• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagon sypialny 3Aw

marek1704

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
224 0 0
#1
Poszukuję informacji o wagonach sypialnych 3Aw. Wagony takie były produkowane przez Pafawag i jeździły na kolejach wąskotorowych Rosji a w zasadzie wtedy Związku Radzieckiego.
Były dwa rodzaje tych wagonów sypialnych: bezprzedziałowe i z przedziałami.
Zdobyłem trochę informacji ale ale brakuje mi zdjęć zwłaszcza wagonu z przedziałami i informacji czy przedziały miały zamykane drzwi?
Jeżeli ktoś ma takie informacje bardzo proszę o podzielenie się nimi.
Poniżej kilka zdjęć z tego co udało mi się znaleźć.

3Aw-005.gif
3Aw-006.gif
cb8b1c3c17a1.jpg
dcaa2a6bad16.jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.239 3 1
#2
Tak mi się kojarzy, że te przedziałowe to byłą radosna twórczość towarzyszy ze związku
 
OP
OP
marek1704

marek1704

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
224 0 0
#3
Według rosyjskiej Wikipedii i różnych forum wagony były przerabiane w warsztatach na kolejce Rudnycia - Hołowaniwśk (Рудница — Голованевск) na dzisiejszej Ukrainie, ale jeździły na różnych kolejach. Robili też wagony bagażowe.

3Aw-002.jpg
5d5bd295e52f.jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.239 3 1
#4
Zaraz zaraz. Wagon pocztowy, który pokazałeś, był wagonem produkowanym w Pafawagu, o oznaczeniu 801C! To nie żaden bagażowy ani rękodzieło
 

Michal Z

Użytkownik
Reakcje
321 0 0
#5
Precyzując - wagony sypialne były przebudowywane w ZSRR z polskich osobowych typów 2Aw, 3Aw i jak, się okazuje 1Aw (patrz rys 33 w pierwszym poście).
Natomiast wagon w poście powyżej to wagon pocztowy a nie bagażowy i był produkowany w Pafawagu, ozn. typu 801C
 
OP
OP
marek1704

marek1704

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
224 0 0
#7
Na rosyjskich stronach napisano o przebudowywaniu wagonów na pocztowo-bagażowe bez podania z jakich wagonów. Może zmieniano tylko wnętrze? "В процессе эксплуатации в сетях УЖД МПС СССР, определённая часть вагонов силами ремонтных депо эксплуатирующих предприятий подвергнута реконструкции, с целью увеличения эксплуатационных возможностей вагонов. Так, некоторая часть вагонов была переделана в почтово-багажные; но наиболее интересной модификацией стали модернизированные в Гайворонской УЖД, где при реконструкции обычные «сидячие» вагоны были переделаны в спальные, частью плацкартные, частью в купейные"

Nadal mam nadzieję, że ktoś ma więcej informacji, rysunków, zdjęć wagonów przerobionych na sypialne.
 
Reakcje
321 0 0
#8
@Michal Z , jesteś pewny, że 33 to 1Aw a nie szkic 3Aw w stylu B.P.? Bo mi to tak właśnie wygląda
Pewien oczywiście nie jestem, ale wagon na rys 33. ma 7 okien - czyli tyle ile 1Aw (w 3Aw jest 8) i ma wyraźnie zaokrąglone czoła. Tak, wiem, 1Aw nie miał przedziału ogrzewczego, jednak należy pamiętać, że jego wersja eksportowa dla ZSRR już mogła takowy posiadać, bo jak wiemy z PKP ogrzewanie parowe nie bardzo sprawdzało się na wąskotorówkach... Może to właśnie z powodu braku własnego ogrzewania w ZSRR wagony te przebudowano na sypialne montując przy okazji własny piec. A może to tylko rysunek koncepcyjny używany potem w publikacjach ilustrujących w zamyśle ich autorów przebudowę 3Aw...
 
Reakcje
321 0 0
#9
Na rosyjskich stronach napisano o przebudowywaniu wagonów na pocztowo-bagażowe....
Na stronach można pisać co kto chce, a ten akurat tekst nic nie mówi o wag. bag.-pocztowych tylko o pocztowych.
Fakty są takie, że Pafawag produkował dla ZSRR wagony pocztowe (nie mylić z bagażowymi) i ja osobiście nie znam zdjęcia pokazującego jakkolwiek przebudowany wagon pocztowy typu 801C. Oczywiście nie wyklucza to używania wagonu pocztowego jako bagażowy, natomiast używanie go jako bagażowo-pocztowego nie jest już takie proste i oczywiste bo w takim wypadku bezwględnie wymagana jest całkowita separacja przedziału pocztowego od innych przedziałów i wagonów. To właśnie dlatego wagony pocztowe nie mają przejść do innych wag. doczepnych.
 

Podobne wątki