a budynki są pozostałością obecności Rosjan podczas zaborów.
Tu proponowałbym zrobić rozróżnienie między kolejami budowanymi przez firmy prywatne (do których zalicza się Nadwiślanka) i kolejami budowanymi przez rząd rosyjski (tak zwanych skarbowych).
Te drugie to linie strategiczne czyli Brześć - Chełm, Łuków - Lublin, Siedlce - Ostrołęka - Łapy, Pilawa - Ostrołęka, Grodno - Orany i Bołogoje - Siedlce.
Pozostałe to linie prywatne, w większości znacjonalizowane przed I wojną światową.
A budynki drewniane dlatego, że firma prywatna szukała oszczędności gdzie się dało i stąd drewniane mosty (poza zdaje mi się 4 czy 5), drewniane budynki i tak dalej.
Budynki ceglane na Nadwiślance to już czas po nacjonalizacji czyli po 1898 r.
Pozdrawiam serdecznie i ceglasto.
ksiezyc_nad_gieesem ...