• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TkH 4017 ROCO - rozdzielenie dymu od oświetlenia

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#1
W lokomotywie można zamontować generator dymu. Niestety jest on załączany równocześnie z oświetleniem. Ponadto przednie i jedyne oświetlenie świeci także podczas jazdy w tył. Bardzo prosto można naprawić te błędy. Trzeba wyciągną płytkę drukowaną (konieczne wyjęcie silnika) i przeciąć połączenie pinu 6 z pinem 2 złącza dekodera. Po tym zabiegu światła przód (pin 6) steruje generatorem dymu, natomiast światła tył (pin 2) załączają przednie oświetlenie.
Trzeba więc przeprogramować dekoder tak, aby dymem sterował klawisz np F2, a F0 załączało wyjście świateł tylnych. Dla dekodera ZIMO można to zrobić ustawiając następujące CV:

adr war komentarz
CV ość

33 2 F0 front steruje FO0r (światła tył) - FH
34 0 F0 rear wyłączone
35 0 F1 off
36 1 F2 steruje FO0h (światła przód) - RH (dymem)
37 0 F3 off
38 0 F4 off
39 0 F5 off
124 3 F4 - jazda manewrowa
125 64 Dym przez 5min
126 53 Rozświetlanie świateł przednich
61 97 Mapowanie ZIMO
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#2
Aha... czyli jak naciśniesz F0 a lokomotywka jedzie do przodu (kotłem naprzód :D) to zapalą się światła z tyłu?
A gdy CV125=64 to po 5 min. światła zgasną?
Jeszcze jak naciśniesz F2, to lokomotywka zacznie dymić i zapalą się jeszcze światła z przodu?
A jak lokomotywka jedzie do tyłu:
CV36=1 więc F2 ma włączać FA0p, zgoda, włączy je (już drobiazg, że z przodu ;) ), tylko tyle, że CV126 odnosi się do wyjścia FA2 a nie FA0p więc dym nie wyłączy się po 5 minutach ani światełka się łagodnie nie rozświecą ;)

W sumie to się pogubiłem w tych ustawieniach :ROFL:
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.778 62 3
#3
Władziu, jeszcze raz przeczytaj od początku.
Lokomotywa, o której wspomina @r-mik, ma tylko przednie oświetlenie i to spięte razem z wyjściami Funkcyjnymi F0p i F0t
Rozdzielenie pinu 2 i 6 złącza NEM652, to rozdzielenie właśnie tych wyjść funkcyjnych od siebie na płytce. Pin2 - F0t, Pin6 - F0p
Jeśli wyjście funkcyjne F0p steruje teraz generatorem dymu, to odpowiada mu CV125, a F0t CV126.
Jeśli wyjście funkcyjne ma się zapalać przy jeździe do przodu, to w CV33 (jazda na przód) powinna być wpisana wartość 2 (załączenie wyjścia funkcyjnego F0t, które jest podłączone do jedynej w modelu przedniej żarówki).
Jednak dla wyjścia F0p, za które odpowiada CV125 wpisałbym wartość 72, czyli sterowanie generatorem dymu dla lokomotyw parowych.
Natomiast nie wiem jak się zachowa dekoder, gdyż producent nie przewiduje możliwości sterowania generatora dymu tym wyjściem. W DTR'ce podaje zakres wyjść funkcyjnych F01 do F06.
Poza tym trzeba by się było pokusić o charakterystykę pracy generatora w ustawieniach CV137,138 oraz 139
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#4
Eeee... poważnie Roco wymyśliło takie połączenia w tej lokomotywce???
Jak przeczytałem to pomyślałem, że to dowcip jakiś jest :D
W takim razie to co napisał r-mik powinno działać ;)
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.778 62 3
#5
No nie do końca. Bo wyjście funkcyjne F0p raczej nie będzie działało w funkcji generatora dymu, no i nie wiadomo, czy przypadkiem nie zacznie siędymić z dekodera, a nie z generatora. W jakimś celu Zimo zaleca wzmacniacz.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#6
Rzeczywiście to takie jest :ROFL:
br80.jpg

Zero cefałkologii:
-przeciąć ścieżkę tam gdzie jest czerwony krzyżyk,
-odlutować żółty kabelek z wtyczki.
-połączyć ścieżkę od generatora kabelkiem z zielonym, tzn. z pin3.
Ten zielony kabelek (FA1) to ma chyba każdy dekoder :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#7
Ten zielony kabelek (FA1) to ma chyba każdy dekoder :)
Właśnie nie. Ze względu na rozmiary użyłem miniaturowego dekodera ZIMO (zdaje sie MX63), który ma tylko wyjścia świateł bez innych wyjść (np F1).
Moje rozwiązanie nie powoduje konieczności przelutowywania kabelków z wtyczki do płytki, dzięki czemu w razie konieczności wymiany (pożyczenia) dekodera nie muszę wyciągać płytki z lokomotywy i sięgać po lutownicę.[DOUBLEPOST=1388766796][/DOUBLEPOST]
No nie do końca. Bo wyjście funkcyjne F0p raczej nie będzie działało w funkcji generatora dymu, no i nie wiadomo, czy przypadkiem nie zacznie siędymić z dekodera, a nie z generatora. (...)
Przeczytaj parametry generatory dymu (pobór prądu) i wyjść funkcyjnych (wydajność prądowa) i wtedy się wypowiedż.

(...)W jakimś celu Zimo zaleca wzmacniacz.
Tak, np do sprzęgów elektromagnetycznych. Tam rdzeń wchodzi w nasycenie, a wiadomo co to oznacza.
 
Ostatnio edytowane:

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.778 62 3
#8
Właśnie nie. Ze względu na rozmiary użyłem miniaturowego dekodera ZIMO (zdaje sie MX63), który ma tylko wyjścia świateł bez innych wyjść (np F1)...
Skąd chłopie żeś wytrzasnął taki stary dekoder?
Przeczytaj parametry generatory dymu (pobór prądu) i wyjść funkcyjnych (wydajność prądowa) i wtedy się wypowiedż...
Przeczytaj sobie DTR dekoderów i wtedy się wypowiedz.
...Tak, np do sprzęgów elektromagnetycznych. Tam rdzeń wchodzi w nasycenie, a wiadomo co to oznacza.
Nie, nie dla wszystkich wiadomo co to oznacza.
Nie wiem, czy zauważyłeś tą subtelną różnicę, że odpisując na Twojego posta nie miałem na celu Cię obrazić, a przyznać Ci rację w stosunku do wypowiedzi WM_modela, który się po prostu zamotał.
Gdy zobaczyłem, że odpowiedziałeś coś w wątku myślałem, że dopiszesz coś mądrego..... Myliłem się.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#9
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#10
Skąd chłopie żeś wytrzasnął taki stary dekoder?
Poczytaj uważnie, napisałem "zdaje się".[DOUBLEPOST=1388783102][/DOUBLEPOST]
ATPO, gość który zaczął temat na tym forum napisał, że po pół godzinie takiego podłączenia sp* się dekoder :ROFL:
Jaki miał dekoder?
Jaki generator dymu?

W moim przypadku generator dymu pobiera 70% prądu dopuszczalnego przez wyprowadzenie swiateł i problemu nie ma.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
r-mik

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#12
(...)
Z tego zdjęcia:
Zobacz załącznik 164023
...zamieszczonego na tym forum: http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=15078 wynika, że jest tam dość miejsca nawet na nie bardzo miniaturowy dekoder
A jakiś pomysł aby zastąpić żarówkę led-em? W ścieżce na prawo można by umieścić rezystor ograniczający prąd, ale silnik przeszkadza. Wiem, że rozwiązaniem są ledy tzw 12V ale mam "wiadro" zwykłych białych ciepłych.
Czemu upieram się przy ledach. Przy małej prędkości żarówki pobierają znaczny prąd w porównaniu do silnika i trzeba dać duży kondensator UPS. Przy większych prędkościach nie ma to znaczenia bo koło zamachowe rozwiazuje problem.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#13
TY się MNIE pytasz jak zastąpić żarówkę LEDem :ROFL:
Wyrzuć te dwa dławiki i kondensator z płytki i już masz miejsce...