• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon typu 94A

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#1
Swego czasu grzebiąc w starej chałupie na działce znalazłem z ojcem fragment starej gazety, a w nim fabryczne foto (załącznik) wagonu typu 94A budowy ZNTK Opole. Zastanawia mnie malowanie egzemplarza przedstawionego na zdjęciu, bo na pewno nie jest to oliwkowe.
 

Załączniki

papouszek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Swego czasu grzebiąc w starej chałupie na działce znalazłem z ojcem fragment starej gazety, a w nim fabryczne foto (załącznik) wagonu typu 94A budowy ZNTK Opole. Zastanawia mnie malowanie egzemplarza przedstawionego na zdjęciu, bo na pewno nie jest to oliwkowe.
No zgadza się, te wagony były tak malowane od nowości. Pamiętam taki look.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#5
Przypominam że ostatni wagon opuścił ZNTK w 1977, więc nie może być mowy o malowaniu "kremówkowym".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.467 552 30
#6
Też mi się wydaje, że były zielono-beżowe lub zielono-szare, ale nie założyłbym się. Oczywiście niekoniecznie w takich odcieniach, jak te z przełomu lat 1980-tych i 90-tych (choć nie jest to wykluczone), wtedy nie było jeszcze normy na takie malowanie.
 

papouszek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Przypominam że ostatni wagon opuścił ZNTK w 1977, więc nie może być mowy o malowaniu "kremówkowym".
Nie wiem dokładnie, jakie malowanie masz na myśli, ale jeśli dobrze zgaduję, że chodzi Ci o taki wzór (tu akurat jedynka z innymi kolorami, ale nieważne):

(www.ekk-wagon.pl)
to 94A były malowane zupełnie inaczej - inne odcienie, bardziej stonowane i inaczej ułożone. Nawiasem mówiąc zdumiało mnie to zdjęcie 94A z Węgorzewa:

(ruciane-nida.org)
NIGDY nie widziałem 94A z jedynką. Dlatego byłem zdziwiony:) W ogóle zacząłem się zastanawiać, gdzie widywałem takie wagony w latach 80. Standardowe miejsce: Koluszki, skąd skład takich wagonów z SP30 obsługiwał połączenie do Budziszewic Łódzkich. W Warszawie przez pewien czas tajkie wagony obsługiwały "klasę" z Głownego na Odolany (pisaliśmy juz o tym w innym wątku). No i jeszcze? Hm, niezwykle rzadko się spotykało te wagony. Myślałem o linii Mogilno - Orchowo, ale jednak nie - tam byla chyba SM41 i "szwedki" 43A, no może te nowsze - 102A. No i w końcu przyszło mi na myśl, że składem SP30 plus 94A jechałem na linii Wiatrowiec Warmiński - Sępopol. Nie jestem pewien, ale chyba tak. I więcej nie pamiętam:)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#8
Oprócz tych najczęściej widywanych - koluszkowskich przypomina mi się jeden wagonik tego typu widziany w okolicach Kielczy. Ponieważ wagon był przypięty do lokomotywy 401Da przypuszczam, że był własnością pobliskich zakładów chemicznych w Krupskim Młynie bądź był wypożyczony-dzierżawiony z PKP przez te zakłady.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#10
No właśnie to mnie zastanawia. Podobno z powodów tego samego sortu odstawiano sypialki budowy jugosłowiańskiej Gosza (np. roztrzaskany zlew czy muszla klozetowa). Oczywiście ubytek musiał być załatany oryginalnymi częściami, chociaż w późniejszych latach i tak stosowano polskie zamienniki (w tym wózki 4AN zastępowały oryginalne!).
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#11
Kontynuując temat (przepraszam że odkopuję). Przeczesałem cały internet w poszukiwaniu zakresu numeracji dla wagonów tego typu. Według mnie powinna wyglądać następująco: 50 51 24-15 xxx-x, co by pokrywało się także z wagonami Bi/Ci/BCi przerobionymi na ogrzewanie 500 V=. Zatem jakie numery kolejne miały wagony 94A?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.782 12 2
#12
Swego czasu grzebiąc w starej chałupie na działce znalazłem z ojcem fragment starej gazety, a w nim fabryczne foto (załącznik) wagonu typu 94A budowy ZNTK Opole. Zastanawia mnie malowanie egzemplarza przedstawionego na zdjęciu, bo na pewno nie jest to oliwkowe.
Coś z tym zdjęciem jest nie tak. Jakim cudem przewód sprzęgu ogrzewczego jest po lewej stronie?? Zdjęcie chyba nie pasowało i ktoś zrobił "lustro". ;)
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#13
Z uwagi na ogrzewanie 500 V= musiał być zamontowany po innej stronie, aby nie dochodziło do niezbyt ciekawych w skutkach pomyłek. Jednak wagony, które niedawno trafiły do Pyskowic, a wcześniej jeździły w SHK, mają ten sprzęg po właściwiej stronie, co sugeruje że ich instalacje ogrzewcze zostały przerobione na 3000 V=.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.831 65 3
#15
W latach 80-tych widywałem te wagony w malowaniu PKP. Jeden taki stacjonował bodajże w Dąbrowie Górniczej Ząbkowice i pomimo "handlowego" oznaczenia Bwi (numeru nie pamiętam), był juz uzytkowany przez słuzbę drogową i był pomalowany na dwa odcienie zieleni.
 
A

AJ

Gość
#16
Ja z kolei zapamiętałem je z Piotrkowa Tryb. jak oczekiwały razem z SU42 na kurs do Bełchatowa. Jak mi kopara spadła jak je pierwszy raz zobaczyłem w połowie lat osiemdziesiątych:LOL:. A skład liczył pięć lub sześć wagonów - było na co popatrzeć. W latach dziewięćdziesiątych widywałem je z kolei już jako wagony pociągu ratunkowego w Zajączkowie Tczewskim, gdzie trzy lub cztery z nich dokonywały swoich dni. Kiedyś pięknie ten temat był rozpracowany na forum 785mm niestety wszystko "wyparowało".
Może ktoś ma zapisane na twardzielu i by się podzielił?
W załączeniu zdjęcia z "Zająca"

94A.jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.080 12 0
#19
No jeden stoi w Olsztynie koło hali wachlarzowej,

DSC02297.jpg
4001002-0 U XG / Olsztyn-Główny / 4.06.2015

Kilka dalszych jeszcze parę lat temu stało na Kotlarni.
 

surmi_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Ktoś ma wiedzę, gdzie jeszcze poza Pyskowicami znajdują się te wagony?
jest pudło tego wagonu w Stalowej Woli i służy jako świetlica w kolejowych ogródkach działkowych - na 99% ten wagon przynależał do stacji Stalowa Wola Rozwadów - osobiscie nim podróżowałem na przełomie lat 82/85 (mogę się mylić +- 2,3 lata), regularnie jeżdził na linii Stalowa Wola Rozwadów - Biłgoraj/Zamość m.in z SP32, oficjalnie pewnie zezłomowany a kolejarze działkowcy uratowali go od śmierci, foto z września 2015
 

Załączniki

Podobne wątki