• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Poznaniu

Reakcje
64 1 0
#22
Trochę dodam życia w tym wątku. Jako, że poza koleją w modelu i "realu" interesuję się również miejskim transportem szynowym to staram się nie omijać mniej lub bardziej interesujących wydarzeń w Poznaniu. Tutaj kilka zdjęć z jazd testowych mających na celu odbiór techniczny torowiska na ulicy Żegrze po gruntownym remoncie. Wszystko to miało miejsce dnia 12.08.2019, a info dostałem od kolegi z którym się tutaj przypałętałem.

Trasę pierwsza przetarła Tatra RT6-MF06AC #406. Podobno jechały w niej miejskie osobistości w postaci v-ce prezydenta miasta.
DSC_0964.jpg

Siemens Combino #510 wjeżdża powoli do tunelu, aby pojechać na Franowo gdzie nawróci i przyjedzie na kolejną rundę tutaj.
DSC_0998.jpg

GT8 #697 - dzisiaj tego wagonu(ani żadnego GT8 z Duesseldorfu) na linii nie zobaczymy.
DSC_1010.jpg

105Na+105NaD #290+#291. Od d strony :p
DSC_1018.jpg

Moderus Beta MF20AC #458. Rondo Żegrze. Po przebudowie rondo jest większe(porównywalne wielkością do ronda Rataje). Obiło mi się o uszy, że zostało powiększone aby tramwaj nie zostawał tyłkiem na jezdni, zmieścić się ma tutaj tramwaj o długości do 45 metrów.
DSC_1022.jpg

I ponownie Siemens Combino #510 tym razem na drugim końcu remontowanej trasy.
DSC_1029.jpg


Wszystkie przystanki na trasie zostały przystosowane długością do tramwajów 45 metrowych, których możemy się spodziewać w niedalekiej przyszłości(po to spięli jeden trójskład stopiątek). Natomiast widoczny na jednym zdjęciu drugi wylot torów z ronda jest przygotowany pod budowaną już trasę na Unii Lubelskiej.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#24
Wczoraj zakończyła tegoroczne funkcjonowanie turystyczna linia "0". Przy tej okazji swój debiut na tej linii zaliczył najnowszy poznański zabytek - wagon silnikowy typu KSW. Świeżo wyremontowany w Krakowie wagon, jest jedynym zachowanym z dziesięciu wagonów tego typu, które w 1944 roku trafiły dość przypadkowo do Poznania i tu już pozostały. Tramwaje wyprodukowała fabryka Fuchs w Heidelbergu i stąd w Poznaniu były określane jako typ "H" i nazywane "Heidelbergami".
Wagon nr 158 pięknie prezentował się w składzie z sanocką doczepą nr 436:

ALA_2022_34a.jpg


ALA_2022_34b.jpg


ALA_2022_34c.jpg
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#26
W trakcie remontu poznańskiego szybkiego tramwaju PST "Pestka", na końcu wyremontowanego odcinka utworzono prowizoryczną "pętlę".
To nie jest żadna "pętla" (ani prowizoryczna, ani w cudzysłowie), tylko tymczasowa końcówka czołowa. Pętla służy do zawracania pojazdu, a tutaj nic takiego nie ma miejsca, za to następuje zmiana kierunku jazdy.
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#30
"Dobre" wiadomości z Rozkopanego. Po remoncie trasa PST bez Moderusów.
https://gloswielkopolski.pl/nie-wsz...-trasa-pst-w-poznaniu-dlaczego/ar/c1-17547085
PST bez Moderusów.png

To dobra wiadomość. Moja "szanowna" nie lubi Moderusów. Jej faworytem jest Solaris. Szczególnie drugi człon, siedzenia dla osób z małym dzieckiem. Tysiące kilometrów przejechane z Dagmarką i Bartusiem na kolanach.
P.S.
Rozkopane to potoczna nowa nazwa Poznania (szczególnie popularna wśród mieszkańców i korzystających ze śródmieścia). W perfekcyjny sposób obecne władze miasta zaplanowały i zrealizowały ponad półroczny bajzel komunikacyjny w mieście. Oprócz półrocznego wyłączenia PST odcięto jedyne dwa ciągi komunikacji tramwajowej przez śródmieście.
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#31
Poznański Szybki Tramwaj PST po remoncie z Solarisami i innymi, lecz bez Moderusów.
Przejazd Solarisem nr 551 do Mostu Teatralnego. Pozdrowienia dla pana motorniczego. Dziękuję za wzorowy przejazd z maksymalnymi prędkościami 70km/h. Niecałe 8 minut i jesteśmy w centrum.
Tramwaje dopuszczone do PST widać jadące z przeciwnego kierunku.
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#32
Poznański Szybki Tramwaj PST strefa wężykowania Solaris kontra Moderus.
Wyraźnie widać nieprawidłowe zachowanie pudła względem wózka. Brak tłumików i stabilizatorów poprzecznych lub nieprawidłowa ich praca.Uczestniczyłem w badaniach zmęczeniowych wózków Solarisa oraz w badaniach amortyzatorów. Uczestniczyłem również w badaniach statycznych pudeł Solarisa.
 

Bartek310

Użytkownik
Reakcje
64 1 0
#33
Poznański Szybki Tramwaj PST strefa wężykowania Solaris kontra Moderus.
Wyraźnie widać nieprawidłowe zachowanie pudła względem wózka. Brak tłumików i stabilizatorów poprzecznych lub nieprawidłowa ich praca.Uczestniczyłem w badaniach zmęczeniowych wózków Solarisa oraz w badaniach amortyzatorów. Uczestniczyłem również w badaniach statycznych pudeł Solarisa.
Akurat ten film pojawił się też w innym miejscu i nie należy go traktować jako rzetelne porównanie. Jedno nagranie jest "z łapy", drugie z ustabilizowanej kamery. Oba przejazdy musiałyby być nagrane z kamery umocowanej tak samo stabilnie w kabinie aby pokazać rzeczywiste wężykowanie.

Niestety wyszła najpewniej wada w serii Gamma LF02 i LF03 po prostu, reszta tramwajów (poza 105Na, które miotają się jak szatan od zawsze na każdym torowisku) jeździ bardzo stabilnie.
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#34
... Oba przejazdy musiałyby być nagrane z kamery umocowanej tak samo stabilnie w kabinie aby pokazać rzeczywiste wężykowanie.

Niestety wyszła najpewniej wada w serii Gamma LF02 i LF03 po prostu, reszta tramwajów (poza 105Na, które miotają się jak szatan od zawsze na każdym torowisku) jeździ bardzo stabilnie.
Materiał filmowy jest taki jaki jest, ale wystarczający do wyciągnięcia wniosków. Nieprawidłowe zachowanie pudła względem wózka dla Moderusa Gamma jest widoczne bez porównywania z jakimkolwiek innym modelem tramwaju. Moderus Gamma jedzie skręcony w bok w zależności w jakim kierunku był ostatni łuk. Brak stabilizatora położenia pudła względem wózka. Wężykujący tor wymusza merdanie pudłem. Zawieszenie pudła na wózku wykazuje cechy równowagi chwiejnej. Amen.
A torowisko jest swoją drogą do reklamacji. Tak wyglądało układanie torowiska - akurat rejon wężykowania:

A tak zamienił stryjek siekierkę na kijek. Tor nowy po prawej stronie:
20230518_125024r.jpg

I jeszcze Moderus Gamma na Osiedlu Warszawskim:
 
Ostatnio edytowane:

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#38
Niedzielna parada stała się okazją do zaprezentowania poznaniakom i miłośnikom tramwajów, także tym przybyłym z innych miast, najnowszego nabytku parku zabytkowych pojazdów MPK Poznań, jakim jest wagon doczepny określony w Poznaniu jako typ S2D. Przybyły kilka dni wcześniej z Krakowa, gdzie został pieczołowicie odrestaurowany, zaprezentował się w składzie z wagonem silnikowym typu H.

ALA_2023_26a.jpg


ALA_2023_26b.jpg


Nowoczesne i przestronne wagony z "modnym" wówczas układem dwóch kabin, przedzielonych środkowym wejściem z niską podłogą, wyprodukowały w 1930 roku fabryki Linke-Hofmann (silnikowe) oraz Wismar i Niesky (doczepne), dla szczecińskiego przewoźnika. Po zakończeniu II wojny światowej, Szczecin znalazł się w granicach Polski, a ponieważ infrastruktura tego miasta mocno ucierpiała, posiadał nadwyżkę taborową, co wykorzystał, borykający się z problemami taborowymi, Poznań. Zakupiono wówczas ze Szczecina 30 wagonów, wśród których znalazło się 16 większych wagonów ze środkowym wejściem (po 8 silnikowych S2 i doczepnych S2D) oraz 14 starszego i mniejszego typu. Stało się to powodem, dla którego w Poznaniu określano szczecińskie wagony mianem "małych szczeciniaków" oraz "dużych szczeciniaków". Te drugie eksploatowano liniowo do początku lat 70., a w ostatnich latach wagony silnikowe przebudowano na doczepne S3D. Po wycofaniu z eksploatacji sporo z nich trafiło na działki w Poznaniu i okolicy, gdzie jeszcze przez lata pełniły funkcję altanek i magazynów.
W 2003 roku z inicjatywy MPK i Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych wspólne z Gazetą Wyborczą zorganizowana została medialna akcja poszukiwania takich właśnie starych wagonów tramwajowych, zachowanych na działkach. Głównym celem było znalezienie wyprodukowanego w Poznaniu w 1930 roku wagonu typu P1D, określanego popularnie jako "dwa pokoje z kuchnią". To się nie udało, jednak jeden z sygnałów doprowadził do znalezienia w podpoznańskim Suchym Lesie "dużego szczeciniaka". Wagon, który w Poznaniu posiadał numer taborowy 423, wyprodukowany został w fabryce Wismar jako doczepny. W momencie znalezienia wyglądał tak:

ALA_2023_26m.jpg


ALA_2023_26n.jpg


ALA_2023_26o.jpg


Po akcji wydobycia z dość mocno zagraconej działki, w której wraz z kolegami z KMPS-u miałem okazję uczestniczyć, w 2004 roku wagon trafił na przechowanie do fabryki FPS-Cegielski, gdzie oczekiwał dalszych decyzji.

ALA_2023_26s.jpg


W międzyczasie prowadzona była społeczna kwesta na odbudowę tego wagonu. Po 20 latach od znalezienia, wagon został odrestaurowany i już może cieszyć oczy miłośników zabytkowych tramwajów.

ALA_2023_26d.jpg


ALA_2023_26e.jpg


ALA_2023_26f.jpg


W przyszłorocznym sezonie linii turystycznych wagon S2D nr 423 z pewnością będzie jedną z największych atrakcji i wyznacznikiem "nowej jakości" wśród zabytkowego taboru, wszak to pierwszy taki wagon, który posiada choć kawałek niskiej podłogi!

ALA_2023_26c.jpg
 

Podobne wątki