Co do normalnotorowych wagonów ciekawi mnie czy miały one klasyczne sprzęgi i zderzaki czy takie czołownice jak te na poniższym zdjęciu ...
Sądzę, że partia zbudowanych wagonów 903K na tor 1435 mm nie była wyposażona w klasyczne sprzęgi i zderzaki stosowane na PKP. Wagony posiadały sprzęgi samoczynne SA-3 tak jak zbudowana partia wagonów dla ZSRR. Podana długość wagonów obu zbudowanych wersji (na tor 1435 i 1524) jest taka sama i wynosi 14.730 mm.
Ponadto uważam, że bez ingerencji w konstrukcję ostoi w części czołowej wagonu - nie byłoby możliwości montażu klasycznego układu pociągowo-zderznego.
I jeszcze w nawiązaniu do wpisów Kolegi
@Stanisław1972 dotyczącego odmian wagonu 903K - uważam, że tu potrzebna jest osoba dogłębnie znająca "temat" i interesująca się kolejami byłego ZSRR. Z pewnością dużo cennych informacji można byłoby uzyskać od byłego producenta wagonów/pracowników ZASTAL-u, jednak firmy już nie ma, a archiwalne "papiery" w zdecydowanej większości zutylizowano. Chociaż należy zauważyć, że nawet w opracowaniach ZASTAL-u są rozbieżności ...
Ale wróćmy do odmian 903K. Zamieszczę kilka fotek oraz opiszę różnice i swoje spostrzeżenia (może się przydadzą ...

)
Pierwsza fotka "zaciągnięta" z tego wątku. Jak sądzę, przedstawia jeden z pierwszych zbudowanych w ZASTAL-u wagonów 903K. Widoczne, charakterystyczne elementy które ulegały zmianom - ryflowane pokrycie dachu, "krótki" (nie przez całą długość) pomost na dachu, pokrywy otworów wentylacyjnych w ścianach bocznych inne niż w kolejnych wersjach, dziewięć ryfli w polu pod pokrywami wentylacyjnymi, "ryflowane" drzwi boczne.
Na zdjęciu widoczny fragment budowanych w owym czasie wagonów typu 902K o numerze 269-0046 (czyli zapewne z pierwszych dostaw). Te wagony budowano dla ZSRR w latach 1961-1972 a łączna ich ilość to 37.588 sztuk.
Fotka druga i trzecia przedstawiają album ZASTAL-u z fotografią oraz krótkim opisem wagonu 903Ka, 903Kc.
Charakterystyczne elementy - zmienione pokrywy otworów wentylacyjnych w ścianach bocznych, pokrycie dachu - gładkie (ryfle tylko w górnej części czołowej dachu), inna ilość ryfli (tylko 7) pod pokrywami wentylacyjnymi, drzwi boczne - "ryflowane". Numer wagonu 274-4351.
Uważam, że fotka przedstawia jeden z pierwszych, seryjnie budowanych wagonów. Seryjna produkcja tego typu "ruszyła" w roku 1972 i zakończyła się w roku 1981 ogólną ilością 26.589 szt. (w tym 52 wagony na rozstaw toru 1435 "dla kraju").
Fotka czwarta - przedstawia wagon typu 902K z poszyciem z desek. Wagon posiada drzwi boczne które w/g mnie montowano w pierwszych wagonach typu 903K. Na wagonie widoczny jest napis informacyjny o producencie i data budowy - 12.VII.1965. Numer wagonu: 269-4553.
Fotka piąta i szósta - to rysunek wagonu typu 903Ka. Charakterystyczne elementy to - boczne drzwi w wersji "gładkiej", poszycie dachu bez ryfli (ryfle tylko w części czołowej), pomost przez całą długość dachu, dziewięć ryfli w polu pod bocznymi otworami wentylacyjnymi.
I to narazie w tym "temacie" tyle ...

Pozdrawiam !