• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Symulator transportu kolejowego

Czy chcesz na imprezach modułowych prowadzić manewry czy tylko jazdy jak po dużym torcie?


  • Ogółem głosujących
    24

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#21
Taki system istnieje i był już używany w zabawie.
Tego nie wiedziałem, ale to tylko potwierdza, że zanim się zaproponuje coś nowego, to dobrze jest zorientować się w tym, co już jest. Z drugiej strony, najwyraźniej wiedza o HAZEREMO nie jest zbyt dobrze rozpowszechniona, może warto to zmienić? Dlatego proponuję, żeby zanim ktoś weźmie się za wymyślanie czegoś nowego, koledzy, którzy w tej materii coś już osiągnęli, dali o tym znać szerszemu gronu, właśnie po to, żeby nie wyważać otwartych drzwi.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.447 175 19
#23
Przed FREMO w Wołowie bez szans. Ogólne założenia to prostsze karty wagonów, zamówień i tabor nie jest ściągany na szufladach z makiety. Sortowanie wagonów na zasadzie typu wagonu a nie kierunku. Tutaj lepiej koledzy z HAZERO by to opisali.
Dzięki, więc czekamy za odpowiedzią kolegów z HAZERO.
 
OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#24
Kolego @DENTYSTA, wydaje mi się, że nie rozumiesz tego, o czym piszesz
Skąd wyliczone zainteresowanie na poziomie 0,23% i ta cała reszta?
Nikła potrzeba organizowania spotkań, dobry żart.
Wyliczone na kalkulatorze. Możesz sam sprawdzić ile osób jest zarejestrowanych na forum a ile zabrało głos. Oczywiście ograniczyłem wynik do 2 miejsc po przecinku żeby zbytnio nie utrudniać zrozumienia wielkości.
To nie jest żart tylko analiza wyniku.
Może powinienem jednak dołączyć trzecią opcję jest mi to obojętne. Tylko czy ktoś z nastawieniem "wszystko jedno" może być zaliczany do entuzjastów spotkań.
 
OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#25
Moze kolega wytlumaczyc..co to jest STK? Oraz pare innych szczegółów..

- kto tworzy ta makietę (badz stworzył),
- kto ma badz będzie miał te wagony,
- w jakiej skali (no chyba ze to jest forma wirtualnej zabawy)
- kiedy ta impreza
- itd, itd

Mimo ze tekst fajnie napisany, to człowiek nie do końca wie "kto, z kim i dlaczego". Ogólnie chyba brakuje przedmowy
Przepraszam za brak dłuższego wstępu i już odpowiadam
Domyślnie założyłem skalę h0 bo w tej skali jest najwięcej spotkań i sam mam tabor głównie w h0.
Makieta to oczywiście makieta modułowa bo tylko takie rozwiązanie jest możliwe do realizacji.
Wagony ma każdy do wykorzystania.
Kiedy ta impreza? i to jest dobre pytanie. Imprezy modułowe odbywają się co jakiś czas i tylko od uczestników zależy jaką formę zabawy przybiorą.
STK jest skrótem od Symulator Transportu Kolejowego. Jest to następny krok po jazdach rozkładowych a dwa kroki po torcie.
Najprościej jest to regulamin zabawy w nieco bardziej rozbudowany sposób niż tylko jazda rozkładowa.
Kiedy konkretnie. Trudno powiedzieć . Trzy duże imprezy na których można by próbować nie odbędą się. umarły czyli Gdańsk , Gliwice i Kraków. Ale jest to czas do wypracowania formuły następnych spotkań.
 
OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#26
Warto natomiast, moim zdaniem, zastanowić się nad uproszczeniem zasad FREMO na potrzeby "zwykłej" zabawy w symulację ruchu kolejowego. Trzeba pamiętać, że zasady FREMO regulują dość szczegółowo i rygorystycznie nie tylko zasady ruchu i przewozu "przesyłek", ale także wiele spraw technicznych, które w normalnej zabawie na makiecie, jaką znamy z imprez modelarskich, nie są aż tak ściśle przestrzegane. Tak więc sądzę, że celowe byłoby stworzenie zasad symulacji transportu kolejowego w wersji "light", w oparciu jednak o już wypracowane reguły, na zasadzie ich uproszczenia. I właśnie tu głos kolegów z FREMO może być bardzo przydatny.
Dokładnie o to chodzi. Czyli o uproszczenie zasad fremo a właściwie o ich bardziej przyjazne przedstawienie.
Jeżeli ktoś z HAZERO przedstawi swoją propozycje to będzie fajnie.
Może wspólnie coś stworzymy.
Z moich rozmów z uczestnikami spotkań wynika , że najbardziej zniechęcające są karty wagonów. Jestem pewny , że problem nie tkwi w samych kartach ale w braku zrozumienia ich funkcji.

To jest zdanie kolegi @DENTYSTA, ale inni mogą mieć inne podejście do tego, a zwłaszcza do swojej makiety, bo nie każdy musi chcieć na makiecie bawić się w przewozy towarów i symulowanie pełnego procesu transportowego
I wtedy nie czytają tego tematu. Nie ma obowiązku czytania wszystkiego. Nie ma też obowiązku odpowiadania w każdym temacie.
 
Reakcje
32 0 0
#27
Faktycznie jakiś czas temu postarałem się opracować wersję zabawy według wewnętrznych zasad. Jest to uproszczona wersja, której motor - nie ukrywam - bazuje na zasadach FREMO.
Główne założenia, które mi przyświecały opracowując tą wersję to:
- wagony nie są zdejmowane z makiety (formowaniem i rozformowywaniem składów zajmuje się lokomotywa manewrowa na stacjach rozrządowych)
- każdy jeździ swoją lokomotywą (wykorzystywany jest dyspozytorski system przydziału obiegów opracowany przez Huberta Wojtczyka) i korzystamy ze wspólnego parku wagonów
- odchudzenie papierkologii
Jeśli komuś te zasady się spodobają to można je wykorzystywać - w całości, w części lub w zmienionej formie. Zapewne znajdą się tam uproszczenia, które dla niektórych są nie do zaakceptowania.
 

Załączniki

OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#28
Tylko dla zainteresowanych jazdami po makietach modułowych. Nie musisz czytać.

Rozpoczynamy naszą przygodę z robieniem kasy.
“Gra” polega na zarządzaniu własną firmą: oferowaniu innym uczestnikom swoich towarów, skupowaniu surowców do ich produkcji, a następnie organizacji transportu dla zamówionych i dostarczanych przesyłek.
Jak? To proste - przy pomocy transportu kolejowego. Nadajemy i odbieramy przesyłki kolejowe, dla ułatwienia nazywane “ładunkami”. Do ich ekspediowania i przyjmowania potrzebujemy ładowni. Mogą być publiczne (na stacjach kolejowych) oraz prywatne (na bocznicach).
Skala dowolna. Na każdej z makiet powinny znajdować się minimum dwie ładownie i stacja. Od razu zakładamy też, że nie posługujemy się pojęciami z przepisów PKP - stosujemy je tylko przez analogię lub w potocznym znaczeniu.
Ponieważ jesteśmy firmą, musimy mieć nazwę i siedzibę. Siedziba to własna ładownia, magazyn lub rampa na stacji Loco, na których będziemy dokonywać obrotu.
I co najważniejsze - wybieramy obszar działalności ekonomicznej oraz organizujemy dział marketingu.


Mamy w zasadzie wszystko co potrzeba do rozpoczęcia gry:
•Nazwę firmy
•Katalog oferowanych produktów
•Miejsce nadawania i odbioru przesyłek


I co dalej?
1.Przystępujemy do akcji marketingowej, czyli oferujemy pozostałym uczestnikom gry nasze produkty. Trzeba niestety obejść wszystkich i za pomocą prośby, groźby lub za pomocą innych zaawansowanych technik marketingowych namówić ich do złożenia zamówienia.
Im więcej zamówień zyskamy, tym więcej zarobimy, a zabawa będzie lepsza.


2.Następnie musimy sprawdzić, jakie surowce i produkty są nam potrzebna do realizacji zamówień. Zamawiamy je szybko u innych dostawców występujących na makiecie.


3.W zasadzie to wszystko co trzeba zrobić. Teraz do akcji wkracza Zarząd Kolejowy oraz jego pracownicy nazywani “zekami”. Muszą zrealizować wszystkie otrzymane i złożone przez nas zamówienia.


Jak skutecznie przesyłać ładunki?
W realizacji przewozów dobrze jest stosować agresywną optymalizację podatkową, czyli stosować przesyłki całowagonowe. Taniej szybciej i prościej.


Jeżeli mamy własne prywatne wagony, sprawa jest znacznie ułatwiona. Przekazujemy ZK list przewozowy i czekamy na kasę po dotarciu transportu do celu.


Nieco gorzej jeżeli wagony ma dostarczyć ZK. Wtedy wystawiamy zamówienie na stosowne wagony i czekamy aż wagony zostaną podstawione. Najlepiej jest przejść się po makiecie i zamówić wagony na stacjach na których występują.


Zwykle ZK zbierają wagony jednego typu na określonych stacjach.


Zasady są proste.
Sprowadzają się zbudowania makiety, która składać się powinna ze stacji węzłowej, na której ZK gromadzi wagony puste oraz prowadzi formowanie składów dalekobieżnych do wymiany z innymi stacjami węzłowymi, pociągów zdawczych do obsługi ładowni należących do obszaru danej stacji oraz ładowni lokalnych.

Tabor
Może być prywatny lub ZK. Ważne jest tylko to, żeby wagony miały indywidualne unikatowe numery. Zmiana numeru wagonu sklepowego może odbyć się za pomocą kalkomanii lub namalowania go. Robimy to sami lub zlecamy ZNTK.


Podstawowe dokumenty to:
Formularz zamówienia oraz List przewozowy.
Zamówienia składamy na towary i wagony.
Do otrzymanych zamówień wystawiamy List przewozowy i oczekujemy na kasę.


Rozkład jazdy
Zarząd Kolejowy opracowuje rozkład jazdy i podstawia lokomotywy oraz wagony.
Ważne jest opisanie na spodzie wagonu właściciela ponieważ nikt w ZK nie jeździ się swoim taborem, a jest on przekazywany do Wspólnego Parku Wagonowego.
Rozpoczęcie gry jest łatwiejsze, jeżeli właściciele ładowni posiadają wagony prywatne, ponieważ od pierwszego kursu składy, szczególnie lokalne, mają co przewozić.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.659 387 20
#31
Kolego @DENTYSTA. To już trzeci temat dotyczący STK. Czy naprawdę jest potrzeba mnożenia tematów dotyczących tego samego problemu?
 

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
658 9 0
#32
Zasady są proste.
Sprowadzają się zbudowania makiety
Swojego czasu o organizacji imprez i o tym jakie to proste pisałem w fighter clubie, ... można temat odświeżyć...
Piszę to się fajne ale to jak rzymskie legiony wysłać na podboj Marsa.
Zgłosiłem do połączenia wątki, relokacja?
 
OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#34
Ankieta to zupełnie niezależny byt.
Jeżeli temat zostanie oczyszczony z wypowiedzi nie merytorycznych to jestem za.
Np kolega Mafo napisał dwa razy publicznie to co powinien napisać raz prywatnie ale może kolekcjonuje ilość postów lub nie ma przygotowania zawodowego do prowadzenia forum.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.659 387 20
#36
Widzisz Andrzeju... Dziś się tak porobiło, że ludzie nie przyjmują krytyki, tylko się od razu oburzają, że ktoś śmie ich krytykować. A jak nie mają sensownych i konstruktywnych argumentów, to atakują. Dawno temu już stwierdzono, że atak jest najlepszą obroną.
Ja jestem za stary, żeby się obrażać, czy wdać się w swego rodzaju "walkę słowną" z kolegą @DENTYSTA. Może z czasem kolega zrozumie, że nie na tym polega dyskusja.
 
OP
OP
D
Reakcje
35 26 0
#40
Ponieważ nie jest łatwo znaleźć rysunki profili fremo niskich to załączam oficjalny profil fremo .
Namawiam na wykorzystywanie profilu dwu torowego ponieważ tak jak na prawdziwej kolei zostawiamy w razie budowy tylko jednego toru rezerwę miejsca lub można wykorzystać drugi tor na lini jednotorowej jako bocznicę.
Znacznie gorzej jest z podłączaniem modułu jedno torowego bo trzeba w miejscu zwężenia zrobić dwa dodatkowe moduły po bokach z rozjazdami umożliwiającymi przejazd po jednym torze. Drożej i więcej zachodu.
 

Załączniki

Podobne wątki