• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacje z drewnianym budynkiem głównym

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.388 58 3
#1
Obejżałem na YT filmik o stacji Kleszczele
Czy w naszym Kraju jest więcej takich stacji i w którym regionie.Szkoda że wszędzie PKP robi niezłą ruinę:mad::( (fotka z wikipedii)
800px-Kleszczele_stacja_kolejowa_rotacja.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.388 58 3
#4
Za niszczenie własnego majątku na PKP to administratorów( z PKP Nieruchomości i Dworców Kolejowych) wysłał bym do zoo krokodyle by miały co żreć za darmo przez cały rok i sprząta ć by nie trzeba było:rolleyes:
A te drewniane budynki są przepiękne:love:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#6
Za niszczenie własnego majątku
Akurat w tych przypadkach to nie było niszczenie tylko rozbiórka w związku z modernizacją linii otwockiej, ale oczywiście szkoda. Pierwotny, drewniany dworzec zachowano w Falenicy, jak się nie mylę to jest pod opieką konserwatorską.
A te drewniane budynki są przepiękne:
Oczywiście, ale jeszcze piękniejsze są dawne drewniane domy mieszkalne na linii otwockiej, nazywane powszechnie "świdermajerami" choć też z każdym rokiem coraz bardziej popadające w ruinę.

Natomiast wielką stratą była rozbiórka drewnianego dworca na wąskotorowej stacji Konstancin. Jak głosi miejscowa legenda powodem rozbiórki była chęć pozyskania drewnianych elementów budynku przez jakąś "ówczesną partyjną szychę" w celu ozdoby swojej daczy.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#10
Kilka lat temu ..... zamarłem. Gdy zobaczyłem facetów zrywających dach pomyślałem sobie .... to już koniec. A to był początek remontu. Szkoda tylko, że nie przetrwał schron znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.187 504 30
#12
Pamiętam ten ostatni budynek jeszcze z czasów, gdy służył jako stacja, a właściwie przystanek osobowy. Był cały jasno-zielony, czego ślady są widoczne na drzwiach na zdjęciu wyżej. Ale to było 30 lat temu i oczywiście nie mam żadnych zdjęć z tamtych czasów. Tylko to nie ten sam cesarz, co w Białowieży (tamten to był zresztą car).
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#13
Tylko to nie ten sam cesarz, co w Białowieży
Swego czasu sporo różnych cesarzy szwendało się pociągami po polskich ziemiach ;)

Może trochę obok tematu zagajonego przez Autora wątku, ale dodaję jako ciekawostkę: prywatna kolej Szczecin-Gdańsk pozostawiła po sobie dużo budynków dworcowych w technice tzw. fachwerku albo pruskiego muru (szkielet drewniany wypełniony cienką warstwą cegieł), które często obijano od zewnątrz deskami i wyglądały jak drewniane. Największy dworzec tego typu - i chyba największy w Polsce dworzec o konstrukcji drewnianej - zachował się w Białogardzie. Podobny był w Koszalinie, ale rozebrano go w latach dwudziestych.

281161.jpg
48834716.jpg


Jako przykład mniejszego fachwerkowego dworca z tej kolei pokażę pobliskie Karlino

Karlino102.JPG
S6302891.JPG
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
857 77 5
#15
W Budwitach spałem kilka godzin w okropnie upalny dzień, oczekując na pociąg do Myślic na pięknej, rzeźbionej ławce w poczekalni. Pamiętającej zapewne początek budynku. Sam budyneczek stał początkowo w Prakwicach i faktycznie służył cesarzowi Niemiec, gdy ten przyjeżdzał na polowania. Zresztą do Kadyn stąd niedaleko.[DOUBLEPOST=1382912238][/DOUBLEPOST]
Białowieża prześliczna.
Ma ktoś więcej zdjęć, rysunków tego dworca w Budwitach? Można go obejść sfotografować (pytam w kontekście tej tabliczki "Teren prywatny")?
Można obejść, bez problemu. Właścicielem jest sympatyczne małżeństwo z N., ale właściciel jest synem kolejarza właśnie z Butwitów. Możesz się spodziewać zainteresowania swoją osobą, bo blacha wieżyczki jest zwykłą stalową pomalowaną na zielono, a złodzieje biorą ją za zaśniedziałą miedź i było już kilka prób kradzieży.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.388 58 3
#17
W Budwitach spałem kilka godzin w okropnie upalny dzień, oczekując na pociąg do Myślic na pięknej, rzeźbionej ławce w poczekalni. Pamiętającej zapewne początek budynku. Sam budyneczek stał początkowo w Prakwicach i faktycznie służył cesarzowi Niemiec, gdy ten przyjeżdzał na polowania. Zresztą do Kadyn stąd niedaleko.[DOUBLEPOST=1382912238][/DOUBLEPOST]
Można obejść, bez problemu. Właścicielem jest sympatyczne małżeństwo z N., ale właściciel jest synem kolejarza właśnie z Butwitów. Możesz się spodziewać zainteresowania swoją osobą, bo blacha wieżyczki jest zwykłą stalową pomalowaną na zielono, a złodzieje biorą ją za zaśniedziałą miedź i było już kilka prób kradzieży.
Czyli jest jakaś szansa na remont?(y)
 
K

KNG

Gość
#20
wybudowany przez Austriaków jak i wąskotorowy.
Chyba oślepłem na starość, ale gdzie Ty widzisz wąski tor?
Gdyby zamienić drugie i trzecie zdjęcie to byłaby kolejność chronologiczna.
Wąskotorowy to może być zarówno kolejka polowa rosyjska 750mm jak i polówka austriacka 600 mm.
Austriacy to raczej 760mm.

Pozdrawiam serdecznie i niewąsko.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 20
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 79
Koleje w Polsce 15

Podobne wątki