• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Tillig, 74818] Wagon WLABd "WARS" 52 51 70-80 000-3

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#21
Sorrki za odgrzanie kotleta. Ale czepiając się, żaden z Was/Nas nie zwrócił uwagi na różnicę kolorów wobec oryginału.
Model ma ciemniejszy odcień niebieskiego i pas jest pomarańczowy, kiedy w oryginale jest żółty....
 

Waldek Wars

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
#22
Sorrki za odgrzanie kotleta. Ale czepiając się, żaden z Was/Nas nie zwrócił uwagi na różnicę kolorów wobec oryginału.
Model ma ciemniejszy odcień niebieskiego i pas jest pomarańczowy, kiedy w oryginale jest żółty....
Dzień dobry lub dobry wieczór.Z zainteresowaniem odczytalem zamieszczone informacje dotyczące problemu z wagonen Gorlitz sypialnym tzw.niebieskim Firmy Tillng.Jestem posiadaczem tego wagonu-modelu a także kilku innych PKP-Tilling.Zajmuje się modelarstwem głównie lotniczym skala 1:48 i 1:32 oraz pojazdy 1:35 od 50-lat.Postanowilem podzielić swoimi uwagami z kolegami modelarzami odnośnie wagonu sypialnego.W latach 1984 -1988 pracowałem w Gdyńskim oddziale Warsu jako konduktor wagonów sypialnych tak to się nazywa to stanowisko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#23
Witamy Kolegę Waldka i z zainteresowaniem czekamy na jego uwagi na temat wagonów sypialnych, zgodnie z obietnicą.
.Postanowilem podzielić swoimi uwagami z kolegami modelarzami odnośnie wagonu sypialnego.
A przy okazji, firma produkująca modele tych wagonów nazywa się Tillig, a nie Tilling.
 

Waldek Wars

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
#24
Dzień dobry lub dobry wieczór.Z zainteresowaniem odczytalem zamieszczone informacje dotyczące problemu z wagonen Gorlitz sypialnym tzw.niebieskim Firmy Tillng.Jestem posiadaczem tego wagonu-modelu a także kilku innych PKP-Tilling.Zajmuje się modelarstwem głównie lotniczym skala 1:48 i 1:32 oraz pojazdy 1:35 od 50-lat.Postanowilem podzielić swoimi uwagami z kolegami modelarzami odnośnie wagonu sypialnego.W latach 1984 -1988 pracowałem w Gdyńskim oddziale Warsu jako konduktor wagonów sypialnych tak to się nazywa to stanowisko.
Miałem więc okazje na pewno obsługiwać wagon zaproponoway w wersji przez Tillinga.A teraz szczegóły.Starsze wagony sprowadzone do PKP z pierwszych dostaw:nazwaliśmy je trumnami ponieważ skrzpiały niemiłosiernie w trakcie jazdy oraz był nieprzyjemny zapach - wykladziny podłogowe były zbudowałe po prostu
wyeksplatowane- miały spore różnice w wyposażeniu wewnętrznym w stosunku do wagonów z pózniejszych dostaw.Zaznaczam, iż w omawianych przeze mnie latach istnieją olbrzymie problemy z częścami zamiennymi farbami itp.Wagony stojące w jednym składzie na Gdyni - Postojowa miały przeróżne odcienie niebieskiego od jasnego niebieskiego do bardzo ciemno-niebieskiego.Pracownicy też mieli szyte mundury w różnych odcieniach niebieskiego.Z tymi mundurami też był niezły cyrk, ogrzewanie wagonu było inaczej etarzowe na węgiel,a węgiel kiepskiej jakości latwo było mundur usmalic.W podsumowaniu kolor niebieski mógł być różny wagony przychodziły po rewizji też w różnych odcieniach.Dachy miały byly po rewizji malowane na srebno-szary ale tam był spory komin od pieca więc szybko dach miał rożne kolory tym bardziej iż na tzw. postoju nie było tzw. cugu a palić trzeba było aby instalacja wodna nie padła.Napisy odzaczenia mogły też sporo różnicy w kolorze,a także w szablonie.Zasadniczo miał napis Wars oraz napisy informacji w kilku językach o wagonie sypialnym powinny być widoczne wieczorem czy w nocy,ale nie zawsze tak było, nawet z wagonami przychodzącymi z rewizji po odmalowaniu oznakowan.Moja pamięć może zawodzic; ale wagony które nie miały odmalowania po rewizji miały omawiane oznaczenia bardziej czytalne pommimo iż podstawowy kolor niebieski był mocno zużyty.Podwozie i wózki był powarznie zabezpieczane kolorem czarnym trudno scieralnym który nabierał koloru czarno brunatnego w czasie jazdy-eksploatacji.Koła tzw. luzne obręcze to była prawdziwa plaga:były często wyłączenia wagonu z składu i wypędzanie pasażerów do przeladowanych wagonów ogólnopasażerskich.W tym miejscu należy zaznaczyć -firma Tilling może korzystała z różnych zdjęć może pasażerów jak wsiadają; wtedy można uchwycić wózki i koła pomimo-iż nie wolno było robić zdjęcia na terenach PKP(szpieg mogli zabić).Sygnalizacja tylnia poruszana w modelu to w czasach mojej pracy prawdziwy obłęd poprostu zakładaliśmy kalkę do maszynopisu obowiązkowo w kolorze brązu robił się w włączeniu żarówki czerwony i z głowy (nie dzwonili z rogatek czy nastawni że nie ma tylnich światej to bardzo poważna sprawa !bezpieczeństwo skład ma olbrzymią masę i prędkość i należy widzieć jego tył)na zdjęciu może to wyglądać jako całość.Mam jeszcze nielicznych kolegów konduktorow może posiadają jakieś interesujące materiały dotyczące Gorlitz.Tych wagonów jest coraz mniej a wiarygodne materialy dla modelarzy zwlaszcza z lat 1970-80 nie jest łatwo pozyskaćMiałem okazje spotkać się z konduktorem i Gorlitzem Bułgarskich koleji nie bylo przedziału służbowego kuchenka gazowa na korytarzu i siedzisko dla konduktora na korytarzu Wagon miał całkowicie zanikające odznaczenia zewnętrzne oraz trudno to nazwać kolor niebieski.U nas nie było dobrze ale u braci z naszego uwczesnego RWPG nie lepiej.Pozdrawiam.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 1 0
#25
Mam pytanie. Czy wagony z tzw 1 dostawy G67. W ukladzie okien , strona z toaleta mialy rowne odstepy miedzy okienne. W artykule z Swiata K mamy zdjecia tylo po stronie korytarza. (Wagon z krk i waw.). Pomocne byly by dobre zdjecia "ostancow" chabowka czy inne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#26
Tilliga
Tillig :mad:

Ciekawe spostrzeżenia kolegi Waldka, ale bardzo bym prosił o więcej uwagi przy pisaniu, bo trudno się to czyta, zwłaszcza, gdy nie ma odstępu między kropką a początkiem następnego zdania. O literówkach i niewłaściwie użytych wyrazach (przypuszczam, że podpowiadanych przez jakiegoś automatycznego "poprawiacza";)) już nie wspomnę...
 

Podobne wątki