• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Strychowo :)

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.290 48 1
Krocik TV napisał(a):
takie przejścia zwrotnicowe, które to pokazałeś mam sprzężone pod jednym przełącznikiem.

Może to być bardziej użyteczne na linii jednotorowej przy rozjeździe na tory stacyjne, ale...
Jeśli to przejście na linii dwutorowej, to załóżmy że po każdym z torów niezależnie będzie jeździł w kółko jeden skład.
Wówczas jednoczesne przełożenie takich 2 rozjazdów uniemożliwia niezależną jazdę 2 składów na dwóch niezależnych torach. Wówczas jest to przeszkadzające i upierdliwe w zabawie.
 

Krocik TV

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.176 8 0
Krocik TV napisał(a):
takie przejścia zwrotnicowe, które to pokazałeś mam sprzężone pod jednym przełącznikiem.

Może to być bardziej użyteczne na linii jednotorowej przy rozjeździe na tory stacyjne, ale...
Jeśli to przejście na linii dwutorowej, to załóżmy że po każdym z torów niezależnie będzie jeździł w kółko jeden skład.
Wówczas jednoczesne przełożenie takich 2 rozjazdów uniemożliwia niezależną jazdę 2 składów na dwóch niezależnych torach. Wówczas jest to przeszkadzające i upierdliwe w zabawie.
Tylko jest jedno małe "ale", jeśli jadą dwa składy równocześnie to nie zasadności zmieniania przebiegu i logiczne jest że nikt tego nie uczyni aby nie doprowadzić do kolizji. I druga sprawa co da zmiana jednego rozjazdu na przejazd ze szlaku na szlak, jeśli drugi rozjazd będzie w innym ustawieniu (np do jazdy na wprost). Są to dwa rozjazdy zależne od siebie i według mnie oba powinny pracować razem, żeby uzyskać zamierzony efekt toru jazdy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.202 601 30
Nie jestem pewien, czy dobrze wiem, o jakie przejście zwrotnicowe chodzi, ale przyznam, że nie bardzo rozumiem, o czym pisze kolega @melonowy:
Jeśli to przejście na linii dwutorowej, to załóżmy że po każdym z torów niezależnie będzie jeździł w kółko jeden skład.
Wówczas jednoczesne przełożenie takich 2 rozjazdów uniemożliwia niezależną jazdę 2 składów na dwóch niezależnych torach. Wówczas jest to przeszkadzające i upierdliwe w zabawie.
Jeżeli chodzi o takie, jak na rysunku niżej, to w pełni zgadzam się z tym, co napisał kolega @Krocik TV wyżej, chociaż wyraził swoją myśl trochę chaotycznie. ;) Ale w realu takie dwie zwrotnice zawsze są między sobą uzależnione i zawsze obie muszą być w położeniu "na wprost", albo obie w położeniu "na bok". Niedopuszczalna jest sytuacja, że jedna zwrotnica jest "na wprost", a druga "na bok", jak na trzecim rysunku niżej.
W urządzeniach przekaźnikowych takie dwie zwrotnice są zwykle nastawiane wspólnym przyciskiem.

przejście zwrotnicowe.jpg
 

Krocik TV

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.176 8 0
Nie jestem pewien, czy dobrze wiem, o jakie przejście zwrotnicowe chodzi, ale przyznam, że nie bardzo rozumiem, o czym pisze kolega @melonowy:

Jeżeli chodzi o takie, jak na rysunku niżej, to w pełni zgadzam się z tym, co napisał kolega @Krocik TV wyżej, chociaż wyraził swoją myśl trochę chaotycznie. ;) Ale w realu takie dwie zwrotnice zawsze są między sobą uzależnione i zawsze obie muszą być w położeniu "na wprost", albo obie w położeniu "na bok". Niedopuszczalna jest sytuacja, że jedna zwrotnica jest "na wprost", a druga "na bok", jak na trzecim rysunku niżej.
W urządzeniach przekaźnikowych takie dwie zwrotnice są zwykle nastawiane wspólnym przyciskiem.

Zobacz załącznik 1142395
No może zabrakło mi trochę fachowej terminologii, ale dokładnie o takim czymś pisałem i mam takie rozwiązanie zastosowane u siebie w 3 przypadkach
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.290 48 1
Nie do końca się zrozumieliśmy, albo prędzej ja nie doprecyzowałem.
Zgadzam się, że obie zwrotnice powinny się układać jak na dwóch pierwszych (zielonych) grafikach kol.Andrzeja.
Sytuacja jest taka, że są to rozjazdy łukowe przy wjeździe na stację.
Dalej są rozjazdy, przez które prowadzone będą jakieś manewry.
Wydawało mi się, że może to powodować pewne niedogodności w prowadzeniu manewrów.
Po przeglądnięciu filmu autora i oglądzie tegoż miejsca wycofuję się z mych wątpliwości.

Zrzut ekranu 2025-09-19 134820.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
2.081 200 0
No to teraz Panowie level wyżej. Jak sprzęgnąć rozjazdy w takim układzie:

Rysunek1.JPG


Czyli jak powiązać skrajne rozjazdy pojedyncze na dolnym i górnym torze z "połówkami" anglika na środkowym torze?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.290 48 1
Nie da się. Bo skąd anglik ma wiedzieć gdzie pojedziesz?
Trzeba ustalić kilka przebiegów.
Gdyby zamiast anglika była krzyżówka, to co innego.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.218 16 0
Potwierdzam wpis kolegi @melonowy.
W takim przypadku rozjazdy muszą działać niezależnie od siebie, bo na rozjeździe krzyżowym podwójnym, masz dwie drogi przebiegu.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
2.081 200 0
A ja myślę że się da. Sparować dany rozjazd pojedynczy z iglicami anglika bardziej oddalonymi od tego pojedynczego. Jak oba pojedyncze będą na wprost to i w angliku będzie przelot na wprost po środkowym torze. Jak oba pojedyncze damy na bok, to anglik powinien dać przelot prosto na ukos. No i jeden w bok a drugi prosto to anglik odpowiednio po odpowiednim łuku.
Aż se w domu ułożę taki układ rozjazdów i poćwiczę. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.202 601 30
Nie da się. Bo skąd anglik ma wiedzieć gdzie pojedziesz?
Potwierdzam wpis kolegi @melonowy.
W takim przypadku rozjazdy muszą działać niezależnie od siebie, bo na rozjeździe krzyżowym podwójnym, masz dwie drogi przebiegu.
Bajki Koledzy opowiadacie.
A ja myślę że się da. Sparować dany rozjazd pojedynczy z iglicami anglika bardziej oddalonymi od tego pojedynczego.
Oczywiście, że się da, dokładnie tak, jak opisał kolega @Arekmiz i tak się to robi w rzeczywistości. Rozjazd krzyżowy podwójny w praktyce pełni rolę dwóch rozjazdów zwyczajnych, tyle że nałożonych na siebie. Anglik niczego nie musi "wiedzieć", iglice na jednym końcu zawsze kierują albo na jeden, albo na drugi tor na drugim końcu rozjazdu. Jeżeli kierują na tor główny (a nie na przejście w kierunku sąsiedniego toru), to sprzężona z nimi zwrotnica rozjazdu zwyczajnego też musi kierować "na wprost", na tor główny. Jeżeli iglice anglika kierują na przejście, w kierunku sąsiedniego toru, to ta sprzężona z nimi zwrotnica rozjazdu zwyczajnego też musi kierować "na bok", w kierunku anglika - i tyle.

przejście zwrotnicowe 2.jpg
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.218 16 0
Rzeczywiście, chyba zabrakło mi wyobraźni.
W tym układzie jest to możliwe.

A co do kultury wypowiedzi w pierwszym cytowanym zdaniu kolegi @Andrzej Harassek nawet się nie wypowiadam, bo szkoda słów.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.290 48 1
Jak oba pojedyncze będą na wprost to i w angliku będzie przelot na wprost po środkowym torze. TAK. Jak oba pojedyncze damy na bok, to anglik powinien dać przelot prosto na ukos.TAK. No i jeden w bok a drugi prosto to anglik odpowiednio po odpowiednim łuku.
I TU DRUGI I TRZECI PRZEBIEG
No właśnie i dlatego potrzebne jest ustalenie drugiego i trzeciego przebiegu.
Nie da się na 2 ustawienia tego zrobić. Pisałem właśnie wcześniej o ustaleniu kilku przebiegów.
Nie da się. Bo skąd anglik ma wiedzieć gdzie pojedziesz?
Trzeba ustalić kilka przebiegów.
 

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.597 0 0
Przecież wszystkie te przykłady to po prostu różne ilości par rozjazdów zwyczajnych. Każda z tych par powinna być sprzężona, a więc wymaga jednego zaledwie przycisku. Stąd przykład nr 1 to pojedynczy przycisk na pulpicie, przykład nr 2 to para przycisków, i tak dalej. Liczbę par można mnożyć. Liczba par = liczbie przycisków. Zastosowanie anglików powoduje jedynie kompresję i nie zmienia ogólnej reguły.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.202 601 30
No właśnie i dlatego potrzebne jest ustalenie drugiego i trzeciego przebiegu.
Nie da się na 2 ustawienia tego zrobić. Pisałem właśnie wcześniej o ustaleniu kilku przebiegów.
O jakim "ustaleniu przebiegów" kolega @melonowy pisze??? Jest dokładnie tak, jak napisał kolega @mateusz1234: w każdym przejściu zwrotnicowym między równoległymi torami sprzęga się parami zwrotnice kierujące na to przejście tak, że albo obie zwrotnice kierują na to przejście, albo obie zwrotnice kierują na tory główne (jak pokazałem wyżej). Każde przejście zwrotnicowe traktuje się osobno, nie ma żadnej zależności między nimi i nie ma znaczenia, czy sprzęgamy zwrotnice rozjazdów zwyczajnych, czy krzyżowych, co z kolei pokazałem tu. Nie ma mowy o żadnym "ustalaniu przebiegów".
 
OP
OP
Marcin Pakuła

Marcin Pakuła

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 2 0
cześć,

Mam prośbę czy możecie mi na szkicu zaznaczyć kropkami gdzie powinny być semafory?
Pewnie można zrobić wersję dla ubogich i na bogato :) Chodzi o semafory.
Tory stacyjne są celowo zmniejszone o połowę, by mi schemat mógł się zmieścić w wymiarach 40x20 bo takiej wielkości będę miał pulpit.

Zrzut ekranu 2025-09-20 180426.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.202 601 30
czy możecie mi na szkicu zaznaczyć kropkami gdzie powinny być semafory?
Możemy, ale najpierw dwa pytania:
1) Jakie mają tam być urządzenia srk: mechaniczne pędniowe, czy przekaźnikowe, a jeżeli mechaniczne, to czy z sygnalizacją kształtową, czy świetlną?
2) Co to jest to na dole, w środku pętli: stacja, czy bocznice lub jakieś tory postojowe?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.290 48 1
Andrzej Harassek napisał(a):
O jakim "ustaleniu przebiegów" kolega @melonowy pisze??? Jest dokładnie tak, jak napisał kolega @mateusz1234: w każdym przejściu zwrotnicowym między równoległymi torami sprzęga się parami zwrotnice kierujące na to przejście tak, że albo obie zwrotnice kierują na to przejście, albo obie zwrotnice kierują na tory główne (jak pokazałem wyżej). Każde przejście zwrotnicowe traktuje się osobno, nie ma żadnej zależności między nimi i nie ma znaczenia, czy sprzęgamy zwrotnice rozjazdów zwyczajnych, czy krzyżowych, co z kolei pokazałem tu. Nie ma mowy o żadnym "ustalaniu przebiegów".

No, ale ja właśnie o tym pisałem.
Ustalenie przebiegu, czyli wybranie drogi przejazdu, czyli połączenie przełączenia jednego rozjazdu z innym.
Do każdej drogi przejazdu potrzebny jest oddzielny przełącznik ustalający ten przebieg.
Więc potrzebnych jest wiele przycisków, które załączane w odpowiedni sposób ustalają drogę przejazdu.
Pierwotnie chodziło o to, że jednym przełącznikiem np. ON-ON można przełączać powiązane ze sobą 2 rozjazdy bez możliwości oddzielnego ich przełączania.
Następnie kol. Arekmiz podał swój przykład z anglikiem i napisałem, że się nie da, bo cały czas chodziło o jeden przełącznik np. ON-ON i przełączanie sprzęgniętych ze sobą rozjazdów bez możliwości oddzielnego ich przełączania (przynajmniej tak to zrozumiałem).
Dlatego napisałem, że potrzebne są dodatkowe przyciski, aby ustalić dodatkowe drogi przejazdu na angliku.
Więc nie ma między nami żadnej rozbieżności, tylko wzajemne niezrozumienie, które to mam nadzieję zostało właśnie wyjaśnione.
 
Ostatnio edytowane: