Witam, z ramienia Muzeum Okręgowego opiekuję się wagonem Rs Stuttgart przy rampie kolejowej na Exploseum w Bydgoszczy. Zapraszam wszystkich użytkowników do podzielenia się się posiadanymi informacjami, które przydatne będą w dalszej części remontu, czyli odtwarzania fazy z okresu II wś. ...Jednak na początek pytanie, które nurtuje mnie od dłuższego czasu: Czy możliwym jest, aby Rs Stuttgart posiadał metalową podłogę?. Wyczytałem gdzieś, że jeszcze w okresie II wś. zwiększono możliwości przewożonego tonażu do 20 t., może wtedy zastosowano też ten rodzaj podłogi?. Na ramie widoczne są otwory- na jej początku i końcu, podejrzewam, że pierwotnie w ten sposób zamocowana była podłoga drewniana.
Witam z tej strony Piotr (pisałem do Pana z @yahoo.co.uk)
Jest to dość dobrze "rozpracowany" wagon.Powstało kilka tys. sztuk,dodatkowo Niemcy bardzo dobrze dokumentują sprawy kolei, więc łatwo dotrzeć do materiałów.
Jak pisałem już Panu w emailu, wagon należy do rodziny wagonów "Stuttgart",
do 1943 r. miał oznaczenia
"Deutsche Reichsbahn" dalej numer (ten konkretny model miał numery zaczynające się od 6xxxx) "Rs" oraz "Stuttgart"
po 1943r stosowano skrót "
DR" dalej oznaczenie Rmms / Rms / Rrmms "Stuttgart"
co do budowy podłogi, to tutaj by musiał się wypowiedzieć Pan Krzysztof Koj, wg mojej wiedzy podłoga była drewniana a większa nośność wynikała z budowy konkretnie tego modelu, czyli wzmocnionej podłogi tzw. "pająkiem" czyli mocnymi stalowymi belkami (co widać pod spodem wagonu). Stal była w okresie wojny na "wagę złota", więc tam gdzie się dało stosowano drewno.
Przesłałem Panu zresztą rysunki i dane techniczne z niemieckiego forum
(źródło:
http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/zeichnung-r.html)
Geschweißte Bauart: Der Rms Stuttgart
Gebaut ab 1938. Ladegewicht 20.000 kg, Tragfähigkeit 21.000 kg. 7 Blatttragfedern, Federlänge 1.400 mm. Musterzeichnung 2 Rms 01.000.00.02 (ohne Handbremse) bzw. 1 Rms 01.000.00.01 (mit Handbremse)
zresztą informacje o tonażu jest także na angielskiej wersji Wikipedii.
Dalej jeżeli chodzi o malowanie, kształt kłonic, to także pisałem w emailu, że w czasie wojny stosowano drewniane kłonice zakończono płasko, zaokrąglono tylko końcówki stalowych kłonic czołowych. Odpowiedni symbol RAL
proszę pytać pana K. Koja bo wiem, że osobowe z tamtego okresu miały zieleń w kolorze RAL 6008? a towarowe brązowe nie pamiętam
Co do zdjęć z tamtego okresu, ja mam 6 zdjęć DRG tego dokładnie modelu. Plus jedno powojenne w malowaniu PKP. (nie udostępniam ich bo nie mam do końca pewności co do praw własności, czy pozwolenia na ich publikacje) można ich poszukać w internecie - jednak jest to dość czasochłonne, z racji braku poprawnych opisów zdjęć , czasami trzeba przejrzeć kilka tys fotek np. na jednym portalu tematycznym jest ponad 13200 zdjęć!!!
Dlatego wklejam zdjęcia podobnego wagonu rodziny Stuttgart odrestaurowanego w Niemczech (kłonice stalowe zaczęto stosować później, dodatkowo są zmienione inne elementy, ale oznaczenie w miarę poprawne)
tutaj:
http://spannwerk.buntbahn.de/fotos/showphoto.php/photo/1693
można znaleźć m.in takie fotki:
W ostateczności można także posiłkować się modelami firm Roco czy Fleischmann, które to produkują modele kolekcjonerskie taboru w skali H0 (1:87) i są to wiernie odwzorowane modele
fleischmann 5256 (
www.reynaulds.com)
Pozdrawiam serdecznie Piotr (escobar)
ps. jak coś pokręciłem to proszę bardziej doświadczonych kolegów o sprostowanie