• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stare bocznice przemysłowe Bydgoszcz

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
#1
Na terenie Zachemu, wyodrębniono teren Bydgoskiego Parku Przemysłowego w wyniku czego teren ten został otwarty! Tereny te były po wojnie strzeżone, ogrodzone. Znajdowała się tam podczas okupacji DAG FABRIK BROMBERG, fabryka prochu i nitrogliceryny, później zakłady chemiczne Zachem, na tym terenie jest pełno bunkrów, budynków z czasów wojny doszczętnie ograbionych przez wojska sowieckie, i niestety później przez złomiarzy... no i jest tam kilkanaście kilometrów torów kolejowych, starych bocznic, magazynów itp większość jest porzucona i powoli ulega dewastacji:( wrzucam kilka fotek zrobionych telefonem komórkowym...

budynek zachem.jpg


budynek zachem 2.jpg


konstal zachem.jpg


platforma zachem.jpg


platforma 2 zachem.jpg


talbot konstal zachem.jpg


talbot zachem.jpg


tory zachem.jpg


wagon długi 2 zachem.jpg


wagony zachem.jpg


wagon Gr.jpg
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#5
Obecnie na terenie byłego Zachemu, działa kilka firm i miałem okazję widzieć parę rzeczy kolejowych, jak np. wagony 23K. Na teren właściwej fabryki zbrojeniowej nie ma szans na wejście dla zwykłego śmiertelnika, o fotografowaniu nie wspominając.
Kiedyś rozmawiałem z pracownikiem DS, który opowiadał o remoncie torów na terenie Zachemu w latach 70-tych. Opowiadał o amerykańskich wagonach towarowych w wielkimi tabliczkami firmowymi......Ciekawe, jakie jeszcze inne rarytasy tam się kryły?
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#6
Coś kolejowego ma być wyeksponowane w DAG, bo w lokomotywowni Bydgoszcz Wschód jest zachowana SM03-001 właśnie dla tego muzeum. Ta platforma metalowa też jest godna zachowania....wojenna, niemiecka.Teraz po otwarciu nie byłem tam, podobno jest ładnie, miałem okazję zwiedzić tak przedpremierowo, jak było jeszcze bardzo surowo, a eskortowali nas prawdziwi SSmani. Jeden ze zdjęcia, to nawet znana persona jest.:D
zachem.jpg
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
#7
Na terenie dawnego Zachemu, na terenie zamkniętym są dwie elektrociepłownie do której dostarczają węgiel (ostatnio lokomotywami m.in. Class 66 FPL), ponadto jest tam zakład m.in. syntezy i produkcji kwasu azotowego Zachem Ciech. Stoi tam ok. 300 cystern z chlorem i kwasem azotowym, zupełnie niezabezpieczone!!! ... i co jakiś czas lokalne media alarmują o tym fakcie, a płot odgradzający teren nadal w budowie...
Na foto rumuńska cysterna z chlorem na bocznicy należącej do Zachem Ciech.

CFR.jpg
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
#9
Bocznica przemysłowa na ulicy Grunwaldzkiej prowadzi do składu opału, operuje tam Rail Polska, wagony przetaczają zwykłym traktorkiem (żaden unimog kołowo-torowy) zwykły traktorek ładowarka przepycha wagony (trochę je rysuję ta łychą:eek:) Prywaciarze mają węglarki przeróżne, każda inna i w innym kolorze: tutaj "różowa" rumuńska, niebieska polska z EKK i brązowa ze Słowacji (wygląda jak enerdowska produkowana w skali 1/87 przez Piko;) ) a jest ex-jugosłowiańska!!!)

RO węglarka.jpg


Rail Pl.jpg


Rail Pl nieb.jpg


SK rail.jpg


front sk.jpg


JZ.jpg
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
#10
W okolicy Brdyujścia za "komuny" było pełno zakładów przemysłowych, od torów lecących na Toruń na wysokości Siernieczka odchodziły tory (tuż za wiaduktem magistrali węglowej) do Chłodni Bydgoszcz, Centrali Rybnej, Zakładów Rowerowych Romet i Słodowni w Starym Fordonie (jedyny zakład który jeszcze istnieje). Po upadku zakładów niektóre tory rozebrano inne pozostały rozkradzione przez złomiarzy - odcinek do słodowni - jedyny jeszcze czynny - został rozebrany przez złomiarzy... ale już go naprawili:) i co jakiś czas przemyka tam nowa SM42 (czy newagu czy pesy?) z niebieskimi talbotami trade-transu.
na foto widać pozostałości po bocznicy do Rometu, główny tor jest do słodowni w Starym Fordonie.

romet.jpg
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
#11
Od torów na Grunwaldzkiej lecących na Piłę przy śluzie łączącej Kanał Bydgoski z rzeką Brdą biegła bocznica do "papierni" na Czyżkówku. Usypano sztuczny nasyp niszcząc przepiękną okolice, przed wojna był tu młyn, przystań dla barek oczekująca na śluzowanie. Papiernie rozebrano, toru rozkradziono, resztki mostu (na foto) też są "podgryzane" przez złomiarzy:(

papiernia.jpg
 

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
#17
W wprawdzie to nie Bydgoszcz, a Solec Kuj., ale też blisko,

Ciekawy składzik, wagony szok, nie nasze, maszynista w porządku, zaprosił na pogawędkę, ciekawy element wyposażenia kabiny, pod szybami z prawej i lewej strony pilot zdalnego sterowania, można wysiąść z spalinowozu i na kabelku sterować nim, działa, zademonstrował
IMAG0129.jpg
IMAG0130.jpg
IMAG0131.jpg
IMAG0132.jpg
IMAG0133.jpg
IMAG0134.jpg
:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#18
Ciekawy składzik, wagony szok, nie nasze, maszynista w porządku, zaprosił na pogawędkę, ciekawy element wyposażenia kabiny, pod szybami z prawej i lewej strony pilot zdalnego sterowania, można wysiąść z spalinowozu i na kabelku sterować nim, działa, zademonstrował
Taki przenośny pulpit sterowania na kablu był seryjnym wyposażeniem lokomotyw TEM2 już w latach 1970-tych. Na PKP jeszcze tych maszyn (SM48) nie było, gdy w 1977 miałem okazję jechać TEM2 Kombinatu Górniczo-Hutniczego Miedzi w Lubinie, mającym takie urządzonko. Było ono wykorzystywane przy precyzyjnym podstawianiu wagonów pod załadunek - z pomostu maszynista lepiej mógł obserwować, czy wagon zatrzymuje się dokładnie tam, gdzie powinien.

PS. A co jest tak szokujące w wagonach?
 

Podobne wątki