,który wymyślił sobie ,,salonkę" z barem i cenę biletu z kosmosu. Za barem miała stać piękna szatynka w osobie Warsik-a i serwować VIP-om napoje i przekąski. I tak A i B zaczęły wspólną służbę w Węgorzewie...
 

surmi_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
Sporo czasu minęło od Twojego posta ale....wagon, który pamiętam z dzieciństwa (jeździłem nim) był napewno w jasnym kolorze, ni to beż ni błęktitny - napewno jasna barwa, pamiętam bo szczepiony z oliwokowym ryflakiem wyglądał jak z innej planety
[DOUBLEPOST=1447882502][/DOUBLEPOST]

Jacek - nie pamiętam niestety pomościaka a teraz w Rozwadowie nie ma dosłownie nic...ani śladu historii, regularnie jezdze tam rowerem, wsadzam nos w każdy kąt ale nic nie zostało z taboru chyba, że coś w wagonowni - poszukam jeszcze, popytam kolejarzy

celem uzupełnienia info...zajrzyj tutaj - są fotki z Rozwadowa na których masz m.in pomościaka, nr inwentarzowych raczej nie odczytasz:) http://swr.podkarpackakolej.net/spec/pz
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.798 65 3
#33
Wracając jeszcze do oznaczenia wagonów po roku 1985-tym na PKP, to niestety nie pamiętam z jakiego źródła pochodzi moja informacja o oznaczeniu literowym a i aa dotyczącym mniejszej liczby osi niż 4. Próbowałem odszukać tą informację jednak wygląda na to że mogła ona pochodzić z internetu i jak się okazało była błędna. Przyznam szczerze nawet mnie to zdumiało bo jeśli się nie mylę takie oznaczenie w swoim systemie zastosowały koleje DR i prawdopodobnie CSD. Ciekawe dlaczego taka informacja się jednak gdzieś znalazła, czy ktoś pomylił systemy oznaczeń z zagranicznymi czy być może jednak we wstępnej fazie ktoś myślał o wprowadzeniu takiego oznaczenia do systemu PKP. Faktem jest jednak że takiego oznaczenie nigdy na PKP nie zastosowano a rok 1985 to już rzeczywiście końcowy okres eksploatacji wagonów 2 osiowych a 3 osiowe raczej już wycofano wcześniej. Tak więc wypada mi Kolegów przeprosić za błędne informacje.
celem uzupełnienia info...zajrzyj tutaj - są fotki z Rozwadowa na których masz m.in pomościaka, nr inwentarzowych raczej nie odczytasz:) http://swr.podkarpackakolej.net/spec/pz
Bardzo ciekawe zdjęcia z tego linku. Wagony z pomostami to tutaj raczej z rodziny nowszych Donnerbuchsen-ów ale jeden wagon 3 osiowy z pomostem to ciekawostka. Nie wiem czy ten wagon ma 1 czy 2 pomosty. Ja taki wagon pamiętam jak jeszcze stał w połowie lat 80-tych w Gliwicach w krzakach na wolnych torach obok zestawu asenizacyjnego. Wagon ten miał jeden pomost a na ostoi miał przynitowaną tabliczkę z nazwą dyrekcji i numerem inwentarzowym. Dyrekcja była Posen a numeru nie pamiętam ( nie wykluczam że jest gdzieś zapisany w moich notatkach). W sumie ciekawi mnie co to jest za konstrukcja i czy jest to konstrukcja oryginalna czy jest to wagon poddany gruntownej przebudowie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.400 551 30
#34
Fajne zdjęcia na tej stronie, ale opisy niektórych są nieco kontrowersyjne: określanie zespołów trakcyjnych z trójmiejskiej SKM jako "Niemiecki pierwowzór naszych EW51, a więc i EN57" jest co najmniej dyskusyjne.

Jeśli chodzi o 3-osiowy wagon, to z pewnością ma on pomosty na obu końcach. Na stronie są dwa zdjęcia tego 2-wagonowego pociągu, prowadzonego SM(SP)30, opisanego jako pociąg do Zamościa w 1975 roku. Na pierwszej fotce widać ten wagon przez krzaki, ale widać pomost od strony pierwszego wagonu. Na drugim zdjęciu jest ten skład od tyłu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.798 65 3
#35
Jest to możliwe że miał pomosty z obu końców natomiast ja spotkałem podobne wagony z jednym pomostem. Natomiast zastanawia mnie co to sa za wagony i czy nie sa to gruntownie przebudowane wagony 3 osiowe pruskiego typu z pomostami na końcach i świetlikiem na dachu.
Co do opisów zdjęc to też mam troche zastrzezeń jak choćby określenie wagonów pietrowych jako Bhp, które takie oznaczenie otrzymywały dopiero 10-lat później wtedy to była Bipa. Ale nie opis jest tutaj najważniejszy zdjęcia mówia same za siebie i są wspaniała dokumentacja historii
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.798 65 3
#38
No to udało się przynajmniej ustalić pochodzenie tego wagonu. Mnie też austriacki rodowód też przyszedł do głowy ale zmylil mnie bardzo podobny wagon z Gliwic z tabliczką Posen i numerem. Czyżby wagon 3 osiowy z jednym pomostem był pochodzenia austriackiego a tabliczką Posen mogła być z czasów 2 Wojny. Być może wagon ten pochodził z międzywojennego PKP
 

Podobne wątki