• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tender dublet

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.268 39 0
#1
Poszukując zdjęć w Internecie do "pobrudzenia" niemieckiej BR41 natrafiłem na dwa gdzie zastosowany jest dla tej lokomotywy "podwójny tender". Czy ktoś wie czy była to częsta praktyka ? Po co stosowana - oczywiste wydaje się że aby zwiększyć zapas węgla i wody ale może coś więcej ? Czy "środkowy tender" był jakoś specjalnie przystosowany ? W jaki sposób transportowano (jeśli) wodę i węgiel pomiędzy tendrami do lokomotywy ?

br41-1.jpg


br41-2.jpg
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.358 5 0
#2
Dwa tendry były (są) stosowane w przypadku parowozów opalanych mazutem. Z tego co się orientuję to rozwiązanie takie w przypadku kolei niemieckich było stosowane raczej tylko w pociągach specjalnych a nie podczas normalnej służby.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#3
Dwa tendry były już stosowane przez DR w czasie II wojny. Ale w tym przypadku chodziło głównie o zapas wody. Jest kilka zdjęć, na których widać, że do parowozów nowszych serii są doczepione tendry od dawno wycofanych serii.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.268 39 0
#4
Dziękuje za informacje.
Jak ktoś natrafi - na inne fotki to chętnie pooglądam. Czy taki dublecik przy węglowym parowozie też byłby uzasadniony ?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
383 5 1
#7
Zdrada 69 zdjęć "ubrudzonych" 41 raczej nie znajdziesz..... bo one nigdy nie były brudne:podstepny:, przynajmniej wg naszych "norm". Drugi tender stosują tylko obecnie dla zwiększenia zasięgu między kolejnymi naborami wody, bo żurawi prawie nie ma i trzeba "zamawiać" strażaków co jest kłopotliwe bo musza dojechać do toru i trwa to dość długo. Nie natrafiłem na stosowanie takich "dodatkowych" tendrów przy parowozach opalanych węglem w Europie natomiast np. w Afryce Południowej normalne było, że parowóz za normalnym węglowym tendrem ciągnął normalna 4 osiowa cysternę z dodatkowym zapasem wody.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.268 39 0
#8
Dampflok - Dzięki za dodatkowe fotki. Tutaj tez filmiki można znaleźć: http://www.nadodrze.strefa.pl/wiadomosci/kwiecien2011/18.04.2011_wiadom.htm

Tomek K. - Z tym brakiem "brudu" to nie do końca tak jest - zaświnione pewnie nie ale jednak się brudziły. Zresztą popatrz na pierwszą z fotek które zamieściłem. Podwozie - zestawy kołowe pierwszego tendra - czyste. Drugiego - zabrudzone. Na drugiej fotce jest odwrotnie. To także zależało chyba trochę czy DR czy DB ... Z tym brudem to też miałem na myśli "ślady eksploatacji" - czyli szerzej. Tutaj np. bardzo fajna fotka niemieckiego tendra (DR):
tender.jpg


Jak rozumiem na tych dwóch moich fotkach to tendry raczej z paliwem ciekłym (mazutem) ? Małe te fotki a i ja nie jestem specjalistą. Jakby się komuś chciało przypatrzeć podaję tez linki do stron gdzie znalazłem fotkę:
http://www-personal.umich.edu/~khmiska/_derived/BR 41.htm
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#9
Nie natrafiłem na stosowanie takich "dodatkowych" tendrów przy parowozach opalanych węglem w Europie .....
A ja natrafiłem ..... i to w kilku przypadkach. Dla przykładu:
- na dużych parowozach:

57-2191.jpg


Do trochę mniejszych też stosowano tendry dodatkowe zwane inaczej pomocniczymi:

74-520.jpg




A także i do tych malutkich:

Z.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.387 544 30
#14
A ja natrafiłem ..... i to w kilku przypadkach.
No fajne kwiatki. Ale faktem jest, że w normalnych, pokojowych czasach (okresu krótko po wojnie do takich czasów nie zaliczam), czyli powiedzmy w ostatnich 60 latach, dodatkowe tendry w Europie raczej nie były stosowane, a wróciły "do łask" w latach 1980-tych w zastosowaniu do pociągów specjalnych, prowadzonych parowozami po liniach, gdzie infrastruktura do obsługi parowozów juz dawno zniknęła, o czym pisał Tomek.
 

Podobne wątki