• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tender rosyjskiego parowozu FD

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
#3
Trochę to zakręcone bo sześcioosiowy to był tender (choć były też zapinane 4-siowe) zaś parowóz był 5-osiowy+ oś toczna z przodu i z tyłu.
Ale jeżeli koledze chodzi o pochodzenie tendra to ja kiedyś słyszałem taką informację ze kilka takich parowozów chodziło po normalnym torze aby przyśpieszyć przewóz "zdobyczy wojennych" na wschód.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
486 1 0
#4
Inna wersja mówi że to tender parowozu przejętego przez Niemców i badanego w LVA Gruenewald podczas drugiej wojny światowej. Tender trafił na PKP w już jako wagon ppoż.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#5
słyszałem taką informację ze kilka takich parowozów chodziło po normalnym torze aby przyśpieszyć przewóz "zdobyczy wojennych" na wschód.
No nie wiem. Niemcy zaniechali przekuwania parowozów FD oraz IS na tor normalny, bo nie mieściły się w europejskiej skrajni. Ponadto skąd wiadomo, że to tender od FD, a nie np. od IS? To jest po prostu sowiecki tender typu 6P, stosowany w obu wymienionych przeze mnie seriach parowozu. Hipoteza przywleczenia go przez okupanta jako zbiornika ppoż. wydaje się najbardziej prawdopodobna.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#6
Nie wniosę niestety żadnej informacji na temat tego, w jaki sposób ów tender trafił na PKP, ale pozwolę sobie zamieścić skan slajdu, jaki wykonałem w Pile w połowie lat 80-tych, jeszcze przed jej zadrutowaniem. W tle widoczny jeden z wycofanych Ty43. Dokładna data jest do ustalenia, jeśli to komu potrzebne.
2.jpg
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#9
Nie masz może z tamtych czasów jakichś zdjęć wagonów? Chocby ten na prawo...
Przykro mi bardzo, ale całe życie byłem ortodoksyjnym parowoziarzem i praktycznie nic innego na kolei mnie nie interesowało. Jeżeli na moich zdjęciach trafia się coś z innych działek kolejowych, to praktycznie tylko gdzieś w tle, jako raczej niezamierzony efekt. A jedyny chyba wagon, któremu poświęciłem osobne zdjęcia, to pewnie ten oto z Lęborka. No, jeszcze to pudło tej donnerbuchsy, ale tu już raczej nawet trudno mówić o kompletnym wagonie.

101.jpg
110.jpg
108.jpg
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#11
Nie jestem koneserem sowieckich tendrów, ale zauważyłem na podstawie różnych zdjęć – choćby i swojego, jakie zrobiłem kilka lat temu w muzeum w Petersburgu – że „nasz” tender ma inny kształt zejścia skrzyni węglowej oraz przede wszystkim – inne wózki. Czy to zatem na pewno tender od FD i IS?

404.jpg
 

Załączniki

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
#12
... o pochodzenie tendra to ja kiedyś słyszałem taką informację ze kilka takich parowozów chodziło po normalnym torze aby przyśpieszyć przewóz "zdobyczy wojennych" na wschód.
Inna wersja mówi że to tender parowozu przejętego przez Niemców i badanego w LVA Gruenewald podczas drugiej wojny światowej. Tender trafił na PKP w już jako wagon ppoż.
No nie wiem. Niemcy zaniechali przekuwania parowozów FD oraz IS na tor normalny, bo nie mieściły się w europejskiej skrajni. Ponadto skąd wiadomo, że to tender od FD, a nie np. od IS? To jest po prostu sowiecki tender typu 6P, stosowany w obu wymienionych przeze mnie seriach parowozu. Hipoteza przywleczenia go przez okupanta jako zbiornika ppoż. wydaje się najbardziej prawdopodobna.
-Tomasz Roszak w swoim najnowszym dziele http://www.kolpress.pl/?314,normalnotorowe-parowozy-amerykanskie-na-pkp
wspomina o..kotle od ..FD przywiezionym do ZNTK Wroclaw z ..ZNTK Opole gdzie używano go do celow grzewczych na naprawe okresowa w styczniu 1962 roku (kociol pracowal o 1988 roku!)- może bylo tak , że ten tender i ten kociol kiedyś należaly do siebie to znaczy ten FD z ZNTK Opole to był przed przemianowaniem po prostu IS .. a podwozie ?-(Awaria , wypadek? pociete jako nieużyteczne po zaniechaniu starań strony ZSRR o zwrot może to już bylo po ponownym przekuciu na szerokość normalną torow PKP)
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
#17
-okiej !
ale gorąco się zrobi jak obydwa tego samego wzrostu będą znaczy się długości kotłów miałem na myśli ma się rozumieć ponad trzynascie mietrów
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#18

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#20
Poznanie historii obu tych obiektów mogłoby być bardzo ciekawe. Wariant przywleczenia, a zwłaszcza pozostawienia ich na ziemiach polskich przez Niemców - choć oczywiście całkiem możliwy - wydaje się być stosunkowo jednak mało prawdopodobny z tego powodu, iż zdaje się, że Niemcy zdobyli stosunkowo mało nowoczesnego taboru sowieckiego. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na pierwsze i ostatnie zdjęcie w opisie tych fotek w książce Knippinga i Schulza "Die Deutsche Reichsbahn 1939-1945. Zwischen Ostfront und Atlantikwall".
Unbenannt-Scannen-01.jpg
 

Podobne wątki