• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje dwukierunkowe

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#1
W Warszawie po wielu latach pojawiły się ponownie tramwaje dwukierunkowe. Na nowej trasie przez Most Północny kursują od kilku dni Swingi Duo - dwukierunkowa wersja znanych już w Warszawie (i nie tylko) wagonów.

Nie jestem specem od komunikacji miejskiej i ciekaw jestem, gdzie jeszcze w Polsce są używane tramwaje dwukierunkowe i czy są to wagony stare (ew. sprowadzone z zagranicy używane), czy są też gdzieś takie wagony nowej budowy?
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
509 18 0
#5
Zaoszczędzili...
Przyjmując, że wagon dwukierunkowy jest droższy o około 30% od prawie takiego samego jednokierunkowego to łatwo wyliczyć ile tej oszczędności jest. Czyżby grunt, te kilkanaście arów, koło pustego i walącego się stadionu we Wrocławiu był tak drogi? A gdy weźmiemy pod uwagę koszt częstszej wymiany rozjazdów to wyniki znacząco nam się rozjadą.
Natomiast niezaprzeczalnym faktem jest, że wagony dwukierunkowe warto posiadać bo są choćby dobrym rozwiązaniem przy np. remontach, zamknięciu jakiegoś odcinka. Po nałożeniu rozjazdów nakładkowych przed zamkniętym odcinkiem możemy z reszty trasy korzystać co zmniejsza koszty funkcjonowania komunikacji zastępczej np. autobusowej.

W Krakowie eksploatowane są dwa typy wagonów dwukierunkowych: GT8S pochodzące z Dueseldorfu i N8 z Norymbergi i Essen.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#6
Wagony dwukierunkowe mają jeszcze jedną zaletę: pozwalają na budowę peronów z prawej i z lewej strony toru, czy choćby wyspowych, między dwoma torami przeciwnego kierunku. Jest to dość często stosowane za granicą.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
249 2 0
#7
Czyżby grunt, te kilkanaście arów, koło pustego i walącego się stadionu we Wrocławiu był tak drogi?
Walącego się? Że pusty to prawda. Chyba, że ty mówisz o tzw. Stadionie Olimpijskim, ale tam jest pętla...
Krańcówki wybudowali przy osiedlu Gaj i przy nowym stadionie tzw. Stadionie Miejskim, no i przy osiedlu Kozanów, ale tam to zrobili dodatkowo jednotorową łącznicę umożliwiającą zrobienie pętli na zasadzie hm... kryterium ulicznego. Tak przy okazji Kozanów to słynne na całą Polskę pływające osiedle, mieszkańców przepraszam za czarny humor.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#10
No, te 111 to takie nie całiem dwukierunkowe, muszą jeździć parami, spięte tyłami.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#13
Nie dopowiedziałem, że chodzi o w miarę nowe (z naciskiem na "w miarę") wagony, a w każdym razie wprowadzone do ruchu po zaprzestaniu produkcji N. Generalnie w Polsce, poza Śląskiem, dwukierunkowe wagony to raczej rzadkość, zwłaszcza wprowadzane do eksploatacji w ostatnich latach.
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
232 7 0
#14
W wielu miastach Polski (m.in Gdańsk, Łódź, Grudziądz) jeżdżą używane tramwaje dwukierunkowe sprowadzone z Niemiec czy Austrii (najczęściej to DUEWAG GT6 i GT8 i M8C/N8C)
są to tramwaje dwukierunkowe wąskotorowe i normalnotorowe, tylko że są wykorzystywane w ruchu normalnym tak jak jednokierunkowe czyli mają zablokowane drzwi z lewej strony (niektóre mają np zamontowane na stałe "barierki" - poręcze wzdłuż drzwi). Fotki z photorans.eu (wersje wąskotorowe GT8 i M8C) plus jedna fotka roco GT8 1/87. Wycofywane z Niemiec tramwaje jeżdżą później (tak jak autobusy:) ) w krajach uboższych Europy środkowo-wschodniej...

Duewag GT8.jpg


Duewag M8C.jpg


Duewag GT8 Roco.jpg
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
509 18 0
#15
O tak, zdecydowanie uboższych krajach. Na przykład w Holandii.
Popyt w Niemczech (niemieckich miastach!) jest tak duży, że przypomina on polski rynek modelarski i oczekujących na kolejne lokomotywy SM/SP42. Ceny też z kosmosu.
A ostatnie zdjęcie przedstawia model jednokierunkowy. Poszukaj odpowiedniego modelu firmy Lima i Rivarossi.
 

Railways

Znany użytkownik
Reakcje
1.063 16 0
#16
Kilka dni temu trafiłem na taki model:


Electrotren skala HO


albo taki:
Firma Kato (by Lemke) również skala HO:



albo dwuczłonowy:
Bachmann skala HO:
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#17
To tak z tymi tramwajami.
Istotnie pozwalają na znaczą redukcję nakładów i późniejszych kosztów eksploatacyjnych pętli tramwajowej. Można powrócić do klasycznego końca, jak i pośrednich "pętli" w charakterze przelotek a nawet zwykłych weksli na końcu linii jednotorowej.
Oczywiście także umożliwiają tworzenie stacji wyspowych, jak to jest w południowej części warszawskiego metra.
Ogólnie rzecz ujmując daje to iście fantastyczne uelastycznienie sieci tramwajowej. Zamiast zamykać cały ciąg komunikacyjny tramwaje mogą dojeżdżać aż do samego remontowanego miejsca i tam zawracać. W praktyce autobusowe linie zastępcze stają się niepotrzebne.
I tak tramwaje dwukierunkowe były i są eksploatowane.
Kraków:
Linia bodaj 72, która nawracała na ulicy Pawiej, gdzie były zarówno N8S jak i wagony 111N a zastępczo pojawiły się wagony N i UWAGA PN2.
Obecnie spory zasób jednak nie wykorzystywanych codziennie dwukierunków
Poznań:
Tylko w razie remontów wagony Duewag typ O oraz dwukierunkowe jednak JEDNOSTRONNE składy 105Na+105NaDK (drzwi po jednej stronie)
Wrocław:
"Tramwaj+" oraz wszystkie jego nowe linie mają w ramach oszczędności być pozbawione pętli toteż użytkuje się tam tramwaje Skoda 19T, jest to dwustronna wersja Skody 15T
Ponadto zdarzały się "wahadła" Czyli dwa 105Na połączone tyłami, gdzie pracował tylko jeden wagon w jednym kierunku. Jest też techniczny 102Na, zbudowany z dwóch "przodów" tego typu wagonu.
Warszawa:
Podczas remontu mostu na Andersa pojawił się pomysł zrobienia składów na kształt wrocławski, jednak zarzucono. do dziś można zauważyć wagony #1070 i #1045, które mają nad światłami mijania diodowe lampy czerwone.
Oczywiście linia 2 obsługiwana StringamiDuo. Oraz najprawdopodobniej 45 kolejnych z nowego przetargu. (Mam osobiście nadzieję że tylko takie tramwaje będą kupowane).
Oczywiście wisienka na torcie:
Bytomska linia 38 w GOP-ie:
DO DZIŚ EKSPLOATOWANA WAGONAMI N, dwa wagony #954 i #1118 z 1949 i 1951 roku
Miały być zastąpione wagonami 111N, ale okazały się za duże i za ciężkie. Poza tym nowe wagony Duewag typ P umożliwiają ruch podczas remontów.
To na tyle. Wszystko dwustronne "po eNkach"
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
388 5 1
#18
Filip7370 co do Krakowa to masz informacje baaaaardzo przeterminowane. Od czasu linii 72 było jeszcze kilka zastosowań wagonów dwukierunkowych podczas remontów i przy budowie nowych linii, że wspomnę remont rozjazdów przy teatrze Bagatela i nowe linie do Nowego Płaszowa lub do Czerwonych Maków. A obecnie wagony dwukierunkowe kursują na normalnych liniach. Tak na szybko linie: 2, 9, 11, 19 (to co spotykam na co dzień).
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.468 23 0
#20
Podepnę tutaj tą informację, bo dotyczy wagonu dwukierunkowego.
Po latach starań szczęśliwie zakończył się remont/odbudowa wagonu doczepnego ND, wyprodukowanego w Sanockiej Fabryce Wagonów w 1951 roku i eksploatowanego w Poznaniu z numerem 436. Udało się niemal perfekcyjnie odtworzyć wygląd fabryczny wagonu wraz z jego podstawową cechą, a mianowicie: dwukierunkowością. Jest to pierwszy i na razie jedyny, wagon dwustronny i dwukierunkowy w parku wagonów historycznych MPK Poznań. W planach jest remont i odbudowa wagonu silnikowego N wg tego samego standardu. Na razie wagon ND będzie eksploatowany jako trzeci w trójskładzie z jednostronnymi i jednokierunkowymi, zmodyfikowanymi wagonami N-602 i ND-456.
 

Załączniki

Podobne wątki