To tak z tymi tramwajami.
Istotnie pozwalają na znaczą redukcję nakładów i późniejszych kosztów eksploatacyjnych pętli tramwajowej. Można powrócić do klasycznego końca, jak i pośrednich "pętli" w charakterze przelotek a nawet zwykłych weksli na końcu linii jednotorowej.
Oczywiście także umożliwiają tworzenie stacji wyspowych, jak to jest w południowej części warszawskiego metra.
Ogólnie rzecz ujmując daje to iście fantastyczne uelastycznienie sieci tramwajowej. Zamiast zamykać cały ciąg komunikacyjny tramwaje mogą dojeżdżać aż do samego remontowanego miejsca i tam zawracać. W praktyce autobusowe linie zastępcze stają się niepotrzebne.
I tak tramwaje dwukierunkowe były i są eksploatowane.
Kraków:
Linia bodaj 72, która nawracała na ulicy Pawiej, gdzie były zarówno N8S jak i wagony 111N a zastępczo pojawiły się wagony N i UWAGA PN2.
Obecnie spory zasób jednak nie wykorzystywanych codziennie dwukierunków
Poznań:
Tylko w razie remontów wagony Duewag typ O oraz dwukierunkowe jednak JEDNOSTRONNE składy 105Na+105NaDK (drzwi po jednej stronie)
Wrocław:
"Tramwaj+" oraz wszystkie jego nowe linie mają w ramach oszczędności być pozbawione pętli toteż użytkuje się tam tramwaje Skoda 19T, jest to dwustronna wersja Skody 15T
Ponadto zdarzały się "wahadła" Czyli dwa 105Na połączone tyłami, gdzie pracował tylko jeden wagon w jednym kierunku. Jest też techniczny 102Na, zbudowany z dwóch "przodów" tego typu wagonu.
Warszawa:
Podczas remontu mostu na Andersa pojawił się pomysł zrobienia składów na kształt wrocławski, jednak zarzucono. do dziś można zauważyć wagony #1070 i #1045, które mają nad światłami mijania diodowe lampy czerwone.
Oczywiście linia 2 obsługiwana StringamiDuo. Oraz najprawdopodobniej 45 kolejnych z nowego przetargu. (Mam osobiście nadzieję że tylko takie tramwaje będą kupowane).
Oczywiście wisienka na torcie:
Bytomska linia 38 w GOP-ie:
DO DZIŚ EKSPLOATOWANA WAGONAMI N, dwa wagony #954 i #1118 z 1949 i 1951 roku
Miały być zastąpione wagonami 111N, ale okazały się za duże i za ciężkie. Poza tym nowe wagony Duewag typ P umożliwiają ruch podczas remontów.
To na tyle. Wszystko dwustronne "po eNkach"